Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500244 Estudis d'Àsia Oriental | OB | 3 | 1 |
Per matricular-se en aquesta assignatura no són necessaris prerequisits.
L’objectiu principal d’aquesta assignatura és donar les eines i proporcionar els coneixements necessaris per a la comprensió de les característiques bàsiques de la producció artística i cultural a l’Àsia Oriental. Es profunditzaran nombrosos aspectes d’aquesta producció per contribuir a la formació d’una visió interdisciplinària dels Estudis d’Àsia Oriental. Durant l’assignatura es desenvoluparan competències lligades a la promoció i difusió de la producció cultural d’Àsia Oriental.
Part 1 – La tradició artística a l’Àsia Oriental
Al llarg de la primera part de l’assignatura presentarem la tradició artística a l’Àsia Oriental (Xina, Japó i Corea). Veurem com concepcions estètiques i pràctiques artístiques s’han estès per tota l’àrea geogràfica. Primerament ens centrarem en aquella producció artística que es relaciona amb la religió i els seus rituals. En un segon moment profunditzarem la pintura i la cal·ligrafia, presentant els principals conceptes estètics propis de l’art dels literats. En ambdós casos es tracta també de pràctiques socials, veurem els lligams que tenen amb la quotidianitat d’aquestes regions.
Part 2 – L’art modern i contemporani a l’Àsia Oriental
A la segona part de l’assignatura analitzarem les principals tendències de l’art modern i contemporani a l’Àsia Oriental. Ens centrarem en els artistes i moviments artístics més destacats per poder comprendre l’evolució de la producció artística de l’últim segle. Analitzarem les influències recíproques entre “Orient” i “Occident” en el desenvolupament de l’art a partir del segle XIX. Veurem també com la producció artística de l’últim segle està profundament condicionada i constantment relacionada amb els grans canvis de la societat de l’àrea.
Una part rellevant de les classes es basarà en la transmissió dels continguts de l’assignatura a través de suport visual i textual: powerpoint, vídeos, textos, etc. Es donarà particular importància als moments d’anàlisis d’obres i fonts primàries i secundàries, en les quals la participació activa de l’alumnat serà fonamental. Aquestes parts de les classes es desenvoluparan a través de comentaris, discussions i debats. La realització de tasques individuals o en grup contribuirà a profunditzar determinades temàtiques de l’assignatura. En aquests últims casos també es realitzaran presentacions orals, perquè l’alumnat comparteixi els seus progressos. Al llarg del curs es realitzarà una feina de tutoria individual i col·lectiva, per poder ajudar i assessorar l’alumnat en la realització de les tasques, o en profunditzar aspectes de l’assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Activitats d'anàlisis d'obres i fonts primàries i secundàries. | 13 | 0,52 | 1, 3, 4, 5, 7, 9, 10, 11, 14, 15 |
Debats | 5 | 0,2 | 3, 4, 5, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 |
Transmissió dels continguts de l'assignatura a través de suports visuals i textuals. | 40 | 1,6 | 3, 4, 5, 10 |
Tutories individuals i col·lectives. | 2 | 0,08 | 2, 3, 4, 5, 7 |
Tipus: Supervisades | |||
Exposició oral | 2 | 0,08 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 |
Treball de grup | 15 | 0,6 | 3, 4, 5, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
Treball individual | 15 | 0,6 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 11, 14, 15, 16 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi individual: lectura de textos, visionat de material audiovisual, etc. | 14 | 0,56 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 11, 14, 15, 16 |
Activitats d'avaluació
30% Examen escrit
Es realitzarà una prova escrita sobre els continguts de les dues parts de l’assignatura.
20% Treball individual
El treball individual consistirà en preparar l'anàlisi d'una obra d’art escollida entre una selecció que el professor pujarà al Campus Virtual.
30% Treball de grup
El treball de grup consistirà en la preparació d’un producte de difusió i promoció cultural (majors detalls s’especificaran a classe).
20% Informe seminaris
Al llarg del semestre es realitzaran seminaris sobre temes concrets de l’assignatura, els alumnes hauran de realitzar una pràctica escrita relacionada amb aquestes sessions.
Altres consideracions
La informació sobre l’avaluació, el tipus d’activitat d’avaluació i el seu pes sobre l’assignatura és a títol informatiu. El professorat responsable de l’assignatura la concretarà en començar-ne a impartir la docència.
Revisió
En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta, el docent comunicarà per escrit una data i hora de revisió. La revisió de les diverses activitats d’avaluació s’acordarà entreel docent i l’estudiant.
Recuperació
Podran accedir a la recuperació els estudiants que s’hagin presentat a activitats el pes de les quals equivalgui a un 66,6% (dos terços) o més de la qualificació final i que hagin tret una qualificació mitjana ponderada de 3,5 o més.
L'estudiant es presentarà exclusivament a les activitats o proves no presentades o suspeses. En cap cas es podrà recuperar nota mitjançant una prova final equivalent al 100% de la nota.
En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta de l’assignatura, el docent comunicarà per escrit el procediment de recuperació. El docent pot proposar una activitat de recuperació per a cada activitat suspesa o no presentada o pot agrupar diverses activitats en una de sola.
Consideració de “no avaluable”
S’assignarà un “no avaluable” quan les evidències d’avaluació que hagi aportat l’estudiant equivalguin a un màxim d’una quarta part de la qualificació total de l’assignatura.
Irregularitats en les activitats d’avaluació
En cas d’irregularitat (plagi, còpia, suplantació d’identitat, etc.) en una activitat d’avaluació, la qualificació d’aquesta activitat d’avaluació serà 0.En cas que es produeixin irregularitats en diverses activitats d’avaluació,la qualificació final de l’assignatura serà 0.
S’exclouen de la recuperació les activitats d’avaluació en què s’hagin produït irregularitats (com ara plagi, còpia, suplantació d’identitat). Es considera com a "còpia" un treball que reprodueix tot o gran part del treball d'un/a altre/a company/a, i com a "plagi" el fet de presentar part o tot un text d'un autor com a propi, és a dir, sense citar-ne les fonts, sigui publicat en paper o en forma digital. En el cas de còpia entre dos estudiants, si no es pot saber qui ha copiat qui, s'aplicarà la sanció a ambdós.
Més informació: https://www.uab.cat/web/estudiar/grau/informacio-academica/avaluacio/en-que-consisteix-l-avaluacio-1345662177201.html
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen escrit | 30% | 4 | 0,16 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 14, 15, 16 |
Informes seminaris | 20% | 5 | 0,2 | 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16 |
Treball de grup | 30% | 20 | 0,8 | 1, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
Treball individual | 20% | 15 | 0,6 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 14, 15, 16 |
Parte 1
L'Art sagrat del Tibet: saviesa i compasió. (1996). Barcelona: Fundació "la Caixa".
Addis, Stephen (1989). The Art of Zen: paintings and calligraphy by Japanese monks, 1600-1925. New York: H.N. Abrams.
Bush, Susan, & Shih, Hsio-yen (Eds.). (1985). Early Chinese texts on painting. Cambridge: Harvard University Press.
Cervera Fernández, Isabel (1997). Arte y cultura en China: conceptos, materiales y términos de la A la Z. Barcelona: Ediciones del Serbal.
Cheng, François (1993). Vacío y plenitud. Madrid: Siruela.
Clunas, Craig (1997). Art in China. Oxford: Oxford University Press.
Jungmann, Burglind (2014). Pathways to Korean Culture – Painting of the Joseon Dynasty, 1392-1910. London: Reaktion Books.
Lee, Dongju (2003). The Beauty of old Korean paintings: a history and an appreciation. London: Saffron books.
Lee, Soyoung (2009). Art of the Korean Renaissance, 1400-1600. New York: Metropolitan Museum of Art.
Noritake, Tsuda (2009). A History of Japanese art: from prehistory to the Taisho period. North Clarendon: Tuttle Publication.
Petrucci, Raphael (Ed.). (2000). Encyclopédie de la peinture chinoise. Paris: You Feng.
Parte 2
Chung, Yeon Shim, & Kim, Sunjung, et al. (2020). Korean art from 1953: collision, innovation, interaction. London: Phaidon Press.
Gao, Minglu (2011). Total Modernity and The Avant-garde in Twentieth Century Chinese Art. Cambridge: Massachusetts Institute of Technology Press.
Gladston, Paul (2014). Contemporary Chinese Art: A Critical History. London: Reaktion Books.
Horlyck, Charlotte (2017). Korean Art: from the 19th Century to the Present. London: Reaktion Books.
Kim, Youngna (2005). 20th century Korean art. London: Laurence King.
Moreno, Pilar Cabañas, & Arias Estévez, Matilde Rosa (2020). Zen, Tao y Ukiyoe – Horizontes de inspiración artística contemporánea. Gijón: Satori Arte.
Munroe, Alexandra (Ed.). (1994). Japanese art after 1945: scream against the sky. New York: Harry N. Abrams; Japan: Yokohama Museum of Art.
Perspective of 20th Century paintings. (1988). Nagoya: Nagoya City Art Museum.
Weisenfeld, Gennifer, (2002). Mavo: Japanese artists and the avant-garde, 1905-1931. Berkeley: University of California Press.
Wichmann, Siegfried (1999). Japonisme: the Japanese influence on Western art since 1858. London: Thames and Hudson, 1999.
Wu, Hung, (Ed.). (2010). Contemporary Chinese Art: Primary Documents. New York: MoMa.
No es farà ús de programari específic per aquesta assignatura.