Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500798 Educació Primària | OB | 4 | A |
El Treball Fi de Grau, com el seu nom indica, és la última de les assignatures que es cursen en relació al grau. Per aquesta raó, es recomana que es matriculi el curs que es cregui que s'acabarà el grau.
Per poder matricular el Treball de Fi de Grau, cal haver superat com a mínim dos terços del total de crèdits del pla d'estudis.
El Treball de Fi de Grau (TFG) és un projecte orientat al desenvolupament d'una recerca de nivell bàsic o una innovació que es desenvolupi en el camp professional de l'àmbit de la titulació. En qualsevol dels casos, el TFG haurà de tenir tots els apartats propis d'un treball de recerca i haurà de servir perquè puguin emergir les competències i coneixements associats al Grau en Educació Primària.
El TFG es realitza mitjançant una activitat majoritàriament autònoma, a partir d'una temàtica pactada amb el professorat que s'encarregarà de supervisar-ne la seva realització.
El document final TFG ha de ser diferent i individualitzat per a cada estudiant, per tant no es podran acceptar treballs que presentin cap apartat que sigui igual a la d'un altre treball presentat. Això, però, no impedeixi que els i les estudiants puguin compartir coneixements i fer part de la recerca conjuntament.
El TFG ofereix un ampli ventall de temàtiques vinculades a les diferents àrees de coneixement de les titulacions
L'assignatura del TFG no té activitats de docència dirigida. És per això que l'aula virtual habilitada a través del Campus Virtual és l'espai d'intercanvi d'informació entre l'equip de coordinació, la figura tutora i l'alumnat, a més de l'espai on cal lliurar les diferents evidències que es demanen al llarg del curs. És imprescindible, doncs, que l'alumnat consulti l'aula virtual periòdicament, així com l'adreça de correu electrònic associada a la mateixa, per garantir que rep totes les informacions necessàries per fer-ne un bon seguiment.
L’alumnat pot seleccionar la temàtica del TFG d'entre les disponibles per rigorós ordre d'expedient acadèmic, durant el període que s'estableix a l'inici de curs.
La metodologia del treball es divideix en sessions de supervisió, de treball autònom, i d'activitats d'avaluació.
L'activitat supervisada conté dos formats diferents de tutories que tan poden ser en grup com individuals: les tutories obligatòries i les tutories d’ampliació. S’estableixen 4 tutories obligatòries repartides en les diferents fases del procés. L’alumnat podrà sol·licitar també fins a 4 hores més de tutories d’ampliació, que es pactaran entre l'alumnat i la figura tutora. Les tutories obligatòries son presencials. La primera tutoria obligatòria i es recomana que sigui grupal. L’alumnat que estigui en programes de mobilitat pot realitzar totes les tutories virtualment.
L'elaboració del TFG es planteja com un procés continu amb 3 fases diferents: una d'inici en la que s'especifica i es planteja el treball (amb una càrrega de treball aproximada per l'alumnat de 25 hores), una fase de desenvolupament (amb aproximadament 75 hores de càrrega), i una fase de finalització i tancament que comporta la presentació de l'informe (amb aproximadament 50 hores de càrrega).
El procés del TFG s'iniciarà amb una sessió plenària on s'explicaran els aspectes generals de l'elaboració del TFG.
Dins el procés cal fer:
Durant aquest procés l'alumnat ha de lliurar les 3 evidències d’avaluació (que es detallen en l’apartat d’Avaluació) obligatòriament en les dates establertes. Tots els lliuraments es faran per l’espai virtual habilitat.
ORIENTACIÓ I TIPOLOGIA DEL TFG
L'alumnat pot triar entre dues tipologies diferents a l'hora d'enfocar i estructurar el TFG: l'opció professionalitzadora i l'opció d'investigadora (que pot ser de recerca de nivell bàsic sobre un tema o d'aprofundiment sobre un concepte teòric). Independentment de l'opció triada, pot consensuar amb la figura tutora entre presentar-lo en forma de memòria o en format d'article científic.
Tant si es fa en format memòria com en format article, ha de ser escrit en CATALÀ, excepte l'alumnat del Grau en Educació Primària en anglès, que ha de ser escrit en ANGLÈS.
Tots els treballs han de presentar un apartat de referències (referenciades al text i citades segons la normativa APA). La normativa APA es pot consultar a:https://ddd.uab.cat/pub/recdoc/2016/145881/citrefapa_a2016.pdf
A) OPCIÓ PROFESSIONALITZADORA: Formulació d'un projecte d'intervenció / innovació en un context socioeducatiu particular. Aquesta modalitat de TFG permet considerar quatre tipologies de treballs:
En el cas de projectes de TFG que es contextualitzin en el mateix centre o institució a on realitzin les pràctiques, podran beneficiar-se de l'anàlisi de context, i altres dades; però en CAP CAS es poden escriure ambdós informes amb el mateix contingut. És a dir, la memòria de pràctiques i el TFG no pot ser igual en cap dels seus apartats. Això es considerarà auto plagi, i per tant un suspès al TFG.
B) OPCIÓ D'INVESTIGACIÓ:
ESTRUCTURA DE L'INFORME FINAL O MEMÒRIA DEL TFG (3a evidència d'avaluació)
Independentment de l’opció de TFG triada, la 3aevidència d’avaluació, i que es correspon amb l’Informe o Memòria final del TFG es pot presentar en dos formats diferents:
1) FORMAT MEMÒRIA
L'estudiant que presenti el TFG en aquest format haurà de seguir els següents aspectes formals de presentació:
Després de la portada, caldrà incloure un índex del TFG amb número de pàgines i el treball haurà d'estar paginat correctament. També caldrà incloure un resum en català, castellà i anglès.
2) FORMAT ARTICLE CIENTÍFIC
L'estudiant que triï presentar el TFG en aquest format haurà de seguir una política de presentació semblant al que una revista científica o de divulgació pot exigir als autors. Es tracta de simular que l'estudiant ha de presentar el text per a ser publicat. Per a això, es proposen les pautes genèriques següents:
En el cas que la figura tutora ho veiés factible, es pot animar a l'alumnat a publicar l'article en una revista. La figura tutora hauria, doncs, d'ajudar a l'alumnat en l'adaptació de l'article als criteris de rigor i presentació de la revista escollida. La propietat intel·lectual del TFG serà de la persona autora del treball. En el cas que es procedeixi a la seva divulgació, es requerirà el consentiment tant de la persona autora com de la figura tutora, que haurà de constar com a coautor/a en segon terme.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Sessió plenària | 2 | 0,08 | 11, 12 |
Tutories | 6 | 0,24 | 6, 7, 11, 14, 17, 22 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball autònom | 142 | 5,68 | 6, 11, 12, 16, 24 |
L'avaluació del TFG es farà en base a 3 evidències d'avaluació:
Els lliurament són obligatoris i no reavaluables.
Si un alumne/a no entrega alguna de les evidències, la nota d'aquella evidència serà un 0.
Aquests documents s'han de lliurar obligatòriament a través de l’espia virtual habilitat per la coordinació en els terminis establerts.
Les retroaccions de la figura tutora també s'han d'enviar a través d'aquest espai com a molt tard 15 dies després de la data de tancament del lliurament en la convocatòria ordinària.
Tant les característiques dels documents com les rúbriques d'avaluació dels mateixos es publicaran a l'espai virtual.
En cas que es detecti un % de plagi superior al 20% la nota del TFG serà 0. Encara que l’alumnat pugui treballar una mateixa temàtica el document d'informe final ha de ser inèdit i completament individual. D'acord amb la normativa de la UAB es valorarà l’execució d'altres mesures com l'obertura d'un expedient acadèmic.
Per poder presentarel treball en la convocatòria de setembre cal que l'alumnat sol·liciti el canvi de convocatòria a Gestió Acadèmica en el període establert. En cas contrari, la nota que apareixerà a la convocatòria de juny serà un NO Avaluable i no hi haurà convocatòria de setembre.
TRIBUNALS D’EXCEL.LENT- MH
Només poden accedir a MH aquelles persones que obtenen una qualificació de 9 o superior per part de la figura tutora, tenen el vistiplau del corresponent Unitat Departamental i es comprometen a presentar el seu treball davant el tribunal.
Els tribunals es realitzaran en les dates següents:
El número de Matrícules d'Honor a atorgar a la convocatòria de febrer, juny i setembre anirà en funció al número de persones que es presentin a cada convocatòria, sempre hi quan representin el 5% de l'alumnat matriculat.
L'exposició de la defensa del TFG ha de ser de màxim 10 minuts de durada, temps en el que s'espera que l’alumnat expliqui el seu treball a partir d'un pòster en format digital. A continuació, el tribunal disposarà de 10 minuts per fer les preguntes que consideri pertinents. Aquest tribunal només avaluarà l'exposició oral del treball i no el document escrit.
Atès que les defenses són públiques, a més a més del tribunal i de l’alumnat convocat, hi podran assistir com a públic altres persones que ho desitgin, sempre i quan respectin els horaris i procediments de la defensa del TFG. L’alumnat està obligat a assistir a tot l'acte de presentació de TFG del tribunal que tinguin assignat.
L’organització-temporalització dels TFG (convocatòria ordinària) és la següent:
Moments | Responsable | Temporalitat | Hores | % Avaluació máx. | Data de lliurament | Data del retorn d'avaluació |
Presentació del TFG | Coordinator/a | Setmana 2 (1r semestre) | 1,5 | |||
Tema i objectius (tutoria) | Tutor/a |
Setmana 6-8 (1r semestre) |
1,5 | |||
Plantejament del projecte (tutoria) | Tutor/a |
Setmana 13-14 (1r semestre) |
1,5 | 15% | 16 desembre | 13 gener |
Desenvolupament (tutoria) | Tutor/a |
Setmana 3-4 (2n semestre) |
1,5 | 35% | 3 març | 17 març |
Metodologia i resultats (tutoria) | Tutor/a |
Setmana 11-12 (2n semestre) |
1,5 | |||
Lliurament de l'informe final del TFG | 50% |
2 juny 1 setembre |
17 juny 4 setembre |
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Desenvolupament | 35% | 0 | 0 | 3, 4, 5, 7, 9, 10, 12, 14, 19, 22, 23 |
Informe final | 50% | 0 | 0 | 1, 3, 4, 5, 6, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 19, 23, 25 |
Plantejament del projecte | 15% | 0 | 0 | 2, 3, 4, 5, 8, 17, 19, 20, 21, 23, 24, 26 |
La bibliografia dependrà del tema que es vulgui desenvolupar, la figura tutora orientarà amb bibliografía més específica. A nivell general es recomana:
Blanch, S., Pérez, E., i Silvente, J. (2018). Com citar i referenciar en els textos acadèmics. Compilació basada en la normativa APA. Recuperat de https://ddd.uab.cat/pub/recdoc/2016/145881/citrefapa_a2016.pdf
Caro, M.T. (2015). Guía de trabajos fin de grado en educación. Madrid: Pirámide.
Ferrer, V., Carmona, M., i Soria, V. (Eds.) (2012). El trabajo de fin de grado. Guía para estudiantes, docentes y agentes colaboradores. Madrid: McGraw-Hill.
Quivy, R., i Van Carnpenhoudt, L. (2005). Manual de investigación en ciencias sociales. Mexico DF: Limusa.
Sánchez, A., Olmos Rueda, P., Torrado Fonseca, M., i García López, J. (2006). Trabajos de fin de Grado y
Postgrado. Madrid: ALJIBE
Sancho, J. (2014). Com escriure i presentar el millor treball acadèmic: guia pràctica per a estudiants i professors. Vic: Eumo.
Villar, J.J. (2010). Cómo hacer un trabajo final de carrera para los estudios de grado: notas para estructurar de manera práctica el trabajo final de carrera y plan de marketing para los estudios de grado. Barcelona: Astro Uno.
Es pot consultar també el DDD on es publiquen els TFG de MH del grau.
Segons la metodologia de recerca emprada.
Espai virtual.