Logo UAB
2022/2023

Psicologia evolutiva I: infància

Codi: 101728 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500893 Logopèdia FB 1 1

Professor/a de contacte

Nom:
Antoni Castelló Tarrida
Correu electrònic:
toni.castello@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

Cap.

 

 

 

Objectius

- Conèixer les línies generals del desenvolupament humà des del naixement fins a la pre-adolescència

- Determinar les principals fites que s’assoleixen en les diferents etapes del desenvolupament.

- Conèixer els processos implicats en el desenvolupament en diferents entorns socioculturals

 

Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Demostrar que es comprenen i s'empren correctament la terminologia i la metodologia pròpies de la recerca logopèdica.
  • Integrar els fonaments biològics (anatomia i fisiologia), psicològics (processos i desenvolupament evolutiu), lingüístics i pedagògics de la intervenció logopèdica en la comunicació, el llenguatge, la parla, l'audició, la veu i les funcions orals no verbals
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
  2. Analitzar els indicadors de sostenibilitat de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit integrant-hi les dimensions social, econòmica i/o mediambiental.
  3. Analitzar les desigualtats per raó de sexe/gènere i els biaixos de gènere en l'àmbit de coneixement propi.
  4. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  5. Comunicar de manera inclusiva, evitant un ús sexista o discriminatori del llenguatge.
  6. Identificar les implicacions socials, econòmiques i/o mediambientals de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit de coneixement propi.
  7. Identificar les principals desigualtats i discriminacions per raó de sexe/gènere presents a la societat.
  8. Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
  9. Inferir les implicacions del procés de desenvolupament evolutiu sobre el llenguatge, la parla, l'audició, la veu i les funcions orals no verbals.
  10. Proposar maneres noves de mesurar la viabilitat, l'èxit o el fracàs de la implementació de propostes o idees innovadores.
  11. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  12. Proposar projectes i accions viables que potenciïn els beneficis socials, econòmics i/o mediambientals.
  13. Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  14. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  15. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  16. Utilitzar correctament la terminologia i la metodologia pròpies de la recerca científica.
  17. Valorar com els estereotips i els rols de gènere incideixen en l'exercici professional.
  18. Valorar l'impacte de les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.

Continguts

Bloc 1. Introducció a l’estudi del desenvolupament humà: conceptes bàsics, principals orientacions teòriques en la Psicologia del desenvolupament

Bloc 2. El desenvolupament físic i psicomotor.

Bloc 3. El desenvolupament cognitiu

Bloc 4. El desenvolupament socioafectiu.

Bloc 5. El desenvolupament de la personalitat i psicosexual

Bloc 6. El context escolar i familiar durant la infància

 

 

Metodologia

Es combinaran sessions magistrals on s'exposaran els continguts teòrics amb sessions pràctiques d'aula en les quals s'integraran tots aquests coneixements a través d'activitats participatives.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Pràctiques d'aula 30 1,2 9, 16
Teoria 22,5 0,9 9, 16
Tipus: Supervisades      
Exposicions 0,5 0,02 9, 16
Tutories de seguiment dels treballs en grup 1 0,04 9, 16
Tipus: Autònomes      
Estudi de continguts 48 1,92 9, 16
Treball pràctic 48 1,92 9, 16

Avaluació

El pes de la teoria és del 60% de la nota final, mentre que les pràctiques comporten el 40% de la mateixa.

Les activitats 01 a 03 es presentaran individualment, tot i que poden realitzar-se individualment o en grup. L'activitat 04 es realitzarà en grup. En totes elles es pot triar l'idioma (català i castellà en totes i català, castellà i anglès en la segona evidència).

La nota final de l'assignatura serà la suma de les qualificacions obtingudes en les activitats 01 a 04, segons els percentatges especificats en el quadre "Activitats d'avaluació". L'assignatura es considerarà superada si la suma de puntuacions, ponderarda pels respectius percentatges, és superior a 5. Per tant, no cal aprovar per separat teoria i pràctiques.

Per a accedir a la prova de recuperació cal haver realitzat un mínim de dues activitats (entre la 01 i la 04) les quals permetin accedir al 60% de la puntuació de l'assignatura. Si se n'han realitzat menys de dues es considerarà com a NO AVALUABLE. La prova de recuperació de teoria consistirà en un examen de resposta múltiple de 40 preguntes sobre els continguts tractats. La recuperació de les pràctiques consistirà en el treball previst en l'activitat 04.

No es preveu que estudiant matriculats per segona o posterior vegada siguin avaluats mitjantçant una prova de síntesi no recuperable.

Normativa facultat: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.htm

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
01. Examen telem?tic sobre els continguts introductoris (setmana 6) 20 % 0 0 1, 3, 5, 7, 9, 13, 16, 17, 18
02. Mapa conceptual telem?tic (setmana 11) 20 % 0 0 2, 4, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
03. An?lisi telem?tica d'un material videogr?fic (setmana 15) 20 % 0 0 1, 2, 3, 5, 6, 7, 9, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18
04. Treball de pr?ctiques (desembre) 40 % 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18

Bibliografia

BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA

BERMEJO, V. (1994): Desarrollo cognitivo. Madrid: Síntesis.

BERGER,K.S. i THOMSON, R.A. (2007) Psicología del desarrollo: inafancia y adolescencia. Madrid: Editorial Médica Panamericana

CÓRDOBA, A.I, DESCALS, A. i GIL, M.D. (Coords.) (2006) Psicología del desarrollo en la edat escolar. Madrid: Pirámide

CARRETERO,M.,PALACIOS,J. Y MARCHESI,A. (1984)Psicología Evolutiva I Alianza psicología.

CASTELLVI, P. (1994): Teories i models. Introducció a la psicologia evolutiva i educativa. Barcelona: Biblioteca universitaria Enciclopedia Catalana/Universitat Ramon Llull.

DELVAL,J. (1994) El desarrollo humano. Madrid: Siglo XXI Editores.

ENESCO, Ileana (2004): El desarrollo del bebé. Cognición, emoción y afectividad.  Madrid: Alianza editorial.

GARCÍA MUÑOZ, A (2010) Psicología del desarrollo en la etapa de educación primaria.Madrid:Pirámide

HOFFMAN,L.; PARIS,S.; HALL,E. (1995) Psicología del desarrollo hoy. Madrid: McGraw-Hill

MUÑOZ,V. et al.(2011) Psicología del desarrollo aplicada a la Educación. Madrid: Pirámide

PALACIOS,J.;MARCHESI A.; COLL,C (2001) Desarrollo Psicológico y Educación Vol I. Madrid. Alianza 

PAPALIA, D.E. et al. (2013) Desarrollo humano Mc Graw Hill. México

PERINAT,A. (Comp.) (2003): Psicologia del desarrollo. Un enfoques sistémico Barcelona EDIUOC

SILVESTRE,N. i SOLÉ, M.R. (1993) Psicología Evolutiva: Infancia y preadolescencia.Ediciones CEAC.Barcelona.

SHAFFER, D. (2000) Psicología del desarrollo. Infancia y adolescencia. Madrid: Thomson editores.

VASTA,R., HAITH,M. I MILLER,S.A. (2001) Psicología infantil. Barcelona: Ariel

 

Bibliografia específica

BARRIO GANDARA,M.V. del (2005) Emociones infantiles MadridPirámide. Colección Ojos Solares

HOWE,Ch. (2010) Peer Groups and children's Development. Wiley-Blackwell

LAFUENTE,M.J. i CANTERO, M.J. (2010) Vinculaciones afectivas. Apego, amistad y amor. Madrid: Ediciones Pirámide

LARSEN, R.J. BUSS,D.M.(2005) Psicologia de la Personalidad McGraw Hill

LÓPEZ,F.(Coord.)  (2001) Desarrollo afectivo y social. Madrid: Pirámide, DL

 

 

Programari

Les aplicacions necessàries per a realitzar les evidències es posaran a disposició al Campus Virtual. Consisteixen en els aplicatius "Tester" i "Mapper" que s'executen en sistemes Windows.