Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500260 Educació social | OT | 3 | 2 |
2500260 Educació social | OT | 4 | 2 |
Sense prerrequisits.
L’assignatura Inserció Social de les persones amb discapacitat incideix en la consideració de les característiques diferencials de les persones per atendre les seves necessitats d’incorporació als processos educatius i al món social i laboral. Es fixa en un espai de treball cada vegada més ampli que en l’actualitat s’entén des de l’atenció a la diversitat funcional.
Els objectius que es pretenen aconseguir són el següents:
1. Discapacitat i diversitat funcional
2. Causes i conseqüències de l'exclusió social de les persones amb discapacitat. Les barreres per a la inclusió social de les persones amb discapacitat
3. La inserció de les persones amb discapacitat en el món social i laboral. Sistemes, processos i legislació
4. Bases d'intervenció socioeducativa. Plans i programes per a la inclusió social i la inserció laboral de persones amb discapacitat
5. La inserció en el món del treball de les persones amb discapacitat. Enfocaments de transició escola-treball
6. Orientacions curriculars i programes de transició per a persones amb discapacitat
El protagonista en el procés d’ensenyament aprenentatge és l’estudiant i és sota aquesta premissa que s’ha planificat la metodologia de l’assignatura tal i com es mostra a continuació:
- Exposicions per part del professorat dels continguts i qüestions bàsiques del temari. Es realitza amb tot el grup classe i permet l'exposició dels principals continguts a través d'una participació oberta i activa per part dels estudiants,
tenint present la multivarietat metòdica.
- Estratègies de treball individual i en grup i anàlisi de casos
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Presencial en gran grup | 45 | 1,8 | 1, 2, 3, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 16, 17, 18, 19 |
Tipus: Supervisades | |||
Espais de treball en grup supervisat pel professorat on mitjançant anàlisi de documents, resolució de casos o activitats diverses com les de tutorització s'aprofundeix en els continguts i temàtiques treballades en el gran grup. | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 16, 17, 18, 19 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectures, treball autònom i autodeterminant i altres | 75 | 3 | 1, 2, 3, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 16, 17, 18, 19 |
L’avaluació de l’assignatura es realitzarà al llarg de tot el curs acadèmic mitjançant les activitats que es mostren en la graella que hi ha a continuació. L’assistència a les classes presencials de l’assignatura és obligatòria: l’estudiant ha d’assistir a un mínim d’un 80% de classes, en cas contrari es considerarà no avaluable.
Activitat d’Avaluació |
% de la nota |
Resultats d’ Aprenentatge |
Dates d’avaluació |
Treball pràctic (grupal) |
35% |
RE1.1.1., RE1.1.2., RE.1.1.3., RE1.1.4., RE2.1.1., RE2.1.2., EP8.1, EP8.2, RE3.2.1., RE3.2.2., RE3.2.3. |
Lliurament: 02-06-2023 |
Presentació oral (grupal) |
15% |
30-05-2023 |
|
Prova escrita (examen) |
50% |
RG3.1., RG3.2., RG3.3., RG3.4., RE2.1.1., RE2.1.2., RE3.3.1, RT4.1., RT8.1. RE3.3.1., |
13-06-2023 |
Recuperació:27-06-2023 |
Per poder superar l’assignatura s’han d’aprovar totes les activitats d’avaluació de que consta l’assignatura (tot i que el sumatori de notes ponderades de les diferents activitats d'avaluació sigui superior a 5, la nota exposada serà de 4).
La recuperació només serà factible per aquelles persones que no hagin arribat a la suficiència (5) en la prova escrita (examen) o no s’hagin presentat, i donarà dret a una nota final d’un màxim de 7 en aquesta activitat a recuperar. El treball pràctic no és recuperable, donat que s’anirà revisant al llarg del semestre. La presentació oral no és recuperable.
Els treballs hauran d'estar entregats en les dates fixades al programa. No s'accepten treballs fora de termini.
Les notes dels exàmens es publicaran en un màxim de 2 setmanes des de la seva realització.
El plagi és motiu de suspens.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Presentació a l'aula (grup) | 15% de la nota | 0 | 0 | 3, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 19 |
Prova escrita | 50% de la nota | 0 | 0 | 1, 2, 3, 6, 7, 10, 11, 12, 16, 17, 18, 19 |
Treball pràctic (grup) | 35% de la nota | 0 | 0 | 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 |
Barton, L. (2008). Superar las barreras de la discapacidad. Morata.
Col. Ioé (2012). Discapacidades e inclusión social. Col. Estudios sociales 33. Obra Social La Caixa.
Díaz Vega, Miriam; Sánchez, M. y Moreno, R. (2016). Discapacidad vs empleo. Aspectos a considerar para la inclusión en el empleo ordinario. Dykinson.
Ellis, A.L. (Ed.) (2017). Transition Childrem with Disabilities. From Early Childhood through Adulthood. Sense Publishers.
Gutiérrez Bermejo, B. y Verdugo Alonso, M.A. (2013). Discapacidad intelectual: Adaptación social y problemas de comportamiento. Edcs. Pirámide.
Heron, R. y Murray, B. (2003). Cómo ayudar a las personas discapacitadas a encontrar un empleo. Guía práctica. O.I.T.
Ibáñez López, Pilar y Mudarra Sanchez, María José (2008). Integración sociolaboral. Dykinson.
IMSERSO (2004). Transición escuela-empleo de las personas con discapacidad. Mo. de Trabajo y Asuntos Sociales.
Miguel Badesa, Sara de y Cerrillo Martín, Rosario (coords.). (2010). Formación para la inclusión laboral de personas con discapacidad intelectual. Dykinson.
Rosell, I. y Belzunegui, A. (2020). Polítiques d'inserció sociolaboral. Publicacions URV.
Schalock, R. y Verdugo Alonso, M.A. (2014). El cambio en las organizaciones de discapacidad: estrategias para superar sus retos y hacerlo realidad. Alianza Editorial.
Symeonidou, S. (2018). Evidence of the Link Between Inclusive Education and Social Inclusion: A Review of the Literature. European Agency for Special Needs and Inclusive Education, www.european-agency.org
Storey, K. & Miner, C. (2017). Systematic instruction of functional skills for students and adults with disabilities. 2n Ed. Charles C. Thomas Publisher LTD.
Vega Fuente, A. (2014). La educación social ante ladiscapacidad. Aljibe Edcs. SL
No es requereix