Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500797 Educació Infantil | OB | 3 | A |
És recomanable haver fet els pràcticums I i II.
Per a poder cursar aquesta assignatura és imprescindible disposar del certificat negatiu del Registre Central de Delinqüents Sexuals. És responsabilitat de l'alumne/a demanar-lo per poder-lo aportar al centre abans d'iniciar el període de pràctiques.
Contextualització:
Les pràctiques de tercer (Practicum III) estan pensades perquè l'alumnat adquireixi una visió general del cicle 3-6 d’Educació Infantil i dels processos educatius que tenen lloc en el mateix. El contingut d’aquestes pràctiques se centra en el coneixement i la intervenció docent a l’aula.
Aquesta assignatura està impartida per professorat de les diferents àrees de didàctica: Ciències Socials, Expressió Musical, Expressió Plàstica, Expressió Corporal, Ciències Experimentals, Matemàtica, Llengua i Psicologia Evolutiva. El seu disseny i ubicació al Pla d’Estudis permet que es relacioni amb les següents assignatures:
Objectius:
1. La professió de mestre de parvulari: funcions, estratègies, tècniques i actituds professionals.
2. Anàlisis dels processos de comunicació i interacció a l’aula.
2.1 Estudi d’intervencions per a l’aprenentatge a l’aula
2.2 Reflexió sobre metodologies que promouen la cooperació i l’autonomia en l’ aprenentatge
2.3 Anàlisis de l’atenció a la diversitat de ritmes d’aprenentatge.
2.4 Valor de la inclusió com estratègia d’aprenentatge.
3. Anàlisis de la funció tutorial: organització i gestió d’aula.
4. Anàlisi de pautes de convivència, plantejaments i estratègies de resolució de conflictes.
5. Anàlisis del currículum d’Educació Infantil (3-6 anys).
6. Contextualització, disseny, aplicació i avaluació d’una seqüència d’aprenentatge.
7. Autoanàlisis i autoregulació de la pròpia pràctica i processos d’aprenentatge.
Les activitats dels seminaris són del tipus: intercanvi, discussió i avaluació dels processos dissenyats en petit grup. Assitència a conferències i tallers sobre temes específics del pràcticum. Tutories en petit grup sobre el disseny de la seva seqüència didàctica. Exposicions orals de treballs i conclusions.
Les activitats realitzades al centre són del tipus: observació, elaboració d’informes, anàlisi de documents. Estudi de les situacions quotidianes al centre educatiu: tipus d’activitats i dinàmiques. Elaboració del diari de camp i notes d’observació. Intercanvi d'impressions i reajustos amb la mestra d'aula. Aplicació de la seqüència didàctica dissenyada (entre 6 i 8 sessions aplicades en el segon periode intensiu).
Les activitat que es realitzen de forma autònoma són del tipus: Lectura de bibliografia recomanada. Anàlisi i estudi de la realitat escolar. Disseny d’una seqüència didàctica. Reflexió de la implementació. Elaboració de la memòria final. Preparació d’exposicions orals.
Al final de curs, hi haurà una activitat col·lectiva de posada en comú de les experiències i competències adquirides en aquest pràcticum.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Seminaris de grup, exposició de materials i tutories individuals | 25 | 1 | 4, 9, 12, 20, 22, 23, 24 |
Tipus: Supervisades | |||
Estada al centre d'educació Infantil | 245 | 9,8 | 1, 2, 3, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 19, 20, 25, 28 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura i escriptura dels documents, la memòria i la presentació final | 80 | 3,2 | 7, 23, 26 |
L'avaluació consta de tres indicadors: Memória de pràctiques, Participació en els seminaris (grup) i les tutories individuals i Informe avaluatiu del centre.
Les activitats d'avaluació d'aquesta assignatura, que són individuals, no són recuperables. Per poder superar l'assignatura s'han d'aprovar cadascun dels indicadors per separat. Un resultat < 5 (sobre 10) a la memoria, a l'informe o a la participació als seminaris indica que cal repetir el pràcticum III.
En el cas que se suspengui un bloc d’activitats i la mitjana amb la resta de blocs fos superior a 5, per defecte la qualificació final de les pràctiques serà de 4.
L'assistència als seminaris de treball a la Facultat és obligatòria: l'estudiant ha d'assistir a un mínim d'un 90% de seminaris, en cas contrari es considerarà no presentat.
L'assistència presencial a l'Escola en horari complert és requisit imprescindible (generalment de 9 a 17h, en funció de l'horari de l'escola). Cal haver estat un mínim de 245h. al centre.
La memòria final s’entregarà pel Moodle en la data que s'anunaciarà en iniciar-se l'assignatura, i el feed-back del tutor/a també es realitzarà per aquesta aula virtual.
Els resultats de cada una de les avaluacions es retornaran a l'alumnat en el termini màxim de 4 setmanes després de la seva entrega, i s’oferirà una data de revisió en els dies següents a la seva publicació.
IMPORTANT: En qualsevol moment de l'estada a l'escola, aquesta pot elaborar un informe justificat on s'evidenciï que l'alumne no pot continuar fent les pràctiques. Si això passa, aquest alumne suspendrà automàticament el pràcticum (la nota numèrica que els hi quedarà serà un 3).
L'alumne/a que abandoni les pràctiques injustificadament tindrà una qualificació de 0.
En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà encompte, doncs, la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L'alumnat hade ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Recordem que, en el cas de la llengua catalana, a 1r i 2n curs es demana que l'estudiant tingui una competència lingüística equivalent al Nivell 1 per a Mestres d'Educació Infantil i Primària; i que a partir del 3r curs del Grau l'estudiant haurà d'haver mostrat una competència equivalent al Nivell 2 per a Mestres d'Educació Infantil i Primària (més informació sobre aquests nivells a http://www.uab.cat/web/els-estudis/-competencia-linguistica-1345698914384.html).
Per aprovar aquesta assignatura cal que l’estudiant mostri, en les activitats que se li proposin, una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent. Es podrà suspendre la memòria escrita si presenta errors lingüístics i formals.
La còpia i el plagi són robatoris intel·lectuals i, per tant, constitueixen un delicte que serà sancionat amb un zero en tot el bloc on es situï el treballEn el cas de còpia entre dos alumnes, si no es pot saber qui ha copiat de qui, s'aplicarà la sanció a tots dos alumnes. Volem recordar que es considera "còpia" un treball que reprodueix tot o gran part del treball d'un/a altre/a company/a. "Plagi" és el fet de presentar tot o part d'un text d'un autor com a propi, és adir, sense citar-ne les fonts, sigui publicat en paper o en forma digital a Internet. (veure documentació de la UAB sobre el plagi a http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html).
Cal mostrar una actitud compatible amb la professió educativa com a requisit per aprovar l'assignatura. Algunes competències personals i prosocials poden ser: escolta activa, respecte, participació, cooperació, empatia, amabilitat, puntualitat, no jutjar, argumentar, ús del mòbil adequat, etc.
Per poder adaptar el calendari o fer les pràctiques al lloc de treball, cal complir els criteris que estableix la normativa i sol·licitar-ho a través dels procediments de la Facultat informats al web.
El calendari de l’estada de pràctiques als centres, dels seminaris i alguns aspectes de la memòria d’aquest pràcticum pot variar per aquells estudiants que el fan vinculat a una estada Nacional o Internacional a través del programa propi UAB (Bressola, Richmond, Munich...), un ERASMUS o SICUE.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Informe (del mestre de l'escola) sobre l'estada al centre | 33,3% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 6, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 20, 25, 28 |
Memòria final | 33,4% | 0 | 0 | 1, 7, 8, 9, 10, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 26, 28 |
Tutories, seminaris i mostra de materials | 33,3% | 0 | 0 | 4, 5, 7, 9, 12, 19, 20, 21, 23, 24, 27 |
Abelleira Bardanca, A. i Abelleira Bardanca, I. (2020). El latido de un aula infantil. Elogio de la cotidianidad. Octaedro-Rosa Sensat.
Blanch, S., Pérez, E. i Silvente, J. (2016). Com citar i referenciar en els textos acadèmics i científics. Bellaterra: Dipòsit Digital de Documents de la Universitat Autònoma de Barcelona. Recuperat de https://ddd.uab.cat/pub/recdoc/2016/145881/citrefapa_a2016.pdf
Escamilla, A. (2011, 2ª ed). Las competencias en la programación de aula. Barcelona: Graó.
Cubero, R. (2001): Maestros y alumnos conversando: el encuentro de las voces distantes. Investigación en la escuela, 45, 7-19.
Departament d'Ensenyament (2016). Currículum i orientacions educació infantil segon cicle. Generalitat de Catalunya. Recuperat de: http://educacio.gencat.cat/web/.content/home/departament/publicacions/colleccions/curriculum/curriculum-infantil-2n-cicle.pdf
Departament d'Ensenyament (2020)Orientacions per a l'avaluació educació infantil segon cicle. Generalitat de Catalunya. Recuperat de. http://educacio.gencat.cat/ca/Detall/orientacions-avaluacio-infantil-2cicle
Hernández, F. i Ventura, M. (2008). La organizacion del curriculum por proyectos de trabajo. El conocimiento es un calidoscopio. Barcelona: Octaedro.
Kliass, S. (2020). L'art de posar límits. ING Edicions.
Martín, X. (2006). Investigar y aprender cómo organizar un proyecto. Barcelona: Horsori.
Mercer, N. (2001): Palabras y mentes. Cómo usamos el lenguaje para pensar juntos. Barcelona: Paidós.
OECD (2010): La naturalesa de l'aprenentatge: Utilitzant la recerca per inspirar la pràctica.. Traducció en català disponible en: https://serveiseducatius.xtec.cat/vallesoccidental5/wp-content/uploads/usu1111/2019/03/The_Nature_of_Learning-Practitioner_Guide-CAT.pdf
Pozuelos, F. (2007). Trabajopor proyectos en el aula: Descripción, investigación y experiencias. MCEP.
Sanmartí, N. (2007): Evaluar para aprender. 10 Ideas clave. Barcelona: Graó.
Revistes:
Aula d'Innovació Educativa (Graó)
Guix d’Infantil (Graó)
In-fàn-cia (Rosa Sensat)
Perspectiva escolar (Rosa Sensat)
Web d'interès:
Generalitat de Catalunya. Departament d'Educació. http://xtec.gencat.cat/ca/recursos/edinfantil
Xarxa Territorial d'Educació Infantil de Catalunya 0-6. http://xarxaterritorial.blogspot.com/
No es requereix programari específic.