Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500797 Educació Infantil | OB | 3 | 1 |
Cap
L'assignatura "Didàctica de coneixement del Medi natural i socials en Educació Infantil I" és una assignatura obligatòria de tercer curs, centrada en una didàctica específica compartida per dues àrees de coneixement: les ciències socials i les ciències experimentals. És per això que l'assignatura es dissenya amb moments de treball específic per a cada àrea, i amb moments on les dues àrees s'aborden de forma interdisciplinària.
Amb aquest plantejament es proposa abordar els fonaments de l’àrea de Descoberta de l’entorn a l’educació infantil tot establint vincles amb les disciplines culturals de referència com són la didàctica de les ciències experimentals i de les ciències socials. Es pretén així desenvolupar criteris didàctics basats en un coneixement del currículum de l’àrea de descoberta de l’entorn, de les teories, models i principis sobre l’ensenyament i aprenentatge a l’educació infantil, i sobre una concepció del món natural i social orientada a la sostenibilitat.
Objectius formatius:
1. Identificar i valorar les aportacions de les ciències experimentals i de les ciències socials com a àmbits culturals de la societat occidental i la seva rellevància en l’educació.
2. Identificar les característiques d’una programació escolar i d'aula que incorpora la complexitat en el marc de l'educació per a la sostenibilitat, la igualtat d'oportunitats, la coeducació i la ciudadania global.
3. Analitzar el currículum d’educació infantil i, més detalladament, la part de l’àrea de descoberta de l’entorn.
4. Conèixer les teories més rellevants, models i principis de l’ensenyament i aprenentatge de les ciències experimentals i de les ciències socials a l’educació infantil.
5. Analitzar situacions didàctiques diverses que es donen a l’escola infantil i identificar-ne les finalitats i els continguts de ciències experimentals i de ciències socials que s’hi treballen, tot valorant-ne la seva adequació.
1. Fonaments i perspectives de la intervenció educativa en l’àrea de descoberta de l’entorn, des de la perspectiva de les ciències referents.
1.1. Rellevància cultural de les ciències experimentals i socials per comprendre el món actual.
1.2. Teories, models i principis de l’ensenyament i l’aprenentatge a l’educació infantil.
1.3. L’educació per a la sostenibilitat, la igualtat d'oportunitat i la ciutadania global a l’escola infantil.
2. Fonaments i perspectives de la intervenció educativa en l’àrea de descoberta de l’entorn, des de la perspectiva del currículum.
2.1. El currículum d’educació infantil corresponent a l’àrea de descoberta de l’entorn.
2.2. Les finalitats del treball de l’àrea de descoberta de l’entorn a l’educació infantil.
2.3. Els continguts de l’àrea de descoberta de l’entorn a l’educació infantil.
3. Eixos de contingut de l’àrea de descoberta de l’entorn i la seva aplicació didàctica a l’aula d’infantil.
3.1. Espai i temps a l’àrea de descoberta de l’entorn a l’educació infantil, perspectiva de gènere i coeducació, problemes socials rellevants i ciutadania global.
3.2. Éssers vius, materials i energia a l’àrea de descoberta de l’entorn a l’educació infantil.
3.3. Anàlisi i/ implementació d’intervencions educatives relacionades amb els eixos de contingut de l’àrea de descoberta de l’entorn.
La metodologia docent està centrada en tres pilars importants: (a) oferir a l’alumnat oportunitats per a adquirir una experiència directa de contacte amb el medi natural i social i amb les seves possibilitats educatives per a l’etapa d’educació infantil a través de sortides i activitats de laboratori didàctic; (b) dissenyar contextos per tal que l’alumnat desenvolupi noves maneres de mirar el treball educatiu al voltant del medi social i natural; (c) animar l’alumnat a llegir articles i lectures i reflexionar al voltant de les idees claus que constitueixen fites culturals rellevants.
Aquesta assignatura pretén aportar els fonaments per a la següent assignatura "Didàctica de coneixement del Medi natural i socials en Educació Infantil II" . És farà èmfasi en la construcció de les mirades necessàries per a comprendre la fonamentació, l’abast, i les possibilitats educatives del treball educatiu a través de l’àrea de descoberta del medi natural i social a l’etapa d’educació infantil. La tipologia d’activitats dissenyades inclouen classes magistrals de presentació de punts de vista, sortides de camp per conèixer l’entorn proper, treball al laboratori i al seminari per aprofundir en l’observació i experimentació directa dels fenòmens naturals i socials, i treball en petit grup per a la reflexió al voltant de lectures i propostes didàctiques.
El disseny de l'assignatura contempla activitats de sortida de camp d'acord amb les característiques següents (a l'inici de l'assignatura es detallarà la concreció de les activitats):
Les activitats de sortida de camp són de caire obligatori, i poden requerir un desplaçament a càrrec de l'estudiant (Barcelona i/o rodalies). La visita a museu/centre ciència pot tenir un cost econòmic de fins a 15€.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Avaluació continuada | 6 | 0,24 | 1, 13 |
Exposicions per part del professorat i sortides per treballar els continguts i qüestions bàsiques del temari. Es realitza amb tot el grup classe a través d'una participació oberta i activa dels estudiants. | 30 | 1,2 | 2, 6, 7, 9, 10, 12 |
Treball d'anàlisi de documents, resolució de casos, o treball al laboratori on s'aprofundeix en els continguts i temàtiques treballades en el gran grup. | 12 | 0,48 | 3, 4, 11 |
Tipus: Autònomes | |||
Realitzar de lectures recomanades, cercar informació per a realitzar els treballs encomanats, redactar textos, preparar les presentacions orals i l'examen | 77 | 3,08 | 1, 8, 9, 13 |
L’avaluació de l’assignatura es realitzarà al llarg del període de docència, i es concreta amb el lliurament de 3 activitats d'avaluació:
La concreció del calendari de lliurament de les activitats 2 i 3 es concretarà a l'inici de l'assignatura, d'acord amb el cronograma docent.
Els requisits d'avaluació que contempla l'assignatura són els següents:
D'acord amb la normativa acadèmica de la UAB, la copia o plagi en qualsevol tipus d’activitat d’avaluació constitueixen un delicte, i es penalitzarà amb un 0 com a nota de l'assignatura perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup (en aquest cas, tots els membres del grup tindran un 0). Si durant la realització d'un treball individual a classe, el professor/a considera que un alumne/a està intentant copiar o se li descobreix algun tipus de document o dispositiu no autoritzat pel professorat, es qualificarà el mateix amb un 0, sense opció de recuperació, i per tant, tindrà suspesa l'assignatura. Es considerarà que un treball, activitat o examen està “copiat” quan reprodueix tot o una part significativa del treball d'un/a altre/a company/a. Es considerarà que un treball o activitat està “plagiat” quan es presenta com a propi una part d’un text d'un autor sense citar les fonts, independentment que les fonts originàries siguin en paper o en format digital .
Es recomana explicitar que abans d’entregar una activitat d'avaluació, es comprovi que s’ha escrit correctament les fonts, notes, citacions textuals i referències bibliogràfiques seguint la normativa APA.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitat individual: activitat interdisciplinar vinculada a l'àrea de Descoberta de l'Entorn. | 15% | 0 | 0 | 2, 3, 4, 5, 8, 10, 11, 12 |
Avaluació individual de reflexió sobre els continguts treballats i les lectures proposades (seguint orientacions docents) | 40% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
Realització d'informes de laboratori i seminaris pràctics per a la reflexió i/o posada en pràctica d'un recurs didàctic que abordi la didàctica del Medi a EI. Els seminaris són d'assistència obligatòria | 45% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 11, 13 |
La bibliografía elaborada considera la perspectiva de gènere i té el predomini d’autores.
Antón, M. i Moll, B. (2001). Educación Infantil. Orientaciones y recursos (0-6 años). Madrid: CISS-Praxis.
Aranda, A. M. (2003). Didáctica del conocimiento del medio social y cultural a educación infantil. Madrid: Sintesis.
Arcà, M. (1995). El procés d’aprenentatge. De l’experiència concreta al pensament abstracte. Lleida: ICE Universitat de Lleida.
Arcà, M. i Mazolli, P. (1990). Fer, parlar, entendre. Educació científica a nivell de pre escolar. Papers. Documents. ∑l clik científic de tres a set anys. Barcelona: Museu de la Ciència.
Arnaiz, P. (2003). Educación inclusiva: una escuela para todos. Màlaga: Aljibe.
Bassedas, E. i Huguet, T. i Solé, I. (1997). Aprendre a ensenyar a l’educació infantil. Barcelona: Graó.
Berti, E. (ed.) (2000). Le dimensioni del tempo nel bambino, nella società, nella memoria. Bassano: Polisportiva Jonathan Editrice.
Bonil,J. i Pujol, RM. (2005). Observar i mantenir grills a l'aula per construir el model d'ésser viu Perspectiva Escolar, 293, 55-59.
Bonil,J. i Calafell,G.(2006). Los retos actuales de la Educación Científica .Praxis, Octubre 2006, p.25/1--‐25/16.
Cuenca, J. M. (2005). La enseñanza del medio en educación infantil . Huelva: Universidad de Huelva.
Cuenca, J. M. (2008). La enseñanza y el aprendizaje de las ciencias sociales en Educación Infantil. Didáctica de las Ciencias Sociales, currículo escolar y formación del profesorado, (pàg. 289-310). Jaén: Asociación Universitaria del Profesorado de Didáctica de las Ciencias Sociales.
Departament d'Educació (2008). Currículum, Decret 181/ 2008, de 9 de setembre. Educació Infantil. Generalitat de Catalunya. http://www.xtec.es/estudis/primaria/curriculum_infantil.htm
Departament d'Educació (2008). Projecte de Llei d’Educació de Catalunya. Generalitat de Catalunya. http://www.lleieducacio.cat/
Departament d'Educació (2009). Instruccions per a l’organització i el funcionament dels centres. Curs 200-2010. Generalitat de Catalunya. http://educacio.gencat.net/portal/page/portal/Educacio/InstruccionsCurs
Díaz, M.C. (2007). Mi escuela sabe a naranja. Barcelona:Graó.
Egan, K. (1991). La comprensión de la realidad en la educación infantil. Madrid: Morata.
Feliu, M i Jiménez,L (Coords.) (2015). Ciencias sociales y educación infantil .Cuando despertó el mundo estaba allí. Barcelona.Graó.
Gimeno, J. (coord.) (2008). Educar por competencias, ¿Qué hay de nuevo? Madrid: Ed. Morata.
Goldschmied, E. i Jackson, S. (2007). La educación infantilde 0 a 3. Madrid: Morata.
Guevara J. (2018) Saberes prácticos en la formación docente para la educación inicial. Pedagogía y Saberes n. 48, enero-junio.
Hannoun, H. (1977). El niño conquista el medio. Buenos Aires: Kapelusz.
Hart, R. A. (2001). La participaciónde los niños en el desarrollo sostenible. Barcelona: PAU Education-UNICEF.
Martí, J (2006). Les idees científiques dels infants i l'ensenyament de les ciències a l'escola primària. Reflexions Educatives. 19-26
Mendioroz-Lacambra, A. (2013). Empleo de la Historia del Arte para la adquisición de nociones estructurantes del área de Conocimiento del Entorno en Educación Infantil: espacio y tiempo. Arte, Individuo Y Sociedad, 25(3), 393-405. https://doi.org/10.5209/rev_ARIS.2013.v25.n3.39314
Morín, E. (2001). Tenir el cap clar. Barcelona: La Campana.
Muzzi, S. i González, N. i Girbau, L. (2019). La formación del profesorado de Educación Infantil en Didáctica de las Ciencias sociales. Prácticas innovadoras para la transformación de la sociedad. Comunicación en el XXX Simposio Internacional de Didáctica de las Ciencias Sociales, Lisboa, 9-11 d'abril 2019. In https://www.academia.edu/38981834/LA_FORMACI%C3%93N_DEL_PROFESORADO_DE_EDUCACI%C3%93N_INFANTIL_EN_DID%C3%81CTICA_DE_LAS_CIENCIAS_SOCIALES._PR%C3%81CTICAS_INNOVADORAS_PARA_LA_TRANSFORMACI%C3%93N_DE_LA_SOCIEDAD
Pedreira, M. i Feu, T. (2006). Pensar, fer i parlar per aprendre ciències a l’educació infantil. Curs d’actualització de l’ensenyament-aprenentatge de les ciències al’educació infantil i primària. Barcelona: Departament d’Educació. Generalitat de Catalunya. http://www.xtec.es/formacio
Puerta Sánchez, S. i González BareaE. M. (2015). Reproducción de los estereotipos de género en Educación Infantil a través de los juegos y juguetes, en Revista de Investigación en la Escuela, 85, pp. 63-74. Sevilla: IdUS.
Puig Gutiérrez, M. i Guerrero Onieva, C. (2013). Las Ciencias Sociales en la Educación Infantil. En III Jornadas de Innovación Docente. Innovación Educativa: respuesta en tiempos de incertidumbre Sevilla, España: Universidad de Sevilla. Facultad de Ciencias de la Educación. In https://idus.us.es/xmlui/handle/11441/59061
Pujol, R. M. (1999). Ambientalització i escola. Perspectiva Escolar, 235, 2-7.
Pujol, R. M. (2001). Les ciències més que mai poden ser una eina per formar ciutadans i ciutadanes. Perspectiva escolar, 257, 2-8.
Quinto, B. (2010). Educar en el 0-3. La práctica reflexiva en los nidi d’infanzia. Bacelona: Ed. Graó.
Sanmartí, N. (2006). Aprendre Ciències. Connectar l’experiència,el pensament i la parla a través de models. Curs d’actualització de l’ensenyament-aprenentatge de les ciències a l’educació infantil i primària. Barcelona: Departament d’Educació. Generalitat de Catalunya. http://www.xtec.es/formacio
Tonda, E. (2001). La didáctica de las ciencias sociales en la formación del profesorado de Educación Infantil. Alicante: Publicaciones de la Universidad de Alicante.
Tonucci, F. (1993). Hacia una propuesta de educación ambiental coherente. Aula, 12, 82-83.
Tonucci, F. (1997). La ciutat dels infants. Barcelona: Barcanova.
Tur, G. (2007). Reflexió entorn alescompetències del mestre. Proposta de decàleg. Materials de la UOC. http://www.uib.es/servei/ocihe/competencies/pdf/com_7.pdf
Zeichner, K. M. (1993). El maestro como profesional reflexivo. Cuadernos de Pedagogía, 220, 44-49.
Wood, L. i Holden, C. (2007). Ensenyar història als més petits. Manresa: Zenobita Edicions.
Webs d'interès
Association Internationale Pikler (LÓCZY) http://www.aipl.org/
Centre de Documentació i Experimentació en Ciències i Tecnologia (Dept. d’Eensenyament): www.xtec.es/cdec
Comunitat catalana de Webquest: http://www.webquestcat.org/
El safareig: educació infantil i natura (AAMM RosaSensat): www.elsafaeig.org/
Senderi-Educacióen Valors: http://www.senderi.org
Tallers d'expressió i educació creadora: Diraya. http://www.dirayaexpresion.es/
Xtec-Xarxa Telemàtica Educativa de Catalunya: http://www.xtec.es
Zona Clic: http://clic.xtec.net/ca/
Revistes d'educació infantil
Aula d’infantil. Revista de l’editorial Graó.
Guix d’Infantil. Revista de l’editorial Graó.
Infància. Revista de l’Associació de Mestres Rosa Sensat
Infància-Europa. Revista de l’Associació deMestres RosaSensat
Viure en família. Revista (per a pares i mares) de l’editorial Graó
No es requereix de programari específic.