Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500798 Educació Primària | OT | 4 | 2 |
Es recomana haver cursat i aprovat les assignatures “Matemàtiques per a Mestres”, “Aprenentatge de les Matemàtiques i Currículum” i “Gestió i Innovació a l’Aula de Matemàtiques”.
Aquesta assignatura està centrada en el desenvolupament de competències professionals d’anàlisi didàctica i matemàtica, a partir de situacions reals del centre educatiu de primària que permetin reflexionar sobre la gestió i dinamització d’activitats matemàtiques innovadores, interdisciplinàries i diversificades. S’imparteix quan l’alumnat ha cursat les tres assignatures obligatòries de la matèria “Ensenyament i Aprenentatge de les Matemàtiques”. Des de l’assignatura es vol incidir en la capacitat de relacionar i integrar els coneixements que s'han adquirit a les anteriors assignatures de matemàtica i didàctica de les matemàtiques. Així, es posa l'estudiant en situació d'adaptar-se a un context laboral, atenent l'alumnat, l’equip de mestres, el currículum i el centre escolar. Els objectius específics són:
Organitzar un banc de recursos didàctics i formatius relacionats amb l'aprenentatge de les matemàtiques que complementin la tasca docent en un centre.
1. Les matemàtiques i el centre educatiu
1.1. Actitud, implicació i compromís dels mestres
1.2. Estil i projecte del centre
2. Les matemàtiques i el currículum del centre
2.1. Transversalitat de l'àrea
2.2. Verticalitat de l'àrea
2.3. La transició entre cicles i etapes
3. Les matemàtiques i els recursos interns
3.1. Els materials manipulatius
3.2. Els espais
3.2. Els llibres de text
3.4. Programes específics
4. Les matemàtiques i els recursos externs
4.1. Activitats i concursos de matemàtiques
4.2. Activitats complementàries
4.2.1. Activitats relacionades amb altres àrees
4.2.2. Activitats de cicle, d'etapa, d'escola...
4.2.3. Visites a exposicions, museus...
5. Les matemàtiques ila formació docent
5.1. La formació permanent
5.1.1. Jornades de formació
5.1.2. Els recursos a la xarxa (bancs de recursos, pàgines particulars...)
5.1.3. Associacions de professors de matemàtiques
5.1.4. Revistes recomanades de l’àmbit
5.2. Dinamització d’activitats matemàtiques entre companys i companyes
5.2.1. Tallers, exposicions, monogràfics, xerrades...
Es portaran a terme activitats i discusions de grup que després s'exposaran en públic.
Hi haurà una sortida-visita a convalidar amb una sessió presencial. L'entrada al museu és gratuïta. En cas de no poder-hi assistir, es considerarà una feina alternativa a partir d'una lectura.
Es reservaran 15 minuts d'una sessió del curs a omplir l'enquesta de satisfacció de l'assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Exposicions dels estudiants | 12 | 0,48 | 13 |
Exposicions per part del professor | 13 | 0,52 | |
Treball en petit grup sota la gestió del professor | 16 | 0,64 | 13 |
Visita museu | 4 | 0,16 | 3 |
Tipus: Supervisades | |||
Comentari d'articles | 15 | 0,6 | 13 |
Tutories individuals | 13 | 0,52 | |
Tipus: Autònomes | |||
Preparació d'exposicions orals | 17 | 0,68 | |
Redacció de textos i comentari d'experiències | 15 | 0,6 | |
Seqüència didàctica | 45 | 1,8 | 8 |
Per a cadascun dels temes de continguts, es realitzaran activitats pràctiques (aplicacions d’aprenentatges, discussions de lectures o experiències i programació de tasques). Aquestes activitats seran avaluades, autoavaluades i/o coavaluades per tal que l’estudiant conegui el grau d’assoliment dels aprenentatges i el marge de millora. Aquestes activitats podran ser individuals i en grup i s’hauran de lliurar en els terminis establerts.
Cada estudiant realitzarà dues exposicions orals (amb suport visual o material) davant de la resta del grup on explicarà, en cada cas, una activitat a triar entre les realitzades. La primera exposició es realitzarà en finalitzar el tema 3 i la segona, en finalitzar el tema 5 (sessió segúent a la finalització del tema).
Recuperació: Aquells estudiants que a les exposicions orals tinguin una nota superior al 3,5 però no arribin al 5 podran presentar-se a una prova de recuperació. La prova de recuperació es farà dues setmanes després de la segona exposició.
Per poder optar a fer mitjana ponderada amb la resta de notes del curs, l’estudiant ha d’haver tret un mínim de 5 a cadascuna de les exposicions orals o a la prova de recuperació. En cas que no hagi assolit aquest mínim, la qualificació final de l'assignatura serà un 3.
Consideracions sobre l'avaluació:
La qualificació final del curs és la mitjana ponderada de les notes dels cinc temes i la nota obtinguda en les exposicions orals.
La ponderació de cadascun dels cinc temes és un 10%. No hi haurà recuperació de l’avaluacióde les activitats pràctiques.
Les exposicions orals ponderen un 50% de la nota de l’assignatura.
Totes les activitats d'avaluació són obligatòries. Les activitats no lliurades computen amb una nota de zero.
A cada tema, el pes de les activitats en grup no supera el 40%.
La nota d’un treball en grup no és necessàriament la nota individual de cadascun dels alumnes d’aquest grup.
La còpia o plagi de material en qualsevol activitat d’avaluació implica un zero en l'assignatura.
L'assignatura té caràcter presencial. Es contempla un 20% d’incidències.
NOTA: Per aprovar aquesta assignatura, cal que l'estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini del català. En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte, doncs, la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si es considera que no compleix aquests requisits. D’acord a la normativa UAB, el plagi o còpia d’algun treball es penalitzarà amb un 0 com a nota d’aquest treball perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup(en aquest cas, tots els membres del grup tindran un 0).
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Aplicacions pràctiques d'aprenentatges (individual i grupal) | 10 | 0 | 0 | 2, 4, 5, 9, 11, 12, 13 |
Discussions de lectures i experiències (individual) | 10 | 0 | 0 | 3, 6, 8 |
Programació activitats per a infants (individual i grupal) | 30 | 0 | 0 | 1, 5, 6, 7, 10 |
Treballs i Exposicions orals (individual) | 50 | 0 | 0 | 8, 13 |
Els quatre llibres de referència seran:
Alsina, À., Planas, N. (2008). Matemática inclusiva: Propuestas para una educación matemática accesible. Narcea.
Planas, N. (2008). Pensar i comunicar matemàtiques. Fundació Propedagògic.
Planas. N. (2012). Teoría, crítica y práctica de la educación matemática. Graó.
Planas. N. (Ed.) (2015). Avances y realidades de la educación matemática. Graó
Durant el curs es recomanaren d'altres lectures breus.
--