Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500256 Antropologia Social i Cultural | OT | 3 | 1 |
2500256 Antropologia Social i Cultural | OT | 4 | 1 |
Cal haver cursat primer i segon curs del grau d'Antropologia Social i Cultural
Aprofundiment en els camps clàssics de l'Antropologia a través del cas etnogràfic dels pobles indígenes de les terres baixes d’Amèrica del Sud, per proporcionar una aproximació holista a la diversitat cultural, exemples concrets d’aplicació dels enfocaments teòrics estudiats en les matèries troncals, i un aprofundiment en temes emergents de l’antropologia dels pobles indígenes, enfocats al desenvolupament professional de l’alumnat.
Els alumnes han de reconèixer i identificar la realitat complexa i canviant dels pobles indígenes de les terres baixes d’Amèrica del Sud, des del passat pre-colonial fins a la situació social actual, marcada per processos de globalització. L’alumnat ha de ser capaç de detectar i analitzar les dimensions socioculturals centrals, així com els principals canvis i continuïtats de les societats indígenes en els àmbits econòmic, ecològic, polític, social i ritual. A partir d'aquí es presentaran estudis de cas, i s’oferiran eines per analitzar aquesta àrea des d'un punt de vista dinàmic, tot considerant la permanent tensió entre la lluita per la conservació de la particularitat i el que la fa possible per excel·lència, el territori, la llengua, i la inserció en un món global.
PART I: Etnologia regional a l’Amazònia: camps clàssics
1.Història, Categories ètniques, i classificacions culturals
2.Ecologia, economia, organització social i política
3.Persona, cos, xamanisme i simbolisme
PART II: Etnologia regional a l’Amazònia: camps emergents
4. Museus i societat
5. Antropologia col·laborativa
6. Llengua, cultura, formes indígenes de coneixement
7. Etnoecologia, Tecnologia local
8. Pau, resolució de conflictes, i mediació
9. Antropologia, desenvolupament i turisme
Activitats formatives i metodologia docent
Classes teòriques i pràctiques dirigides: classes magistrals amb suport audio-visual
Lectura de textos i anàlisi de productes audiovisuals de contingut etnogràfic, incloent una visita a un museu o similar: lectura de textos i visionat de documentals etnogràfics
Redacció i presentació de treballs; estudi individual: redacció de treballs de síntesi i d'anàlisi a partir d'una guia que serà publicada durant el curs en el Campus virtual, i presentació pública.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals de la professora | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 19, 20 |
Discussió sobre temes emergents | 3 | 0,12 | 1, 4, 8, 9, 10, 11, 13, 17, 19, 20 |
Visionat i discussió de documentals | 3 | 0,12 | 3, 4, 6, 10, 12, 13, 14, 15, 17 |
Visita a Museu o similar | 5 | 0,2 | 1, 3, 4, 9, 13, 17, 19 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories per comprensió de textos i continguts i de preparació del treball escrit | 2 | 0,08 | 1, 3, 4, 5, 7, 10, 12, 15, 16, 18, 19, 20 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi individual | 20 | 0,8 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 11, 14, 16, 17, 18, 19, 20 |
Lectura de textos i documentació etnogràfica | 25 | 1 | 2, 4, 5, 6, 7, 12, 13, 14, 15, 17, 18, 20 |
Redacció de treballs | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 14, 15, 17, 18, 19 |
L'estudiant realitzarà una prova escrita de síntesi dels continguts de tres blocs temàtics a partir de les lectures proposades amb un pès del 30%.
L'estudiant haurà de lliurar un treball de reflexió a partir d’una activitat que pot ser una sortida a un museu o equivalent amb un pès del 30%
L’estudiant haurà de lliurar un treball de recerca d’un tema emergent sobre l’àrea a partir de lectures de textos i altres fonts, amb un pès del 30%
L’estudiant participarà en una sessió de presentació de treballs amb un pès del 10%.
Les lectures obligatòries, optatives i la pauta del treball es publicaran al Campus virtual al llarg del curs.
Cal presentar tots els treballs en el termini establert per a ser avaluat.
Per participar a la recuperació l’alumnat ha d’haver estat prèviament avaluat en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total.
L'alumnat que hagi suspès una (o més) de les proves amb una nota inferior a 5, podrà recuperar-la presentant-la de nou en la data prevista per la Facultat per a re-avaluació.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Presentació pública | 10% | 2 | 0,08 | 1, 4, 6, 8, 10, 11, 12, 15, 16, 18, 19, 20 |
Prova de síntesi | 30% | 10 | 0,4 | 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 19 |
Treball de recerca | 30% | 20 | 0,8 | 1, 3, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 15, 16, 18, 19, 20 |
Treball de reflexió | 30% | 10 | 0,4 | 3, 4, 6, 8, 9, 10, 13, 17, 18 |
Bibliografia de referència
ALBERT, B. & A. R. RAMOS (ORG) 2000 Pacificando o Branco. Cosmologias do contato no Norte-Amazônico, Sao Paulo: Editores UNESP.
BERGMAN , R .1990(1980) Economia Amazónica Lima: CAAP.
CALAVIA, O. 2020 Tierras bajas de América del Sur. Ensayos de Etnografía teórica, Madrid: Nola Editores.
CANALS, R, CELIGUETA, G. Y G. OROBITG (Eds.) 2012 La paz desde abajo. Perspectivas antropológicas sobre la paz en contextos indígenas y afroamericanos, Barcelona: UBe.
CARNEIRO DA CUNHA, M. 1986 Antropologia do Brasil, Sao Paulo: editora brasiliense.
CHAUMEIL, J.-P. 1983 Voir, savoir, pouvoir. Le chamanisme chez les Yagua du Nord-Est péruvien, Paris: Ed. de l'E.H.E.S.S.
CLASTRES, P. 1986(1972) Crónica de los indios Guayaquis, Barcelona:Alta Fulla.
1981(1980) Investigaciones en antropología política, Barcelona:Gedisa.
CORREA, F.(ed) (?) La selva humanizada. Ecología alternativa en el trópico húmedo colombiano, Bogotá: instituto Colombiano de Antropología / Fondo FEN de Colombia / Fondo Editorial CEREC.
DECLARACIÓN DE LAS NACIONES UNIDAS SOBRE LOS DERECHOS DE LOS PUEBLOS INDÍGENAS
DESCOLA, Ph. 1986 La nature domestique: symbolisme et praxis dans l'écoloqie des Achuar, Paris: Fondation Singer-Po1ignac / Editions de la Maison des Sciences de l'Homme. Trad: La selva culta, Quito: IFEA/ Abya-Ya1a.
ERIKSON, Ph. 1996 La griffe des Aïeux. Marquage du corps et démarquages ethniques chez les Matis d’Amazonie, Paris: Éd. Peeters.
GORDON, C. 2006 Economia selvagem. Ritual e mercadoria entre os índios Xikrin-Mebêngôkre, Sao Paulo: UNESP
HALBMAYER, E. (ed.) 2020 Amerindian Socio-cosmologies between the Andes, Amazonia and Mesoamerica, London & New York: Routledge.
HAMES, R.B. &,VICKERS, W.T.(eds.) 1983 Adaptive Responses of Native Amazonians, N.Y.:Academic Press.
KENSINGER, K.M. (ed) 1984 Marriage Practices in Lowland South America, Urbana & Chicago: University of Illinois Press.
KOPENAWA, D. & B. ALBERT 2010 La chute du ciel. Paroles d'un chaman yanomami, Paris: Plon.
L'HOMME, Avril-Décembre 1993 La remonté e de l'Amazone. Anthropologie et Histoire des Sociétés Amazoniennes, nums.126-128.
LATHRAP, D.W. 1970 The Upper Amazon, London: Thames and Hudson.
LEVI-STRAUSS, C. 1955 Tristes Tropiques, Paris: Plon. Trad: 1969 Tristos Tròpics, Barcelona: Anagrama.
1985 La potière Jalouse, Paris: Plon. Trad: 1986 La alfarera celosa, Barcelona, Buenos Aires:Paidos.
LÓPEZ GARCÍA, J. y P. PITARCH (eds.) 2006 Lugares indígenas de la violencia en Iberoamérica, Madrid, Madrid: AECI
McCALLUM, C. 2001 Gender and Sociality in Amazonia. How real People are Made, Oxford & New York: Berg.
MEGGERS, B. 1971 Amazonia: Man and Culture in a Counterfeit Paradise, Chicago: Aldine. Trad: 1984 Amazonía. Un paraíso ilusorio, Mexico: Siglo XXI.
METRAUX, A. 1967 Réligions et magies indiennes d'Amérique du Sud, Paris: Gallimard.
MORÁN, E. 1993 La ecología humana de los pueblos de la Amazonía, México: FCE.
NUGENT, S. Amazonian Caboblo Society. An Essay on Invisibility and Peasant Economy, Providence / Oxford: Berg.
REICHEL-DOLMATOFF, G. 1968 Desana. Simbolismo de los indios Tukano del Vaupés, Bogotá: Universidad de los Andes.
1978(1975) El chamán y el jaguar, Mexico:Siglo XXI.
RENARD-CASEVITZ, F.-M., SAIGNES, Th. TAYLOR, A.C. 1986 L'Inca, l'espagnol et les sauvages, Paris: Recherches sur les civilisations. Trad: 1988 Al este de los Andes, Quito:Abya-Yala.
REYES-GARCÍA, V. Y T. HUANCA (Eds.) 2014 Cambio global, cambio local. La sociedad Tsimane' ante la globalización, Barcelona: ICaria/ICA.
RIVERA ANDÍA, J.J. (ed.) 2019 Non-Humans in Amerindian South America, New York and Oxford: Berghahn.
RIVIERE, P. 1984 Individual and Society in Guiana. A comparative Study of social organization, N.Y., Cambridge U.P.
SANTOS, F. (ed.) 1996 Globalización y cambio en la Amazonía indígena, Quito: Abya-Yala.
SANTOS, F. (ed.) 2012 La vida oculta de las cosas. Teorías indígenas de la materialidad y la personeidad, Quito: Abya-Yala
STEWARD, J. (ed) 1948 Handbook of South American Indians, Washington D.C.: Smithsonian Institution.
SURRALLÉS, A. 2009 [2003] En el corazón del sentido. Percepción, afectividad, acción en los candoshi, Alta Amazonía, Lima: IFEA / IWGIA.
SURRALLÉS, A. y P. GARCÍA HIERRO (eds) 2004 Tierra adentro. Territorio indígena y percepción del entorno, Copenhague: IWGIA.
VENTURA I OLLER, M. 2009 Identité, cosmologie et chamanisme des Tsachila de l’Équateur. À la croisée des chemins, Paris: L’Harmattan.
VIVEIROS DE CASTRO, E. 1993 From the Enemy’s Point of View. Humanity and Divinity in an Amazonian Society, Chicago & London: The University of Chicago Press.
A l'inici de curs es lliurarà una llista de textos per blocs temàtics on hi constarà la bibliografia específica i l'obligatòria
Microsoft Word, PowerPoint