Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500256 Antropologia Social i Cultural | OB | 2 | 2 |
No hi ha prerequisits.
L’assignatura s’imparteix el segon semestre del segon curs de grau, després d’Antropologia econòmica i Antropologia del parentiu (el primer semestre) i simultàniament a Antropologia política (el mateix semestre), que juntes conformen la matèria Camps Clàssics de l’Antropologia. Tracta de desenvolupar la teoria antropològica i l’anàlisi de la diversitat cultural de la religió, el ritual i els sistemes simbòlic-cognitius. També, se centra en saber aplicar el coneixement disciplinari en aquests dominis per a la identificació i l’estudi de la realitat sociocultural contemporània, especialment l’anàlisi de rituals "tradicionals" i actuals. Així, el seu objectiu és plantejar de forma crítica alguns supòsits, conceptes i teories relacionats amb aquests camps del coneixement.
El temari d’aquesta assignatura se centra, principalment, en: les teories clàssiques de la religió, el símbol, el mite i el ritual. Tracta de revisar qüestions clau per a la comprensió del fenomen religiós i realitzar una aproximació antropològica a les diferents formes de comunicació simbòlica i de classificació, el simbolisme, el procés ritual i els drames rituals. També, el curs se centra en la ritualitat, tractant de mostrar alguns exemples actuals sobre la representació simbòlica en general i la seva eficàcia simbòlica.
Bloc temàtic I sobre la religió
Tema 1: L’antropologia social i l’estudi de la religió.
Tema 2: Revisió de conceptes clau: natural/sobrenatural, sagrat/profà, naturalesa/cultura, visible/invisible, etc.
Tema 3: Definició del fenomen religiós.
Bloc temàtic II sobre el símbol i les formes de classificació
Tema 4: El pensament simbòlic. L’estudi antropològic del símbol. Símbol, estructura i formes de classificació.
Tema 5: L’anàlisi simbòlica. La noció d’eficàcia simbòlica.
Bloc temàtic III sobre el mite i d’altres formes de comunicació simbòlica
Tema 6: Les teories clàssiques del mite. L’anàlisi estructural del mite.
Tema 7: Exemples de mites i d’altres formes de comunicació simbòlica.
Bloc temàtic IV sobre el ritual, el seu contingut i la seva eficàcia
Tema 8: L’estudi antropològic delritual (aproximacions teòriques). Simbolisme, procés i drames rituals.
Tema 9: Definició del ritual (característiques, contingut simbòlic i funcions). Exemples etnogràfics sobre la ritualitat en diferents societats. La ritualitat contemporània i els actes simbòlics de classificació problemàtica. Procés de canvi i de creativitat constants.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques i pràctiques dirigides pel professor | 45 | 1,8 | 2, 4, 8, 10, 13, 14 |
Visionat i discussió de documentals | 5 | 0,2 | 2, 8, 10, 14 |
Tipus: Supervisades | |||
Supervisió del professor a través de tutories en grup de l'observació, descripció i anàlisi d'un ritual. Exposició oral i pública de l'anàlisi del ritual | 5 | 0,2 | 1, 3, 5, 6, 9, 13, 15 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal | 25 | 1 | 2, 4, 7, 8, 11, 13 |
Lectura comprensiva de textos | 25 | 1 | 2, 4, 8, 11 |
Observació, descripció i anàlisi d'un ritual, de forma autònoma, individual o en grup | 20 | 0,8 | 1, 3, 5, 6, 11, 13, 14, 15, 16 |
El sistema d’avaluació s’organitza en 3 mòduls, on cadascun té un pes específic en la qualificació final:
Al principi de curs es donaran les dates de lliurament dels treballs i exàmen, així com les instruccions per fer el treball. En el moment de realització de cada activitat avaluativa, la professora/el professor informarà l’alumnat del procediment i data de revisió de les qualificacions.
En cas que l’estudiantrealitziqualsevol irregularitatque pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació (com ara plagi o còpia), es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Participació en treballs pràctics, tutorització i/o presentació pública d'un ritual | 10% | 5 | 0,2 | 2, 4, 5, 8, 10, 12, 13, 14 |
Prova escrita (treball teòric individual) | 50% | 10 | 0,4 | 2, 4, 5, 7, 8, 9, 14 |
Treball pràctic individual o col·lectiu sobre l'anàlisi d'un ritual | 40% | 10 | 0,4 | 1, 3, 4, 5, 6, 11, 14, 15, 16 |
Lectures obligatòries (Dossier)
Bloc temàtic sobre la religió
Evans-Pritchard, Edward E. (1991 [1965]). “Las teorías psicológicas” i “Las teorías sociológicas”. A: Las teorías de la religión primitiva. Madrid: S.XXI, pp. 41-82 i 83-128.
Delgado, Manuel (1993). “La religiosidad popular. En torno a un falso problema”. Gazeta de Antropología, 10.
Godelier, Maurice (2000 [1972]). “Hacia una teoría marxista de los hechos religiosos”. A: Economía, fetichismo y religión en las sociedades primitivas. Madrid: S.XXI, pp. 346-354.
Durkheim, Émile (2003 [1912]). “Definición del fenómeno religioso y de la religión”. A: Las formas elementales de la vida religiosa. Barcelona: Alianza, pp. 57-93.
Godelier, Maurice (2000 [1972]). “Lo visible y lo invisible en los baruya de Nueva Guinea”. A: Economía, fetichismo y religión en las sociedades primitivas. Madrid: S. XXI. pp. 355-365.
Sarró, Ramon (2007). “Cómo los pueblos sin religión aprenden que ya tenían religión: notas desde la costa occidental africana”. A: C. Salazar (coord.) Religió, Cultura i cognició. Perspectives des de l’antropologia, Quaderns de l’Institut Català d’Antropologia, 23, pp.103-121.
Bloc temàtic sobre el simbolisme
Douglas, Mary (1991 [1966]). “La profanación secular”. A: Pureza y peligro. Un análisis de los conceptos de contaminación y tabú. Madrid:S. XXI, pp. 27-41.
Durkheim, Émile & Mauss, Marcel (1969 [1903]). “Sobre algunas formas primitivas de clasificación. Contribución al estudio de las representaciones colectivas”. A: Durkheim E. (1996). Clasificaciones primitivas (y otros ensayos de antropología positiva). Barcelona: Ariel, pp. 25-103.
Turner, Victor (1980 [1967]). “Símbolos en el ritual Ndembu” i “La clasificación de los colores en el ritual Ndembu: un problema de clasificación primitiva”. A: La selva de los símbolos. Aspectos del ritual Ndembu. Madrid: S. XXI, pp. 21-52 i 65-102.
Bloc temàtic sobre el mite
Lévi-Strauss, Claude (1971 [1962]). “La ciència del concret”. A: El pensament salvatge. Barcelona: Edicions 62, pp. 19-50.
Bidou, Paul (1989 [1979]). “A propósito del incesto y de la muerte. Un mito de los indios tatuyo del noroeste de la Amazonia. A: Izard M. i Smith P. (eds.) La función simbólica. Madrid: Júcar, pp.113-145.
Bloc temàtic sobre el ritual
Lévi-Strauss, Claude (1987 [1958]). “La eficacia simbólica”. A: Antropología Estructural. Barcelona: Paidós, p. 211-227.
Douglas, Mary (1991 [1966]). “Magia y milagro”. A: Pureza y peligro. Un análisis de los conceptos de contaminación y tabú. Madrid: S. XXI, pp. 61-79.
Turner, Victor (1988 [1969]). “Niveles de clasificación de un ritual devida y muerte”. A: Proceso ritual. Madrid: Taurus, pp. 13-53 i 101-136.
Geertz, Clifford (1987 [1973]). “Ritual y cambio social: un ejemplo javanés”. A: La interpretación de las culturas. Barcelona: Gedisa, pp. 131-151.
Delgado, Manuel (1997). “Exorcismo y martirio de las imágenes. La iconoclastia como violencia corporal en las sociedades mediterráneas”. A: Checa F. i Molina P. (eds.), La función simbólica de los ritos. Rituales y simbolismo en el Mediterráneo. Barcelona: Icaria/ICA, pp. 367-398.
Christian, William (1995). “La devoció a les imatges brunes a Catalunya. La Mare de Déu de Montserrat”, Revista d’Etnologia de Catalunya, 6, pp. 24-33.
Obres generals
Cantón Delgado, Manuela (2001). La razón hechizada. Teorías antropológicas de la religión. Barcelona: Ariel.
Díaz Cruz, Rodrigo (1998). Archipiélagos de rituales. Teorías antropológicas del ritual. Barcelona: Anthropos.
Duch, Lluís (1997). Antropologia de la religió. Barcelona: Publicacions de l'Abadia de Montserrat.
Izard, Michel & Smith, Pierre (eds.) (1989 [1979]). La función simbólica. Madrid: Júcar.
Leach, Edmund (1978 [1976]). Cultura y comunicación. La lógica de la conexión de los símbolos. Madrid: S.XXI.
Morris, Brian (1995 [1987]). Introducción al estudio antropológico de la religión. Barcelona: Paidós.
Salazar, Carles (2009). Antropologia de les creences. Religió, simbolisme, irracionalitat. Barcelona: Ed. Fragmenta.
Sperber, Dan (1980 [1974]). El simbolismo en general. Barcelona: Anthropos.
Vallverdú, Jaume (2008). Antropología simbólica.Teoría y etnografía sobre religión, simbolismo y ritual. Barcelona: UOC.
Waal Malefijt, Annemarie de (1975). Introducción a la antropología religiosa. Estella: Verbo Divino.
*Per aprofundir en els autors clàssics també us poden ser útils els diccionaris enciclopèdics d’antropologia, com:
Barnard, A. & J. Spencer (eds) (1996). Encyclopedia of Social and Cultural Anthropology. London & NY: Routledge.
Bonte, P. & M. Izard (eds) (1991). Dictionnaire de l’Ethnologie et de l’Anthropologie. Paris: PUF (Hi ha traducció al castellà editat per Akal el 1996).
Obres recomanades (disponible una bibliografia extensa per temes)
Augé, Marc (1998). Dios como objeto. Símbolos-cuerpos-materias-palabras. Barcelona: Gedisa.
Balandier, Georges (1994 [1992]). El poder en escenas. De la representación del poder al poder de la representación. Paidós.
Douglas, Mary (1991 [1966]). Pureza y peligro. Un análisis de los conceptos de contaminación y tabú. Madrid: S. XXI.
Douglas, Mary (1998 [1996]). Estilos de pensar. Barcelona: Gedisa.
Geertz, Clifford (1994 [1968]). Observando el islam, Barcelona: Paidós.
Geertz, Clifford (1987 [1973]). La interpretación de las culturas. Buenos Aires: Gedisa.
Gledhill, John (2000 [1999]). El poder y sus disfraces. Barcelona: Edicions Bellaterra.
Griaule, Marcel (1987 [1948]). Dios de agua. Barcelona: Alta Fulla.
Leenhardt, Maurice (1997 [1947]). Do Kamo. La personne et le mythe dans le monde mélanésien. Paris: Gallimard.
Lévi-Strauss, Claude (1987 [1958]). Antropología estructural. Barcelona: Paidós.
Mallart, Lluís (1983). La dansa als esperits. Itinerari iniciàtic d’un medecinaire africà. Barcelona: La Llar del Llibre.
Turner, Victor (1990 [1967]). La selva de los símbolos. Madrid: Siglo XXI.
Turner, Victor (1988 [1969]). El proceso ritual. Estructura y antiestructura. Madrid. Taurus.
Ventura i Oller, Montserrat (2012). En el cruce de caminos. Identidad, cosmología y chamanismo Tsachila. Quito: FLACSO / Abya-Yala/ IFEA.
Processador de textos (tipus Word), Powerpoint.