2022/2023
										
																		
										
																			
										
																				
										
																					
										
																						
										
																					Sociologia i psicologia del turisme
										
																					
										
																			
										
																			Codi: 101226
										
																			Crèdits: 6
										
																		
										
																	 
										
																	
										
																		
										
																			
										
																				
										
																					| Titulació | 
										
																					Tipus | 
										
																					Curs | 
										
																					Semestre | 
										
																				
										
																			
										
																			
										
																				
										
																					
										
																						| 2500894 Turisme | 
										
																						OT | 
										
																						4 | 
										
																						2 | 
										
																					
										
											
										
																					
										
																				
										
																			
										
																		
										
																	 
										
																	
										
																	
										
											
										
																	
										
																		Utilització d'idiomes a l'assignatura
										
											
										
																		
										
																			- Llengua vehicular majoritària:
 - anglès (eng)
 
										
																			
										
																			
										
																				- Grup íntegre en anglès:
 - Sí
 
										
																				- Grup íntegre en català:
 - No
 
										
																				- Grup íntegre en espanyol:
 - No
 
										
																			
										
																		
										
																	 
										
																	
										
																	
										
											
										
																	
										
																		
										
																			
Altres indicacions sobre les llengües
										
																			
										
																			tutories també en aquesta llengua
										
																		
										
																	
										
																	
										
																		
Prerequisits
										
											
										
																		L'assignatura es desenvolupa sota aportacions de diverses fonts de les ciències socials i humanes, és per això que, es demana lectura contínua d'articles acadèmics, llibres, estudis, revistes i notícies
										
																	
										
																	
										
																		Objectius
										
											
										
																		
										
											- Conèixer i aplicar continguts de les ciències socials i humanes a l'anàlisi del turisme.
 
										
											- Argumentar de manera crítica i reflexiva sobre les característiques que defineixen el fenomen turístic a escala global i local.
 
										
											- Conéixer els elements socioculturals que componen el turisme.
 
										
											- Observar, analitzar i adoptar una visió holística sobre els models interpretatius del turisme.
 
										
											- Comprendre les característiques i les motivacions dels individus com a consumidors i productors de turisme.
 
										
											
										
											 
										
																	 
										
																	
										
																			Competències
										
											
										
																			
										
																				
										
																					
										
																						
										
																							- Definir i aplicar els objectius, les estratègies i les polítiques comercials en les empreses i entitats turístiques.
 
										
																						
										
																							- Demostrar un comportament responsable amb el medi ambient.
 
										
																						
										
																							- Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
 
										
																						
										
																							- Gestionar els conceptes relacionats amb la planificació i la comercialització de destinacions, recursos i espais turístics, així com els seus instruments i funcionament.
 
										
																						
										
																							- Planificar i gestionar activitats partint de la qualitat i la sostenibilitat.
 
										
																						
										
																							- Prendre decisions en contextos d'incertesa i ser capaç d'avaluar i preveure les conseqüències d'aquestes decisions a curt, mitjà i llarg terminis.
 
										
																						
										
																							- Treball en grup.
 
										
																						
										
																					
										
																				
										
																				
										
																			
										
																		 
										
											
										
																		
										
																			Resultats d'aprenentatge
										
											
										
																			
										
																				
										
																					- Aplicar les estratègies de comunicació i de màrqueting a les organitzacions públiques i privades del turisme i a les entitats públiques de promoció.
 
										
																				
										
																					- Demostrar un comportament responsable amb el medi ambient.
 
										
																				
										
																					- Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
 
										
																				
										
																					- Identificar els instruments relacionats amb la comercialització i la promoció de productes, empreses i territoris.
 
										
																				
										
																					- Planificar i gestionar activitats partint de la qualitat i la sostenibilitat.
 
										
																				
										
																					- Prendre decisions en contextos d'incertesa i ser capaç d'avaluar i preveure les conseqüències d'aquestes decisions a curt, mitjà i llarg terminis.
 
										
																				
										
																					- Treball en grup.
 
										
																				
										
																			
										
																		 
										
																	
										
																		Continguts
										
											
										
																		PRIMERA PART: El turisme com a ciència social i humana
Tema 1: La sociologia a l'àmbit de l'oci i el turisme
Tema 2: Disciplines que aporten coneixement al turisme
Tema 3: Nocions de recerca social aplicades al turisme
 
SEGONA PART: Sociologia del turisme
Tema 4: Desenvolupament històric de la sociologia del turisme
Tema 5: El sistema turístic: imatges, cultures, economia, medi ambient, tecnologia
Tema 6: La construcció d'una destinació turística de masses. Una perspectiva sociològica
 
TERCERA PART: Psicologia social del turisme
Tema 7: Motivació humana, comportament social i consum turístic
Tema 8: L'experiència de l'autenticitat. Representacions, ficció, imaginació i simulacions
 
QUARTA PART: El turisme del demà
Tema 9: El turisme sota la COVID-19. Un enfocament etnogràfic
Tema 10: Imaginar el futur del turisme. Reflexions des de la sociologia i la psicologia
										
																	 
										
																	
										
																			Metodologia
										
											
										
																			Des del punt de vista metodològic, l'assignatura funcionarà en base als següents criteris:
										
											1. Criteri de l'estudi teòric de l'assignatura: que es concreta en exposicions a les classes presencials, en la forma magistral.
										
											2. Criteri dels casos i de les activitats pràctiques dins i fora de l'aula, en termes de resolució de problemes, de comprensió de situacions a partir d'articles i textos de llibres, exposicions concretes sobre una notícia.
										
											3. Criteri de realització de treballs en grup, prèviament acotats dins l'àmbit de l'assignatura i que seran seguits mitjançant la tutoria i exposats posteriorment.
										
											4. Criteri de les tutories, presencial i per correu, com a factor complementari i de consulta i ajuda a l'alumne en les qüestions teòriques i pràctiques proposades.
										
											 
										
											
										
																			
										
																				Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
										
																			
										
											
										
																		 
										
																	
										
																	
										
																			Avaluació
										
											
										
																			El sistema d'avaluació utilitzat és continu i consta de quatre apartats:
- Primer apartat: 40% destinat a l'avalació d'un examen final de matèria teòrica.
- Segon apartat: 40% destinat a l'avaluació del treball obligatori realitzat en grup, i que correspon a les hores dedicades per l'alumne dins i fora de classes.
- Tercer apartat: 10% de l'avaluació destinada a la valoració dels debats, casos pràctics realitzats a l'aula (activitats dirigides presencials).
- Quart apartat: 10% corresponent a l’assistència i participació.
Nota important:
- Per aprovar l'assignatura, la nota resultant (mitjana de tots els apartats) haurà de ser com a mínim un 5. Cada apartat haurà de ser valorat com a mínim amb un 3 per fer mitja.
- El plagi parcial o total suposarà la no-acreditació de tota l’assignatura.
- En cas de no realitzar el treball grupal o suspendre'l, l'alumne podrà optar a un examen final.
										
																		 
										
																	
										
																			Activitats d'avaluació
										
											
										
																			
										
																				
										
																					
										
																						| Títol | 
										
																						Pes | 
										
																						Hores | 
										
																						ECTS | 
										
																						Resultats d'aprenentatge | 
										
																					
										
																				
										
																				
										
																					
										
																						
										
																							| Assistència i participació | 
										
																							10% | 
										
																							
										
																								0
										
																								
										
																							 | 
										
																							0 | 
										
																							
										
																								
										
											
										
																								3, 5, 6
										
																							 | 
										
																						
										
																					
										
																						
										
																							| Casos pràctics | 
										
																							10% | 
										
																							
										
																								0
										
																								
										
																							 | 
										
																							0 | 
										
																							
										
																								
										
											
										
																								4, 6
										
																							 | 
										
																						
										
																					
										
																						
										
																							| Examen final | 
										
																							40% | 
										
																							
										
																								2
										
																								
										
																							 | 
										
																							0,08 | 
										
																							
										
																								
										
											
										
																								2, 3, 5, 6
										
																							 | 
										
																						
										
																					
										
																						
										
																							| Treball individual i grupal | 
										
																							40% | 
										
																							
										
																								0
										
																								
										
																							 | 
										
																							0 | 
										
																							
										
																								
										
											
										
																								1, 2, 3, 7
										
																							 | 
										
																						
										
																					
										
																				
										
																			
										
																		 
										
																	
										
																			Bibliografia
										
											
										
																			 1. Bibliografia bàsica:
										
											
										
											- Augé, M. (2010). El viaje imposible. Gedisa.
 
										
											- Cañada, E., Murray, I. (2019). Turistificación global: perspectivas críticas en turismo. Icaria.
 
										
											- Didier, U, J. (2002). El idiota que viaja. Francia. Ed. Petite Bibliothèque Payot.
 
										
											- Graburn, N., Jafari, J. (1991). Introduction: Tourism social science,Annals of Tourism Research, 18(1), pp. 1-11.
 
										
											- MacCannell, D. (1999) The tourist. A new theory of leisure class. U.S. University of California.
 
										
											- Boissevain, J. (1996). Coping with Tourists. European Reactions to Mass Tourism. Berghahn.
 
										
											- Myers, D (2005). Social Psychology. London. McGraw-Hill.
 
										
											- Santana, A. (1997). Antropología y turismo. ¿Nuevas hordas, bviejas culturas?. Ariel.
 
										
											- Smith, V. (1995). Hosts and Guests. The anthropology of Tourism. University of Pennsylvania.
 
										
											- Urry John & Larsen, J. (2011). The tourist gaze 3.0. London. Sage
 
										
											- Yanes, S. (2021). La cuestión turística. Trece entrevista para repensar el turismo. Alba Sud & Pasos.
 
										
											
										
											2. Bibliografia complementària:
										
											
										
											- Aitchison, C. (2001). Theorizing other discourses of tourism, gender and culture. Can the subaltern speak (in tourism). Tourist Studies, 1, 133-147.
 
										
											- Cohen, E. (1984). The Sociology of Tourism: Approaches, Issues, and Findings. Annual Review of Sociology, 10, pp. 373-392
 
										
											- Higgins-Desbiolles, F. & Whyte, K. P. (2013). No high hopes for hopeful tourism: A critical comment. Annals of Tourism Research, 40, pp. 428-433.
 
										
											- Jurdao, F. (1992). Los mitos del turismo. Endymon.
 
										
											- Nogués Pedregal, A. M. (2009). Genealogía de la difícil relación entre antropología social y turismo. Pasos. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 7(1), pp. 43-56.
 
										
											- Nuñez, T. (1965). Tourism, Tradition, and Acculturation: Weekendismo in a Mexican Village. Ethnology, 2 (3), pp. 347-352
 
										
											- Murray, I (2015). Capitalismo y Turismo en España. Del ‘milagro económico a la gran crisis’. Islas Baleares. AlbaSud.
 
										
											- Wang, N. (1999). Rethinking authenticity in tourism experience. Annals of Tourism Research, 26(2), 349-370. 
 
										
											- Edensor, T. (1998). Tourists at the Taj. Routledge.