Logo UAB
2022/2023

Histologia de sistemes

Codi: 101895 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501230 Ciències Biomèdiques OB 2 1

Professor/a de contacte

Nom:
Beatriz Almolda Ardid
Correu electrònic:
beatriz.almolda@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

No hi ha pre-requisits oficials. Es recomana haber adquirit coneixements bàsics de Biologia cel.lular i Histologia de teixits per a poder assolir els objectius proposats per l'assignatura.

Objectius

Es tracta d'una assignatura de segon curs, de caràcter obligatori, que desenvolupa esl fonaments cel.lulars i tisulars que configuren els diferents òrgans, aparells i sistemes del cos humà.

Ha estat dissenyada suposant que l'estudiant te els coneixements bàsics d'Histologia i Fisiologia General de primer curs.

L'assignatura proporciona els coneixements necessaris per a poder comprendre en el pròxim curs la materia d'anatomia patològica.

Els objectius de l'assignatura són:

 

a) Comprendre l'organització cel.lular i tisular dels diferents òrgans, aparells i sistemes corporals.

b) Reconeixer i identificar a nivell microscòpic els diferents òrgans, aparells i sistemes corporals.

c) Relacionar la composició tisular dels òrgans amb la seva funció.

Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Demostrar que es comprenen les bases i els elements aplicables al desenvolupament i a la validació de tècniques diagnòstiques i terapèutiques.
  • Demostrar que es coneixen i es comprenen els processos bàsics de la vida en diversos nivells d'organització: molecular, cel·lular, tissular, d'òrgan, individual i de la població.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Treballar com a part d'un grup juntament amb altres professionals, comprendre'n els punts de vista i cooperar-hi de forma constructiva.

Resultats d'aprenentatge

  1. Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  2. Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  3. Definir les característiques morfològiques dels teixits i cèl·lules del sistema digestiu.
  4. Definir les característiques morfològiques dels teixits i cèl·lules del sistema excretor.
  5. Descriure les característiques morfològiques dels teixits i cèl·lules de les glàndules endocrines.
  6. Descriure les característiques morfològiques dels teixits i cèl·lules del sistema cardiovascular.
  7. Descriure les característiques morfològiques dels teixits i cèl·lules del sistema respiratori.
  8. Descriure les principals tècniques histològiques per a l'estudi de teixits humans i les seves cèl·lules components.
  9. Distingir les característiques morfològiques dels teixits i cèl·lules del sistema genital.
  10. Distingir les característiques morfològiques dels teixits i cèl·lules del sistema nerviós.
  11. Identificar microscòpicament els diferents òrgans i teixits corporals.
  12. Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  13. Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  14. Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  15. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  16. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  17. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  18. Treballar com a part d'un grup juntament amb altres professionals, comprendre'n els punts de vista i cooperar-hi de forma constructiva.

Continguts

Blocs temàtics

Primera part:

1) Sistema cardiovascular

2) Hematopoiesi: mèdul.la òssia

3) Sistema immunitari i limfàtic

4) Aparell respiratori

5) Sistema urinari

6) Sistema digestiu

Segona part:

7) Òrgans dels sentits

8) Pell i estructures associades

9) Sistema endocrí

10) Sistema reproductor masculí

11) Sistema reproductor femení

 

Metodologia

Els continguts d'Histologia de Sistemes comprenen classes teòriques i seminaris.

Sessions de discussió teòrica a l'aula

El programa de teoria s'impartirà en 38 classes. L'objectiu de les classes de discussió a l'aula és ajudar als alumnes perquè assoleixin els objectius de coneixements
marcats de cada bloc temàtic. Durant les classes de discussió el professor farà un breu plantejament del tema durant
la primera classe de cada bloc temàtic i distribuirà quins objectius marcats es discutiran a cada dia de classe marcat al
calendari. Els alumnes plantejaran els dubtes que els hagin sorgit al preparar cadascun dels objectius

Seminaris

Els seminaris programats estan dissenyats per a que els alumnes treballin en grups reduïts, i adquireixin habilitats de treball en grup i de raonament crític. El alumnes es dividiran en grups per treballar un cas plantejat pel professor per la posterior presentació oral i discussió col·lectiva. L'organització dels grups i el repartiment de temes a tractar es realitzarà durant el primer seminari.

També durant les sessions de seminaris s'aprendrà a reconèixer els diferents òrgans mitjançant l'ús d'imatges projectades.

Tutories

Les tutories es realitzaran de forma personalitzada en el despatx del professor (horari a convenir). Les tutories han d'utilitzar-se per clarificar conceptes, assentar els coneixements adquirits i facilitar l'estudi per part dels alumnes. També poden aprofitar-se per resoldre dubtes que els alumnes tinguin.

Material docent al campus virtual

A l'espai del Campus Virtual reservat per l'assignatura els alumnes podran comunicar-se amb els professors de l'assignatura i trobar el següent material:
1) Els objectius d'aprenentatge de cada bloc temàtic de l'assignatura
2) Els casos i làmines que es discutiran a les sessions de discussió
3) Les presentacions de diapositives, textos, imatges i informació utilitzada a les sessions de discussió i les sessions
pràctiques
4) Les convocatòries d'exàmen i les notes
5) Un fòrum de l'assignatura on els alumnes podenplantejar temes

Bibliografia

És recomanable la utilització de llibres i altres recursos disponibles per internet per preparar els temes i assolir els
objectius marcats. És important no confondre entre un llibre de text que ens ajudarà a assolir els objectius de
coneixements i un atles d'imatges histològiques que ens ajudarà a assolir els objectius de reconeixament i identificació
d'estructures.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 38 1,52 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Seminaris 10 0,4 18
Tipus: Supervisades      
Tutories personalitzades 6 0,24 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Tipus: Autònomes      
Estudi 66 2,64
Preparació de seminaris 23 0,92 18

Avaluació

Les competències d'aquesta assignatura seran avaluades mitjançant dos apartats, cadascun dels quals s'avalua de forma independent i tindrà assignat un pes específic en la qualificació final de l'assignatura:

 

Prova escrites (85% de la nota global): En aquest apartat s'avalua individualment amb exàmens tipus test els coneixements assolits per part de cada alumne. Es realitzaran dues proves parcials eliminatòries de matèria, al llarg del curs i una prova final de recuperació (veure programació de l'assignatura). Cada una de les proves constarà d'un examen amb 3 tipus diferentes de preguntes per avaluar diferents aspectes de la materia: preguntes de coneixements bàsics (CB), preguntes de resolució de casos o problemes i preguntes d'identificació d'imatges.

 

Seminaris  (15% de la nota global). En aquest apartat s'avaluaran els conceptes teòrics i interpretació d'imatges mitjançant proves curtes que es fan al llarg del curs.

 

La nota final de l'assignatura es calcularà mitjançant la següent fòrmula: 

NF = (0,15 x Av. continuada + 0,85 x Proves escrites ((0,4 x preguntes CB) + (0,3 x preguntes Casos) + (0,3 x preguntes Imatges))).

 

Serà imprescindible que :

-La nota mitja de cada un dels diferents tipus de preguntes de l'examen de l'apartat de proves escrites sigui igual o superior a 5. 

-La nota mitja obtinguda als seminaris del curs sigui igual o superior a 5.

 

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluacions escrites mitjançant proves objectives 85 5 0,2 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17
Seminaris 15 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18

Bibliografia

 LLIBRES

  • Fawcett, D.W.: Tratado de Histología (ed. Interamericana-McGraw Hill).
  • Gartner, L.P. Hiatt, J.L.: Texto Atlas De Histología, (ed. McGraw Hill).
  • Geneser, F.: Histologia (ed. Panamericana).
  • Krstic, R.V.: Los tejidos del hombre y de los mamíferos (ed. McGraw Hill).
  • Krstic, R.V.: Human Microscopic Anatomy (ed. Springer-Verlag).
  • Ross, M.H. y Pawlina, W: Histología. Texto y atlas color con biología celular y molecular (ed. Panamericana).
  • Stevens, A. y Lowe, J.: Histología Humana. (ed. Elsevier).
  • Welsch. U.: Sobotta Welsch Histología. (ed. Panamericana). 
  • Kierszembaum. A. y Tres. L: Histología y Biología Celular. Introducción a la anatomía patológica. (Ed. Elsevier)

 ATLES

  • Boya, J. Atlas de Histología y organografía microscópica, ed. Panamericana.
  • Cross, P.C. & Mercer, K.L. Cell and Tissue Ultrastructure. A functional perspective, ed. Freeman and Company.
  • Eroschenko, V.P. Di Fiore’s Atlas of Histology, ed. Lea and Febiger.
  • Fawcett, D.W. The Cell, ed. W.B. Saunders Company.
  • Gartner, L.P. & Hiatt, J.L. Atlas color de Histología, ed. Panamericana.
  • Kessel, R.G. and Kardon, R.H.: Tissues and organs: a text-atlas of scanning electron microscopy, ed. Freeman and Company.
  • Kühnel, W. Atlas de Citología y Anatomía microscópica, ed. Omega.
  • Stanley, L.E. & Magney, J.E. Coloratlas Histología, ed. Mosby.
  • Welsch, U. Histología (Sobotta / Hammersen), ed. Marbán.
  • Young, B. & Heath, J.W.  Histología funcional (Wheater), ed. Churchill Livingstone.
  • https://histologyguide.org//index.html

 

Programari

No hi ha programari específic per aquesta assignatura