Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500256 Antropologia Social i Cultural | OT | 3 | 1 |
2500256 Antropologia Social i Cultural | OT | 4 | 1 |
No hi ha prerequisits
Alumnes d'Antropologia Social i Cultural estaran matriculats a l'assignatura
104240 | Demografia i Societats Contemporànies |
Objectiu general: L’objectiu bàsic de l’assignatura és introduir l’alumnat en els trets bàsics de l’estudi de les poblacions humanes, tant pel que fa a la METODOLOGIA de l’anàlisi demogràfica com pel que fa al CONEIXEMENT dels fenòmens demogràfics més generals (MORTALITAT, FECUNDITAT i MIGRACIONS); saber interpretar l’efecte de la dinàmica demogràfica en l’estructura i el creixement de les poblacions, en el marc de la teoria de la Transició Demogràfica.
a) Familiarització de l'alumnat amb les principals tècniques quantitatives de l'anàlisi demogràfica.
• Calcular correctament els principals indicadors demogràfics.
• Conèixer els principis de la interpretació dels processos i fenòmens demogràfics.
b) Adquisició de coneixements sobre el comportament de les poblacions reals.
• Saber trobar i fer servir les principals fonts de dades demogràfiques.
• Conèixer a grans trets l’evolució recent dels principals fenòmens demogràfics.
c) Reforç dels elements lògics i analítics en relació amb els estudis de població.
• L'alumnat ha d'entendre la necessitat de disposar dels indicadors suficients per a interpretar les tendències demogràfiques.
El curs s’estructurarà a partir d’activitats dirigides i d’activitats autònomes on l’alumne aprendrà a desenvolupar autònomament els continguts de l’assignatura, amb el suport de professor en diferents nivells d’intensitat.
L’alumne ha de dedicar a l’assignatura un total de 150 hores. D’aquestes un 33% (50 hores) seran amb el conjunt del grup i el professor/a en activitats d’aula, seminari o laboratori informàtic (activitats conjuntes dirigides).
Les activitats conjuntes dirigides (50 hores) es divideixen en
- Presentacions magistrals, incloent-hi quan sigui necessari l’ús de les TIC (accés a internet, presentacions power-point) i la participació dels alumnes en forma de debats (50-70% del temps dirigit)
- Realització de pràctiques de càlcul i interpretació d’indicadores demogràfics en el laboratori informàtic (30-50% del temps dirigit).
Les activitats supervisades pel professor inclouran les tutories individuals i/o en grup sobre el seguiment del curs, específicament de les pràctiques periòdiques i lectura/es de curs.
Les activitats autònomes inclouran:
- Lectura/es obligatòries i voluntàries.
- Estudi per a exàmens i ampliació per iniciativa personal.
- Realització dels documents definitius de les pràctiques.
|
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques dirigides | 23,5 | 0,94 | |
Pràctiques en laboratori informàtic | 23,5 | 0,94 | |
Tipus: Supervisades | |||
Treball en tutories individuals i en petits grups | 10 | 0,4 | |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi i preparació per a les proves escrites | 20 | 0,8 | |
Lectures obligatòries i proposades | 40 | 1,6 |
- L'avaluació dels continguts es portarà a terme a través de dos exàmens parcials. Constaran de 4-5 preguntes curtes, en què es mesurarà la capacitat d'utilitzar els conceptes i indicadors en el context adient, i d'interpretar-los correctament des del punt de vista de les dinàmiques demogràfiques.
- L'avaluació de les pràctiques es farà a partir dels dossiers d'informes individuals. La participació en la discussió de resultats al final de cada classe pràctica serà un element important.
- Hi haurà avaluació del qüestionari sobre la bibliografia obligatòria.
Qualificació: La qualificació dels dos exàmens parcials representa el 40% del valor total (20%+20%), l'avaluació de les lectures de preparació de les classes teòriques el 10% i l'avaluació de les pràctiques representa el 50% restant. Per aprovar l'assignatura caldrà haver obtingut una mitjana de 5 en els exàmens, amb una nota de 4 o més en tots dos.
La nota final és la mitjana ponderada de totes les notes i els exercicis i exàmens no realitzats comptaran com a 0 (zero). Els exercicis pràctics lliurats fora del termini establert no seran rebuts i es consideraran no realitzats (nota 0, zero). L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació, incloent-hi els dos exàmens parcials.
Hi ha dret a recuperació, que es realitzarà la data prefixada per la coordinació docent del grau. No es podrà recuperar conjuntament la part de continguts (exàmens), la lectura obligatòria i la part pràctica (dossier de pràctiques); cal haver aprovat exàmens o dossier de pràctiques, com a mínim. Només podran ser recuperats aquells exàmens i exercicis realitzats i/o lliurats en els terminis indicats.
Els informes dels treballs pràctics lliurats seran a títol individual de cada estudiant, encara que pot realitzar-se un treball cooperatiu per a la seva resolució a l'aula i fora d'ella.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0. Entre aquestes irregularitats està la còpia o plagi de treballs o parts de treballs. Recordem que es considera "còpia" un treball que reprodueix tot o gran part del treball d'un/a altre/a company/a. "Plagi" és el fet de presentar tot o part d'un text d'un autor com a propi, sense citar les fonts, siguin en paper o en format digital. Veure documentació de la UAB sobre "plagi" a: http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html.
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
Els estudiants repetidors no tenen un tractament diferenciat de la seva avaluació.
Alertes sanitàries: En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació aclasse es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació de les lectures obligatòries | 10% | 0,5 | 0,02 | 1, 2, 3 |
Avaluació teoria (exàmens parcials) | 40% | 2,5 | 0,1 | 1, 3, 4, 5, 6, 7 |
Elaboració documents finals pràctiques | 50% | 30 | 1,2 | 1, 4, 5, 7, 8 |
Lectures de preparació de classes teòriques:
Cabré, Anna (1995). Si sólo subiera la natalidad... El Periódico, 24 de diciembre de 1994 (Campus Virtual)
Goerlich, Francisco José (2007). ¿Cuántos somos? Una excursión por las estadísticas demográficas del Instituto Nacional de Estadística (INE). Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, (45). https://bage.age-geografia.es/ojs/index.php/bage/article/view/642
Rau, Roland, Bohk-Ewald, Christina, Muszyńska, Magdalena M., Vaupel, James W. (2018). The Lexis Diagram. In: Visualizing Mortality Dynamics in the Lexis Diagram. The Springer Series on Demographic Methods and Population Analysis, vol 44. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-64820-0_2
Columbia University. Demography Learning Module. Rates & indices | Measures of the total population. http://www.columbia.edu/itc/hs/pubhealth/modules/demography/rateIndices.html
Módenes, Juan A. y Menacho, Teresa. (2019). Diversidad regional en España del uso del coche para ir a trabajar: ¿diferencias de comportamiento o de composición?. Revista de Estudios Andaluces, 37, 71-93. https://idus.us.es/handle/11441/85806
Treviño, Rocío; Esteve, Albert. Els grans perquès de la (in) fecunditat a Espanya. Bellaterra: Centre d'Estudis Demogràfics, 2019. 4 pag. (Perspectives demogràfiques ; 015). Online: https://ddd.uab.cat/record/204270
Cruz Castanheira, Helena; Monteiro, José H. (2021). Mortalidad por COVID-19 y las desigualdades por nivel socioeconómico y por territorio. CEPAL, Santiago de Chile. Online: https://www.cepal.org/es/enfoques/mortalidad-covid-19-desigualdades-nivel-socioeconomico-territorio
Jiménez, Javier (@dronte) (2022) Caminamos hacia el fin de la inmigración: lo que el desplome demográfico de África dice sobre nuestro futuro. Blog Xataka. Online: https://www.xataka.com/medicina-y-salud/caminamos-fin-inmigracion-que-desplome-demografico-africa-dice-nuestro-futuro
Lee, R., & Mason, A. (2006). ¿Cuál es el dividendo demográfico?. Finanzas & Desarrollo, 43(3), 16-17. Online: https://ntaccounts.org/doc/repository/LM2006_Spanish.pdf
Domingo, Andreu; Bayona i Carrasco, Jordi (2021). La huella de las migraciones en el metabolismo demográfico del Área Metropolitana de Barcelona. Estudios Geográficos, 82 (291), e083. Online: https://doi.org/10.3989/estgeogr.202194.094
Módenes, J. A. (1998). Jornades Tècniques sobre Projeccions Demogràfiques de Catalunya: Barcelona, 26 i 27 de maig de 1997. Online: https://ddd.uab.cat/pub/dag/02121573n32/02121573n32p219.pdf
IDESCAT (1998). Projeccions de població de Catalunya 2010-2030. Estadística Demogràfica: Estudis i Projeccions. Online: https://www.idescat.cat/serveis/biblioteca/docs/bib/publicacions/gi0952.pdf
Módenes, J. A. (2020). Demanda de vivienda familiar y demografía: cambios a la vista. ASPRIMA Revista. Pàgina 15. Online: https://www.asprima.es/wp-content/asociados/ASPRIMA_Revista_2020_.pdf
Módenes, J.A. (2012). Desequilibrios en las estructuras demográficas locales a raíz del último boom residencial: Problemas para la futura gestión sociodemográfica. En VVAA. La población en clave territorial: Procesos, estructuras y perspectivas de análisis. Asociación de Geógrafos Españoles y Universidad de Cantabria, 117-126. Online: https://tinyurl.com/f7ftmxpn
Lectura recomanada:
GARCÍA, IsidroDubert; PÉREZ-CARAMÉS, Antía (2021). Invasión migratoria y envejecimiento demográfico.: Dos mitos contemporáneos. Catarata, 2021.
LUTZ, Wolfgang (2021) Advanced Introduction to Demography. Cheltenham: Edward Elgar
Manuals i llibres sobre metodologia demogràfica
ARROYO, Andrés, Elena MANZANERA, Y Antonio PASCUAL -EdS- (2007), Estadísticas demográficas y sociales. Difusión
estadística. Jaén: Universidad de Jaén.
PRESSAT, Roland (1983). El análisis demográfico. Madrid: FCE.
RILEY, Nancy; Brunson, Jan (Eds.). (2018). International Handbook on Gender and Demographic Processes (Vol. 8). Springer.
TAPINOS, George (1988). Elementos de demografía. Madrid: Espasa Calpe
Dinàmiques demogràfiques a distintes escales.
CABRÉ, Anna (1999), El sistema català de reproducció, Barcelona, Proa.
LIVI-BACCI, Massimo (2009) Historia mínima de la población mundial. Barcelona: Crítica.
THUMERELLE, Pierre-Jean (1997) Las poblaciones del mundo, Madrid: Cátedra
REQUES, Pedro (2001). Población, recursos y medioambiente:¿ el final de los mitos. Santander: Ed. Universidad de Cantabria.
Enllaços i bibliografia adicional se subministraran a les classes.
A les pràctiques d'aula informàtica s'utilitzarà el següent programa informàtic per al tractament de dades:
- Excel
Els informes de les pràctiques caldrà presentar-los en format .pdf