Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500798 Educació Primària | FB | 3 | 2 |
Aquesta assignatura és part de la matèria Processos i contextos educatius. Per aquest fet, és convenient que s'hagin realitzat i superat les tres assignatures precedents: Educació i contextos educatius, Teories i pràctiques contemporànies en educació i Didàctica i desenvolupament curricular.
Aquesta assignatura té continuïtat en l’assignatura de Pràcticum III. Per aquest fet, és altament recomanable matricular-se d’ambdues assignatures, tenint en compte que el Pràcticum III no comporta estada en centre de pràctiques.
Aquesta assignatura té com a finalitat donar una visió general sobre la recerca educativa en relació als processos de planificació de l’educació. En aquest sentit, es proposa els següents objectius:
Investigar en educació
El rol del docent en la investigació i la innovació
PRESENCIALS EN GRAN GRUP
Les activitats presencials en gran grup es realitzen amb tot el grup classe i tenen per objectiu presentar i reflexionar al voltant dels continguts propis de l’assignatura. Malgrat que el protagonisme recaigui fonamentalment en el professorat, s’espera que les i els estudiants participin activament en la construcció del coneixement professional, donant valor tant a l’experiència pròpia del professorat com de les i els estudiants.
SEMINARIS PRESENCIALS EN GRUPS REDUÏTS
Els seminaris en grups reduïts són espais de treball (amb 1/3 del gran grup) on mitjançant tasques concretes en petits grups d’entre 4 i 6 persones s’aprofundeix en els continguts de l’assignatura, tot promovent l’accessibilitat i la participació. Durant les hores de seminari, les i els estudiants hauran de resoldre un conjunt de pràctiques relacionades amb els diversos punts del temari i que, en ocasions, hauran de finalitzar com a part de les hores de treball autònom.
AVALUACIÓ
L'avaluació de l'assignatura és continuada, promovent una avaluació formativa i formadora. L'estudiant ha d'assistir a les activitats d'avaluació programades, tant continues com finals, i que el professorat explicarà en la primera sessió de l'assignatura. L'avaluació es realitzarà dels continguts, de l'assoliment dels objectius i competències i del progrés de les i els estudiants.
TREBALL AUTÒNOM
L’estudiant haurà de realitzar lectures, reflexions i cerca d’informació sobre els diversos continguts del temari, demostrant autonomia per anar construint el seu coneixement i competències sobre l’assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Avaluació | 2 | 0,08 | 4, 6, 9, 23, 34, 35, 37, 42 |
Presencials en gran grup | 15 | 0,6 | 1, 4, 6, 9, 11, 12, 13, 14, 17, 18, 19, 23, 28, 30, 31, 40, 42 |
Seminaris | 7 | 0,28 | 2, 4, 6, 9, 19, 22, 23, 25, 26, 27, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 39, 41 |
Tipus: Supervisades | |||
Pràctiques, tutories i seguiment de les activitats | 7 | 0,28 | 4, 10, 28, 32, 34, 35, 36 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball autònom i estudi | 44 | 1,76 | 3, 5, 7, 10, 15, 16, 21, 24, 29, 38 |
L'assistència a les activitats dirigides (presencials en gran grup i seminaris) és obligatòria. En el cas que es produeixi una absència, caldrà que aquesta sigui justificada. En cap cas, les absències poden representar més del 20% del temps total destinat a les activitats dirigides. Els justificants que es presenten en cas d'absència serveixen únicament per explicar l'absència i en cap cas eximeixen de la presència.
L’avaluació es realitza al llarg de tot el semestre (continuada). Per aprovar l’assignatura, cal tenir aprovades totes i cadascuna de les evidències d’avaluació:
Per aprovar l'assignatura cal que totes les evidències tinguin una qualificació mínima de 5 punts en una escala de 10. Cadascuna de les evidències d'avaluació té un pes específic que es pot consultar a la taula d’activitats d’avaluació. En cas de no presentar alguna de les evidències, noes qualificarà a l'estudiant entenent que no s'ha presentat.
El primer dia de l’assignatura, el professorat comunicarà les dates de lliurament i avaluació de les activitats i proves, que constarà també en el programa de l’assignatura que cada grup tindrà disponible a l’Aula Moodle. El lliurament de les pràctiques grupals i exercicis individuals es farà al llarg de l'assignatura; la prova escrita individual tindrà lloc dues setmanes després de finalitzar l’assignatura: 10/05/2023 (grup 31), 04/05/2023 (grup 21) i 05/05/2023 (grup 41 i 71).
El professorat responsable de cada grup, establirà la data per a la re-avaluació de pràctiques grupals i exercicis individuals suspesos. La data de recuperació de la prova escrita individual està prevista pel dia: 14/06/2023 (grup 31), 01/06/2023 (grup 21) i 02/06/2023 (grup 41 i 71). Tant en la re-avaluació com en la recuperació es podrà obtenir una qualificació màxima de 7. Les dates estaran especificades en el programa de l’assignatura i seran comunicades el primer dia de l’assignatura.
El professorat retornarà les pràctiques i exercicis en avaluació continua en el termini aproximat de tres setmanes. Les qualificacions de cada una de les evidències d'avaluació es faran públiques a l'Aula Moodle. L'estudiant que vulgui revisar la nota, haurà de fer-ho dins el termini establert pel professorat de l'assignatura i que serà comunicat convenientment en el seu moment.
Les i els estudiants de 2a matrícula i posteriors poden demanar fer una avaluació de síntesis final que es concretarà el primer dia de l’assignatura. Aquesta opció s’ha de comunicar, consensuar i formalitzar amb el professorat durant el primer mes del curs.
En aquesta assignatura cal que l’estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent. En totes les evidències d’avaluació (individuals i grupals) es tindrà en compte la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L’estudiant ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si el professorat considera que no compleix aquests requisits. Es demana que abans de lliurar una evidència d’aprenentatge es comprovi que es respecten aquests criteris i que les fonts, notes, citacions textuals i referències bibliogràfiques, segueixen la normativa APA, d’acord a la documentació que es resumeix en les següents fonts: https://ddd.uab.cat/pub/recdoc/2016/145881/citrefapa_a2016.pdf i http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_03.html
La còpia o plagi de material, tant en el cas de les pràctiques, exercicis, com proves escrites, constitueixen un delicte que comporta suspendre l’assignatura, perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup (en aquest cas, tots els membres del grup suspendran). Es considerarà que un treball, activitat o prova escrita està “copiat” quan reprodueixi totalment o parcialment el treball d’un company, i que està “plagiat” quan es presenti com a pròpia una part del text d’un autor sense citar-ne la font. En cas de detectar alguna de les dues males praxis, el professorat estudiarà si ésconvenientsol·licitar l’obertura d’un expedient acadèmic. Podeu consultar més informació sobre el plagi a http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html
En el marc d’aquesta assignatura cal mostrar una actitud compatible amb la professió docent: la puntualitat, la participació, el respecte, la cooperació, l’ús adequat dels dispositius electrònics (mòbil, ordinador, etc.), l’empatia, la correcció en la comunicació amb els altres, i el respecte a la diversitat i pluralitat d’idees, persones i situacions. Igualment, és necessari que les i els estudiants participin activament durant les sessions, siguin responsables i rigorosos en el treball autònom i demostrin pensament crític i compromís ètic amb els principis deontològics de la professió docent.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assaig grupal | 20% | 0 | 0 | 3, 4, 6, 7, 9, 18, 20, 22, 29, 30, 32, 33, 34, 35, 37, 42 |
Exercici individual de cerca i anàlisi d'un article científic | 25% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 5, 6, 10, 11, 13, 15, 16, 19, 21, 27, 31, 32, 34, 38 |
Prova escrita individual | 30% | 0 | 0 | 3, 8, 12, 14, 24, 25, 26, 28, 32, 37, 40 |
Pràctica grupal: plantejament d'una recerca i disseny d'un instrument | 25% | 0 | 0 | 4, 17, 23, 32, 36, 37, 39, 41 |
Albert, M.J. (2007). La investigación educativa: claves teóricas. McGraw-Hill: Madrid.
Altrichter. (2008, 2nd ed.). Teachers investigate their work: an introduction to action research across the professions. London: Routledge.
Arnau, L., & Sala, J. (2020). La revisión de la literatura científica: pautas, procedimientos y criterios de calidad. https://ddd.uab.cat/record/222109
Aromataris, E., Fernandez, R., Godfrey, C.M., Holly, C., Khalil, H., & Tungpunkom, P. (2015). Summarizing systematic reviews: methodological development, conduct and reporting of an umbrella review approach. International journal of evidence-based healthcare, 13(3), 132-140. doi: 10.1097/XEB.0000000000000055.
Bisquerra, R. (Coord.) (2004). Metodología de la investigación educativa. La Muralla: Madrid.
Chance, S. (2010). Strategic by design: Iterative approaches to educational planning. Planning for Higher Education, 38(2), 40-54. https://arrow.tudublin.ie/cgi/viewcontent.cgi?article=1112&context=engscheleart2
De Miguel, M. (Coord.) (1996). El desarrollo profesional docente y las resistencias a la innovación educativa. Servicio de publicaciones de la Universidad de Oviedo: Oviedo.
Fernández, J. T. (1997). El proceso de investigación científica. Barcelona:Fundació Caixa d'Estalvis i Pensions.
Gairín, J. & Ion, G. (Coord.) (2021). Prácticas educativas basadas en evidencias. Reflexiones, estrategias y buenas prácticas. Madrid: Narcea.
Higgins JPT, & Green S (ed.) (2011). Cochrane Handbook for Systematic Reviews of Interventions Version 5.1.0 [updated March 2011]. The Cochrane Collaboration. Available from www.cochrane-handbook.org
Helsper, E. J. & Eynon, R. (2010). Digital natives: where is the evidence? British Educational Research Journal, 36(3), 503-520. doi: https://doi.org/10.1080/01411920902989227
Imbernón, F. (2002). La investigación educativa como herramienta de formación del profesorado: reflexión y experiencias de investigación educativa. Graó: Barcelona.
Latorre, A. (2008). La investigación-acción. Conocer y cambiar la práctica educativa. Barcelona: Graó.
McMillan, J. H., & Schumacher, S. (2010, 7a ed.). Research in education: evidence-based inquiry. Pearson.
Meneses, J. (Coord.), Rodríguez-Gómez, D. & Valero, S. (2019). Investigación educativa. Una competència profesional para la intervención. Barcelona: Editorial UOC.
Nelson, J., & Campbell, C. (2017). Evidence-informed practice in education: Meanings and applications. Educational Research, 59(2), 127-135. https://doi.org/10.1080/00131881.2017.1314115
Peel, K. L. (2020). A beginner's guide to applied educational research using thematic analysis. Practical Assessment, Research, and Evaluation, 25(1), 1-15. https://scholarworks.umass.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1390&context=pare
Sala, J., & Arnau, L. (2014). El planteamiento del problema, las preguntas y los objetivos de la investigación: criterios de redacción y check list para formular correctamente. https://ddd.uab.cat/record/126350
Smith, J. & Smith, J. (2017). Investigar en educación: conceptos básicos y metodología para desarrollar proyectos de investigación. Madrid: Narcea.
Revistas d'educació
Per aquesta assignatura, no es requereix cap programari específic.