2022/2023
Infància i adolescència en risc
Codi: 101682
Crèdits: 6
Titulació |
Tipus |
Curs |
Semestre |
2500260 Educació social |
OT |
3 |
2 |
2500260 Educació social |
OT |
4 |
2 |
Utilització d'idiomes a l'assignatura
- Llengua vehicular majoritària:
- català (cat)
- Grup íntegre en anglès:
- No
- Grup íntegre en català:
- Sí
- Grup íntegre en espanyol:
- No
Equip docent
- Adrià Pagés Mimó
Prerequisits
A l’hora de cursar aquesta assignatura l’alumne hauria d’haver integrat diferents coneixements i habilitats que s’han impartit en assignatures prèvies. Així recomanem que l’alumne hagi superat les següents assignatures:
- Aspectes psicobiològics de la persona (1er curs)
- Psicologia evolutiva i de l'educació (1er curs)
- Comunicació i interacció educativa (1er curs)
- Bases sociopolítiques de l’educació (2on curs)
- Educació de nens i joves (3er curs)
Objectius
Aquesta assignatura, es una assignatura optativa de tercer curs que pretén aprofundir en un dels àmbits professionals més importants dels educadors socials, l’atenció de la infància i adolescència en risc. Prèviament l’alumna ha fet una assignatura obligatòria que fonamenta la intervenció de l’educador social amb infants i adolescents.
Els objectius formatius generals de l’assignatura són:
- Analitzar els principals factors de risc social en la infància i adolescència i els seus efectes en el desenvolupament
- Reflexionar sobre el sistema de protecció a la infància i adolescència, els servis, legislació i programes d’intervenció
- Analitzar els factors que faciliten i potencien la resiliència i protecció dels nens i joves davant de les situacions de risc
- Analitzar les intervencions i programes que es desenvolupen a diferents instàncies per a la protecció de la infància
- Analitzar la funció de l’educador social en la protecció de la infància i adolescència en risc social
Competències
Educació social
- Acompanyar les persones en els seus processos de creixement i emancipació.
- Adoptar una actitud i un comportament ètic i actuar d'acord als principis deontològics de la professió.
- Aplicar les competències socioemocionals necessàries per gestionar les relacions humanes.
- Dissenyar de manera articulada plans, programes, projectes, activitats i tasques en diversos contextos socioeducatius.
- Dominar els coneixements teòrics i aplicats de les diferents Ciències de l'Educació que li permetin desenvolupar la capacitat d'anàlisi i observació de la realitat social i educativa.
- Fomentar l'autonomia dels participants i buscar un equilibri entre les seves funcions com a orientador, facilitador i promotor de la dinàmica socioeducativa.
- Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
- Mantenir una actitud de respecte al medi (natural, social i cultural) per fomentar valors, comportaments i pràctiques que atenguin a la igualtat de gènere, equitat i respecte als drets humans.
Resultats d'aprenentatge
- Analitzar els aspectes deontològics de l'educació social en l'àmbit de la infància i adolescència.
- Analitzar les competències socioemocionals necessàries per al treball amb la infància i adolescència en risc.
- Analitzar les disfuncions que es produeixen en el desenvolupament de la infància i adolescència en risc com a conseqüència de situacions de desestructuració social i familiar.
- Conèixer els factors de risc social en la infància i adolescència.
- Conèixer la legislació específica que afecta la protecció a la infància i adolescència en risc.
- Desenvolupar estratègies per a fomentar processos de resiliència.
- Dissenyar i aplicar intervencions específiques per a la infància i adolescència en risc.
- Mantenir una actitud de respecte, pràctiques i comportaments que atenguin a la diversitat i igualtat.
- Orientar i acompanyar els menors desprotegits en els seus processos evolutius i d'inserció en la vida autònoma.
- Ponderar els riscos i les oportunitats de les propostes de millora tant pròpies com alienes.
Continguts
1. Principals factors de risc social en la infància i adolescència i els seus efectes en el seu desenvolupament.
2. L’abús i maltractament en la infància i adolescència.
3. Resiliència en la infància i adolescència.
4. Marc legislatiu i marc institucional:
4.1. Principis pels que es regeixen les lleis i les polítiques de protecció a la infància i adolescència.
4.2 Serveis socials adreçats a la infància i adolescència.
5. L’adopció i l’acolliment: tipologies, processos, acompanyament de les famílies, etc.
6. Xarxa, programes i accions d’intervenció en la protecció en la infància i adolescència i la transició a la vida adulta.
7. Intervenció en l’àmbit comunitari i en els serveis especialitzats des de la prevenció i la protecció.
Metodologia
La metodologia serà participativa. A part de les exposicions del professor es faran estudis de casos, discussió de textos, exercicis, debats, etc.
Les activitats autònomes seran objecte d'avaluació formativa.
* La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les necessitats de protecció i de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Avaluació
L’avaluació de l’assignatura es realitzarà a través de tres evidències:
- Els 2 examens suposaran el 30% + 30% de la nota final. Per poder realitzar l'examen caldrà haver aprovat l'avaluació continuada i haver assistit com a mínim a un 80% de les classes.
- El treball suposarà el 30% de la nota. Qualsevol treball que presenti continguts parcialment o totalment plagiats (o que no tinguin la deguda referència) comportarà el suspens de l'assignatura.
- Els exercicis i les activitats d'aprenentatge que es lliuraran al llarg del curs tindran un pes del 10% de la nota final.
Per superar l’assignatura s’han d’aprovar les tres evidències.
A la recuperació de l'examen només podran presentar-se els alumnes que han realitzat l’examen i tenen aprovat l’avaluació continuada i el treball i com a molt pot suposar assolir una qualificació de 5 a l’assignatura.
Activitats d'avaluació
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Exercicis i activitats d'aprenentatge (individual) |
10% |
8
|
0,32 |
3, 4, 5, 6, 7, 8
|
Prova escrita individual 1 |
30% |
1
|
0,04 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
|
Prova escrita individual 2 |
30% |
1
|
0,04 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
|
Treball grupal |
30% |
30
|
1,2 |
1, 7, 8
|
Bibliografia
Bibliografia
- Aguilar JM (2013). Síndrome de alienación parental. Madrid: Síntesis.
- Allueva L (2011). Situacions de risc i desemparament en la protecció de menors. Barcelona: Universitat Pompeu Fabra
- Alonso, R. et al. (2008). Manual de intervención en acogimiento residencial. Consultable online: https://www.serviciossocialescantabria.org/uploads/documentos%20e%20informes/05.Manual%20Cantabria%20(ACOG.RESIDENCIAL)_abr2008.pdf
- Amorós, P.; Ayerbe, P. (coord.) (2000). Intervención educativa en inadaptación social. Madrid: Síntesis.
- Área de Salut Mental de Sant Joan de Déu. (2019) Conducta suicida y adolescencia: factores de protección y signos de alarma. Revista Faros. Consultable a https://faros.hsjdbcn.org/es/articulo/conducta-suicida-adolescencia-factores-proteccion-signos-alarma
- Arruabarrena, M. I. i de Paúl, J. 2011). Maltrato a los niños en la familia: evaluación y tratamiento. Madrid: Piramide.
- Aseán, A. et al, (2014). Manual de Prevención Intervención y Postvención de la Conducta Suicida. Fundación Salud Mental España. Fundación Salud Mental de España
- Barudy, J. (1998). El Dolor invisible de la infancia : una lectura ecosistemética del maltrato infantil. Barcelona: Paidós
- Barudy, J. (2011). La fiesta mágica y realista de la resiliencia infantil: manual y técnicas terapéuticas para apoyar y promover la resiliencia de los niños, niñas y adolescentes. Barcelona: Gedisa
- Bravo, A. i Fernández del Valle, J. (coord.). (2009). Intervención socioeducativa en acogimiento residencial. Consultable online: http://www.gifi.es/administrador/publicaciones/archives/65706_Int_soc_acores.pdf
- Capella SC (2016) Políticas de inclusión social de la infáncia y la adolescencia: una perspectiva internacional. Madrid. Grupo 5
- Casas F (2012). La protecció dels infants i adolescents en situació de risc social i desemparament a Catalunya. Barcelona: UNICEF Comitè Catalunya.
- CNJC i APSAS, (2020). Encarem el suïcidi juvenil: orientacions i eines per a entitats juvenils.https://www.cnjc.cat/ca/sites/default/files/u89/encarem_el_suicidi_juvenil-eines-orientaci
- Comasòlivas, A. (2019). Factores que influyen en el tiempo de permanencia de los jóvenes extutelados en los recursos residenciales de transición a la autonomía. DDD UAB: Consultable a: https://ddd.uab.cat/record/204457
- Cyrulnik, B. (2002). Los patitos feos : la resiliencia: una infancia infeliz no determina la vida. Barcelona: Gedisa.
- Cyrulnik, B. (2005). El amor que nos cura. Barcelona: Gedisa.
- Cyrulnik, B. (2015). Las almas heridas. Barcelona: Gedisa.
- Departament de justicia (2021). Intervenció en infància i adolescència en cas d’abús sexual. Recomanacions per a professionals. Consultable a: http://cejfe.gencat.cat/web/.content/home/recerca/cataleg/crono/2020/Guia_Professionals-CAT.pdf
- Departament de Justícia. Violència filio-parental. Generalitat de Catalunya. En línia: http://www20.gencat.cat/docs/Justicia/Documents/ARXIUS/Violencia%20filio%20parental.pdf
- Departament de salut (2019). Protocol d’actuació davant de maltractaments en la infància i l’adolescència en l’àmbit de la salut. Consultable a: https://salutpublica.gencat.cat/web/.content/minisite/aspcat/promocio_salut/infancia-i-adolescencia/05maltractament-infantojuvenil/protocol-actuacio-maltractaments-infancia.pdf
- Direcció General d’Atenció a la Infància i Adolescència (2016). El Programa Marc dels Centres Residencials. Consultable a: https://treballiaferssocials.gencat.cat/web/.content/01departament/04legislacio/directives_instruccions_circulars/infancia_adolescencia/directrius/Programa_Marc_centres_educatius_DGAIA.pdf
- Direcció General d’Atenció a la Infància i Adolescència (2017). El Programa Marc dels Centres Residencials d’Educació intensiva. Consultable a: https://treballiaferssocials.gencat.cat/web/.content/03ambits_tematics/07infanciaiadolescencia/Programa_Marc_CREIS.pdf
- Fanjul, G., Galváez, I. y Zuppiroli, J. (2021). Crecer sin papeles en España. Save the children. Consultable a: https://www.savethechildren.es/sites/default/files/2021-02/Crecer_sin_papeles_en_Espana_SC_PC.pdf
- FEDAIA. Informe sobre la pobresa infantil a Catalunya. (Maig 2012)
- Fernández Cabanillas, F.J. (2017). Manual del síndrome de alienación parental: claves para comprender el maltrato psicológico infantil en casos de divorcio: la situación en España. Barcelona: Paidós.
- Fernández del Valle, J. (2004). Acogimiento residencial en la protección a la infancia. Madrid: Pirámide.
- Fernández del Valle, J. i Bravo, A. (2007). Serar, Sistema de Registro y Evaluación en Acogimiento Residencial. Oviedo: Asociacíón Nieru para el Estudio y Promoción del Bienestar Infantil.
- Fernández del Valle, J. i Fuertes, J. (2000): El acogimiento residencial en la protección a la infancia. Madrid: Piramide.
- Fernández del Valle, J., Bravo, A., Martinez, M. y Santos, I. (2012). Estándares de calidad en acogimiento residencial. EQUAR.Ministerio de Asuntos Sociales. Consultable a: https://bienestaryproteccioninfantil.es/imagenes/tablaContenidos03SubSec/1_EQUAR.pdf
- Furman, B i Filella, R (2013). Nunca es tarde para tener una infancia feliz: de la adversidad a la resiliencia. Barcelona: Octaedro
- GENERALITAT DE CATALUNYA (2014) De les observacions als indicadors: el mòdul de suport a la gestió del risc en infància i adolescència. BarcelonaFurman, B i Filella, R (2013). Nunca es tarde para tener una infancia feliz: de la adversidad a la resiliencia. Barcelona: Octaedro
- Gillath, O., Karantzas, G. C., & Fraley, R. C. (2016). Adult attachment: A concise introduction to theory and research. Academic Press.
- Grané, J i Forés, A (2013). La resiliencia: Crecer desde la adversidad. Barcelona: Plataforma Editorial
- GRISIJ. Caminar en familia. Programa de competències parentals, durant l’acolliment i reunificació familiar. UB dipòsit. Consultable a: http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/132383/4/Caminar%20en%20familia_Fundamentaci%C3%B3n%20y%20caracter%C3%ADsticas%20del%20programa.pdf
- Grupo de trabajo de laactualización de la Guía de Práctica Clínica sobre la Depresión Mayor en la Infancia y la Adolescencia, (2018). Guía de Práctica Clínica sobre la Depresión Mayor en la Infancia y la Adolescencia. Actualización. Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad. Unidad de Asesoramiento Científico-técnico (Avalia-t). https://portal.guiasalud.es/wp-content/uploads/2018/12/GPC_575_Depresion_infancia_Avaliat_compl.pdf
- Martín Hernández, J. (2010). La Intervención ante el maltrato infantil: una revisión del sistema de protección. Madrid: Piràmide.
- Melendro ME (2013) Intervención socioeducativa eficaz con adolescentes en riesgo de exclusión. Universiad de Oviedo.Marzo Arpón, T. (2009). Educador social i infància en situació de risc: l'atenció residencial a infants i adolescents a Catalunya. Barcelona: Departament d’Acció Social i Ciutadania, Secretaria d’Infància i Adolescència.
- Mosquera, L. (2016) Conducta suicida en la infancia: Una revisión crítica. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 3, 18. Consultable a: https://www.revistapcna.com/sites/default/files/mosquera_2016_revision_critica_conducta_suicida.pdf
- Muñoz Cano, R.; Redondo Hermosa, E. (1998). Manual De Buena Práctica Para La Atención Residencial A La Infancia Y Adolescencia: Estándares de calidad para la atención a niños y adolescentes en dispositivos residenciales. Madrid: Federación de Asociaciones para la Prevención del Maltrato Infantil (FAPMI) y Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales. Consultable a: https://www.bienestaryproteccioninfantil.es/imagenes/tablaContenidos03SubSec/infa36.pdf
- Quicios P (2013). Infancia, adolescencia y juventud en riesgo social. Madrid: McGraw-Hill.
- Sabaté, M. (2017). Els CREI de Catalunya. Intervenció, perfil i evolució dels joves atesos. Tesis doctoral. Universitat Autònoma.
- Sala, J., Arnau, L., Courtney, M., Dworsky, A. (2016).Programes i Serveis de suporta l’emancipació per a joves tutelats: un estudi comparatiu entre Chicago i Barcelona. Consultable a: DDD UAB https://ddd.uab.cat/pub/estudis/2016/158016/2016projectechicagoresumcat.pdf
- Santibañez R, Martinez-Pampliega A (2013). Intervención comunitaria con adolescentes y familias en riesgo. Barcelona: Graó.
- Save the Children (2018). Bajo el mismo techo. Las Casas de los Niños: un recurso para atender a niños y niñas víctimas de abuso sexual y sus familias en Catalunya. Consultable a: https://www.savethechildren.es/sites/default/files/imce/docs/bajo-el-mismo-techo-web-doble.pdf
- Shemmings, D., & Shemmings, Y. (2011). Understanding disorganized attachment: Theory and practice for working with children and adults. Jessica Kingsley Publishers.
- Síndic de Greuges (2009). La protecció a la infància en situació d’alt risc social a Catalunya. Informe extraordinari. Barcelona.
- Sindic de Greuges (2017). Informe dels drets de l'infant.
- Stanley, S., Hessle, S., Kimberley, D., Kakabayev, A., Bertotti, T., Moyo, O. N., ... & Assylbekova, N. (2013). Child protection and child welfare: A global appraisal of cultures, policy and practice. Jessica Kingsley Publishers.
- Unicef. ¿Cómo reducir la pobreza infantil en España? Consultable a: https://www.unicef.es/sites/unicef.es/files/comunicacion/como_reducir_la_pobreza_infantil_en_espana_final.pdf
- UPRIGHT PROGRAM: projecte europeu que té com a objectiu millorar el benestar i la resiliència de les joves. https://www.uprightprogram.eu/school_es/
Enllaços
Programari
No es necessita cap programari específic.