Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500244 Estudis d'Àsia Oriental | FB | 1 | 2 |
És necessari poder llegir textos acadèmics en anglès.
Introducció a l'Antropologia Social i Cultural està dedicada al coneixement de la diversitat cultural, les relacions interculturals i la problemàtica de l’etnocentrisme, així com a diversos aspectes relacionats amb la comunicació i la mediació intercultural, com un eix bàsic pel foment del respecte per la diversitat i la igualtat. Aquesta és una assignatura imprescindible i necessària per a abordar els Estudis de l’Àsia Oriental que s'aproximen al coneixement de cultures i societats diferents a les de la majoria dels estudiants. Els objectius específics consisteixen en l'anàlisi del concepte de cultura, el coneixement de la metodologia i les tècniques d’investigació antropològiques, i la comprensió dels mecanismes de construcció de l’alteritat social i cultural. També s’aprofundirà en les conseqüències del contacte intercultural en temes com el racisme, la xenofòbia i els estereotips; l’etnicitat; l’aculturació; la hibridació i el mestissatge; la marginació, l’exclusió i la discriminació, entre d'altres.
Tema 1: L'antropologia i l'alteritat cultural
- Els inicis de l'antropologia: antecedents i contextualització
- L'objecte de l'antropologia: l'estudi de la diversitat cultural i el concepte de "cultura"
Tema 2: Diferència, diversitat i desigualtat
- L'encontre cultural: evolucionisme, etnocentrisme i relativisme cultural
- Estudi de cas: el sistema colonial i el discurs Orientalista
Tema 3: Interculturalitat i cultures híbrides
- Mobilitat i transnacionalisme
- Debats contemporanis: marges, transicions i crisis
Tema 4: Mètode i tècniques
- El mètode etnogràfic
- Tècniques d'investigació qualitativa
Per a assolir els objectius establerts, aquesta assignatura inclou tant classes teòriques com pràctiques. La professora informarà als estudiants sobre les característiques de les activitats d'avaluació el primer dia de classe. El treball que realitzen els estudiants se centra principalment en presentacions individuals o en grup, debats a classe sobre les lectures, anàlisi de documentals, cerques documentals, treballs escrits i exàmen. Els estudiants han de mantenir-se al dia de les notícies i la informació publicades al Campus Virtual / Moodle.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 50 | 2 | 1, 3, 6, 7, 8, 9, 10, 13, 14, 15 |
Tipus: Supervisades | |||
Projecte en grup | 18 | 0,72 | 1, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura i treball escrit | 73 | 2,92 | 1, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 13, 14, 15 |
L'avaluació és avaluació continuada. Els estudiants han de demostrar el seu progrés realitzant activitats i exàmens. Els terminis d’aquestes activitats d’avaluació s'indiquen en el calendari el primer dia de classe. Totes les activitats tenen un termini que cal complir estrictament, segons el calendari de l’assignatura.
- Examen del contingut teòric de l'assignatura (40%)
- Treball individual sobre el contingut de les classes teòriques (35%)
- Projecte en grup (25%)
Altres consideracions
La informació sobre l’avaluació, el tipus d’activitat d’avaluació i el seu pes sobre l’assignatura és a títol informatiu. El professorat responsable de l’assignatura la concretarà en començar-ne a impartir la docència.
Revisió
En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta, el professorat comunicarà per escrit una data i hora de revisió. La revisió de les diverses activitats d’avaluació s’acordarà entre el professorat i l'alumnat.
Recuperació
Podrà accedir a la recuperació l'alumnat que s’hagi presentat a activitats el pes de les quals equivalgui a un 66,6% (dos terços) o més de la qualificació final i que hagi tret una qualificació mitjana ponderada de 3,5 o més.
L'alumnat es presentarà exclusivament a les activitats o proves no presentades o suspeses. En cap cas es podrà recuperar nota mitjançant una prova final equivalent al 100% de la nota.
En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta de l’assignatura, el professorat comunicarà per escrit el procediment de recuperació. El professorat pot proposar una activitat de recuperació per a cada activitat suspesa o no presentada o pot agrupar diverses activitats en una de sola.
Consideració de “no avaluable”
S’assignarà un “no avaluable” quan les evidències d’avaluació que hagi aportat l’alumnat equivalguin a un màxim d’una quarta part de la qualificació total de l’assignatura.
Irregularitats en les activitats d’avaluació
En cas d’irregularitat (plagi, còpia, suplantació d’identitat, etc.) en una activitat d’avaluació, la qualificació d’aquesta activitat d’avaluació serà 0.En cas que es produeixin irregularitats en diverses activitats d’avaluació, la qualificació final de l’assignatura serà 0.
S’exclouen de la recuperació les activitats d’avaluació en què s’hagin produït irregularitats (com ara plagi, còpia, suplantació d’identitat). Es considera com a "còpia" un treball que reprodueix tot o gran part del treball d'un/a altre/a company/a, i com a "plagi" el fet de presentar part o tot un text d'un autor com a propi, és a dir, sense citar-ne les fonts, sigui publicat en paper o en forma digital. En el cas de còpia entre dos estudiants, si no es pot saber qui ha copiat qui, s'aplicarà la sanció a ambdós.
Més informació: https://www.uab.cat/web/estudiar/grau/informacio-academica/avaluacio/en-que-consisteix-l-avaluacio-1345662177201.html
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exàmen | 40% | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 13, 14, 15 |
Projecte en grup | 25% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
Treball escrit (individual) | 35% | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 13, 14, 15 |
Beltrán Antolín, Joaquín. "La diversidad cultural y el poder". UOC, Barcelona, 2007.
Boivin, Mauricio; Rosato, Ana y Arribas, Victoria. Constructores de otredad. Una introducción a la Antropología Social y Cultural. Antropofagia, Buenos Aires, 2007.
Guarné, Blai. "Mirades intencionades: representació i alteritat". UOC, Barcelona, 2002.
Guarné, Blai. "Oralitat i escriptura: tecnologies de l'intel·lecte". UOC, Barcelona, 2016.
No es preveu l'ús de programari