Logo UAB
2022/2023

Etnologia regional I

Codi: 101242 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500256 Antropologia Social i Cultural OT 3 1
2500256 Antropologia Social i Cultural OT 4 1

Professor/a de contacte

Nom:
Montserrat Ventura Oller
Correu electrònic:
montserrat.ventura@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Altres indicacions sobre les llengües

saber-lo llegir

Prerequisits

Cal haver cursat primer i segon curs del grau d'Antropologia Social i Cultural

Objectius

Aprofundiment en els camps clàssics de l'Antropologia a través del cas etnogràfic dels pobles indígenes de les terres baixes d’Amèrica del Sud, per proporcionar una aproximació holista a la diversitat cultural, exemples concrets d’aplicació dels enfocaments teòrics estudiats en les matèries troncals, i un aprofundiment en temes emergents de l’antropologia dels pobles indígenes, enfocats al desenvolupament professional de l’alumnat.

Els alumnes han de reconèixer i identificar la realitat complexa i canviant dels pobles indígenes de les terres baixes d’Amèrica del Sud, des del passat pre-colonial fins a la situació social actual, marcada per processos de globalització. L’alumnat ha de ser capaç de detectar i analitzar les dimensions socioculturals centrals, així com els principals canvis i continuïtats de les societats indígenes en els àmbits econòmic, ecològic, polític, social i ritual. A partir d'aquí es presentaran estudis de cas, i s’oferiran eines per analitzar aquesta àrea des d'un punt de vista dinàmic, tot considerant la permanent tensió entre la lluita per la conservació de la particularitat i el que la fa possible per excel·lència, el territori, la llengua, i la inserció en un món global.

Competències

    Antropologia Social i Cultural
  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Aprehendre la diversitat cultural a través de l'etnografia i avaluar críticament els materials etnogràfics com a coneixement de contextos locals i com a proposta de models teòrics.
  • Demostrar habilitats per treballar de manera autònoma o en equip per tal d'assolir els objectius planificats, en aquest cas en contextos multiculturals i interdisciplinaris.
  • Fer servir les eines digitals i interpretar fonts documentals específiques de manera crítica.
  • Fer treballs escrits o presentacions orals efectius i adaptats al registre adequat en diferents llengües.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Utilitzar el corpus etnogràfic i teòric de la disciplina amb capacitat d'anàlisi crítica i de síntesi.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
  2. Analitzar les complementarietats i les incongruències de diferents informes etnogràfics de la mateixa zona.
  3. Aplicar el coneixement de la variabilitat cultural i de la gènesi d’'aquesta per evitar les projeccions etnocèntriques.
  4. Aprehendre la diversitat cultural a través de l'etnografia i avaluar críticament els materials etnogràfics com a coneixement de contextos locals.
  5. Avaluar críticament els materials etnogràfics com a proposta de models teòrics.
  6. Avaluar críticament els models teòrics explícits i implícits als materials etnogràfics.
  7. Avaluar els aspectes positius i negatius de la dialèctica entre etnografies específiques i comparacions d'abast transcultural.
  8. Comunicar fent un ús no sexista ni discriminatori del llenguatge.
  9. Conèixer els efectes aculturadors de l'expansió colonial.
  10. Expressar les idees amb un vocabulari específic adequat a la disciplina.
  11. Identificar i aplegar críticament la bibliografia bàsica que ha conformat el camp d'estudi.
  12. Identificar la variabilitat sociocultural a través de textos etnogràfics i fonts audiovisuals.
  13. Identificar la variabilitat sociocultural en contextos etnogràfics específics.
  14. Identificar la variabilitat transcultural dels sistemes econòmics, de parentiu, polítics, simbòlics i cognitius, educatius i de gènere, i la teoria antropològica que hi fa referència.
  15. Identificar les idees principals i les secundàries i expressar-les amb correcció lingüística.
  16. Integrar de manera holística els desenvolupaments dels camps clàssics de l'antropologia.
  17. Interpretar la diversitat cultural a través de l'etnografia.
  18. Planificar la feina de manera efectiva individualment o en grup per a la consecució dels objectius plantejats.
  19. Sintetitzar els coneixements adquirits sobre l'origen i les transformacions experimentades pels diversos camps d'estudi de la disciplina.
  20. Valorar l'impacte de les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.

Continguts

PART I: Etnologia regional a l’Amazònia: camps clàssics

 1.Història, Categories ètniques, i classificacions culturals 

2.Ecologia, economia, organització social i política 

3.Persona, cos, xamanisme i simbolisme 

PART II: Etnologia regional a l’Amazònia: camps emergents

4. Museus i societat

5. Antropologia col·laborativa

6. Llengua, cultura, formes indígenes de coneixement

7. Etnoecologia, Tecnologia local

8. Pau, resolució de conflictes, i mediació

9. Antropologia, desenvolupament i turisme

Metodologia

Activitats formatives i metodologia docent

Classes teòriques i pràctiques dirigides: classes magistrals amb suport audio-visual

Lectura de textos i anàlisi de productes audiovisuals de contingut etnogràfic, incloent una visita a un museu o similar: lectura de textos i visionat de documentals etnogràfics

Redacció i presentació de treballs; estudi individual: redacció de treballs de síntesi i d'anàlisi a partir d'una guia que serà publicada durant el curs en el Campus virtual, i presentació pública.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals de la professora 30 1,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 19, 20
Discussió sobre temes emergents 3 0,12 1, 4, 8, 9, 10, 11, 13, 17, 19, 20
Visionat i discussió de documentals 3 0,12 3, 4, 6, 10, 12, 13, 14, 15, 17
Visita a Museu o similar 5 0,2 1, 3, 4, 9, 13, 17, 19
Tipus: Supervisades      
Tutories per comprensió de textos i continguts i de preparació del treball escrit 2 0,08 1, 3, 4, 5, 7, 10, 12, 15, 16, 18, 19, 20
Tipus: Autònomes      
Estudi individual 20 0,8 1, 3, 4, 5, 6, 7, 11, 14, 16, 17, 18, 19, 20
Lectura de textos i documentació etnogràfica 25 1 2, 4, 5, 6, 7, 12, 13, 14, 15, 17, 18, 20
Redacció de treballs 20 0,8 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 14, 15, 17, 18, 19

Avaluació

L'estudiant realitzarà una prova escrita de síntesi dels continguts de tres blocs temàtics a partir de les lectures proposades amb un pès del 30%.

L'estudiant haurà de lliurar un treball de reflexió a partir d’una activitat que pot ser una sortida a un museu o equivalent amb un pès del 30%

L’estudiant haurà de lliurar un treball de recerca d’un tema emergent sobre l’àrea a partir de lectures de textos i altres fonts, amb un pès del 30%

L’estudiant participarà en una sessió de presentació de treballs amb un pès del 10%.

Les lectures obligatòries, optatives i la pauta del treball es publicaran al Campus virtual al llarg del curs.

Cal presentar tots els treballs en el termini establert per a ser avaluat.

Per participar a la recuperació l’alumnat ha d’haver estat prèviament avaluat en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total.

L'alumnat que hagi suspès una (o més) de les proves amb una nota inferior a 5, podrà recuperar-la presentant-la de nou en la data prevista per la Facultat per a re-avaluació.

 

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Presentació pública 10% 2 0,08 1, 4, 6, 8, 10, 11, 12, 15, 16, 18, 19, 20
Prova de síntesi 30% 10 0,4 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 19
Treball de recerca 30% 20 0,8 1, 3, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 15, 16, 18, 19, 20
Treball de reflexió 30% 10 0,4 3, 4, 6, 8, 9, 10, 13, 17, 18

Bibliografia

Bibliografia de referència

ALBERT, B. & A. R. RAMOS (ORG) 2000 Pacificando o Branco. Cosmologias do contato no Norte-Amazônico, Sao Paulo: Editores UNESP.

BERGMAN , R .1990(1980) Economia Amazónica Lima: CAAP.

CALAVIA, O. 2020 Tierras bajas de América del Sur. Ensayos de Etnografía teórica, Madrid: Nola Editores.

CANALS, R, CELIGUETA, G. Y G. OROBITG (Eds.) 2012 La paz desde abajo. Perspectivas antropológicas sobre la paz en contextos indígenas y afroamericanos, Barcelona: UBe.

CARNEIRO DA CUNHA, M. 1986 Antropologia do Brasil, Sao Paulo: editora brasiliense.

CHAUMEIL, J.-P. 1983 Voir, savoir, pouvoir. Le chamanisme chez les Yagua du Nord-Est péruvien, Paris: Ed. de l'E.H.E.S.S.

CLASTRES, P. 1986(1972) Crónica de los indios Guayaquis, Barcelona:Alta Fulla.

1981(1980) Investigaciones en antropología política, Barcelona:Gedisa.

CORREA, F.(ed) (?) La selva humanizada. Ecología alternativa en el trópico húmedo colombiano, Bogotá: instituto Colombiano de Antropología / Fondo FEN de Colombia / Fondo Editorial CEREC.

DECLARACIÓN DE LAS NACIONES UNIDAS SOBRE LOS DERECHOS DE LOS PUEBLOS INDÍGENAS

DESCOLA, Ph. 1986 La nature domestique: symbolisme et praxis dans l'écoloqie des Achuar, Paris: Fondation Singer-Po1ignac / Editions de la Maison des Sciences de l'Homme. Trad:  La selva culta, Quito: IFEA/ Abya-Ya1a.

ERIKSON, Ph. 1996 La griffe des Aïeux. Marquage du corps et démarquages ethniques chez les Matis d’Amazonie, Paris: Éd. Peeters.

GORDON, C. 2006 Economia selvagem. Ritual e mercadoria entre os índios Xikrin-Mebêngôkre, Sao Paulo: UNESP

HALBMAYER, E. (ed.) 2020 Amerindian Socio-cosmologies between the Andes, Amazonia and Mesoamerica, London & New York: Routledge.

HAMES, R.B. &,VICKERS, W.T.(eds.) 1983 Adaptive Responses of Native Amazonians, N.Y.:Academic Press.

KENSINGER, K.M. (ed) 1984 Marriage Practices in Lowland South America, Urbana & Chicago: University of Illinois Press.

KOPENAWA, D. & B. ALBERT 2010 La chute du ciel. Paroles d'un chaman yanomami, Paris: Plon.

L'HOMME, Avril-Décembre 1993 La remonté e de l'Amazone.  Anthropologie et Histoire des Sociétés Amazoniennes, nums.126-128.

LATHRAP, D.W. 1970 The Upper Amazon, London: Thames and Hudson.

LEVI-STRAUSS, C. 1955 Tristes Tropiques, Paris: Plon. Trad: 1969 Tristos Tròpics, Barcelona: Anagrama.

1985 La potière Jalouse, Paris: Plon. Trad: 1986 La alfarera celosa, Barcelona, Buenos Aires:Paidos.

LÓPEZ GARCÍA, J. y P. PITARCH (eds.) 2006 Lugares indígenas de la violencia en Iberoamérica, Madrid, Madrid: AECI

McCALLUM, C. 2001 Gender and Sociality in Amazonia. How real People are Made, Oxford & New York: Berg.

MEGGERS, B. 1971 Amazonia: Man and Culture in a Counterfeit Paradise, Chicago: Aldine. Trad: 1984 Amazonía. Un paraíso ilusorio, Mexico: Siglo XXI.

METRAUX, A. 1967 Réligions et magies indiennes d'Amérique du Sud, Paris: Gallimard.

MORÁN, E. 1993 La ecología humana de los pueblos de la Amazonía, México: FCE.

NUGENT, S. Amazonian Caboblo Society. An Essay on Invisibility and Peasant Economy, Providence / Oxford: Berg.

REICHEL-DOLMATOFF, G. 1968 Desana. Simbolismo de los indios Tukano del Vaupés, Bogotá: Universidad de los Andes.

1978(1975) El chamán y el jaguar, Mexico:Siglo XXI.

RENARD-CASEVITZ, F.-M., SAIGNES, Th. TAYLOR, A.C. 1986 L'Inca, l'espagnol et les sauvages, Paris: Recherches sur les civilisations. Trad: 1988 Al este de los Andes, Quito:Abya-Yala.

REYES-GARCÍA, V. Y T. HUANCA (Eds.) 2014 Cambio global, cambio local. La sociedad Tsimane' ante la globalización, Barcelona: ICaria/ICA.

RIVERA ANDÍA, J.J. (ed.) 2019 Non-Humans in Amerindian South America, New York and Oxford: Berghahn.

RIVIERE, P. 1984 Individual and Society in Guiana. A comparative Study of social organization, N.Y., Cambridge U.P.

SANTOS, F. (ed.) 1996 Globalización y cambio en la Amazonía indígena, Quito: Abya-Yala.

SANTOS, F. (ed.) 2012 La vida oculta de las cosas. Teorías indígenas de la materialidad y la personeidad, Quito: Abya-Yala 

STEWARD, J. (ed) 1948 Handbook of South American Indians, Washington D.C.: Smithsonian Institution.

SURRALLÉS, A. 2009 [2003] En el corazón del sentido. Percepción, afectividad, acción en los candoshi, Alta Amazonía, Lima: IFEA / IWGIA.

SURRALLÉS, A. y P. GARCÍA HIERRO (eds) 2004 Tierra adentro. Territorio indígena y percepción del entorno, Copenhague: IWGIA.

VENTURA I OLLER, M. 2009 Identité, cosmologie et chamanisme des Tsachila de l’Équateur. À la croisée des chemins, Paris: L’Harmattan.

VIVEIROS DE CASTRO, E. 1993 From the Enemy’s Point of View. Humanity and Divinity in an Amazonian Society, Chicago & London: The University of Chicago Press.

  A l'inici de curs es lliurarà una llista de textos per blocs temàtics on hi constarà la bibliografia específica i l'obligatòria

 

Programari

Microsoft Word, PowerPoint