Logo UAB
2022/2023

Gestió de projectes i equips humans

Codi: 101859 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2502501 Prevenció i Seguretat Integral OB 3 2

Professor/a de contacte

Nom:
Miguel Vecino Vecino Cubero
Correu electrònic:
miquel.vecino@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

No hi ha prerequisits especials per cursar aquesta assignatura.

Objectius

• Adquirir un nivell suficient de comprensió de les fases, mètodes i avaluació de projectes i de la seva aplicació pràctica.
• Tenir la capacitat de, a partir d’un conjunt suficient de dades, definir el projecte, les principals fites i les possibles contingències.
• Conèixer les diferents fases implicades en un projecte: planificació, execució, lliurament i tancament.
• Distingir els trets fonamentals que diferencien els equips de treball dels grups de treball.
• Adquirir el coneixement teòric de les bases del lideratge efectiu, les habilitats directives i la comunicació eficaç en les organitzacions.
• Aprendre els principals aspectes que configuren un equip de treball d’alt rendiment i com es poden aplicar en diferents situacions, entorns i circumstàncies.
• Tenir una visió panoràmica i crítica de les diferents visions, teories i models sobre la motivació i la conducta en les organitzacions.
• Desenvolupar una actitud col·laborativa, creativa i proactiva davant la resolució de problemes així com un esperit crític positiu.
• Desenvolupar la recerca de solucions ‘no convencionals’ a problemes complexos i aconseguir un aproximació holística i integral als reptes organitzatius derivats de la gestió de projectes i de la gestió de persones.

Competències

  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Adaptar-se a situacions imprevistes.
  • Amb caràcter general, posseir i comprendre coneixements bàsics en matèria de prevenció i seguretat integral.
  • Donar resposta als problemes aplicant el coneixement a la pràctica.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre información idees, problemes i solucions a un públic tan especialitzat com no especialitzat
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  • Treballar i aprendre de forma autònoma.
  • Utilitzar la capacitat d'anàlisi i de síntesi per a la resolució de problemes.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adaptar-se a situacions imprevistes.
  2. Analitzar les desigualtats per raó de sexe/gènere i els biaixos de gènere en l'àmbit de coneixement propi.
  3. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  4. Donar resposta als problemes aplicant el coneixement a la pràctica.
  5. Identificar els elements clau dels processos de definició de les polítiques de seguretat de les organitzacions.
  6. Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  7. Que els estudiants puguin transmetre información idees, problemes i solucions a un públic tan especialitzat com no especialitzat
  8. Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  9. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  10. Treballar i aprendre de manera autònoma.
  11. Utilitzar la capacitat d'anàlisi i de síntesi per a la resolució de problemes.
  12. Valorar com els estereotips i els rols de gènere incideixen en l'exercici professional.

Continguts

BLOC 1 – GESTIÓ DE PROJECTES

Tema 1 . Direcció i orientació de projectes

Definició de projecte. Determinants de l’èxit o el fracàs dels projectes. Les decisions difícils: passes prèvies. El cicle de vida dels projectes. Estratègies de selecció i orientació.

Tema 2. La decisió de començar un projecte

Elements de l’anàlisi de projectes. Metodologia de l’anàlisi de projectes: mètodes quantitatius i mètodes de classificació. La perspectiva de cartera. Una perspectiva diferent: la teoria de jocs aplicada a l’anàlisi i la selecció de projectes.

Tema 3. Planificar el projecte

La planificació prèvia: l'acta de conticució (Project Charter). El Pressupost i el calendari. La gestió de riscos del projecte. El pla de comunicació del projecte. Evaluació de la qualitat. El lliurament i el tancament del projecte.

Tema 4. Execució i control del projecte

Reptes i desafiaments. Metodologies àgils per a l'execució de projectes. La gestió dels canvis en el projecte. Seguiment i control.

BLOC 2 – GESTIÓ D’EQUIPS

Tema 5. Lideratge d’equips

Definició de lideratge en l’àmbit de la gestió de projectes.    Teories sobre el lideratge. Perspectives contemporànies sobre el lideratge.

Tema 6. Motivació d'equips

La motivació com a procés. Entenent les necessitats humanes. Teories sobre la motivació. La gestió de les expectatives.

Tema 7. Gestionar el canvi

La necessitat del canvi en les organitzacions modernes. El procés del canvi. El principal repte per al canvi: gestionar la resistència. Visió i direcció del canvi. Lideratge per canviar.

Tema 8. Equips d'alt rendiment

Introducció als conceptes de grup i equip. El procés de la transformació de grups en equips. La integració d’equips eficaços.  La responsabilitat i la delegació.

Metodologia

Les classes a l’aula combinaran els continguts teòrics i els pràctics.
 
El mètode fonamental de treball, però no l´únic, serà l’estudi de casos concrets relacionats amb el contingut de la matèria. Sovint es requerirà haver llegit prèviament el contingut teòric abans de procedir a la discussió o l’estudi del contingut pràctic. Serà a partir del coneixement, la reflexió i la discussió crítica que aplicarem els coneixements teòrics que s’hagin adquirit.
 
El contingut teòric de les sessions estarà destinat sobretot a l’aclariment o desenvolupament dels aspectes més complexos, interessants i significatius de les diferents unitats i també a la resolució de dubtes d’interpretació o comprensió d’aquells continguts. 
 
El desenvolupament i la resolució d’exercicis ocuparan també una part significativa del temps.  
 
Les classes pràctiques a l’aula consistiran en el desenvolupament d’exercicis i treballs en grup, en que s’aplicaran a la pràctica alguns dels conceptes presentats a les classes teòriques i que eventualment poden implicar la investigació i el descobriment o l’aportació de continguts i documentació per part dels alumnes. 
 
Les activitats autònomes de l’alumne inclouen l’assimilació dels continguts exposats a classe, però també la recerca de continguts específics sobre els quals s’orientarà a classe i la lectura de documentació que se’ls facilitarà. Una part de la documentació lliurada o suggerida serà en anglès.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes i presentació i d'estudis de cas. Resolució de casos i avaluació 44 1,76 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 12
Tipus: Supervisades      
Treballs en grup 12 0,48 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 11, 12
Tipus: Autònomes      
Resolució de casos pràctics i treballs Tasques d'estudi personal de consolidació de coneixements 94 3,76 2, 3, 4, 5, 7, 9, 10, 11, 12

Avaluació

Les proves escrites avaluables consistiran en un únic examen al final del quadrimestre sobre la totalitat dels temes previstos a l’assignatura i explicats a classe. L’examen serà de tipus test amb quatre opcions per pregunta, de les quals només una serà correcta. Les respostes incorrectes descomptaran ¼ part de la puntuació prevista per aquella pregunta. Per considerar superada la prova escrita caldrà assolir un 5,0 o més. No es podrà considerar superada l’assignatura si no s’ha superat aquesta prova.
 
Al llarg dels curs es plantejaran periòdicament exercicis i problemes per resoldre i lliurar a través de la plataforma virtual. Aquests treballs tindran una data límit per al seu lliurament i cop exhaurida aquesta no es podran presentar. L’avaluació es farà d’acord amb els criteris següents: precisió de la resposta al problema plantejat, desenvolupament del tema tractat, expressió escrita i redacció, capacitat crítica personal i recerca emprada en la seva resolució.
 
Quant a les pràctiques que es duran a terme durant el curs, aquestes es resoldran prioritàriament en grup i s’avaluaran el resultat de les mateixes, a partir del resum o resultat de la pràctica que serà lliurat pels alumnes. El lliurament de la pràctica pot ser immediat o a partir d’una activitat oberta pel professor a la plataforma virtual, basada en la pràctica o els supòsits pràctics vistos a classe.
 
El treball fet a les pràctiques i la resolució dels exercicis plantejats al llarg del curs són un requisit per poder optar a fer l’examen teòric i la superació del conjunt, teoria i pràctica, significa la superació de l’assignatura. Cal haver  fet, almenys, el 80% de les pràctiques i exercicis perquè aquestes siguin avaluables i, per tant, per tenir dret a presentar-se a l’examen teòric. 
 
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, les irregularitats comeses per un estudiant que puguin conduir a una variació de la qualificació es qualificaran amb un zero (0). Plagiar, copiar o deixar copiar, una activitat d'avaluació, implicarà suspendre aquesta activitat d'avaluació amb un zero (0). Les activitats d'avaluació qualificades d'aquesta forma i per aquest procediment no seran recuperables. Si és necessari superar qualsevol d'aquestes activitats d'avaluació per aprovar l'assignatura, aquesta assignatura quedarà suspesa directament, sense oportunitat de recuperar-la en el mateix curs.
 
Per participar a la recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats, el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura. No obstant això, la qualificació que constarà a l'expedient de l'alumne és d'un màxim de 5-Aprovat.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Prova escrita 50% 0 0 1, 4, 5, 6, 11
Pràctiques in situ 25% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Treballs personals i de grup i estudis de cas 25% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12

Bibliografia

GESTIÓ DE PROJECTES

Baca Urbina, Gabriel. Evaluación de proyectos. 2001. México: Mcgraw-Hill.

Brojt, David. Project Management: un enfoque de liderazgo y ejecución de proyectos en la empresa para aplicar el lunes por la mañana. Buenos Aires: Granica, 2013.

Cleland, David. Project Management Strateig Design and Implementation. Mcgraw-Hill, 1990.

Escotto, Jorge., Santiago Pedrosa, José. El genio director de proyectos. 2017: Createspace.

Harvard Business Review (Ed.). (2017). Guías HBR: Gestión de proyectos. Brighton, MA: Harvard Business Publishing.

Heldman, Kim. Project Management Jump Start. US: Wiley, 2018

Klastorin, Ted. Gestión de proyectos. Barcelona: Profit Editorial, 2010.

Project Management Institute. A Guide to the Project Management Body of Knowledge. PMBOK Guide (2017).

Raftery, J. Risk Analysis in Project Management. Taylor & Francis, 2003.

Toppenberg, G. “Game Theory and Project Management” (20 de enero de 2020). Silicon Valley Project Management: disponible en https://svprojectmanagement.com/game-theory-project-management

GESTIÓ D'EQUIPS

Burke, R. J. y Cooper, C. Leading in turbulent times. Oxford: Blackwell, 2006.

Cameron, E., y Mike Green. Making sense of change management. London: Kogan Page, 2019.

Chowdhury, Subir y otros. Management Siglo XXI. Madrid: Pearson Educación, 2000.

Furr, N., Kyle, N., y Thomas Zoega Ramsoy. Leading Transformation. Boston, Massachusetts: Harvard Business Review Press, 2018.

Gennett, Dona M. ¡Delega!: Un modelo para crear equipos de alto rendimiento. Madrid. Empresa Activa: 2005.

Ibarra, H. Act Like a Leader, Think Like a Leader. Boston, Massachusetts. Harvard Business Review: 2015.

Koont, H. y Heinz Weihrich. Administración: una perspectiva global. 12ª edición. México: Mcgraw-Hill, 2003.

Kotter, John P. Al frente del cambio: la hoja de ruta del experto mundial en liderazgo del cambio. Madrid: Ediciones Urano. Empresa Activa, 2007.

Maslow, Abraham H. Motivación y personalidad. España: Díaz de Santos, 1991.

Maxwell, John C. Las 17 Leyes Incuestionables del Trabajo en Equipo. Grupo Nelson, HarperCollins: 2003.

Morgeson, Frederick, Scott de Rue, D., y Karam, Elizabeth P. Leadership in Teams: A Functional Approach to Understanding Leadership Structures and Processes. Journal of Management, vol. 36, núm. 1 (January 2010): 5-39.

Nadler, D. A., y Lawlee, E.  “Motivation: A diagnostic approach”. Perspectives on organizational behavior (pp. 67-78). New York: McGraw-Hill, 1983.

Vroom, Victor H. Work and motivation. San Francisco: Jossey-Bass, 1964.

Programari

Microsoft Office, OpenOffice o similars.

No necessari, pero convenient: Microsoft Project o similars.