Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501230 Ciències Biomèdiques | OB | 2 | 1 |
No hi ha pre-requisits oficials. Es recomana haber adquirit coneixements bàsics de Biologia cel.lular i Histologia de teixits per a poder assolir els objectius proposats per l'assignatura.
Es tracta d'una assignatura de segon curs, de caràcter obligatori, que desenvolupa esl fonaments cel.lulars i tisulars que configuren els diferents òrgans, aparells i sistemes del cos humà.
Ha estat dissenyada suposant que l'estudiant te els coneixements bàsics d'Histologia i Fisiologia General de primer curs.
L'assignatura proporciona els coneixements necessaris per a poder comprendre en el pròxim curs la materia d'anatomia patològica.
Els objectius de l'assignatura són:
a) Comprendre l'organització cel.lular i tisular dels diferents òrgans, aparells i sistemes corporals.
b) Reconeixer i identificar a nivell microscòpic els diferents òrgans, aparells i sistemes corporals.
c) Relacionar la composició tisular dels òrgans amb la seva funció.
Blocs temàtics
Primera part:
1) Sistema cardiovascular
2) Hematopoiesi: mèdul.la òssia
3) Sistema immunitari i limfàtic
4) Aparell respiratori
5) Sistema urinari
6) Sistema digestiu
Segona part:
7) Òrgans dels sentits
8) Pell i estructures associades
9) Sistema endocrí
10) Sistema reproductor masculí
11) Sistema reproductor femení
Els continguts d'Histologia de Sistemes comprenen classes teòriques i seminaris.
Sessions de discussió teòrica a l'aula
El programa de teoria s'impartirà en 38 classes. L'objectiu de les classes de discussió a l'aula és ajudar als alumnes perquè assoleixin els objectius de coneixements
marcats de cada bloc temàtic. Durant les classes de discussió el professor farà un breu plantejament del tema durant
la primera classe de cada bloc temàtic i distribuirà quins objectius marcats es discutiran a cada dia de classe marcat al
calendari. Els alumnes plantejaran els dubtes que els hagin sorgit al preparar cadascun dels objectius
Seminaris
Els seminaris programats estan dissenyats per a que els alumnes treballin en grups reduïts, i adquireixin habilitats de treball en grup i de raonament crític. El alumnes es dividiran en grups per treballar un cas plantejat pel professor per la posterior presentació oral i discussió col·lectiva. L'organització dels grups i el repartiment de temes a tractar es realitzarà durant el primer seminari.
També durant les sessions de seminaris s'aprendrà a reconèixer els diferents òrgans mitjançant l'ús d'imatges projectades.
Tutories
Les tutories es realitzaran de forma personalitzada en el despatx del professor (horari a convenir). Les tutories han d'utilitzar-se per clarificar conceptes, assentar els coneixements adquirits i facilitar l'estudi per part dels alumnes. També poden aprofitar-se per resoldre dubtes que els alumnes tinguin.
Material docent al campus virtual
A l'espai del Campus Virtual reservat per l'assignatura els alumnes podran comunicar-se amb els professors de l'assignatura i trobar el següent material:
1) Els objectius d'aprenentatge de cada bloc temàtic de l'assignatura
2) Els casos i làmines que es discutiran a les sessions de discussió
3) Les presentacions de diapositives, textos, imatges i informació utilitzada a les sessions de discussió i les sessions
pràctiques
4) Les convocatòries d'exàmen i les notes
5) Un fòrum de l'assignatura on els alumnes podenplantejar temes
Bibliografia
És recomanable la utilització de llibres i altres recursos disponibles per internet per preparar els temes i assolir els
objectius marcats. És important no confondre entre un llibre de text que ens ajudarà a assolir els objectius de
coneixements i un atles d'imatges histològiques que ens ajudarà a assolir els objectius de reconeixament i identificació
d'estructures.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 38 | 1,52 | 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Seminaris | 10 | 0,4 | 18 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories personalitzades | 6 | 0,24 | 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 66 | 2,64 | |
Preparació de seminaris | 23 | 0,92 | 18 |
Les competències d'aquesta assignatura seran avaluades mitjançant dos apartats, cadascun dels quals s'avalua de forma independent i tindrà assignat un pes específic en la qualificació final de l'assignatura:
Prova escrites (85% de la nota global): En aquest apartat s'avalua individualment amb exàmens tipus test els coneixements assolits per part de cada alumne. Es realitzaran dues proves parcials eliminatòries de matèria, al llarg del curs i una prova final de recuperació (veure programació de l'assignatura). Cada una de les proves constarà d'un examen amb 3 tipus diferentes de preguntes per avaluar diferents aspectes de la materia: preguntes de coneixements bàsics (CB), preguntes de resolució de casos o problemes i preguntes d'identificació d'imatges.
Seminaris (15% de la nota global). En aquest apartat s'avaluaran els conceptes teòrics i interpretació d'imatges mitjançant proves curtes que es fan al llarg del curs.
La nota final de l'assignatura es calcularà mitjançant la següent fòrmula:
NF = (0,15 x Av. continuada + 0,85 x Proves escrites ((0,4 x preguntes CB) + (0,3 x preguntes Casos) + (0,3 x preguntes Imatges))).
Serà imprescindible que :
-La nota mitja de cada un dels diferents tipus de preguntes de l'examen de l'apartat de proves escrites sigui igual o superior a 5.
-La nota mitja obtinguda als seminaris del curs sigui igual o superior a 5.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluacions escrites mitjançant proves objectives | 85 | 5 | 0,2 | 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17 |
Seminaris | 15 | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18 |
LLIBRES
ATLES
No hi ha programari específic per aquesta assignatura