Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500256 Antropologia Social i Cultural | OT | 3 | 2 |
2500256 Antropologia Social i Cultural | OT | 4 | 2 |
Es recomana haver cursat l'assignatura Cultura Natura i Desenvolupament i Antropologia i Intervenció Sociocultural
Relació societat naturalesa; enfocaments teòrics, moviments socials i àmbit governamental com antecedents crítics al model hegemònic de la modernitat. Models de naturalesa basats en els llocs, les seves racionalitats, creences, significats i pràctiques culturals, ecològiques i econòmiques. Creences, representacions simbòliques i pràctiques en la gestió dels recursos naturals.
Teories i aportacions des de l'antropologia. La visió etnogràfica sobre el coneixement local o saber ancestral, i la interpretació del món des del marc cultural específic i des de la perspectiva de gènere. Característiques del coneixement local o natiu. Emergència del concepte d'ambient, la seva construcció en el marc de la "crisi ambiental". Les bases conceptuals per al pensament complex i la intervenció integral.
Coneixement local com a pràctica situada i constituïda en les dinàmiques del marc històric. El cas dels pobles i comunitats terrestres i marítimo-costaners en diferents temps i espais. Transformacions, adaptacions i intercanvi cultural a la història.
Els nous models polítics i la natura, sistemes de governança, les relacions socioecològiques i el benestar al centre dels sistemes socials i econòmics alternatius, els serveis ecosistèmics i els drets de la natura enfront de models neoextractivistes i desigualtats socials. Incorporació del diferents sistemes de coneixement en els projectes d'intervenció ambiental. Perspectives transdisciplinars a la interfície de la relació entre les ciències socials i les ciències naturals, i nous enfocaments teòrics, epistemològics i metodològics.
Durant l'assignatura es realitzaran: classes teòriques i pràctiques dirigides per la professora amb suport de TIC i debats en grup. Recerca de documentació, lectura de textos, redacció de treballs, visionat i debat de documentals. Es realitzaran tutories individuals i recomanació de bibliografia complementària.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòric pràctiques amb suport de TIC i debat. | 50 | 2 | 1, 2, 3, 4, 5, 10, 11 |
Tipus: Supervisades | |||
Lectures o visionats orientats, anàlisi de casos, debats a classe. | 30 | 1,2 | 1, 3, 4, 5, 10, 11, 13 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectures, anàlisi, critiques a textos i documentals visionats a classe, preparació de debat, redacció de treballs. | 65 | 2,6 | 2, 3, 4, 5, 8, 10 |
L'avaluació de l'assignatura es realitzarà de manera processual, a través de diverses proves escrites de lectures, conferències i vídeos. Les proves escrites individuals tindran un valor del 40%. Es realitzarà un treball en grup amb un valor del 40% i 10% de presentació oral, total 50%. L'assistència i participació a l'aula tindrà un valor d’un 10%.
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, s'informarà del procediment i data de revisió de les qualificacions.
Per superar l'assignatura cal haver presentat totes de les activitats programades. La nota final de l'assignatura es calcularà amb els percentatges indicats. Per poder aprovar l'assignatura, la nota final ha de ser igual o superior a 5.
"Per participar a la recuperació l’alumnat ha d’haver estat prèviament avaluat en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total".
Poden quedar excloses del procés de recuperació aquelles activitats que el professor/a consideri que no són recuperables, per exemple: presentacions orals, treballs en grup, tasques relacionades amb l’activitat docent diària.
En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0.
Les instruccions per a realitzar els treballs s'establiran desdel primer dia de classe
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Elaboracio de treballs individuals | 40 | 2 | 0,08 | 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 13 |
Participació oral i en debats de textos | 10 | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11 |
Treball final en grup | 50 | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 11, 12 |
Álvarez, Silvia (Coautora y editora) Vol. I, Comunas y Comunidades con Sistemas de Albarradas. Descripciones Etnográficas, en: Serie Cultura Comunal, Agua y Biodiversidad en la Costa del Ecuador, ESPOL-ABYA-YALA, Quito, 2005: 528 págs.. http://repository.unm.edu/bitstream/handle/1928/10683/Comunas%20y%20comunidades%20con%20sistemas%20de%20a?sequence=1