Logo UAB
2022/2023

Psicologia de la memòria i les seves aplicacions en el llenguatge

Codi: 101713 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500893 Logopèdia OT 4 1

Professor/a de contacte

Nom:
Irene Jodar Aranda
Correu electrònic:
irene.jodar@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

No hi ha prerequisits

Objectius

En estudiar els diferents processos psicològics a primer curs heu vist la importància de la memòria en la construcció de la identitat de la persona i en la relació amb els altres processos psicològics. En aquesta assignatura aprofundirem en les estructures, funcions i processos de la memòria humana i especialment en la seva relació amb el llenguatge.

Competències

  • Analitzar i sintetitzar informació.
  • Comprendre, integrar i relacionar nous coneixements fruit d'un aprenentatge autònom.
  • Demostrar que es comprenen i s'empren correctament la terminologia i la metodologia pròpies de la recerca logopèdica.
  • Expressar-se de manera fluida, coherent i adequada a les normes establertes, tant oralment com per escrit.
  • Integrar els fonaments biològics (anatomia i fisiologia), psicològics (processos i desenvolupament evolutiu), lingüístics i pedagògics de la intervenció logopèdica en la comunicació, el llenguatge, la parla, l'audició, la veu i les funcions orals no verbals
  • Organitzar i planificar amb l'objectiu d'establir un pla per desenvolupar en un període establert.
  • Utilitzar les tècniques i els instruments d'exploració propis de la professió i registrar, sintetitzar i interpretar les dades aportades integrant-les al conjunt de la informació.
  • Valorar les produccions científiques que sostenen el desenvolupament professional del logopeda.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar i sintetitzar.
  2. Comprendre, integrar i relacionar nous coneixements fruit d'un aprenentatge autònom.
  3. Descriure els principals processos i sistemes implicats en la memòria i en el pensament.
  4. Descriure i aplicar diferents estratègies per potenciar les funcions cognitives.
  5. Descriure les principals tècniques i instruments d'avaluació del pensament i de la memòria
  6. Elaborar i redactar informes a partir dels resultats obtinguts en experiments sobre pensament i sobre memòria.
  7. Emprar correctament la terminologia i la metodologia pròpies de la recerca sobre les funcions cognitives superiors en l'àmbit de la logopèdia.
  8. Explicar els efectes de determinades malalties o traumatismes cranioencefàlics en els processos de memòria i pensament.
  9. Expressar-se de manera fluida, coherent i adequada a les normes establertes, tant oralment com per escrit.
  10. Interpretar de manera crítica els resultats de les avaluacions fetes relacionant-les amb les alteracions del pensament i la memòria i els seus efectes sobre el llenguatge.
  11. Interpretar de manera crítica els resultats de les recerques sobre els processos implicats en el pensament i en la memòria.
  12. Organitzar i planificar amb l'objectiu d'establir un pla per desenvolupar en un període establert.
  13. Plantejar dissenys adequats per a les pràctiques sobre els diferents processos i fenòmens implicats en la memòria i el pensament.
  14. Relacionar els processos de la memòria amb el llenguatge.

Continguts

1. Memòria: concepte, tipus, anatomia i interacció amb el llenguatge

2. Sistemes de la memòria

3. Processos de la memòria

4. Amnèsia, relació amb el llenguatge i patologia logopèdica

5. Avaluació i programes de rehabilitació logopèdica

 

 

Metodologia

Metodologia

- ACTIVITAT DIRIGIDA:

Classes magistrals amb suport de TIC.

Seminaris d'anàlisi i discussió d'articles especialitzats i casos.

- ACTIVITAT SUPERVISADA

Tutories de seguiment

- ACTIVITAT AUTÒNOMA

Lectura comprensiva d'articles 

Preparació i elaboració dels treballs plantejats.

Cerca de documentació

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 24 0,96 3, 4, 5, 7, 8, 10, 11, 14
Pràctiques 12 0,48 2, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13
Tipus: Supervisades      
Tutories en grup 12 0,48 9, 10
Tutories individuals 4,5 0,18 2, 9, 12
Tipus: Autònomes      
Treball autònom 95,5 3,82 1, 2, 8, 12

Avaluació

En cas que l’estudiant tingui dificultats per entendre els enunciats de les proves escrites en català (p.ex., per ser estudiant d’intercanvi, etc.) pot demanar la prova en castellà sempre que ho faci abans de la setmana 4 per escrit a la coordinació de l’assignatura.

Les competències d'aquesta assignatura seran avaluades mitjançant: proves escrites, la participació en les xerrades que tindran lloc durant les clases de Seminari, i la presentació d’informes/treballs en les clases de Seminari.

El sistema d'avaluació s'organitza en dos mòduls, cada un dels quals tindrà assignat un pes específic en la qualificació final.

  • Mòdul de lliurament d’informes/treballs: en aquest mòdul s'avaluaran els informes i treballs presentats als seminaris amb un pes global del 60% de la qualificació final.
  • Mòdul de proves escrites, amb un pes global del 40% en la qualificació final.

En concret, es presentaran les evidències d'aprenentatge següents:

EV1: Presentació de treballs i participació en les xerrades del Seminari  (grupal i individual) (pes del 25%)  (presencials i/o virtuals.)

EV2: Treball escrit grupal i defensa oral (pes del 35%) (segon període avaluatiu) (entrega del treball virtual, defensa oral presencial)

EV3: prova escrita individual (pes del 40%) (segon període avaluatiu) (presencial)

L'estudiant aprovarà l'assignatura a partir d'obtenir com a mínim una qualificació de 5 (escala 0-10) com a  mitjana de les evidències, i d’haver aprovat dues de les tres evidències.

Un estudiant que hagi lliurat evidències d’aprenentatge amb un pes igual o superior a 4 punts (40%) no podrà constar en actes com a 'no avaluable'.

Es preveu una prova de recuperació de les evidències d'aprenentatge (EV2 i EV3) en el cas que no s'hagués demostrat un rendiment satisfactori. Podrà optar a realitzar la prova de recuperació l'alumnat que no hagi assolit els criteris establerts per superar l’assignatura i  quecompleixi les següents condicions: (a) la nota de curs sigui igual o superior a 3,5 i inferior a 5 punts (escala 0-10), i (b) hagi estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura.

La nota màxima que es podrà obtenir d'una evidència recuperada serà de 5 punts.

Enllaç a les pautes d'avaluació de la facultat: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html

No es preveu que l’alumnat de 2ª o posterior matrícula s'avalui mitjançant una única prova de síntesi no recuperable. 

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
EV1. Treball escrit i participació als seminaris 25 % 0 0 1, 2, 5, 6, 7, 9, 10, 12, 13, 14
EV2. Treball escrit i presentació oral 35 % 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
EV3. Examen 40 % 2 0,08 2, 3, 4, 5, 7, 8, 14

Bibliografia

Bibliografia fonamental:

BRUNA, O., ROIG, T., PUYUELO, M., JUNQUÉ. C., i RUANO, A. (2011). Rehabilitación neuropsicológica: intervención y práctica clínica. Barcelona: Elsevier.

RUIZ-VARGAS, J.M. (2010). Manual de Psicología de la memoria. Madrid: Síntesis.

 

Bibliografia complentària:

ANDRADE, J. (Ed.) (2002).Working Memory in Perspective. Hove (UK): Psychology Press.

BADDELEY, A.D. (1998). Memoria humana. Teoría y práctica. Madrid: McGraw Hill.

BADDELEY, A. (2004). Your memory: A user's guide (New illustrated edition). London: Carlton Books.

BADDELEY, A.D., EYSENCK. M.W. i ANDERSON, M.C. (2009). Memoria. Madrid: Alianza, 2010.

NEATH, I. i SURPRENANT, A. (2002). Human Memory (Second edition). New York: Wadsworth Publishing.

PAPAGNO, C. (2008). La arquitectura de los recuerdos: Cómo funciona la memoria. Barcelona: Paidós.

PICKERING, S. i PHYE, G.D. (Eds.) (2008). Working Memory and Education (Educational Psychology). London: Academic Press.

RUIZ-VARGAS, J.M. (1991). Psicología de la Memoria. Madrid: Alianza.

SAIZ, D., SAIZ. M. i BAQUES, J. (1996). Psicología de la memoria. Manual de Prácticas. Barcelona: Avesta.

SÁNCHEZ CABACO, A.i BEATO, M. S. (Coord) (2001). Psicología de la memoria: Ámbitos aplicados. Madrid: Alianza.

SCHACTER, D. L. (2001) The seven sins of memory: How the mind forgets and remembers. New York: Houghton Mifflin Co. (Traducció a:SCHACTER, D.(2003). Los siete pecados de la memoria: la memoria es la clave de la inteligencia. Barcelona: Ariel.).

 

 

Programari

no s'aplica