Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500893 Logopèdia | OT | 4 | 1 |
Es recomana revisar els conceptes de les assignatures de Psicologia Evolutiva de la primera infantesa, l’Adquisició i Processament del Llenguatge i de Alteracions de l’Audició. Valoració i Intervenció
Els principals objectius formatius de l’assignatura són els que segueixen:
Continguts:
ELS PRIMERS ANYS DE VIDA
1.Detecció, diagnosi i primer acolliment de la criatura sorda i de les seves famílies
2. L'impacte de la sordesa en les criatures afectades
3.Metodologia d’estímul a la comunicació i al llenguatge oral
4.Valoració del desenvolupament psíquic comunicatiu i lingüístic de la criatura sorda durant els 2 primers anys
de vida
5. L'Etapa de 3 a 6 anys, evolució i valoració
6. Metodologia i estratègies de intervenció
ELS MEDIS FAMILIARS
7. L'impacte de la sordesa en els medis familiars de les criatures sordes
8. Metodologia d'atenció i d'acompanyament de les famílies
9. Teràpia centrada en la família. Estratègies d’intervenció.
10. Preparació per l’entrevista i anamnesis familiar.
INTERVENCIÓ EDUCATIVA I RECERCA
11. Els entorns educatius
12. Bases d'estratègies de intervenció i línies de recerca
- ACTIVITAT DIRIGIDA:
Classes magistrals amb suport de TIC.
Seminaris d'anàlisi i discussió d'articles especialitzats i casos. Els estudiants discutiran la metodologia i les implicacions teòriques i pràctiques d'aquests de manera argumentada.
- ACTIVITAT SUPERVISADA
Tutories de seguiment de la realització dels treballs plantejats.
- ACTIVITAT AUTÒNOMA
Lectura comprensiva d'articles especialitzats i documents diversos (informes, casos, materials del campus virtual específics per a l'assignatura*, etc.).
Preparació i elaboració dels treballs plantejats.
Cerca de documentació i de dades
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes expositives | 24 | 0,96 | 2, 9, 13 |
Classes pràctiques | 12 | 0,48 | 2, 8, 9, 13 |
Tipus: Supervisades | |||
Atenció individualitzada (presencial o virtual) als estudiants que ho sol.licitin | 7 | 0,28 | 4, 22 |
Tutories de seguiments dels treball grupals | 35 | 1,4 | 8, 9 |
Tipus: Autònomes | |||
Cerca autònoma d'informació | 10 | 0,4 | 2, 4, 8, 9, 13 |
Estudi individual de la matèria i preparació per l'examen | 15 | 0,6 | 2, 4, 12 |
Lectures, observacions i elaborar programacions | 30 | 1,2 | 2, 4, 5, 9 |
Treball grupal per la realització del treball final | 15 | 0,6 | 2, 4, 5, 8, 9, 12, 23 |
Les competències d'aquesta assignatura seran avaluades mitjançant: proves escrites, la participació en les xerrades que tindran lloc durant les clases de Seminari, i la presentació d’informes/treballs en les clases de Seminari.
El sistema d'avaluació s'organitza en dos mòduls, cada un dels quals tindrà assignat un pes específic en la qualificació final.
En concret, es presentaran les evidències d'aprenentatge següents:
EV1: Treballs pràctics de seminari (pes del 20%) (primer i segon període avaluatiu)
EV2: Treball escrit i defensa oral (pes del 30%) (segon període avaluatiu)
EV3: prova escrita individual (pes del 50%) (segon període avaluatiu)
L'estudiant aprovarà l'assignatura a partir d'obtenir com a mínim una qualificació de 5 (escala 0-10) com a mitjana de les evidències, i d’haver aprovat dues de les tres evidències.
Un estudiant que hagi lliurat evidències d’aprenentatge amb un pes igual o superior a 4 punts (40%) no podrà constar en actes com a 'no avaluable'.
Es preveu una prova de recuperació de les evidències d'aprenentatge en les quals no s'hagués demostrat un rendiment satisfactori. Podrà optar a realitzar la prova de recuperació l'alumnat que no hagi assolit els criteris establerts per superar l’assignatura i que compleixi les següents condicions: (a) la nota de curs sigui igual o superior a 3,5 i inferior a 5 punts (escala 0-10), i (b) hagi estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les qualsequivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura.
La nota màxima que es podrà obtenir d'una evidència recuperada serà de 5 punts.
En cas que l’estudiant tingui dificultats per entendre els enunciats de les proves escrites en català (p.ex., per ser estudiant d’intercanvi, etc.) pot demanar la prova en castellà sempre que ho faci abans de la setmana 4 per escrit a la coordinació de l’assignatura.
Enllaç a les pautes d'avaluació de la facultat: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
EV1 individual i grupal.- Treballs pràctics de seminaris. Presencials. | 20% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 |
EV2- Treball grupal d'intervenció logopèdica i presentació oral. Presencial i/o virtual | 30% | 0 | 0 | 4, 5, 8, 9, 12, 13, 22, 23 |
EV3-Examen presencial tipus test (segon període avaluatiu) | 50% | 2 | 0,08 | 2, 4, 13 |
Bibliografia fonamental:
Aguilar-mediavilla, E., Buil-legaz, L., Esteller-cano, À., Pérez-castelló, J. A., & Balears, I. (2019). Del trastorn específic del llenguatge (TEL) al trastorn del desenvolupament del llenguatge (TDL): un canvi de concepció sobre els trastorns del llenguatge. (17), 11-26.
Butler, C. (2019). Working the ‘wise’ in speech and language therapy: Evidence-based practice, biopolitics and ‘pastoral labour.’ Social Science and Medicine, 230, 1–8. https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2019.03.038
Fernández Martín, F., Arce Calvo, M., & Moreno Molina, J. (2014). Escuchemos el lenguaje del niño: normalidad versus signos de alerta. Pediatría Atención Primaria, 16, 101-110. doi: 10.4321/s1139-76322014000200014
Moran Alvarado, M. D. R., Vera Miranda, L. Y., & Morán Franco, M. R. (2017). Los trastornos del lenguaje y las necesidades educativas especiales. Consideraciones para la atención en la escuela. Revista Universidad y Sociedad, 9(3), 191–197
Schubert, A. (2019). What speech therapists, occupational therapists and physical therapist need to know to become evidence-based practitioners: A cross-sectional study. Zeitschrift Fur Evidenz, Fortbildung Und Qualitat Im Gesundheitswesen, 140, 43–51. https://doi.org/10.1016/j.zefq.2019.02.003
Al llarg del curs es proporcionarà bibliografia més específica.
No aplicable