Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500797 Educació Infantil | OT | 4 | 2 |
És molt recomanable haver superat prèviament les assignatures Didàctica de l’Expressió Musical a EI I i II.
Contextualització
L’assignatura mostrarà l’àrea de música com a nucli generador que promou projectes i activitats interdisciplinàries a l’etapa infantil.
Objectius formatius
1. Fonamentació teòrica.
1.1. Metodologia de treball per projectes.
1.2. Llenguatge musical i multimodalitat.
1.3. Art sonor.
2. Desenvolupament, anàlisi i avaluació de projectes musicals.
2.1. Anàlisi dels elements clau que intervenen en projectes interdisciplinaris on la música (o el so) n'és el fil conductor.
2.2. Aprofundiment en el coneixement i fonaments de la música com a eina d’expressió i creació individual i col·lectiva.
2.3. Apropiació d'elements musicals/culturals propis del nostre context i època, així com també d'altres contextos.
2.4. Adquisició de criteris per al disseny, desenvolupament i avaluació de projectes impulsats des de l'àrea de música.
2.5. Reflexió a l'entorn de diferents projectes externs i també dels desenvolupats a l'aula.
2.6. Disseny i desenvolupament d'un projecte col·lectiu.
El plantejament d’aquesta assignatura és eminentment pràctic i per això s’exigeix una participació activa en el procés d’ensenyament i aprenentatge.
Mitjançant el desenvolupament de projectes i activitats d’aula, l’alumnat construeix i s’apropia del coneixement de l’àrea de música, així com d'altres competències per a l'activitat docent.
Es contempla també espai per a l’anàlisi i reflexió, tant individual com col·lectiva.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Teoria i pràctica d'aula | 40 | 1,6 | 2, 13 |
Treball col·lectiu de tot el grup-classe | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 6, 8, 9, 11, 12, 13, 14 |
Treball en grups cooperatius | 15 | 0,6 | 2, 4, 13 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories i altres activitats supervisades | 10 | 0,4 | 1, 2, 6, 7, 8, 12, 14 |
Tipus: Autònomes | |||
Treballs individuals | 30 | 1,2 | 4, 11 |
pràctica i estudi musical | 25 | 1 | 1, 2, 8, 9, 11, 12 |
L'avaluació es compon de tres parts que cal superar de manera independent amb una nota igual o superior a 3'5 per tal de poder-ne calcular la qualificació final.
Aquestes parts impliquen diferents metodologies de treball a l'aula que es desenvoluparan al llarg del semestre, com ara treballs individuals, treball en grup coopertatiu i projecte col·lectiu amb tot el grup classe.
El calendari previst per als moments d'avaluació és:
a) Treballs individuals: 1 tasca durant les setmanes 3-5, una altra al final del projecte cooperatiu (paisatges sonors) abans de Setmana Santa, i una altra al final de curs en relació al projecte col.lectiu.
b) Treball cooperatiu: abans de Setmana Santa
c) Projecte Col.lectiu: depèn del calendari i de les condicions imposades per les autoritats sanitàries, es pot iniciar aquest projecte abans de Setmana Santa o just en tornar.
El retorn de les tasques es farà en el terminimàxim d'un mes.
Només es podrà recuperar la part de treballs individuals (i en cas que es tinguimenys d'un 3'5). La data de recuperació serà el 4/7.
L'actitud i participació activa durant el procés d'ensenyament i aprenentatge són fonamentals i imprescindibles.
L’assistència a les sessions és obligatòria: l’estudiant ha d’assistir a un mínim d’un 80% de les sessions per poder-la superar.
La no participació o la baixa implicació en les activitats proposades s'interpretarà com a falta d'interès per aprendre i, per tant, com a impossibilitat de desenvolupar les competències requerides. Conseqüentment, es pot suspendre l'assignatura.
L'estudiant que abandoni les sessions injustificadament (més de 3) tindrà una qualificació de 0.
La còpia o plagi dels treballs escrits serà penalitzada amb un 0 en aquella entrega i no hi haurà oportunitat de recuperar-la.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Entregues individuals | 50% | 0 | 0 | 4, 5, 6, 8, 13 |
Projecte final col?lectiu (avaluaci? individual) | 35% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 |
Treball en grup cooperatiu (avaluci? grupal) | 15% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 6, 13 |
Delalande, F. (1995). La música es un juego de niños. Buenos Aires: Ricordi Americana. [obra original de 1984].
Fuertes, C. i Echebarría, I. [ed.] (2008). Projectes de treball i música. Barcelona. ICE-UB.
González, C. i Valls, A (2012). Conociendo música y cultura a través de la metodología de Proyectos de Trabajo. Nuevas experiencias didácticas de Música del Mundo. Dins: Actas del Congreso Educa2011
González, C. i Valls, A. (2010). Músiques del món i treball per projectes. Dins: Actes del CiDd: II Congrés Internacional de Didàctiques. http://hdl.handle.net/10256/2856
Hernández, F. i Ventura, M. (2008). La organizacion del curriculum por proyectos de trabajo. El conocimiento es un calidoscopio. Barcelona: Octaedro.
Martín, X. (2006). Investigar y aprender cómo organizar un proyecto. Barcelona: Horsori.
Pozuelos, F. (2007). Trabajo por proyectos en el aula: Descripción, investigación y experiencias. MCEP.
Nadal, N. (2007). Músicas del mundo. Una propuesta intercultural de educación musical. Barcelona: ICE
Malagarriga, T. i Martínez, M. [eds.] (2010). Tot ho podem expresar amb música. Els nens i nenes de 4 a 7 anys pensen la música, parlen de música, fan música. Barcelona: Dinsic Publicacions Musicals.
Schafer, M. (1996). El nuevo paisaje sonoro. Buenos Aires: Ricordi Americana. [obra original de 1969].
Schaeffer, P. (1988). Tratado de los objetos musicales. Madrid: Alianza editorial. [obra original de 1966].
Valls, A. i Calmell, C. (2010). La música contemporània catalana a l'escola. Barcelona: Dinsic Publicacions Musicals.
webs: http://www.projectapproach.org/theory.php
https://sites.google.com/a/blanquerna.url.edu/calaix-de-music/
http://www.telermusica.com/ca
https://www.museunacional.cat/ca/so-i-color
Spotify
www.symbaloo.com
Musicscore