Logo UAB
2022/2023

Diversitat Ètnica de l'Àsia Oriental

Codi: 101533 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500244 Estudis d'Àsia Oriental OT 4 1

Professor/a de contacte

Nom:
Blai Guarné Cabello
Correu electrònic:
blai.guarne@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Altres indicacions sobre les llengües

El prof. Guarné impartirà les seves classes en català, i el prof. Pita i el Prof. Pavón en espanyol.

Equip docent

Gustavo Pita Céspedes
Manuel Pavon Belizon

Prerequisits

Per a realitzar aquesta assignatura és aconsellable haver superat tots els crèdits del primer, segon i tercer curs del Grau. És necessari poder llegir en anglès textos acadèmics i especialitzats a fi i efecte de superar l'assignatura.

Objectius

Aquest curs planteja l'estudi de la diversitat ètnica de l’Àsia Oriental, específicament a les societats japonesa i xinesa (amb referència també a Taiwan). Inclou diferents perspectives teòriques procedents de l’estudi històric, polític, i etnològic. En el cas de la societat xinesa, les classes prendran com a concepte de referència la noció de minzu (etnicitat), central en la construcció política de la diversitat ètnica a la República Popular, així com en la categorització ètnica oficial i l’evolució de les polítiques i la legislació sobre les minories ètniques. En el cas de la societat japonesa, la noció de minzoku (etnicitat) esdevindrà clau en la comprensió històrica, política i cultural de la diversitat ètnica, principalment en el marc de la construcció moderna de l’Estat-nació japonès i el projecte d’expansió colonial com a imperi, però també en l’anàlisis dels seu antecedents històrics premoderns i les seves ramificacions en el context de l’actual societat multicultural. A ambdues parts, les classes abordaran l'anàlisi de casos d’estudi concrets. L'objectiu final de l’assignatura és oferir diverses eines per a la reflexió en torn la qüestió de la diversitat ètnica de l’Àsia Oriental.

Competències

  • Actuar seguint un codi deontològic propi de la pràctica professional.
  • Conèixer i comprendre les característiques de la societat i dels processos socials d'Àsia Oriental.
  • Conèixer i utilitzar els recursos de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) per recopilar, elaborar, analitzar i presentar informació en relació amb els estudis de l'Àsia oriental.
  • Conèixer la diversitat ètnica i cultural de l'Àsia oriental, les polítiques de gestió de la identitat de l'Àsia oriental i la seva evolució.
  • Conèixer la història, els valors, les creences i les ideologies de l'Àsia oriental per comprendre i valorar críticament temes socials, fenòmens i processos relacionats amb la regió.
  • Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Dissenyar i gestionar projectes.
  • Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  • Resoldre problemes de comunicació intercultural.
  • Resoldre situacions de conflicte.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  • Ser flexible i saber adaptar-se a noves situacions.
  • Treballar en equip en un context internacional multilingüe i multicultural.
  • Treballar en grups interdisciplinaris i interculturals.
  • Vetllar per la qualitat del propi treball.

Resultats d'aprenentatge

  1. Actuar seguint un codi deontològic propi de la pràctica professional.
  2. Avaluar els resultats obtinguts en el procés de cerca de la informació per documentar-se i actualitzar els coneixements de ciències polítiques, economia i sociologia.
  3. Conèixer i comprendre les característiques de la societat i dels processos socials d'Àsia Oriental.
  4. Conèixer la diversitat ètnica i cultural de l'Àsia oriental, les polítiques de gestió de la identitat de l'Àsia oriental i la seva evolució.
  5. Conèixer la història, els valors, les creences i les ideologies de l'Àsia oriental per comprendre i valorar críticament temes socials, fenòmens i processos relacionats amb la regió.
  6. Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  7. Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  8. Dissenyar i gestionar projectes.
  9. Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  10. Resoldre problemes de comunicació intercultural.
  11. Resoldre situacions de conflicte.
  12. Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  13. Ser flexible i saber adaptar-se a noves situacions.
  14. Treballar en equip en un context internacional multilingüe i multicultural.
  15. Treballar en grups interdisciplinaris i interculturals.
  16. Utilitzar eines diferents per a fins específics en el camp de les ciències polítiques, l'economia i la sociologia.
  17. Utilitzar la terminologia específica de ciències polítiques, economia i sociologia.
  18. Vetllar per la qualitat del propi treball.

Continguts

Societat xinesa

1. Perspectiva històrica sobre la diversitat ètnica a Xina

2. La qüestió ètnica a la Xina moderna: el concepte de minzu (etnicitat) i les taxonomies ètniques

3. La representació de les minories ètniques: cinema, literatura i televisió

4. Polítiques i legislació: la segona generació de polítiques ètniques

5. Temes contemporanis:

- Estudi de cas 1

- Estudi de cas 2

Societat japonesa

6. Perspectiva històrica sobre la diversitat ètnica a Japó

- La qüestió burakumin

7. La qüestió ètnica al Japó modern: la noció de minzoku (etnicitat) i la construcció de l'Imperi Japonès

8. L'etnicitat ainu

9. L'etnicitat de les Ryūkyū

10. Temes contemporanis:

- Els coreans zainichi

- La societat multicultural (tabunka kyōsei shakai)

Metodologia

L'assignatura compta amb classes teòriques i pràctiques. Com que la docència és compartida, els professors informaran convenientment de les característiques de l'avaluació el primer dia de classe. Les classes seguiran l'estructura de seminaris en les quals els temes tractats en les sessions teòriques es debatran en les sessions pràctiques. Aquest debat es pot acompanyar, així mateix, de l'exposició d'articles a classe, presentacions per part de l'alumnat, visionat i debat de documentals, etc. Es valorarà la discussió dels textos de la bibliografia i dels materials utilitzats a les classes. L'ús del campus virtual de l'assignatura és imprescindible atès que reuneix els materials per a poder seguir el curs i superar l'assignatura, així com tot tipus d'informacions necessàries per al seu desenvolupament.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques i anàlisi de textos 50 2 1, 3, 4, 5, 7, 8, 10, 12, 16, 17, 18
Presentacions 15 0,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18
Tipus: Autònomes      
Treball escrit i estudi de continguts 35 1,4 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18

Avaluació

L'avaluació és avaluació continuada. Els estudiants han de demostrar el seu progrés realitzant activitats i exàmens. Els terminis d’aquestes activitats d’avaluació s'indiquen en el calendari el primer dia de classe. Totes les activitats tenen un termini que cal complir estrictament, segons el calendari de l’assignatura.

Altres consideracions 

La informació sobre l’avaluació, el tipus d’activitat d’avaluació i el seu pes sobre l’assignatura és a títol informatiu. El professorat responsable de l’assignatura la concretarà en començar-ne a impartir la docència. 

Revisió 

En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta, el docent comunicarà per escrit una data i hora de revisió. La revisió de les diverses activitats d’avaluació s’acordarà entre el docent i l’estudiant. 

Recuperació 

Podran accedir a la recuperació els estudiants que s’hagin presentat a activitats el pes de les quals equivalgui a un 66,6% (dos terços) o més de la qualificació final i que hagin tret una qualificació mitjana ponderada de 3,5 o més. 

L'estudiant es presentarà exclusivament a les activitats o proves no presentades o suspeses. En cap cas es podrà recuperar nota mitjançant una provafinal equivalent al 100% de la nota. 

En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta de l’assignatura, el docent comunicarà per escrit el procediment de recuperació. El docent pot proposar una activitat de recuperació per a cada activitat suspesa o no presentada o pot agrupar diverses activitats en una de sola. 

Consideració de “no avaluable” 

S’assignarà un “no avaluable” quan les evidències d’avaluació que hagi aportat l’estudiant equivalguin a un màxim d’una quarta part de la qualificació total de l’assignatura. 

Irregularitats en les activitats d’avaluació 

En cas d’irregularitat (plagi, còpia, suplantació d’identitat, etc.) en una activitat d’avaluació, la qualificació d’aquesta activitat d’avaluació serà 0.En cas que es produeixin irregularitats en diverses activitats d’avaluació, la qualificació final de l’assignatura serà 0. 

S’exclouen de la recuperació les activitats d’avaluació en què s’hagin produït irregularitats (com ara plagi, còpia, suplantació d’identitat). Es considera com a "còpia" un treball que reprodueix tot o gran part del treball d'un/a altre/a company/a, i com a "plagi" el fet de presentar part o tot un text d'un autor com a propi, és a dir, sense citar-ne les fonts, sigui publicat en paper o en forma digital. En el cas de còpia entre dos estudiants, si no es pot saber qui ha copiat qui, s'aplicarà la sanció a ambdós.

Més informació: https://www.uab.cat/web/estudiar/grau/informacio-academica/avaluacio/en-que-consisteix-l-avaluacio-1345662177201.html

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Treball en grup. Presentació oral 30% 15 0,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18
Treball escrit (Japó) 35% 17,5 0,7 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 16, 17, 18
Treball escrit (Xina) 35% 17,5 0,7 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 16, 17, 18

Bibliografia

Societat xinesa 

Anonymous (2021). “You shall sing and dance: contested ‘safeguarding’ of Uyghur Intangible Cultural Heritage.” Asian Ethnicity, 22:1, 121-139. 

Bulag, U.E. (2021). “Minority Nationalities as Frankenstein’s Monsters? Reshaping ‘the Chinese Nation’ and China’s Quest to Become a ‘Normal Country’”. The China Journal, 86: 46-67. 

Ma Rong (2010). “The ‘Politicization’ and ‘Culturization’ of Ethnic Groups.” Chinese Sociology & Anthropology, 42:4, 31-45. 

Mullaney, T. (2010) Coming to Terms with the Nation: Ethnic Classification in Modern China. Berkeley: University of California Press. 

Mullaney, T.; Leibold, J.; Gros, S.; Vanden Bussche, E. (Eds.) (2012) Critical Han Studies: The History, Representation, and Identity of China's Majority. Berkeley: University of California Press.

Qi, J. (2017). “A preliminary study of the Chinese ethnic identification and ethnic taxonomy system.” Journal of the Central University for Nationalities, 4, 18–28. 

Sun, Y. (2020). From Empire to Nation State: Ethnic Politics in China. Cambridge (UK): Cambridge University Press. 

Wang Hui (2011). “The ‘Tibetan Question’ East and West: Orientalism, Regional Ethnic Autonomy, and the Politics of Dignity.” In Wang Hui, The Politics of Imagining Asia (pp. 136–227). Cambridge (MA): Harvard University Press.

Societat japonesa

Clammer, J. (2001) Japan and its others: globalization, difference and the critique of modernity. Melbourne: Trans Pacific Press. 

Denoon D. et al., eds. (1996) Multicultural Japan: palaeolithic to postmodern. Cambridge (UK): Cambridge University Press. 

Graburn, N. H. H. et al. (eds.) (2008) Multiculturalism in the new Japan: crossing the boundaries within. New York: Berghahn Books. 

Guarné, Blai (ed.) (2017) Antropología de Japón: identidad, discurso y representación. Barcelona: Bellaterra. 

Guarné, B. and S. Yamashita (eds.) (2015) Japan in global circulation: transnational migration and multicultural politics (IntroductionKokuritsu Minzokugaku Hakubutsukan Kenkyu-Houkoku. Special Issue. Minpaku, National Museum of Ethnology (Japan), 40:1. 

Guarné, B. and P. Hansen (eds.) (2018) Escaping Japan: reflections on estrangement and exile in the twenty-first century. London & New York: Routledge. 

Lie, J. (2001) Multiethnic Japan. Cambridge (MA): Harvard University Press. 

Weiner, M. (1997) Japan's minorities: the illusion of homogeneity. London; NY: Routledge. 

Willis, B.D. and S. Murphy Shigematsu (eds.) (2008) Transcultural Japan: at the borderlands of race, gender, and identity. London; New York: Routledge.  

Programari

No es farà ús de programari específic.