Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500260 Educació social | FB | 2 | A |
2500261 Pedagogia | FB | 2 | A |
Es recomana, especialment, haver aprovat l'assignatura de primer curs "Educació i contextos educatius".
L'assignatura procura una aproximació sòlida als conceptes, enfocaments i realitat sociopolítica de l'educació, tant a l'àmbit formal com no formal. A banda d'aquest caràcter finalista, pretén ser també fonamentadora de continguts que s'impartiran a cursos posteriors. L'objectiu fonamental de l'assignatura és la comprensió i anàlisi d'un territori (d'abast variable, municipal, autonòmic, estatal,..) i/o d'una realitat concreta, des d'una perspectiva holística socioeducativa.
Els objectius concrets són els següents:
L'assignatura té tres blocs A (Sociologia), B (Política de l'educació) i C (Anàlisi socioeducatiu d'un territori).
Cadascun d'ells inclourà els següents continguts:
A) Sociologia
A.1) Agències i processos de socialització
Adquisició de rols socials, desviació, resocialització i institucions totals
Escola com a espai de socialització secundària
A.2) Estructura social de les societats avançades i de Catalunya
Del capitalisme industrial al capitalisme informacional
Estratificació social i escolarització
Evolució de les formes de pobresa, marginació i exclusió social
A.3) Estat del benestar i polítiques socials
Mercat, estat, tercer sector i les noves formes de governabilitat
Marcs ideològics i polítiques socials i educatives
A.4) Desigualtats socials i territori
Segregació urbana i conseqüències socials i educatives
Indicadors socials desagregats per territoris
B) Política de l'educació
B.1) Fonaments teòrics de la política educativa
Estat, política, ideologia i sistema educatiu
Política de l'educació: principis i conceptes bàsics
Les reformes educatives i la presa de decisions
B.2) Les polítiques educatives en el context català i espanyol
Polítiques educatives: marc espanyol
Polítiques educatives: marc català
B.3) La política educativa dels organismes internacionals
Polítiques educatives i globalització
Polítiques educatives: l'aportació dels organismes internacionals (mundials i europeus)
B.4) Les polítiques educatives i la seva incidència sobre un territori
Les polítiques educatives al mon local
Experiències de polítiques educatives locals a Catalunya i/o altres CC.AA.
C) Anàlisi socioeducatiu d'un territori
C.1) Anàlisi socio-estadístic d'un territori
C.2) Àmbits i col·lectius per a l'acció socioeducativa
C.3) La xarxa socioeducativa d'un territori
El protagonista en el procés d'ensenyament aprenentatge és l'estudiant i és sota aquesta premissa que s'ha planificat la metodologia de l'assignatura a partir de les següents activitats:
Sessions magistrals amb el gran grup: exposicions per part del professorat dels continguts i qüestions bàsiques del temari. Es realitza amb tot el grup classe i permet l'exposició dels principals continguts a través d'una participació oberta i activa per part dels estudiants.
Seminaris bloc A i B: espais de treball en grups més reduïts supervisats pel professorat on mitjançant anàlisi de documents, resolució de casos o activitats diverses s'aprofundeix en els continguts i temàtiques treballades en el gran grup.
Seminaris bloc C: espais de treball en grups reduïts supervisat pel professorat on es treballen les eines i les metodologies per fer el treball de grup.
La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
1. Gran grup bloc A | 30 | 1,2 | 5 |
2. Seminaris bloc A | 15 | 0,6 | 5 |
3. Gran grup bloc B | 30 | 1,2 | 5 |
4. Seminaris bloc B | 15 | 0,6 | 5 |
6. Seminaris bloc C | 15 | 0,6 | 4, 8, 9, 11 |
Gran grup bloc C | 7 | 0,28 | 8, 11 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories i directrius de treballs | 75 | 3 | 4, 5, 8, 9, 11 |
Tipus: Autònomes | |||
Treballs individuals i de grup | 188 | 7,52 | 4, 5, 8, 9, 11 |
El bloc A i el bloc B tenen com a activitats avaluatives un control del temari i un recull de pràctiques de seminari, que cada professor/a especificarà al programa que entrega a principi de curs. Per presentar-se al control del bloc A i del bloc B, cal haver presentat les pràctiques de seminari de cada bloc respectiu. El control de cada bloc ha de tenir un 5 per poder fer mitjana amb la nota de les pràctiques de seminari. El conjunt de les pràctiques de seminari ha de tenir un mínim de 5 per poder fer mitjana. Es farà la mitjana del bloc A i del Bloc B per calcular el 80% de la nota final de l'assignatura. Hi haurà una prova de recuperació per als alumnes que hagin suspès un o els dos controls, i hi haurà la possibilitat de recuperar la nota corresponent a les pràctiques de seminari.
La data del control del bloc A serà dins les dues setmanes lectives següents a haver finalitzat el bloc A, la data del control del bloc B serà dins les dues setmanes lectives següents a haver finalitzat el bloc B. La data de recuperació serà a tres setmanes de distància de l'examen del bloc B.
El bloc C s'avaluarà a partir d'un treball sobre un territori que tindrà dues parts, una a cada semestre. La primera part serà recuperable, la segona no.
Per aprovar l'assignatura cal haver obtingut com a mínim un 5 de la mitjana del bloc A i del bloc B, i un 5 del bloc C.
El retorn de les pràctiques de seminari i dels controls dels blocs A i B es farà com a màxim 25 dies hàbils després de la data d'entrega.
L'assistència a classe és obligatòria: l'estudiant ha d'assistir a un mínim d'un 80% de classes, en cas contrari es considerarà no avaluable. El plagi es considera una infracció important, si es detecta un plagi en una pràctica de seminari aquesta pràctica queda invalidada, s'ha de repetir i l'alumne només podrà fer el control del temari del corresponent bloc el dia de la recuperació. Si es detecta plagi al treball del bloc C queda suspès i s'ha de tornar a repetir. Per a una definició de plagi podeu consultar: http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html
En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L'alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si el professor considera que no compleix aquests requisits.
La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
1. Control temari bloc A | 30% | 0 | 0 | 1, 3, 5, 6, 11 |
2. Pràctiques de seminari bloc A | 10% | 0 | 0 | 1, 3, 5, 6, 11 |
3. Control temari bloc B | 30% | 0 | 0 | 1, 3, 5, 6, 11 |
4. Pràctiques de seminari bloc B | 10% | 0 | 0 | 1, 3, 5, 6, 11 |
5. Treball bloc C | 20% | 0 | 0 | 2, 4, 7, 8, 9, 10, 11 |
Bibliografia blocs A i B:
Anyon, Jean (1999) “Clase social y conocimiento escolar”, a Fernández Enguita, M. (ed.) Sociología de la educación. Barcelona: Ariel.
Benito, Ricard & Gonzàlez, Isaac (2007) Processos de segregació escolar a Catalunya. Barcelona: Fundació Jaume Bofill.
Bonal, Xavier (2018) “Més enllà de l’accés: més educabilitat (i menys educació) per sortir de la pobresa”, a Perspectiva Escolar, 399, 6-9.
Bonal, Xavier & Cuevas, Joan (2019) Combatre la segregació escolar: de l’amenaça a l’oportunitat. Barcelona: Fundació Jaume Bofill.
Bonal, Xavier & Tarabini, Aina (2016) “La LOMCE com a projecte de modernització conservadora i els seus efectes a Catalunya”, a Hom, O. (ed.) Societat Catalana 2014-2015. Associació Catalana de Sociologia: Barcelona.
Fernández Mellizo-Soto, Maria (2005) “Política educativa, igualdad de oportunidades y pensamiento político”. En de Puelles, Manuel (coord.) Educación, igualdad y diversidad cultural. Madrid: Biblioteca Nueva (pp. 53-67)
Harris, Judith R. (2003) El mito de la educación. Barcelona: DeBolsillo.
Martínez García, José S. (2013) Estructura social y desigualdad en España. Madrid: Catarata.
Martínez García, José S. (2016) “Crisis, fracaso escolar, abandono educativo y desigualdad. Una relación paradójica”, aOrganización y gestión educativa: Revista del Fórum Europeo de Administradores de la Educación, 24 (5), 9-13.
Martínez García, José S. (2020) La educación y la desigualdad de oportunidades educativas entiempo de crisis. Madrid: Fundación Foessa.
Merino, Rafael & De la Fuente, Gloria (2007) Sociología para la intervención social y educativa, Editorial Complutense y UAB.
Rotger, Josep Maria (2012) Sociologia de l'educació per a professorat d'educació secundària. Barcelona: El Roure.
Sánchez, Jordi, et al. (1996) Aproximació a les reformes dels Estats del Benestar. Barcelona: Fundació Jaume Bofill (pp. 7-19)
Subirats, Joan & Alegre, Miquel Àngel (2006) “Convivencia social y convivencia escolar”, a Cuadernos de pedagogia, 359, 12-16.
Subirats, Marina (2007) “Ser hombre”, a Castells, M. i Subirats, M. Mujeres y hombres ¿Un amor imposible?. Madrid: Alianza Editorial.
Tarabini, Aina & Verger, Antoni (2007) "La agenda educativa global: mecanismos y agentes". En Verger, Antoni y Polo, Pere (coords.). Globalización y Desigualdades Educativas. Palma: Escola de Formació en Mitjans Didàctics
Valdés, Manuel Tomás (2019) “Diferencias autonómicas en la composición de la desigualdad en la expectativa de matriculación universitaria: efectos primarios y efectos secundarios”, a Revista de Sociología de la Educación-RASE, 12 (2), 209-227.
Per als seminaris dels blocs A i B hi haurà lectures obligatòries que s’especificaran el primer dia de cada bloc.
Bibliografia bloc C:
Blasco, Jaume & Casado, David (2011) AVALUACIÓ DELS PLANS EDUCATIUS D’ENTORN. Barcelona. Retrieved from http://www.ivalua.cat/documents/1/17_05_2011_10_04_09_informe_PEE_def.pdf
Coller, Xavier (2005) Estudio de casos (Cuadernos). Madrid: Centro de investigacions sociológicas.
Diputació de Barcelona (2005) Els projectes educatius de ciutat (PEC): Anàlisi de l'experiència acumulada. Nova proposta metodològica. Col·lecció Guies Metodològiques, n. 7. https://www.diba.cat/web/educacio/recursos/publica/guies/guia_m7
No cal programari específic per al desenvolupament d'aquesta assignatura.