Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500261 Pedagogia | OB | 4 | 0 |
El Treball Fi de Grau, com el seu nom indica, és la última de les assignatures que es cursen en relació al grau. Per aquesta raó, es recomana que es matriculi el curs que es cregui que s'acabarà el grau.
Per poder matricular el Treball de Fi de Grau, cal haver superat com a mínim dos terços del total de crèdits del pla d'estudis
El Treball de Fi de Grau (TFG) és un projecte orientat al desenvolupament d'una recerca de nivell bàsic o una innovació que es desenvolupi en el camp professional de l'àmbit de la titulació. En qualsevol dels casos, el TFG haurà de tenir tots els apartats propis d'un treball de recerca i haurà de servir perquè puguin emergir les competències i coneixements associats al Grau en Pedagogia.
El TFG es realitza mitjançant una activitat majoritàriament autònoma, a partir d'una temàtica pactada amb el professorat que s'encarregarà de supervisar-ne la seva realització.
El document final TFG ha de ser diferent i individualitzat per a cada estudiant, per tant no es podran acceptar treballs que presentin cap apartat que sigui igual a la d’un altre treball presentat. Això, però, no impedeixi que els i les estudiants puguin compartir coneixements i fer part de la recerca conjuntament.
El TFG ofereix un ampli ventall de temàtiques vinculades a les diferents àrees de coneixement de la titulació
L'assignatura del TFG no té activitats de docència dirigida. És per això que l'aula virtual habilitada a través del Campus Virtual és l'espai d'intercanvi d'informació entre l'equip de coordinació, la figura tutora i l'alumnat, a més de l'espai on cal lliurar les diferents evidències que es demanen al llarg del curs. És imprescindible, doncs, que l'alumnat consulti l'aula virtual periòdicament, així com l'adreça de correu electrònic associada a la mateixa, per garantir que rep totes les informacions necessàries per fer-ne un bon seguiment.
L’alumnat pot seleccionar la temàtica del TFG d'entre les disponibles per rigorós ordre d'expedient acadèmic, durant el període que s'estableix a l'inici de curs.
La metodologia del treball es divideix en sessions de supervisió, de treball autònom, i d'activitats d'avaluació. L'activitat supervisada conté dos formats diferents de tutories que tan poden ser en grup com individuals: les tutories obligatòries i les tutories d’ampliació. S’estableixen 8 tutories obligatòries repartides en les diferents fases del procés. L’alumnat podrà sol·licitar també fins a 8 hores més de tutories d’ampliació, que es pactaran entre l'alumnat i la figura tutora. Les tutories obligatòries son presencials. La primera tutoria obligatòria es recomana que sigui grupal. L’alumnat que estigui en programes de mobilitat pot realitzar totes les tutories virtualment.
L'elaboració del TFG es planteja com un procés continu amb 3 fases diferents: una d'inici en la que s'especifica i es planteja el treball (amb una càrrega de treball aproximada per l’alumnat de 25 hores), una fase de desenvolupament (amb aproximadament 75 hores decàrrega), i una fase de finalització i tancament que comporta la presentació de l'informe (amb aproximadament 50 hores de càrrega).
El procés del TFG s'iniciarà amb una sessió plenària on s'explicaran els aspectes generals de l'elaboració del TFG.
Dins el procés, cal fer:
Durant aquest procés l'alumnat ha de lliurar les 3 evidències d'avaluació (que es detallen en l'apartat d'Avaluació) obligatòriament en les dates establertes. Tots els lliuraments es faran per l’espai virtual habilitat.
ORIENTACIÓ I TIPOLOGIA DEL TFG
L’alumnat pot triar entre dues tipologies diferents a l'hora d'enfocar i estructurar el TFG: l'opció professionalitzadora i l'opció d'investigadora (que pot ser de recerca de nivell bàsic sobre un tema o d'aprofundiment sobre un concepte teòric). Independentment de l'opció triada, pot consensuar amb la figura tutora entre presentar-lo en forma de memòria o enformat d'article científic.
Tant si es fa en format memòriacom en format article, ha de ser escrit en CATALÀ.
Tots els treballs han de presentar un apartat de referències (referenciades al text i citades segons la normativa APA). La normativa APA es pot consultar a: https://ddd.uab.cat/pub/recdoc/2016/145881/citrefapa_a2016.pdf
A) OPCIÓ PROFESSIONALITZADORA. Formulació d'un projecte d'intervenció / innovació en un context socioeducatiu particular.
Aquesta modalitat de TFG permet considerar quatre tipologies de treballs:
En el cas de projectes de TFG que es contextualitzin en el mateix centre o institució a on realitzin les pràctiques, podran beneficiar-se de l'anàlisi de context, i altres dades; però en CAP CAS es poden escriure ambdós informes amb el mateix contingut. És a dir, la memòria de pràctiques i el TFG no pot ser igual en cap dels seus apartats. Això es considerarà auto plagi i per tant, un suspès al TFG.
B) OPCIÓ D'INVESTIGACIÓ
ESTRUCTURA DE L’INFORME FINAL O MEMÒRIA DEL TFG (3a evidencia d’avaluació)
Independentment de l’opció de TFG triada (professionalitzadora o investigació), la 3a evidència d’avaluació, que es correspon amb la l’Informe o Memòria final del TFG, es pot presentar en dos formats diferents.
1) FORMAT MEMÒRIA
L'estudiant que presenti el TFG en aquest format haurà de seguir els següents aspectes formals de presentació:
Títol del TFG
Després de la portada, caldrà incloure un índex del TFG amb número de pàgines i el treball haurà d'estar paginat correctament. També caldrà incloure un resum en català, castellà i anglès.
2) FORMAT ARTICLE CIENTÍFIC
L'estudiant que triï presentar el TFG en aquest format haurà de seguir una política de presentació semblant al que una revista científica o de divulgació pot exigir als autors. Es tracta de simular que l'estudiant ha de presentar el text per a ser publicat. Per a això, es proposen les pautes genèriques següents:
En el cas que la figura tutora ho veiés factible, es pot animar a l'alumnat a publicar l'article en una revista. La figura tutora hauria, doncs, d'ajudar a l’alumnat en l'adaptació de l'article als criteris de rigor i presentació de la revista escollida. La propietat intel·lectual del TFG serà de la persona autora del treball. En el cas que es procedeixi a la seva divulgació, es requerirà el consentiment tant la persona autora com de la figura tutora, que haurà de constar com a coautor/a en segon terme.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Sessió plenària | 2 | 0,08 | 7, 8, 9, 16, 17 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 14 | 0,56 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 20, 21 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball autònom | 284 | 11,36 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 |
L'avaluació del TFG del Grau de Pedagogia sorgeix de dues activitats diferenciades:
L'informe del treball s'avalua per la figura tutora tres moments diferents i en base a 3 evidències:
Aquests tres lliuraments són obligatoris i no re-avaluables. Si un alumne/a no entrega alguna de les evidències, la nota d'aquella evidència serà un 0. Aquests documents s'han de lliurar obligatòriament a través de l’espai virtual habilitat per la coordinació de la titulació en els terminis establers. Les retroaccions de la figura tutora també s'han d'enviar a través d’aquest espai com a molt tard 15 dies després de la data de tancament del lliurament en la convocatòria ordinària.
Tant les característiques dels tres documents com les rúbriques d’avaluació dels mateixos es publicaran a l'espai virtual.
Per altra banda, el TFG s'avalua per un tribunal de tres figures docents del Grau en Pedagogia amb el següent procediment:
La qualificació final del TFG és la resultant de l'avaluació de la figura tutora i del tribunals en els percentatges assignats a cada activitat. Per tal de superar l'assignatura cal tenir aprovades cadascuna de les dues activitats (informe de treball i defensa del treball) amb una qualificació mínima de 5. Si una de les activitats està suspesa, aquesta serà la qualificació que constarà a l'acta.
En cas que es detecti un % de plagi superior al 20% la nota del TFG serà 0. Encara que l'alumnat pugui treballar una mateixa temàtica, el document d’informe final ha de ser inèdit i completament individual. D’acord amb la normativa de la UAB es valorarà l’execució d’altres mesures com l’obertura d’un expedient acadèmic.
Per poder presentar el treball en la convocatòria de setembre cal quel’alumnat sol·liciti el canvi de convocatòria a Gestió Acadèmica en el període establert. En cas contrari, la nota que apareixerà a la convocatòria de juny serà un NO Avaluable i no hi haurà convocatòria de setembre.
La convocatòria de febrer serà possible quan es donin les condicions requerides.
A la taula següent es recull el calendari de lliuraments, tutories i activitats relacionades amb el TFG del Grau en Pedagogia pel què fa l'elaboració de l'informe del TFG.
Moments |
Responsable |
Temporalització |
Hores |
% Avaluació |
Data d’entrega Màxima |
Data de retorn de l’avaluació |
Presentació TFG |
Coordinació |
Set 2. (1r Sem) |
1,5 |
|||
Temes i objectius |
Figura tutora |
Set. 6-8 (1r Sem) |
1,5 |
|||
Plantejament del projecte. |
Set. 13-14 (1r Sem) |
1,5 |
15% |
11/11/2022 (convocatòria febrer) |
18/11/2022 |
|
16/12/2022 (convocatòria juny) |
13/01/2023 |
|||||
Desenvolupa-ment |
Set 3-4 (2n Sem) |
1,5 |
30% |
09/12/2022 (convocatòria febrer) |
16/12/2022 |
|
03/03/2023 (convocatòria juny) |
17/03/2023 |
|||||
Metodologia, resultats |
Set 11-12 (2n Sem) |
1,5 |
||||
Lliurament de l’informe final de TFG |
55% |
20/01/2023 (convocatòria febrer) |
29/01/2023 |
|||
02/06/2023 (convocatòria juny) |
16/06/2023 |
|||||
01/09/2023 (convocatòria setembre) |
04/09/2023 |
Un cop es concreti l'alumnat que es presenten a cadascuna de les convocatòries (febrer, juny, setembre), la coordinació farà pública als espais de comunicació (web de la Facultat i espai virtual) la relació de tribunals amb l'assignació de l'alumnat a cadascun d'aquests.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Defensa del treball | 40% | 0 | 0 | 2, 7, 10, 11, 14, 16, 17, 20 |
Informe del treball | 60% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 21 |
La bibliografía dependrà del tema que es vulgui desenvolupar, el tutor/a orientarà amb bibliografía més específica. A nivell general es recomana:
Blanch, S., Pérez, E., i Silvente, J. (2018). Com citar i referenciar en els textos acadèmics. Compilació basada en la normativa APA. Recuperat de https://ddd.uab.cat/pub/recdoc/2016/145881/citrefapa_a2016.pdf
Caro, M.T. (2015). Guía de trabajos fin de grado en educación. Madrid: Pirámide.
Ferrer, V., Carmona, M., i Soria, V. (Eds.) (2012). El trabajo de fin de grado. Guía para estudiantes, docentes y agentes colaboradores. Madrid: McGraw-Hill.
Quivy, R., i Van Carnpenhoudt, L. (2005). Manual de investigación en ciencias sociales. Mexico DF: Limusa.
Sánchez, A., Olmos Rueda, P., Torrado Fonseca, M., i García López, J. (2006). Trabajos de fin de Grado y Postgrado. Madrid: ALJIBE
Sancho, J. (2014). Com escriure i presentar el millor treball acadèmic: guia pràctica per a estudiants i professors. Vic: Eumo.
Villar, J.J. (2010). Cómo hacer un trabajo final de carrera para los estudios de grado: notas para estructurar de manera práctica el trabajo final de carrera y plan de marketing para los estudios de grado. Barcelona: Astro Uno.
Es pot consultat també el DDD on es publiquen els TFG de MH del grau.
No s'utilitza programari específic pel desenvolupament d'aquesta assignatura