Logo UAB
2022/2023

Empresa i Mercats Nacionals i Internacionals de l'Àsia Oriental

Codi: 101531 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500244 Estudis d'Àsia Oriental OT 4 1

Professor/a de contacte

Nom:
Jordi Rosell Foxa
Correu electrònic:
jordi.rosell@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Didac Cubeiro Rodriguez

Prerequisits

Nivell d'anglès com a lector de textos acadèmics.

Objectius

Al finalitzar l’assignatura, l’alumne serà capaç de:

- Identificar les característiques essencials de les tradicions de negocis més importants de la regió (japonesa, coreana, xinesa).

- Analitzar com els factors de l'entorn, com el gènere, la religió, la diversitat ètnica, les cultures laborals, afecten els processos de gestió empresarial d'Àsia i comparar com aquests varien entre els diferents països en comparació amb el model occidental.

- Comprendre com afecten la globalització, el lliure comerç i la inversió en aquestes tradicions.

- Respondre amb el grau apropiat de sensibilitat a aquestes tradicions, sota el punt de vista occidental.

Competències

  • Actuar seguint un codi deontològic propi de la pràctica professional.
  • Conèixer i comprendre les relacions socials, el protocol i la negociació en els processos de presa de decisions a l'Àsia oriental.
  • Conèixer i utilitzar els recursos de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) per recopilar, elaborar, analitzar i presentar informació en relació amb els estudis de l'Àsia oriental.
  • Conèixer, comprendre, descriure, analitzar i valorar les estructures i els processos econòmics de l'Àsia oriental i la seva inserció en l'economia global.
  • Descriure i analitzar de manera contrastiva el sistema d'organització, administració i gestió d'empreses a l'Àsia oriental.
  • Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Dissenyar i gestionar projectes.
  • Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  • Ser flexible i saber adaptar-se a noves situacions.
  • Treballar en equip en un context internacional multilingüe i multicultural.
  • Treballar en grups interdisciplinaris i interculturals.
  • Vetllar per la qualitat del propi treball.

Resultats d'aprenentatge

  1. Actuar seguint un codi deontològic propi de la pràctica professional.
  2. Avaluar els resultats obtinguts en el procés de cerca de la informació per documentar-se i actualitzar els coneixements de ciències polítiques, economia i sociologia.
  3. Conèixer i comprendre les relacions socials, el protocol i la negociació en els processos de presa de decisions a l'Àsia oriental.
  4. Conèixer, comprendre, descriure, analitzar i valorar les estructures i els processos econòmics de l'Àsia oriental i la seva inserció en l'economia global.
  5. Descriure i analitzar de manera contrastiva el sistema d'organització, administració i gestió d'empreses a l'Àsia oriental.
  6. Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  7. Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  8. Dissenyar i gestionar projectes.
  9. Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  10. Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  11. Ser flexible i saber adaptar-se a noves situacions.
  12. Treballar en equip en un context internacional multilingüe i multicultural.
  13. Treballar en grups interdisciplinaris i interculturals.
  14. Utilitzar eines diferents per a fins específics en el camp de les ciències polítiques, l'economia i la sociologia.
  15. Utilitzar la terminologia específica de ciències polítiques, economia i sociologia.
  16. Vetllar per la qualitat del propi treball.

Continguts

Introducció: Presentació del programa i bibliografia.

Tema 1: Visió general. Entorn i mercats. Estils de gestió a l’Àsia Oriental.

Tema 2: El model de negoci japonès: dels zaibatsu als keiretsu

Tema 3: El model de negoci coreà: l’estructura dels chaebol

Tema 4: Característiques dels grups empresarials japonesos i coreans.

Tema 5: El model de negoci dels xinesos d’ultramar: el sistema de negoci familiar.

Tema 6: Transició empresarial a Xina cap al sistema de lliure mercat.

Tema 7: El model “Made in China” i els sistemes d’inversió empresarial.

Tema 8: Entendre els protocols de negociació xinès i japonès.

Tema 9: Noves tendències de gestió, canvis als keiretsu, chaebols i negoci familiar xinès.

Nota: El temari s’anirà adaptant a les necessitats acadèmiques del curs. 

Metodologia

Activitats d’aprenentatge

1. Dirigides:

- Exposició del professor/a dels temes generals.

- Resolució d’exercicis teòrics -pràctics amb els estudiants, en grup o individualment.

- Debats entre estudiants sobre el tema exposat i prèviament llegit o explicat.

- Examen final i proves orals de presentació de un tema de la matèria.

2. Supervisades:

- Exercicis per casa, lectures obligatòries

3. Autònomes:

- Activitats recomanades, lectures tècniques o no.

- Individuals: treballs individuals escrits.

- En grup: treballs en grup sobre temes de la matèria.

- Oral: exposicions, debats.

- Escrita: Resum de les classes, comentari sobre texts, articles, llibres.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes 25 1 5, 10, 15
Tipus: Supervisades      
Treballs 25 1 1, 6, 7, 8, 11, 12, 13, 16
Tipus: Autònomes      
Estudi i lectures 100 4 2, 4, 6, 9, 10, 14

Avaluació

L'avaluació és avaluació continuada. Els estudiants han de demostrar el seu progrés realitzant activitats i exàmens. Els terminis d’aquestes activitats d’avaluació s'indiquen en el calendari el primer dia de classe. Totes les activitats tenen un termini que cal complir estrictament, segons el calendari de l’assignatura.

La nota final es el resultat de la següent ponderació:

- 30% la nota de pràctiques, presentació de dues ressenyes / comentaris sobre les lectures proposades a classe.

- 20% la nota de la presentació i lliurament d'un treball.

- 25% la nota del  primer exàmen parcial.

- 25% la nota del segon exàmen parcial. 

Altres consideracions 

La informació sobre l’avaluació, el tipus d’activitat d’avaluació i el seu pes sobre l’assignatura és a títol informatiu. El professorat responsable de l’assignatura la concretarà en començar-ne a impartir la docència. 

Revisió 

En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta, el docent comunicarà per escrit una data i hora de revisió. La revisió de les diverses activitats d’avaluació s’acordarà entre el docent i l’estudiant. 

Recuperació 

Podran accedir a la recuperació els estudiants que s’hagin presentat a activitats el pes de les quals equivalgui a un 66,6% (dos terços) o més de la qualificació final i que hagin tret una qualificació mitjana ponderada de 3,5 o més. 

L'estudiant es presentarà exclusivament a les activitats o proves no presentades o suspeses. En cap cas es podrà recuperar nota mitjançant una prova final equivalent al 100% de la nota. 

En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta de l’assignatura, el docent comunicarà per escrit el procediment de recuperació. El docent pot proposar una activitat de recuperació per a cada activitat suspesa o no presentada o pot agrupar diverses activitats en una de sola. 

Consideració de “no avaluable” 

S’assignarà un “no avaluable” quan les evidències d’avaluació que hagi aportat l’estudiant equivalguin a un màxim d’una quarta part de la qualificació total de l’assignatura. 

Irregularitats en les activitats d’avaluació 

En cas d’irregularitat (plagi, còpia, suplantació d’identitat, etc.) en una activitat d’avaluació, la qualificació d’aquesta activitat d’avaluació serà 0.En cas que es produeixin irregularitats en diverses activitats d’avaluació, la qualificació final de l’assignatura serà 0. 

S’exclouen de la recuperació les activitats d’avaluació en què s’hagin produït irregularitats (com ara plagi, còpia, suplantació d’identitat). Es considera com a "còpia" un treball que reprodueix tot o gran part del treball d'un/a altre/a company/a, i com a "plagi" el fet de presentar part o tot un text d'un autor com a propi, és a dir, sense citar-ne les fonts, sigui publicat en paper o en forma digital. En el cas de còpia entre dos estudiants, si no es pot saber qui ha copiat qui, s'aplicarà la sanció a ambdós.

Més informació: https://www.uab.cat/web/estudiar/grau/informacio-academica/avaluacio/en-que-consisteix-l-avaluacio-1345662177201.html

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Presentació i lliurament d'un treball 20% 0 0 1, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 16
Primer examen 25% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
Pràctiques, presentació comentaris articles 30% 0 0 4, 5, 7, 14, 15
Segon examen 25% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16

Bibliografia

Chen, Min. Asian Management Systems: Chinese, Japanese and Korean Styles of Business. Andover: South Western Cengage Learning, 2011.

Cubeiro Rodríguez, Dídac, Vender En Asia Oriental: Un Reto Para La Pequeña Y Mediana Empresa. Barcelona: Editorial UOC, 2016. Accessible online biblioteca UAB: https://ebookcentral-proquest-com.are.uab.cat/lib/uab/detail.action?docID=4776242

 Haghirian, Parissa. Case Studies in Asian Management. Singapore: World Scientific Publishing Co. Pte Ltd, 2014, Accessible online biblioteca UAB: https://ebookcentral-proquest-com.are.uab.cat/lib/uab/detail.action?docID=1561267 

 Nayyar, Deepak. Resurgent Asia: Diversity in Development. , 2019. Accessible online biblioteca UAB: https://oxford-universitypressscholarship-com.are.uab.cat/view/10.1093/oso/9780198849513.001.0001/oso-9780198849513

Ries, Al, Jack Trout, Posicionamiento. Madrid: McGraw-Hill, 2000

Ries, Al, Jack Trout, Marketing De Guerra. Madrid: McGraw-Hill, 2000.

 Tselichtchev, Ivan, and Philippe Debroux. Asia's Turning Point: An Introduction to Asia's Dynamic Economies at the Dawn of the New Century. Singapore: J. Wiley & Sons Asia, 2013. Accessible online biblioteca UAB: https://onlinelibrary-wiley-com.are.uab.cat/doi/book/10.1002/9781119199748

 Warner, Malcolm. Managing Across Diverse Cultures in East Asia: Issues and Challenges in a Changing Globalized World. New York: Routledge, 2013. Accessible online biblioteca UAB:https://ebookcentral-proquest-com.are.uab.cat/lib/uab/detail.action?docID=1092761 

 

Programari

Cap