Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500256 Antropologia Social i Cultural | OB | 3 | 1 |
No té prerequisits.
Assignatura de tercer any del Grau en Antropologia Social i Cultural, s'imparteix durant el primer semestre i forma part de la matèria “Àmbits temàtics generals de l’ Antropologia.”
Aquesta assignatura:
Això es fa mitjançant l'aproximació a:
Al finalitzar l’assignatura l’estudiant serà capaç de:
1. Antropologia i feminisme. Conceptes bàsics i principals perspectives.
2. Les oposicions binàries de la dominació: natura/cultura, públic/privat, producció/reproducció.
3. Perspectiva antropològica sobre velles i noves violències sobre les dones.
4. Interseccionalitat: complexitzant l'anàlisi de la opressió.
5. Metodologia i epistemologia feminista. Disseny etnogràfic, antropologia i perspectiva de gènere.
6. Gènere, polítiques publiques i intervenció social.
El/la protagonista del procés de ensenyament-aprenentatge és l'estudiantat i sota aquesta premissa s'ha planificat una metodologia basada en el treball continuat.
Sobre les sessions:
L'assignatura es desenvoluparà a través de sessions presencials dirigides, supervisades i de treball autònom.
Les sessions presencials es realitzaran sempre amb tot el grup classe i es dedicaran a la presentació dels continguts de l'assignatura per part del professorat i professionals convidats, segons el calendari que es facilitarà, amb la participació activa del grup d'estudiants en el seu anàlisi i discussió, de vegades en grups reduïts pel què aquestes sessions impliquen sempre un treball autònom previ o posterior.
El treball autònom inclou activitats com la lectura i l'estudi comprensiu i analític de textos, el visionat comprensiu i analític de materials audiovisuals, la recerca de referències bibliogràfiques, la recessió de informació, l'observació i l'escriptura, entre d'altres.
Les sessions supervisades seran presencials o virtuals (amb cita prèvia) especialment orientades a contribuir al seguiment de l'assignatura i realitzar les activitats d'avaluació.
Es reservaran 15 minuts d’una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l’alumnat de les enquestes d’avaluació de l’actuació del professorat i d’avaluació de l’assignatura.
Sobre la comunicació:
La comunicació es realitzarà a través del Moodle (campus virtual).
Sobre els treballs
Consultar les instruccions específiques de cada treball.
S'hauran d'entregar a través de Moodle (Campus virtual)
Criteris de correcció generals:
-Qualitat de la presentació, format, redacció i referències bibliogràfiques en APA.
-Comprensió, amplitud i profunditat de l'anàlisi en relació amb els conceptes de l'assignatura.
-Presentació a través d'una argumentació coherent i fonamentada acadèmicament.
-Vinculació de les presentacions, bibliografies i/o visionats amb exemples etnogràfics provinents de la premsa, la pròpia experiència o l'observació etnogràfica.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Activitats, visionats i conferències en gran grup | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 12, 14, 15, 16 |
Classe magistral del professorat i experts convidats | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 9, 10, 11, 12, 13, 16, 17 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories individuals i/o grupals (presencials i/o virtuals) | 2 | 0,08 | 2, 7, 8, 10, 13, 16 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi de materials i preparació proves | 16 | 0,64 | 1, 3, 4, 5, 6, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 17 |
Lectures, anàlisi, preparació i redacció de treballs individuals i grupals i estudi | 18 | 0,72 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 15 |
Avaluació continuada
Prova individual de test i comentari crític relacionant 2 lectures proposades al programa de l'assignatura, i vinculades al bloc 1.
Compilació dels exericis realitzats al bloc 2 d'aplicació del contingut de les sessions, incloent les lectures obligatòries, les ponènecies i els visionats relacionats.
Realizació i presentació a classe d'un treball d'anàlisi basat en la observació participant aplicant la perspectiva de gènere.
L'activitat es dividirà en dues entregues.
Es valorarà la preparació i lectura dels textos associats a les sessions i la implicació als exercicis i debats d'aula.
Normativa d’avaluació
- En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
- Per considerar superada l'assignatura es necessitarà obtenir una nota mínima de 5,0 com a nota mitjana resultant de les notes obtingudes en cada una de les activitats, considerant el percentatge de cada una d'elles en la nota final.
- Un cop superada l'assignatura, aquesta no podrà ser objecte d'una nova avaluació.
- L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.
- Els que per assistència a reunions dels òrgans col·legiats de representació universitària o altres motius previstos en les seves respectives normatives no poguessin concórrer a alguna de les activitats d'avaluació programades, tenen dret a que se'ls programi un dia i hora diferents per a la seva realització.
- Els que participin en les diferents activitats d'avaluació i ho necessitin, rebran una justificació documental d'aquesta participació.
- La còpia o plagi, tant en el cas dels treballs com en el cas dels exàmens, constitueix un delicte que serà sancionat amb un 0 (zero) a l'activitat, pèrdua del dret a re-avaluació i es suspendrà tota l'assignatura. Recordar que es considera "còpia" un treball que reprodueix tot o una part el treball d'un/a altre/a company/a. "Plagi" és presentar tot o part d'un text d'un/a autor/a com a propi, sense citar les fonts, sigui en paper o en format digital. Veure documentació de la UAB sobre “plagi” en: http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html.
- En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
- Qui lliura les activitats dos dies tard no pot obtenir més d’un 8 de qualificació, i qui els lliura entre 2 i 7 dies tard, no pot obtenir més d’un 5.
Sobre la recuperació
- Per participar a la recuperació l’alumnat ha d’haver estat prèviament avaluat en un conjunt d’activitats que equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total i haver obtingut una nota mitjana de les 3 (tres) activitats d’avaluació equivalent o superior a 3,5.
- La recuperació constarà d’una única prova i es realitzarà el dia, hora i lloc establerts per la Facultat.
- La nota obtinguda constituirà la nota final de l’assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Participació | 10% | 10 | 0,4 | 1, 4, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 14, 15, 17 |
Test i comentari crític vinculant dos textos obligatoris | 30% | 18 | 0,72 | 2, 4, 6, 8, 11, 12, 14 |
Treball grupal basat en la observació participant | 30% | 18 | 0,72 | 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 13 |
Treball individual basat en les lectures obligatòries, les ponencies invitades i el temari desenvolupat | 30% | 18 | 0,72 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 14, 15, 16 |
Aixelà Cabré, Y. (2005). Género y antropología social. Sevilla: Editorial Doble J.
Azkue, I. M., Luxán, M., & Legarreta, M. (2014). Otras formas de (re) conocer. Reflexiones, herramientas y aplicaciones desde la investigación feminista. Donosti-San Sebastian: Universidad del País Vasco.
Crasnow, S. (2007). Feminist anthropology and sociology: Issues for social science. In Philosophy of anthropology and sociology (pp. 755-789). North-Holland.
Cortés Maisonave, A., & Manjarrez, J. (2021). Género y movilidades: lecturas feministas de la migración.
Del Valle, Teresa. 2006-2007 [2002]. "Contribuciones, significatividad y perspectivas futuras de la Antropología Feminista" Kobie. Antropología Cultural 12: 35-60
Essed. Ph., Goldberg, T. & Kobayashi, A. (2009). A companion to Gender Studies. Oxford: Wiley-Blackwell.
Geller, P. L., & Stockett, M. K. (Eds.). (2006). Feminist anthropology: past, present, and future. University of Pennsylvania Press.
Gil, C. G. (2019). Explorar posibilidades y potencialidades de una etnografía feminista. Disparidades. Revista de Antropología, 74(1), e002a-e002a.
Harris, O. y Young, K. (1979). Antropología y feminismo. Barcelona: Editorial Anagrama.
Héritier, F. (1996). Masculino/Femenino. El pensamiento de la diferencia. Barcelona: Ariel.
Lagarde, M. (2008). Antropología, feminismo y política: violencia feminicida y derechos humanos de las mujeres. In Retos teóricos y nuevas prácticas (pp. 209-240). Ankulegi.
Lewin, E. (2006). Feminist Anthropology. A Reader. Oxford: Blackwell.
Lamas, M. (2018). La antropología feminista y la categoría género. La antropología feminista y la categoría género, 111-140.
McClaurin, I. (Ed.). (2001). Black feminist anthropology: Theory, politics,praxis, and poetics. Rutgers University Press.
Mascia-Lees, F. E., & Black, N. J. (2016). Gender and anthropology. Waveland Press.
Martín Casares, A. (2006). Antropología del Género. Culturas, mitos y estereotipos sexuales. Madrid: Cátedra.
Méndez, L. (2007). Antropología feminista. Madrid: Síntesis.
Moncó, Beatriz. (2011). Antropología del género. Madrid: Síntesis.
Moore, H. [1988] (1991). Antropología y feminismo. Madrid: Cátedra.
Nencel, Lorraine. (2014). "Situating Reflexivity: Voices, Positionalities and Representations in Feminist Ethnographic Texts". Women's Studies International Forum 43: 75-83. https://doi.org/10.1016/j.wsif.2013.07.018
Rodó-Zárate, M. (2021). Interseccionalitat. Desigualtats, llocs i emocions. Manresa: Tigre de paper.
Scheper‐Hughes, N. (1983). Introduction: The problem of bias in androcentric and feminist anthropology.
Stolcke, Verena. (1996). "Antropología del género. El cómo y el porqué de las mujeres", en Joan Prat y Ángel Martínez (eds.), Ensayos de Antropología cultural. Barcelona. Ariel.
Thurén, B. M. (2005). ¿ Cómo hacer etnografía feminista" hacia arriba"?: Dilemas éticos y políticos para la antropología crítica.
Wies, J. R., &Haldane, H. J. (Eds.). (2011). Anthropology at the front lines of gender-based violence. Vanderbilt University Press.
No es requjereix programari específic.