
| Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
|---|---|---|---|
| 2500256 Antropologia Social i Cultural | OT | 3 | 1 |
| 2500256 Antropologia Social i Cultural | OT | 4 | 1 |
No hi ha cap requisit previ però es recomana matricular-se després d'haver cursat l'assignatura Anàlisi Antropològica del Món Contemporani.
Contextualització:
Objectius formatius:
Activitats formatives:
Classes i seminaris dirigits per la professora basats en lectures de textos acadèmics i anàlisi de mitjans i premsa escrita; informes, normatives i documents polítics; anàlisi de materials audiovisuals relatius als temes de l'assignatura.
Treball en petit grup d'elaboració d'una proposta arran d'un encàrrec fictici i presentació a la resta de grup les setmanes 3 (informe de progrés) a 12 (informe final).
Anàlisi de projectes reals amb la participació d'antropòlegs i antropòlogues professionals.
Metodologia docent:
Exposicions i debats en grup de textos llegits i analitzats sobre casos.
Visionat, forum i qüestionari d'aula sobre els materials audiovisuals d'interès.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
| Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
|---|---|---|---|
| Tipus: Dirigides | |||
| Exposicions del professorat i experts convidats | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 16, 23, 24, 25, 28 |
| Visionat de documentals i altres activitats d'aula | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 16, 23, 24, 25, 27, 28 |
| Tipus: Supervisades | |||
| Tutories de preparació de treball escrit, tutories individual i col·lectives | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 13, 14, 16, 18, 20, 23, 24, 25, 26, 27, 28 |
| Tipus: Autònomes | |||
| Estudi de materials, preparació de prova escrita | 16 | 0,64 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 16, 23, 24, 25, 26, 27, 28 |
| Prospeccions empíriques, anàlisi de materials, redacció de treballs escrits | 18 | 0,72 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 16, 23, 24, 25, 26, 27, 28 |
El sistema d'avaluació consta de tres tipus d'activitats:
1) Tres proves individuals (del mateix format que els exericis d'aula), una per cada mòdul temàtic. Valor: 40% de la nota final.
2) Un projecte en equip d'exploració diganòstica i proposta d'intervenció en un dels temes proposats per la professora i exposició oral del treball. Avaluació amb rúbrica específica que es lliura als estudiants amb l'objectiu de millorar els seus punts febles. Valor: 40% de la nota final.
3) Cinc exercicis a l'aula per parelles/en grup. Lectura i anàlisi de textos relacionats amb els blocs temàtics, i presentació oral dels resultats. Valor: 20% de la nota final.
El protagonisme en el procés d'ensenyament-aprenentatge el té l'alumnat i sota aquesta premisa s'ha dissenyat una metodologia basada en el treball continu, i per tant l'assistència és important en aquesta assignatura.
REAVALUACIÓ
Si no s'aproven, els treballs individuals i el projecte d'equip poden ser objecte de reavaluació seguint les indicacions de la correcció.
PLAGI:
En cas que l’alumnat realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
| Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
|---|---|---|---|---|
| Lliurament de treballs escrits | 40% | 25 | 1 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28 |
| Participació discussió en grup. Fòrum debat | 20% | 14 | 0,56 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 16, 18, 19, 23, 24, 25, 27, 28, 29 |
| Prova escrita i comentari de textos | 40% | 25 | 1 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 16, 17, 19, 20, 23, 24, 25, 26, 27, 28 |
REFERÈNCIES GENERALS (comunes a l'assignatura Intervenció Social: es proporcionaran textos específics de cada bloc)
Alvermann, D. E. 2002. Narrative approaches. Handbook of Reading Research, 3 (January 2000), 123–140. https://doi.org/10.4324/9781315210223-11Aguilar Villanueva, L.F. 2007 La implementación de las políticas. Mexico: Miguel Angel Pórrua.
Biglia, Barbara. 2014. Avances, dilemas y retos de las epistemologías feministes en la investigación social. En “Otras formes de (re)concocer: reflexiones, herramientas y aplicacions desde la investigación feminsita”, p. 21-44.
Borofsky, R. 2011. Why a public anthropology? USA. Center for a Public Anthropology. Hawaii Pacific University
Canals Sala, Josep. 1999. La antropología en los estudios de trabajo social: del exótico externo a la alteridad interna, en Antropología más allá de la academia: Aplicaciones, Contribuciones, Prácticas e Intervención Social. Santiago de Compostela: FAAEE.
Checker M. 2009. Anthropology in the Public Sphere: Emerging Trends and Significant Impacts. American Anthropologist, 111(2), 162–169.
Cruz, Isabel. 2002. Introducción a La Antropología para la Intervención Social. Valencia: Tirant lo Blanch.
Dattatreyan, E. Gabriel, and Isaac Marrero-Guillamón. 2019. "Introduction: Multimodal anthropology and the politics of invention." American Anthropologist 121.1 (2019): 220-228.
Durão S and Shore C. 2010. From a political anthropology to an anthropology of policy: interview with Cris Shore. etnográfica, 14(3), 595–614.
Ervin, A. M. 2000. Appied Anthropology. Tools and perspectives for contemporary practice. Allyn& Bacon.
Franzé, A. 2013. Presentación del monográfico Antropología y Políticas públicas. Revista de Antropología Social, 22, 9-23.
Fraser, Nancy & Lamas, Marta. 1991. La lucha por las necesidades: esbozo de una teoría crítica socialista-feminista de la cultura política del capitalismo tardío. Debate feminista, 3, 3-40.
Gimeno Martín JC. 2008. Antropología(s)de orientación pública: “asomarse unos centímetros mllá del borde, ahí donde la perspectiva se amplía ligeramente.”In: Jabardo M, Monreal P, and Palenzuela P (eds), Antropología de orientación pública: visibilización y compromiso de la antropología. XI Congreso de Antropología de la FAAEE, Donostia: Ankulegi Antropologia Elkartea.
Hamann ET, Anderson KS, Levinson BAU, et al. .2007. Educational Policy as a Matter for Anthropologists’ Scholarly and Applied Engagement. American Anthropological Association, Council on Anthropology of Education.
Hannerz, Ulf. "Diversity is our business." American Anthropologist 112.4(2010): 539-551.
Hannerz, Ulf. "Studying down, up, sideways, through, backwards, forwards, away and at home: Reflections on the field worries of an expansive discipline." Locating the Field. Routledge, 2020. 23-41.
Jabardo, Mercedes. 2008. Introducción: Preguntas y reflexiones en torno a una antropología de orientación pública. In: Jabardo M, Monreal P, and Palenzuela P (eds), Antropología de orientación pública: visibilización y compromiso de la antropología. XI Congreso de Antropología de la FAAEE, Donostia: Ankulegi Antropologia Elkartea.
Lamphere L .2004. The Convergence ofApplied, Practicing, andPublic Anthropology in the 21st Century. Human Organization, 63(4), 431–443.
Lassiter LE. 2005. Collaborative Ethnography and Public Anthropology. Current Anthropology, 46(1), 83–106.
Lassiter LE. 2008. Moving Past Public Anthropology and Doing Collaborative Research. Napa Bulletin, 29, 70–86.
Okongwu, A. F. & Mencher, J.P. 2000 The anthropology of public policy: shifting terrains. En: Annual Review of Anthropology. Vol.29: 107-124.
Osburn, J., Caruso, G., & Wolfensberger, W. 2011. The concept of ‘best practice’: A brief overview of its meanings, scope, uses, and shortcomings. International Journal of Disability, Development and Education, 58(3), 213–222
Podjed, Dan, Meta Gorup, and Alenka BezjakMlakar. 2016. "Applied anthropology in Europe: Historical obstacles, current situation, future challenges." Anthropology in Action 23.2 (2016): 53-63.
Rogers, Patricia. 2004. "La teoría del cambio." Síntesis metodológicas: evaluación de impacto 2 (2014): 1-14.Pink, Sarah. 2004. "Guest editor's introduction: Applied visual anthropology social intervention, visual methodologies and anthropology theory." Visual Anthropology Review 20.1 (2004): 3-16.
Romaní Alfonso, Oriol. 2006. “Barcelona desde la Academia (o los avatares de una antropología implicada)”, a: Feixa C. (dir.); Porzio L.; RecioC. (coords.). Jóvenes latinos enBarcelona. Espacio público y cultura urbana, Barcelona.
Ruiz Ballesteros, Esteban. 2005. Intervención social: cultura, discursos y poder: aportaciones desde la Antropología. Madrid:Talasa.
Schwegler T and Powell MG. 2008. Unruly Experts: Methods and Forms of Collaboration in the Anthropology of Public Policy. Anthropology in Action, 15(2), 1–9.
Shore, Cris. 2010. La antropología y el estudio de la política pública: Reflexiones sobre la “formulación” de las políticas. Antípoda, 10(Junio), 21–49.
Stull, Donald D. 2019. Collaborative research and social change: Applied anthropology in action. Routledge.
Tello, Claudia Beatriz. 2017. Antropología e intervención social. Libros de Cátedra.
Van Willigen, John. 1986. Applied Anthropology: An Introduction. Massachusetts: Bergin and Garvey.
Vargas‐Cetina, Gabriela. "Do Locals Need OurHelp? On Participatory Research in Anthropology." Annals of Anthropological Practice 44.2 (2020): 202-207.
Vindrola-Padros, Cecilia, and Ginger A. Johnson. 2020. "Rapid techniques in qualitative research: a critical review of the literature." Qualitative Health Research 30.10 (2020): 1596-1604.
Wedel JR, Shore C, Feldman G, et al. 2005. Towards an Anthropology of Public Policy. Annals of the American Academy of Political and Social Science, 600(July), 30–51.
No requereix programari específic.