Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500798 Educació Primària | OT | 4 | 1 |
Es recomanable haver superat les assignatures "Aprenentatge i desenvolupament I-II" i "Diferències i inclusió", en el cas del Grau d’Educació Primària; i les assignatures: "Inclusió educativa: NEE" i "Desenvolupament de la personalitat 0-6", en el cas del Grau d´Educació Infantil.
Aquesta assignatura forma part de la matèria Educació Inclusiva. En el marc de l´escola inclusiva actual, es fa necessari un context en el que el docent, com agent d´innovació i gestió de la diversitat, faciliti la transformació de l´escola ordinària a fi i efecte d´augmentar la seva capacitat per atendre a tot l´alumnat amb necessitats educatives relacionades amb els processos d´aprenentatge.
Els dos objectius formatius a aconseguir són:
1. Adaptar processos d´ensenyament-aprenentatge per donar resposta a les necessitats educatives de l´alumnat en contextos de diversitat.
2. Dinamitzar processos d´inclusió educativa dins un marc col.laboratiu en espais multiprofessionals.
1. Visió general de les necessitats educatives relacionades amb el desenvolupament i l´aprenentatge.
1.1. Llenguatge verbal i Lectoescriptura.
1.2. Desenvolupament del raonament lògic-matemàtic.
1.3. Desenvolupament de les habilitats per l´atenció en l´aprenentatge.
1.4. Desenvolupament motriu.
2. Procés de detecció i avaluació de les necessitats educatives relacionades amb els processos d´aprenentatge. Instruments d´avaluació i observació.
3. Intervenció i orientació amb relació a les necessitats educatives relacionades amb els processos d´aprenentatge.
3.1. Pautes d´actuació i estratègies didàctiques.
3.2. Programes d´intervenció: adaptacions curriculars.
3.3. Provisió de serveis i projectes de suport educatiu. Paper de la família.
El protagonista en el procés d´ensenyament-aprenentatge és l´estudiant i sota aquesta premisa s´ha planificat la metodologia de l´assignatura.
En primer lloc, es proposaran activitats presencials en gran grup, les quals consistiran en exposicions per part del professorat dels continguts i qüestions bàsiques del temari. Es realitzarà amb tot el grup classe i permetrà l´exposició dels principals continguts a través de la participació oberta i activa per part dels estudiants.
En segon lloc, es faran activitats presencials en petits grups, les quals es realitzaran en el marc del grup base i seran supervisades pel professorat i, mitjançant l´anàlisi de documents, resolució de casos o activitats diverses, s´aprofondirà en els continguts i temàtiques treballades anteriorment en el gran grup. Aquest recull d´evidències mostraran l´aprofitament de les tasques realitzades per part dels estudiants i es revisaran al llarg del curs.
Finalment, es portarà a terme un treball pràctic (grupal), i s´anirà elaborant al llarg del quadrimestre en relació a temàtiques concretes a escollir entre diverses que plantegi el professorat.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Presencial en gran grup | 45 | 1,8 | 6 |
Tipus: Supervisades | |||
Treballs supervisats i tutories | 30 | 1,2 | |
Tipus: Autònomes | |||
Treball autònom | 75 | 3 | 6 |
L’avaluació de l’assignatura és continuada i es basarà en una prova escrita individual al finalitzar tots els blocs, que tindrà un pes del 50% en la nota final de l’assignatura; el 50% de l´avaluació restant es repartirà entre activitats de classe grupals (20%) i un treball pràctic grupal (30%) i es realitzaran durant els dos blocs de l´assignatura. Totes les evidències hauran d'obtenir un mínim de 5 per poder fer mitjana.
L’assistència a les sessions presencials és obligatòria, l’estudiant ha d’assistir a un mínim del 80%. En cas contrari l’avaluació correspondrà a un No Avaluable.
Els estudiants que durant el curs hagin fet un seguiment adequat de l'assignatura, és a dir, que hagin complert amb el mínim del 80% d'assistència i tinguin aprovats tots els lliuraments requerits, i tot i així els quedi algun aspecte no assolit, (per exemple, prova escrita individual no aprovada o no presentada), se'ls donarà l'oportunitat de poder superar la matèria realitzant una re-avaluació de la prova escrita individual. En aquest cas, la nota màxima del bloc a recuperar serà un 5. En cap cas, la re-avaluació serà considerada per pujar la nota obtinguda. Per poder optar a la re-avaluació, l´alumne ha d´haver estat prèviament avaluat en el treball pràctic grupal i en la prova escrita individual, els pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l´assignatura. Ha d´haver obtingut una qualificació mínima de 3,5 en la mitjana de l´assignatura.
Si finalment no s’aprova alguna de les evidències significarà que no s’han assolit el mínims esperats i se suspendrà l’assignatura amb la qualificació corresponent a l’evidència suspesa. Quan l´estudiant no s´hagi presentat, o no hagi pogut aportar prou evidències d´avaluació que permetin una qualificació global de l´assignatura, en l´acta es consignarà la qualificació d´aquesta assignatura com a "No Avaluable".
Per aprovar aquesta assignatura, cal que l’estudiant mostri, en les activitats que se li proposin, una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent.
En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte, doncs, la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L’alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si el professor considera que no compleix aquests requisits.
Cal mostrar també, una actitud compatible amb la professió docent com a requisit per aprovar l’assignatura. Algunes competències són: escolta activa, respecte, participació, cooperació, empatia, amabilitat, puntualitat, no jutjar, argumentar, ús del mòbil adequat, etc.
Els resultats de l’avaluació de cadascuna de les evidències s’hauran de publicar en el campus virtual en el termini màxim de 15 dies després de la seva realització, i s’haurà d’oferir una data de revisió dintre dels 10 dies següents a la seva publicació.
D’acord a la normativa UAB, el plagi o còpia d’algun treball o prova escrita es penalitzaràamb un 0 com a nota de l’assignatura perdent la possibilitat de recuperar-la,tant si és un treball individual com en grup (en aquest cas, tots els membres del grup tindran un 0). Si durant la realització d’un treball individual a classe, el professor/a considera que un alumne està intentant copiar o se li descobreix alguntipus de document o dispositiu no autoritzat pel professorat, es qualificarà el mateix amb un 0, sense opció de recuperació, i per tant, tindrà suspesa l’assignatura.
El tractament de casos particulars, dubtes, suggeriments, etc., s’haurà de plantejar als/les professors/es del bloc corresponent.
L’avaluació d’aquesta assignatura segueix els Criteris i pautes generals d’avaluació de la Facultat de Ciències de l’Educació, segons l’Acord de la Comissió Ordenació Acadèmica 28 d’abril de 2011, 4 de juny de 2014 i 28 de maig de 2015.
Dates d´avaluació:
- L´avaluació de la prova escrita de l´assignatura (curs 2022-2023) serà el 14 de desembre de 2022.
- Pels alumnes que no superin la nota mínima de 5 en la prova escrita, se´ls proposarà una reavaluació que es realitzarà durant la primera setmana de febrer de 2023.
La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitats de classe | 20% | 0 | 0 | 3, 4, 5, 8 |
Teoria | 50% | 0 | 0 | 1, 6, 7 |
Treball pràctic | 30% | 0 | 0 | 2, 3, 4, 5, 8, 9 |
Bibliografia:
Ainscow, M. (1999) Tendiéndoles la mano a todos los estudiantes: algunos retos y oportunidades Revista Siglo Cero vol. 30, p. 37-48.
Ainscow, M. (2001) Desarrollo de escuelas inclusivas. Ideas, propuestas y experiencias para mejorar las instituciones escolares. Madrid: Narcea.
Andreu, Ll.; Lara, M.F.; López, A.; Palacio, A.; Rodríguez & J. I Sopena, J.M. (2013). Trastorns d'aprenentatge de la lectura. Barcelona: Editorial UOC.
Andreu, Ll. (Coord.) (2013) Les dificultats de l´aprenentatge de l´Escriptura i de les Matemàtiques. Barcelona: Editorial UOC
Aranda Rendruello, R.E. (Coord.) (2002). Educación Especial. Madrid. Pearson Educación S.A.
Arco Tirado, J.L. & Fernández Castillo, A. (Coords.) (2004). Necesidades educativas especiales. Manual de evaluación e intervención psicológica. Madrid: McGrawHill.
Armstrong, T. (2012). El poder de la neurodiversidad. Las extraordinarias capacidades que se ocultan tras el autismo, la hiperactividad, la dislexia y otras diferencias cerebrales. Barcelona: Espasa Libros
Arnaiz, P. (2003) Educación inclusiva: una escuela para todos. Málaga: Aljibe
Barrachina, Ll.; Serra Grabulosa, J.; Soler, O. & Tolchinsky, L. (2013). Trastorns d’aprenentatge de l’escriptura i de les matemàtiques. Barcelona: Editorial UOC
Booth, T. i Ainscow, M. (2004).Índex per a la inclusió. Guia per a l’avaluació i millora de l’educació inclusiva. Barcelona: Institut de Ciències de l’Educació de la Universitat de Barcelona
Cabrerizo, J. y Rubio, M.J. (2007). Atención a la diversidad. Teoría y práctica. Madrid. Pearson Educación.
Castro Cañizares, D. (2007). Discalculia del Desarrollo: Diagnóstico e Intervención. Santa Clara: Feijóo.
Cuetos, F. (1991) Psicología de la escritura Madrid: Escuela Española
Cuetos, F. (2001) Psicología de la lectura Barcelona: Cisspraxis
Escudero, I.; Garriga, A.; Martí, M. (2009) Entendre i atendre la dislèxia a l´escola. Revista: Àmbits de Psicopedagogia num.: 27
Galligó, M. et alt. (2003). El aprendizaje y sus trastornos. Consideraciones psicológicas y pedagógicas. Barcelona. Ed. CEAC.
García-Orza, J. (2012). Dislexia y Discalculia. ¿Extraños compañeros de viaje? Madrid: Universidad de Málaga
Garcia-Orza, J. (2018). Evaluación e intervención en discalculia y acalculia en edad infantil. Madrid: Universidad de Málaga.
Giné, C. (coord.) (2009) La educación inclusiva. De la exclusión a la plena participación de todo el alumnado. Barcelona: Ed. Horsori ICE.UB.
Lozano, L. (2002). La lectura.Estrategias para su enseñanza y el tratamiento de las dislexias. Huelva. Hergué
Monereo, C. (coord.) (1998) Instantànies. Projectes per atendre la diversitat educativa. Barcelona: Ed. 62
Outón, P. (2009) Dislexia. Una visión interdisciplinar Barcelona: Lebón
Pérez Solís, M. (2003). Orientación Educativa y dificultades de aprendizaje. Madrid: Tomson.
Pujolàs, P. (2003) Aprendre junts alumnes diferents Vic: Eumo Ed.
Pujolàs Maset, P. (2008): Cooperar per aprendre i aprendre a cooperar: el treball en equips cooperatius com a recurs i com a contingut. Revista Suports, vol. 12, núm. 1
Sans, A. (2008) Per què em costa tant aprendre? Barcelona: Edebé
Sans, A. (coord.) (2010) L´aprenentatge en la infància i l´adolescència: claus per evitar el fracàs escolar Quaderns FAROS Esplugues Llob. Hospital Sant Joan de Déu.
Serra-Grabulosa, J. (2009). Bases neurales del procesamiento numérico y del cálculo. Barcelona: Universitat de Barcelona.
Teberosky, A. & Solé, I. (1999). Psicopedagogia de la lectura i l´escriptura. Barcelona: EDIUOC.
Documents digitals:
Decret 150/2017, de 17 d’octubre, de l’atenció educativa a l’alumnat en el marc d’un sistema educatiu inclusiu. Diari Oficial de La Generalitat de Catalunya, 7477, 1–18. (2017). https://portaldogc.gencat.cat/utilsEADOP/PDF/7477/1639866.pdf
XTEC (s.d.). Dislèxia. Recuperat de http://xtec.gencat.cat/ca/curriculum/diversitat-iinclusio/atencio-educativa-als-alumnes/nese/nese-derivades-de-trastorns-de-laprenentatgei-la-comunicacio/comunicacio-i-llenguatge/dislexia/
XTEC (s.d.). La dislèxia: detecció i actuació en l’àmbit educatiu. Recuperat de http://xtec.gencat.cat/web/.content/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/0057/78d86f2b8e9e-45e3-ad9e-4641658865ff/dislexiainfpri.pdf
XTEC (s.d.). La dislèxia: recursos i estratègies per a la inclusió de l’alumnat . Recuperatde http://www.xtec.cat/crp-santcugat/dislexiaconferencies.html
XTEC (s.d.). Mesures i suports. Recuperat de http://xtec.gencat.cat/ca/curriculum/diversitati-inclusio/mesures-i-suports/
Vinyes, G. (2014). La dislèxia i els trastorns d’aprenentatge associats. Recuperat de https://georginavinyes.cat/2014/10/09/la-dislexia-i-trastorns-daprenentatge-associats/
El TDAH: detecció i actuació en l'àmbit educatiu. Departament d'Educació (gencat.cat)
Trastornos del Aprendizaje Escolar. (2020). Recuperat de: https://www.sjdhospitalbarcelona.org/es/ninos/trastornos-del-aprendizaje-escolar
Fundacioncadah.org (s.d) Modelos Cognitivos Explicativos Para El TDAH. Recuperat de: https://www.fundacioncadah.org/web/articulo/modelos-cognitivos-explicativospara-el-tdah.html
Mena, B. (et alt.) L´alumne amb TDAH: Guia pràctica per a educadors. Trastorn per Dèficit d´Atenció amb o sense Hiperactivitat Fundació Privada ADANA: Ajuda Dèficit d´Atenció Nens, Adolescents i Adults. Web: <ahref="http://www.f-adana.org/">http://www.f-adana.org/
Centro Nacional de Defectos Congénitos y Discapacidades del Desarrollo de los CDC. Centros para el Control y la Prevención de Enfermedades. (2020). Trastorno por Déficit deAtención e Hiperactividad (TDAH). Recuperat de: https://www.cdc.gov/ncbddd/spanish/adhd/index.html
Enllaços web:
http://www.edu365.cat
http://www.edu21.cat
http://www.educalia.org
http://www.didactalia.net
Programari utilitzat:
- Windows Microsoft Office 2013
- Word 2013
- Power Point 2013
- Excel 2013
- Adobe Acrobat