2022/2023
Didàctica de la música I
Codi: 102039
Crèdits: 6
Titulació |
Tipus |
Curs |
Semestre |
2500797 Educació Infantil |
OT |
4 |
1 |
2500798 Educació Primària |
OT |
4 |
1 |
Utilització d'idiomes a l'assignatura
- Llengua vehicular majoritària:
- català (cat)
- Grup íntegre en anglès:
- No
- Grup íntegre en català:
- Sí
- Grup íntegre en espanyol:
- No
Prerequisits
Les persones que vulguin matricular-se d'aquesta assignatura han d'acreditar almenys un nivell d'estudis musicals per entrar a Grau Professional. En cas de no haver seguit estudis musicals reglats, es farà una prova de nivell específica.
Objectius
- Comprendre els principis bàsics que fonamenten l'educació musical a les etapes d’Infantil i Primària
- Conèixer i practicar els processos d'ensenyament-aprenentatge específics de l'àrea en les diferents etapes i cicles.
Competències
Educació Infantil
- Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
- Analitzar els llenguatges audiovisuals i les seves implicacions educatives.
- Conèixer els fonaments musicals, plàstics i d'expressió corporal del currículum d'aquesta etapa així com les teories sobre l'adquisició i desenvolupament dels aprenentatges corresponents.
- Conèixer i utilitzar cançons per promoure l'educació auditiva, rítmica i vocal.
- Demostrar que coneix i comprèn els objectius, continguts curriculars i criteris d'avaluació de l'Educació Infantil.
- Elaborar propostes didàctiques que fomentin la percepció i expressió musicals, les habilitats motrius, el dibuix i la creativitat.
- Expressar-se adequadament oralment i per escrit i dominar l'ús de diferents tècniques d'expressió.
- Incorporar les tecnologies de la informació i la comunicació per aprendre, comunicar-se i compartir en contextos educatius i formatius.
- Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la tasca docent.
- Treballar en equips i amb equips (del mateix àmbit o interdisciplinar).
Educació Primària
- Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
- Adquirir recursos per a fomentar la participació al llarg de la vida en activitats musicals i plàstiques dins i fora de l'escola.
- Comprendre els principis que contribueixen a la formació cultural, personal i social des de les arts.
- Conèixer el currículum escolar de l'educació artística, en els seus aspectes plàstic, audiovisual i musical.
- Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant de forma individual com en col·laboració amb altres docents i professionals del centre.
- Fomentar la lectura i el comentari crític de text dels diferents dominis científics i culturals continguts al currículum escolar.
- Reflexionar entorn les pràctiques d'aula per tal d'innovar i millorar la tasca docent. Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure'l entre els estudiants.
- Treballar en equips i amb equips (del mateix àmbit o interdisciplinar).
Resultats d'aprenentatge
- Aplicar la pràctica d'escriptura, composició i reconeixement d'anàlisi a través de les tecnologies de la informació i la comunicació.
- Aprendre a establir relacions entre els diferents llenguatges artístics prenent com a centre la teoria i la praxis de l'activitat musical.
- Comprender els processos didàctics i les bases metodològiques que fonamenten l'ensenyament - aprenentatge de la música.
- Conèixer i dominar a nivell d'expressió, comprensió i creació els elements propis del llenguatge musical.
- Estar capacitat per a cantar i fer cantar en grup, escoltant i respectant a la resta.
- Estar capacitat per a treballar en equip.
- Estar capacitat per reflexionar i adequar les intervencions didàctiques en diferents contextos i situacions educatives.
- Estar capacitats per cantar i fer cantar en grup, escoltant els altres i respectant els altres.
- Estar capacitats per treballar en equip.
- Haver adquirit coneixements i capacitats i habilitats en la dimensió expressiva i perceptiva de la veu, la cançó, el cant coral i la direcció musical.
- Identificar les implicacions socials, econòmiques i mediambientals de les activitats academicoprofessionals de l?àmbit de coneixement propi.
- Proposar projectes i accions viables que potenciïn els beneficis socials, econòmics i mediambientals.
- Reconèixer el valor de les activitats musicals relacionades amb el cant, la cançó i la direcció musical en la formació de la persona i el papel fonamental que té a les activitats escolars.
- Saber entendre, analitzar i comparar textos pertanyents a diferents dominis del pensament, la cultura i les arts amb els seus possibles vinculacions amb el fet musical.
- Saber explicar les principals conseqüències de la incidència de l'ensenyament de les arts en la formació cultural, personal i social de les persones.
- Saber, entendre, analitzar i comparar textos que pertanyin a diferents dominis de pensament, la cultura i les arts amb les seves possibles vinculacions amb el fet musical.
- Ser capaç de dissenyar activitats dels diferents blocs de continguts de la matèria, d'acord amb els principis metodològics bàsics.
Continguts
1. Característiques de l'ensenyament-aprenentatge de la música:
- de la vivència individual a la pràctica col·lectiva
- un enfocament socioconstructivista del procés d'ensenyament-aprenentatge
- aprenentatge significatiu ("fer música per aprendre música")
- parlar de música per aprendre
2. Les competències específiques de l'àrea de música en les seves tres dimensions: escoltar, interpretar i crear
3. Els contextos de pràctica musical (cançó, audició, creació, pràctica instrumental, dansa i moviment) i el llenguatge musical. Estratègies i recursos docents.
4. Metodologia per a l'ensenyament-aprenentatge de la música en una escola inclusiva i des de la perspectiva de gènere
Metodologia
La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries
L'assignatura es basa en la participació de l'alumnat i parteix de les activitats a classe (dirigides) com a motor per generar la resta d'activitats (supervisades i autònomes).
DIRIGIDES
Exposicions per part del professorat dels continguts dels quatre grans blocs del programa. Es partirà d'exposicions d'activitas pràctiques i es conduirà el procés reflexiu que permeti la descoberta i la comprensió de les bases i els principis fonamementals de l'educació musical.
Plantejament i presentació dels exercicis i activitats que es realitzaran de forma autònoma.
Realització d'activitats musicals col·lectives i en petit grup. Inclou l'anàlisi de documents, resolució de problemes i estudi de casos, entre altres estratègies.
SUPERVISADES
Tutories i altres activitats que requereixen la supervisió del professor.
AUTÒNOMES
Cercar materials i elaborar propostes didàctiques.
Realització de treballs reflexius a partir de lectures específiques de didàctica de la música.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Avaluació
L'assistència a classe és obligatòria: l'estudiant ha d'assistir a un mínim d'un 80% de classes, en cas contrari es considerarà no presentat. També es tindran en compte altres aspectes lligats a la responsabilitat i la implicació (puntualitat, grau de formalitat, participació).
Per fer mitjana i poder superar l'assignatura s'haurà d'haver aprovat cada un dels apartats.
En els debats es valorarà el grau de participació i el nivell de reflexió de les aportacions.
L'actitud i participació activa durant el procés d'ensenyament i aprenentatge són fonamentals.
Per aprovar aquesta assignatura, cal que l'estudiant mostri, en les activitats que se li proposin, una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent.
Pels aspectes genèrics, l'avaluació es regirà d'acord amb els documents que consten a: https://www.uab.cat/web/estudiar/guia-del-pdi-1345732500524.html
Dates d'entrega i reavaluació de les principals tasques:
- Anàlisis individuals de situacions musicals. Dues entregues: darrera setmana d'octubre i segona de novembre. Reavaluació: 2a setmana de gener (alumnat GEI) i la 1a de febrer (alumnat GEP).
- Treballs sobre lectures. Entrega: segona setmana d'octubre. Reavaluació: 2a setmana de gener (alumnat GEI) i la 1a de febrer (alumnat GEP).
- Disseny d'una proposta didàctica. Entrega: segona setmana de desembre. Reavaluació: 2a setmana de gener (alumnat GEI) i la 1a de febrer (alumnat GEP).
- Presentació oral de la proposta didàctica. Data: el darrer dijous lectiu. Revaluació: no és possible.
Només es podran reavaluar aquelles tasques que s'hagin suspès i només poden aspirar a quedar aprovades amb un 5 (si el professor/a no s'especifica el contrari).
La copia o plagi en qualsevol tipus d’activitat d’avaluació constitueixen un acte acadèmic greu, i es penalitzarà amb un 0 com a nota de l'assignatura perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup (en aquest cas, tots els membres del grup tindran un 0).
Activitats d'avaluació
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Anàlisi de situacions musicals (tasca individual) |
20% |
0
|
0 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 13, 17
|
Proposta didàctica - elaboració i presentació (tasca individual) |
40% |
0
|
0 |
3, 4, 7, 10, 17
|
Tasques breus (debats, reflexions, propostes d'activitats, etc.) |
30% |
0
|
0 |
2, 3, 11, 12, 13, 14, 15, 17
|
Treballs sobre lectures |
10% |
0
|
0 |
2, 3, 6, 9, 13, 14, 15, 16
|
Bibliografia
- Aróstegui, J.L. (ed.) (2014). La música en Educación Primaria. Manual de formación del profesorado. Madrid: Dairea.
- Blacking, J. (1994). Fins a quin punt l'home és music?. Vic: Eumo. (Versió original en anglès, 1976).
- Bonal, E.; Hernández, M., & Querol, E. (2006). Cómo enseñamos el lenguaje musical en la escuela de música municipal de Can Ponsic de Barcelona. Quodlibet: Revista de especialización musical, 35, 82-99.
- Bordons, G.; & Casals, A. (2012). Poesia, música i escola: un triangle sonor. Temps d'Educació, 42, 11-30.
- Carrillo, C.; & Vilar, M. (2014). El perfil profesional del profesorado de música: una propuesta de las competencias deseables en Ed. Primaria y Ed. Secundaria. Revista Electrónica de LEEME, 33, 1-26. Disponible a: http://musica.rediris.es/leeme/revista/carrillo&vilar14.pdf
- Cremades, R. (coord) (2017). Didáctica de la educación musical en primaria. Ediciones Paraninfo.
- Deliège, I.; & Sloboda, J. (1995). Naissance et développement du sens musical. Paris:PUF. (Versió en anglès: Musical Beginnings. Origins and Development of MusicalCompetence. Oxford: Oxford University Press, 1996).
- Delalande, F. (1991). Introducción a la creación musical infantil. Música y Educación, 8, 315-328.
- Díaz, M.; & Frega, A. L. (1998). La creatividad como transversalidad al proceso de educación musical. Vitoria-Gasteiz: Amarú.
- Gluschankof, C.; & Pérez-Moreno, J. (eds.) (2017). La música en la educación infantil: investigación y práctica.Madrid: Dairea.
- González-Martín, C. (2014). Metodologia d’ensenyament-aprenentatge de les cançons i repertori. A Calderón, D. (Ed.) Expressió Musical a Primària. Barcelona: Publicacions de la UB.
- Hemsy de Gainza, V. (1995). Didáctica de la música contemporánea en el aula. Música y Educación, 24, 17-24.
- Hennessy, S. (1995). Music 7-11. Developing primary teaching skills. Londres: Routledge.
- Lluveras, N.; Valls, A.; & Vilar, M. (1994). La cançó a l’etapa primària. Bellaterra: ICE de la Universitat Autònoma de Barcelona.
- Maideu, J. (1997). Música, societat i educació. Berga: Amalgama.
- Malagarriga, T.; &Valls, A. (2003). La audición musical en la Educación Infantil: propuestas didácticas. Barcelona: CEAC.
- Malagarriga, T.; & Martínez, M. (2010).Tot ho podem expressar amb música. Barcelona: Dinsic.
- Martí, J. (2000). Más allá del arte: la música como generadora de realidades sociales. Sant Cugat del Vallès: Deriva.
- Ocaña, A. (2001).Recursos didáctico-musicales para trabajar en Primaria. Granada: Grupo Editorial Universitario.
- Martí, J.M. (2016). Aprendizaje musical para niños. Metodologías y sistemas pedagógicos de ladidáctica musical. Barcelona: Redbook Ediciones.
- Miralpeix, A. (2012). iMúsica: educación musical con el iPad y el iPhone. Eufonía, 56, 27-35.
- Pujol, M.A.; & Serra, J. (1998). La dansa catalana en l'ensenyament primari. Barcelona: Generalitat de Catalunya. Dept. de Cultura.
- Small, C. (1989). Música. Sociedad. Educación. Madrid: Alianza Editorial. (Versió original en anglès, 1980)
- Swanwick, K. (2000). Música, pensamiento y educación (2a ed.). Madrid: Morata. (Versió original en anglès, 1988).
- Tafuri, J. (2006). ¿Se nace musical? Como promover las aptitudes musicales de los niños. Barcelona: Graó.TORNS, X.; MALAGARRIGA, T.; GÓMEZ, I. (2009). Dos enfoques en enseñanza del lenguaje musical. Música y Educación, 77, 50-63.
- Valls. A.; Calmell, C. (2010). La música contemporània catalana a l'escola. Barcelona: DINSIC.
- Vilar, M. (2004). Acerca de la educación musical. Revista Electrónica de LEEME, 13. Disponible a: http://musica.rediris.es/leeme/revista/vilarm.pdf
- Wagner, C. (1966). Aprenguem a fer cantar. Barcelona: Hogar del libro.
- Young, S. (2009). Music 3-5. Oxon: Routledge.
- El sac de danses (1997). El galop. Danses catalanes i jocs dansats. (1997). Alta fulla.
Programari
Softwares musicals:
- Spotify
- MuseScore
- Audacity