2022/2023
Fonaments de l'educació sociocomunitària
Codi: 101663
Crèdits: 6
Titulació |
Tipus |
Curs |
Semestre |
2500260 Educació social |
OB |
3 |
1 |
Utilització d'idiomes a l'assignatura
- Llengua vehicular majoritària:
- català (cat)
- Grup íntegre en anglès:
- No
- Grup íntegre en català:
- Sí
- Grup íntegre en espanyol:
- No
Objectius
1. Conèixer la història, la conceptualització bàsica de l’educació sociocomunitaria i les seves relacions amb altres dimensions socioeducatives
2. Conèixer els fonaments teórics de l’educació sociocomunitaria
3. Conèixer les diferents tradicions acadèmiques i professionals de l’educació sociocomunitària.
4. Aprendre a dissenyar un projecte d’educació sociocomunitària
5. Conèixer i saber aplicar els mètodes, tècniques i activitats d’educació sociocomunitaria.
6. Conèixer experiències i projectes d’educació sociocomunitària
Competències
- Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
- Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
- Adoptar una actitud i un comportament ètic i actuar d'acord als principis deontològics de la professió.
- Contextualitzar l'acció socioeducativa en funció dels diferents paradigmes teòrics que han elaborat les ciències de l'educació i en funció del context socio-històric dels individus, grups i institucions.
- Dissenyar de manera articulada plans, programes, projectes, activitats i tasques en diversos contextos socioeducatius.
- Dominar els coneixements teòrics i aplicats de les diferents Ciències de l'Educació que li permetin desenvolupar la capacitat d'anàlisi i observació de la realitat social i educativa.
- Fomentar l'autonomia dels participants i buscar un equilibri entre les seves funcions com a orientador, facilitador i promotor de la dinàmica socioeducativa.
- Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
- Mantenir una actitud de respecte al medi (natural, social i cultural) per fomentar valors, comportaments i pràctiques que atenguin a la igualtat de gènere, equitat i respecte als drets humans.
- Treballar en equips i amb equips (del mateix àmbit o interdisciplinar).
- Utilitzar informació i coneixement de les diferents fonts i contextos (informes, articles, etc.) propis de les ciències socials.
Resultats d'aprenentatge
- Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
- Analitzar diferents tipus de comunitats i les principals característiques que les defineixen i configuren.
- Analitzar experiències i projectes d'animació sociocultural i desenvolupament comunitari des de la perspectiva de diferents paradigmes teòrics.
- Analitzar les desigualtats per raó de sexe/gènere i els biaixos de gènere en l'àmbit de coneixement propi.
- Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
- Comprendre els marcs teòrics que possibiliten el desenvolupament d'accions responsables i sostenibles per valorar la responsabilitat individual i col·lectiva en la consecució d'un futur sostenible.
- Conèixer la conceptualització bàsica i les principals metodologies i tècniques de l'animació sociocultural i el desenvolupament comunitari.
- Conèixer la dimensió pedagògica de la interacció amb els iguals i els adults i saber promoure la participació en activitats col·lectives, el treball cooperatiu i l'esforç individual mostrant una actitud ètica front als processos de mediació en diferents contextos i circumstàncies.
- Conèixer la investigació existent sobre animació sociocultural i desenvolupament comunitari.
- Conèixer la legislació bàsica que emmarca l'educació sociocomunitària.
- Desenvolupar funcions professionals adaptades a les diferents situacions sociocomunitàries de manera que estimulin l'empoderament de les persones participants.
- Dissenyar activitats, programes i projectes d'animació sociocultural i desenvolupament comunitari.
- Explicar el codi deontològic, explícit o implícit, de l'àmbit de coneixement propi.
- Fomentar l'educació democràtica de la ciutadania i la pràctica del pensament social crític fomentant la col·laboració amb les famílies, organismes i institucions amb incidència en la formació ciutadana.
- Identificar les principals desigualtats i discriminacions per raó de sexe/gènere presents a la societat.
- Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
- Mantenir una actitud de respecte, pràctiques i comportaments que atenguin a l'equitat i inclusió.
- Ponderar els riscos i les oportunitats de les propostes de millora tant pròpies com alienes.
- Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
- Proposar noves maneres de mesurar l'èxit o el fracàs de la implementació de propostes o idees innovadores.
- Proposar projectes i accions que estiguin d'acord amb els principis de responsabilitat ètica i de respecte pels drets humans i els drets fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
- Proposar projectes i accions que incorporin la perspectiva de gènere.
- Treballar en equips multidisciplinars desenvolupant processos d'educació sociocomunitària.
- Valorar com els estereotips i els rols de gènere incideixen en l'exercici professional.
- Valorar l'impacte de les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.
Continguts
1. Conceptualització bàsica en educació sociocomunitària
2. Bases sociopedagógiques de l’acció en la comunitat
2.1. Educació comunitària, societat civil i xarxes socioculturals
2.2. La comunitat
2.3. La participació
2.4. Acció comunitària i treball socioeducatiu en xarxa
2.5. Metodologia comunitària
2.6. Capital social
3. La tradició francófona: l’animació sociocultural
3.1. Corrents teórico-pràctiques en l’animació sociocultural
3.2. La metodologia de l’animació sociocultural
4.La tradició anglosaxona: el desenvolupament comunitari
4.1. Comunitat, desenvolupament i canvi social
4.2. Organització de la comunitat i desenvolupament comunitari
5.Tècniques de dinamització comunitària
6. Disseny i avaluació participativa de projectes d’educació sociocomunitària
7. Experiències i projectes d’educació sociocomunitària
8. Rol de l'educador social a l'àmbit comunitari
|
Metodologia
Relació d’Activitats:
A) Treball de recerca, elaboració d’informació i aplicació de tècniques a l’aula (Grupal)
B) Disseny i elaboració d’un projecte d’educació sociocomunitària (Grupal)
C) Examen final (individual)
D) Treball de reflexió d'una experiència comunitària (individual)
Hi ha 30 hores de classes virtuals i 15 h. de treball en grup.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Avaluació
Són requisits obligatoris:
1.-Realitzar totes les activitats d’avaluació requerides. Es considerarà no avaluable sinó es fan totes.
2.- L'assistència, com a mínim, al 80% dels seminaris.
L'examen final serà el 27 de gener. L'examen de recuperació serà el 3 de febrer. Consistirà en un una prova amb 15 preguntes sobre el total de continguts de l'assignatura.
|
Activitats d’Avaluació
|
% de la nota
|
PARTE GRUPAL
|
Treball de recerca, elaboració d'informació i aplicació de tècniques a l'aula
|
15%
|
Disseny i elaboració d’un projecte d’educació sociocomunitària
|
25%
|
PARTE INDIVIDUAL
|
Participació a l’ aula i implicació a les dinàmiques
|
5%
|
Reflexió de una experiència comunitària
|
10%
|
Examen final
|
45%
|
Activitats d'avaluació
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Disseny i elaboració d'un projecte d'educació sociocomunitària |
25% |
0
|
0 |
1, 2, 3, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 16, 22, 23, 24
|
Examen final |
45% |
0
|
0 |
3, 6, 9, 10, 11, 12, 14
|
Participació a l'aula i implicació en les dinàmiques |
5 % |
0
|
0 |
3, 6, 7, 15, 17
|
Reflexió personal d'una experiència comunitària |
10% |
0
|
0 |
2, 3, 5, 9, 13, 18, 19, 20, 21, 25
|
Treball de recerca, elaboració d'informació i aplicació de tècniques a l'aula |
15% |
0
|
0 |
2, 4, 7, 9, 12, 22
|
Bibliografia
Manuals i obres teòriques generals :
- AAVV. (2001). Comunidad y cambio social. Teoría y praxis de la acción comunitaria. Madrid: Editorial Popular.
- ANDER-EGG (1989) La animación y los animadores. Ed. Narcea. Madrid.
- AYUSO, I. (2004) Animación sociocultural. Intervención multidisciplinar. Jaen: Formación Alcalá.
- BARBERO,J.M.; CORTES, F. (2005) Trabajo comunitario, organización y desarrollo social. Madrid: Alianza.
- CALVO, A. (2002), La animación sociocultural. Una estrategia educativa para la participación. Madrid: Alianza
- CIVIS, M. ; RIERA, J. (2007) La nueva pedagogía comunitaria. Un marco para la acción sociopedagógica e interprofesional. Valencia : Nau Llibres.
- CHARRY, C. ; CONTRERAS.IBAÑEZ, C. (2015) Capital social: enfoques alternativos. Barcelona, Anthropos
- CHECKOWAY, B.N.; GUTIÉRREZ, L. M. (Eds.). (2009) Teoría y práctica de la participación juvenil y el cambio comunitario. Barcelona: Graò.
- DELANTY, G. (2006) Community. Barcelona : Graò.
- DIAZ-GIBSON, J. (2017)Projectes d'innovació educativa comunitària: ingredients d'éxit i reptes.Barcelona: Fundació Jaume Bofill
- FIGUERAS, P. (2011) Los Técnicos Superiores en Animación Sociocultural y su inserción en el mercado de trabajo. Madrid: Editorial CCS.
- FROUFE, S.; SANCHEZ, M.A. (1994) Construir la animación. Salamanca : Amaru.
- GARCÍA ROCA, J. (2004) Políticas y programas de participación social. Madrid. Síntesis.
- GILLET, J. C. (2006) La animación en la Comunidad. Un modelo de animación socioeducativa. Barcelona : Graò.
- GOMÀ, R. (2008). La acción comunitaria: transformación social y construcción de ciudadanía. En Res. Revista de Educación Social. Monográfico de Educación Social y trabajo con la comunidad, núm. 7. [en línea]. enllaç. [14 de marzo de 2014]
- HERAS, P. (Coord.) y otros (2008). La acción política des de la comunidad. Barcelona: Graò.
- HOMBRADOS, M.I. ; GARCÍA, M.A. ; LÓPEZ, T. (Coord.) (2006) Intervención social y comunitaria. Málaga : Ediciones Aljibe
- HOMBRADOSs, M. I. (2011).“Sentido de comunidad”. En Fernández, I.; Morales, J. F. y Molero, F. (coords.). Psicología de la intervención comunitaria, págs. 97-128.
Bilbao. Editorial Desclée de Brouwer
- LILLO, N. ; ROSELLO, E. (2001) Manual para el trabajo social comunitario. Madrid : Narcea.
- LLENA, A.; PARCERISA, A.; ÚCAR, X. (2009) 10 Ideas clave. La acción comunitaria. Barcelona: Graò.
- LOZANO, J. O. (2007) Jóvenes educadores. Tribus educadoras entre los lugares y las redes. Barcelona: Graò.
- MARCHIONI, M. (Coord.) (2001) Comunidad y cambio social. Teoría y praxis de la acción comunitaria. Madrid: Popular.
- MARTINEZ, L. & ÚCAR, X. (2022) The generation of community social capital in the Poble Sec community plan (Barcelona), Community Development, DOI: 10.1080/15575330.2021.1987487
- MORATA, T. (Coord.) (2016) Pedagogia social comunitaria y exclusión social. Madrid, Popular
- NAVARRO, S. (2004) Redes sociales y construcción comunitaria. Madrid. CCS
- NUÑEZ, H. (2015) Evaluación participativa en la acción comunitaria. Madrid. Popular
- PEÑA-LÓPEZ, I.; BALAGUÉ PUXAN, F. (coords.) Acción comunitaria en red. Barcelona: Graò.
- PÉREZ SERRANO, G.; PÉREZ DE GUZMAN, Mª V. (2006) El animador. Buenas prácticas de acción sociocultural. Madrid: Narcea
- PÉREZ SERRANO, G.; PÉREZ DE GUZMAN, Mª V. (2006) Qué es la animación sociocultural. Epistemología y valores. Madrid : Narcea
- PÉREZ SERRANO, M. (coord). (2011). Intervención sociocomunitaria. Mardid: Universidad Nacional de Educación a Distancia, UNED.
- POSE, H.M. (2006) La cultura en las ciudades. Un quehacer cívico-social. Barcelona: Graò
- SÁNCHEZ, A. (2007): Manual de psicología comunitaria. Un enfoque integrado.Madrid: Pirámide.
- SANTIBÁÑEZ GRUBER, R.; MARTÍNEZ-PAMPLIEGA, A. (Coords.) (2013) La intervención comunitària con adolescentes y familias en riesgo. Barcelona. Graó.
- SARRATE, M.L. (Coord.) (2002), Programas de animación sociocultural. Madrid: UNED
- SOLER, P. (Coord.) (2011) La animación sociocultural. Una estrategia para el desarrollo y el empoderamiento de comunidades. Barcelona: UOC.
- TRILLA, J. (Coordinador) (1997). Animación sociocultural. Teorías, programas y ámbitos. Barcelona: Ariel.
- ÚCAR, X. (Coord.) (2009) Enfoques y experiencias internacionales de acción comunitaria. Barcelona : Grao.
- ÚCAR, X. (Edit.) (2005) Participación, animación e intervención socioeducativa. Actas del 1er. Congreso Internacional e Interdisciplinar. Ponencias y comunicaciones. Barcelona.
- ÚCAR, X.; LLENA, A. (Coords.) (2006) Miradas y diálogos en torno a la acción comunitaria. Barcelona: Graò.
- Úcar, X. (2016). Relaciones socioeducativas . La acción de los profesionales. Barcelona, UOC
- VENTOSA, V.J. (Coord.) (2008) Los agentes de la animación sociocultural. El papel de las instituciones, de la comunidad y de los profesionales. Madrid: Editorial CCS.
- ZAMBRANO, A.; BERROETA, H. (Comps.) Teoría y práctica de la acción comunitaria. Aportes desde la psicología comunitaria. Santiago de Chile: Ril Editores.
Materials de disseny i metodologia de la intervenció
- CARIDE, J.A. ; VIEITES, M.F. (Coord.) (2006) De la educación social a la animación teatral. Gijón : Trea S.L.
- CASACUBERTA, D. ; RUBIO, N. ; SERRA, L. (Coord.) (2011) Acción cultural y desarrollo comunitario. Barcelona : Grào.
- CASTRO, M.M. y otros (2007) La escuela en la comunidad.La comunidad en la escuela. Barcelona : Grào.
- CEMBRANOS, F. y otros (1988) La animación sociocultural: una propuesta metodológica . Madrid: Popular.
- DELTORO, E. (1991) Como hacer proyectos de animación. Zaragoza : Trajecte associats.
- FRANCIA, A. y otros (1993) Análisis de la realidad. Ed. CCS. Madrid.
- JARA, O.(1998) Para sistematizar experiencias. Una propuesta teórica y práctica. Costa Rica: Alforja
- MARTÍ, J. ; PASCUAL, J. ; REBOLLO, O. (Coord.) (2005) Participación y desarrollo comunitario en medio urbano. Experiencias y reflexiones. Madrid : Ipala Editorial/Cimas.
- NUÑEZ, H. (2016) Evaluación participativa en la acción comunitaria. Madrid : Editorial Popular
- PEREZ SERRANO, G. (1993) Elaboración de proyectos sociales. Casos prácticos. Madrid: Narcea.
- PEREZ-CAMPANERO, M.P. (1991) Como detectar las necesidades de intervención socioeducativa. Madrid: Narcea.
- RECIO, C. y otros (2009) Los bancos de tiempo. Barcelona: Grao.
- VENTOSA, J.V. (2001) Desarrollo y evaluación de proyectos socioculturales. Madrid: CCS
- VILLASANTE, T.R. y otros (Coord.) (2001) La investigación social participativa. Barcelona : El viejo Topo.
Llibres de tècniques d’intervenció
- AGUILAR, Mª.J. (1991) Cómo animar un grupo. Barcelona : El Ateneo.
- AREA, M. ; PARCERISA, A. ; RODRIGUEZ, J. (Coord.) (2010) Materiales y recursos didácticos en contextos comunitarios.Barcelona : Graò.
- BASCONES, L.M. (1992) Juegos para la animación de ambientes. Madrid: CCS.
- COSTA, M.;LOPEZ, E. (1991) Manual del educador social 1 y 2. Madrid: Ministerio de asuntos sociales.
- CHAVES, A.; MESALLES, LL. (2001) El animador. Cómo organizar las actividades de los clientes en un hotel divertido. Barcelona: Laertes
- FROUFE, S. (1998) Técnicas de grupo en animación comunitaria. Salamanca: Amaru.
- GUTIERREZ, L. (1997) Métodos para la animación sociocultural. Madrid: CCS.
- PEREZ SERRANO, G. (2000) Modelos de investigación cualitativa en Educación social y animación sociocultural. Aplicaciones prácticas. Madrid: Narcea
- SANCHEZ, M. (1986) Metodología y práctica de la participación. Madrid: Popular.
- UCAR, X. (1992) El teatro en la animación sociocultural. Zaragoza: Diagrama.
- VILLASANTE, T.R. y otros (Coord.) (2001) Prácticas locales de creatividad social. Barcelona : El viejo Topo.
- VILLASANTE, T.R. y otros (2000). La investigación social participativa. Construyendo ciudadanía 1. Madrid: El Viejo Topo
- ZAMORA, A. (1993) Recursos lúdico-festivos. Madrid: CCS.
Revistes i enllaços web
1. Educación Social. Revista de Intervención socioeducativa. Institut de formació Pere Tarrés.
2. Pedagogia social. Revista Interuniversitaria. Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED)
3. Quaderns d’animació i educació social. http://www.quadernsanimacio.com
4. Quaderns d'educació social. Col.legi d'educadores i educadors socials de Catalunya
5. Community Development Journal
6. European Journal of Social work
7. Social work education
8. Social Education
9. International Journal of Social Education
10.El Pas. http://www.diba.es/elpas/index.asp
11.Fundació Jaume Bofill. http://www.fbofill.cat/
12.Eduso. Net el portal de l’educació social. http://www.eduso.net/
13. Dixit Centre de Documentació de Serveis Socials. http://dixit.gencat.cat/portal/index.html
14. Coordinadora per a l’Animació Sociocultural de Catalunya http://www.cascat.org/
15. International Journal of Social Pedagogy
16.Xarxanet: entitats i voluntaris per un món millor http://xarxanet.org/
17. https://trabajosocialaquiyahoraonline.wordpress.com/
18. https://www.trama.confavc.cat/acci%C3%B3-comunit%C3%A0ria