2022/2023
Sociologia i psicologia del turisme
Codi: 101226
Crèdits: 6
Titulació |
Tipus |
Curs |
Semestre |
2500894 Turisme |
OT |
4 |
2 |
Utilització d'idiomes a l'assignatura
- Llengua vehicular majoritària:
- anglès (eng)
- Grup íntegre en anglès:
- Sí
- Grup íntegre en català:
- No
- Grup íntegre en espanyol:
- No
Altres indicacions sobre les llengües
tutories també en aquesta llengua
Prerequisits
L'assignatura es desenvolupa sota aportacions de diverses fonts de les ciències socials i humanes, és per això que, es demana lectura contínua d'articles acadèmics, llibres, estudis, revistes i notícies
Objectius
- Conèixer i aplicar continguts de les ciències socials i humanes a l'anàlisi del turisme.
- Argumentar de manera crítica i reflexiva sobre les característiques que defineixen el fenomen turístic a escala global i local.
- Conéixer els elements socioculturals que componen el turisme.
- Observar, analitzar i adoptar una visió holística sobre els models interpretatius del turisme.
- Comprendre les característiques i les motivacions dels individus com a consumidors i productors de turisme.
Competències
- Definir i aplicar els objectius, les estratègies i les polítiques comercials en les empreses i entitats turístiques.
- Demostrar un comportament responsable amb el medi ambient.
- Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
- Gestionar els conceptes relacionats amb la planificació i la comercialització de destinacions, recursos i espais turístics, així com els seus instruments i funcionament.
- Planificar i gestionar activitats partint de la qualitat i la sostenibilitat.
- Prendre decisions en contextos d'incertesa i ser capaç d'avaluar i preveure les conseqüències d'aquestes decisions a curt, mitjà i llarg terminis.
- Treball en grup.
Resultats d'aprenentatge
- Aplicar les estratègies de comunicació i de màrqueting a les organitzacions públiques i privades del turisme i a les entitats públiques de promoció.
- Demostrar un comportament responsable amb el medi ambient.
- Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
- Identificar els instruments relacionats amb la comercialització i la promoció de productes, empreses i territoris.
- Planificar i gestionar activitats partint de la qualitat i la sostenibilitat.
- Prendre decisions en contextos d'incertesa i ser capaç d'avaluar i preveure les conseqüències d'aquestes decisions a curt, mitjà i llarg terminis.
- Treball en grup.
Continguts
PRIMERA PART: El turisme com a ciència social i humana
Tema 1: La sociologia a l'àmbit de l'oci i el turisme
Tema 2: Disciplines que aporten coneixement al turisme
Tema 3: Nocions de recerca social aplicades al turisme
SEGONA PART: Sociologia del turisme
Tema 4: Desenvolupament històric de la sociologia del turisme
Tema 5: El sistema turístic: imatges, cultures, economia, medi ambient, tecnologia
Tema 6: La construcció d'una destinació turística de masses. Una perspectiva sociològica
TERCERA PART: Psicologia social del turisme
Tema 7: Motivació humana, comportament social i consum turístic
Tema 8: L'experiència de l'autenticitat. Representacions, ficció, imaginació i simulacions
QUARTA PART: El turisme del demà
Tema 9: El turisme sota la COVID-19. Un enfocament etnogràfic
Tema 10: Imaginar el futur del turisme. Reflexions des de la sociologia i la psicologia
Metodologia
Des del punt de vista metodològic, l'assignatura funcionarà en base als següents criteris:
1. Criteri de l'estudi teòric de l'assignatura: que es concreta en exposicions a les classes presencials, en la forma magistral.
2. Criteri dels casos i de les activitats pràctiques dins i fora de l'aula, en termes de resolució de problemes, de comprensió de situacions a partir d'articles i textos de llibres, exposicions concretes sobre una notícia.
3. Criteri de realització de treballs en grup, prèviament acotats dins l'àmbit de l'assignatura i que seran seguits mitjançant la tutoria i exposats posteriorment.
4. Criteri de les tutories, presencial i per correu, com a factor complementari i de consulta i ajuda a l'alumne en les qüestions teòriques i pràctiques proposades.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Avaluació
El sistema d'avaluació utilitzat és continu i consta de quatre apartats:
- Primer apartat: 40% destinat a l'avalació d'un examen final de matèria teòrica.
- Segon apartat: 40% destinat a l'avaluació del treball obligatori realitzat en grup, i que correspon a les hores dedicades per l'alumne dins i fora de classes.
- Tercer apartat: 10% de l'avaluació destinada a la valoració dels debats, casos pràctics realitzats a l'aula (activitats dirigides presencials).
- Quart apartat: 10% corresponent a l’assistència i participació.
Nota important:
- Per aprovar l'assignatura, la nota resultant (mitjana de tots els apartats) haurà de ser com a mínim un 5. Cada apartat haurà de ser valorat com a mínim amb un 3 per fer mitja.
- El plagi parcial o total suposarà la no-acreditació de tota l’assignatura.
- En cas de no realitzar el treball grupal o suspendre'l, l'alumne podrà optar a un examen final.
Activitats d'avaluació
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Assistència i participació |
10% |
0
|
0 |
3, 5, 6
|
Casos pràctics |
10% |
0
|
0 |
4, 6
|
Examen final |
40% |
2
|
0,08 |
2, 3, 5, 6
|
Treball individual i grupal |
40% |
0
|
0 |
1, 2, 3, 7
|
Bibliografia
1. Bibliografia bàsica:
- Augé, M. (2010). El viaje imposible. Gedisa.
- Cañada, E., Murray, I. (2019). Turistificación global: perspectivas críticas en turismo. Icaria.
- Didier, U, J. (2002). El idiota que viaja. Francia. Ed. Petite Bibliothèque Payot.
- Graburn, N., Jafari, J. (1991). Introduction: Tourism social science,Annals of Tourism Research, 18(1), pp. 1-11.
- MacCannell, D. (1999) The tourist. A new theory of leisure class. U.S. University of California.
- Boissevain, J. (1996). Coping with Tourists. European Reactions to Mass Tourism. Berghahn.
- Myers, D (2005). Social Psychology. London. McGraw-Hill.
- Santana, A. (1997). Antropología y turismo. ¿Nuevas hordas, bviejas culturas?. Ariel.
- Smith, V. (1995). Hosts and Guests. The anthropology of Tourism. University of Pennsylvania.
- Urry John & Larsen, J. (2011). The tourist gaze 3.0. London. Sage
- Yanes, S. (2021). La cuestión turística. Trece entrevista para repensar el turismo. Alba Sud & Pasos.
2. Bibliografia complementària:
- Aitchison, C. (2001). Theorizing other discourses of tourism, gender and culture. Can the subaltern speak (in tourism). Tourist Studies, 1, 133-147.
- Cohen, E. (1984). The Sociology of Tourism: Approaches, Issues, and Findings. Annual Review of Sociology, 10, pp. 373-392
- Higgins-Desbiolles, F. & Whyte, K. P. (2013). No high hopes for hopeful tourism: A critical comment. Annals of Tourism Research, 40, pp. 428-433.
- Jurdao, F. (1992). Los mitos del turismo. Endymon.
- Nogués Pedregal, A. M. (2009). Genealogía de la difícil relación entre antropología social y turismo. Pasos. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 7(1), pp. 43-56.
- Nuñez, T. (1965). Tourism, Tradition, and Acculturation: Weekendismo in a Mexican Village. Ethnology, 2 (3), pp. 347-352
- Murray, I (2015). Capitalismo y Turismo en España. Del ‘milagro económico a la gran crisis’. Islas Baleares. AlbaSud.
- Wang, N. (1999). Rethinking authenticity in tourism experience. Annals of Tourism Research, 26(2), 349-370.
- Edensor, T. (1998). Tourists at the Taj. Routledge.