Logo UAB
2022/2023

Sociologia i psicologia del turisme

Codi: 101226 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500894 Turisme OT 4 2

Professor/a de contacte

Nom:
Sergio Yanes Torrado
Correu electrònic:
sergio.yanes@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
anglès (eng)
Grup íntegre en anglès:
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Altres indicacions sobre les llengües

tutories també en aquesta llengua

Prerequisits

L'assignatura es desenvolupa sota aportacions de diverses fonts de les ciències socials i humanes, és per això que, es demana lectura contínua d'articles acadèmics, llibres, estudis, revistes i notícies

Objectius

  • Conèixer i aplicar continguts de les ciències socials i humanes a l'anàlisi del turisme.
  • Argumentar de manera crítica i reflexiva sobre les característiques que defineixen el fenomen turístic a escala global i local.
  • Conéixer els elements socioculturals que componen el turisme.
  • Observar, analitzar i adoptar una visió holística sobre els models interpretatius del turisme.
  • Comprendre les característiques i les motivacions dels individus com a consumidors i productors de turisme.

 

Competències

  • Definir i aplicar els objectius, les estratègies i les polítiques comercials en les empreses i entitats turístiques.
  • Demostrar un comportament responsable amb el medi ambient.
  • Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
  • Gestionar els conceptes relacionats amb la planificació i la comercialització de destinacions, recursos i espais turístics, així com els seus instruments i funcionament.
  • Planificar i gestionar activitats partint de la qualitat i la sostenibilitat.
  • Prendre decisions en contextos d'incertesa i ser capaç d'avaluar i preveure les conseqüències d'aquestes decisions a curt, mitjà i llarg terminis.
  • Treball en grup.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar les estratègies de comunicació i de màrqueting a les organitzacions públiques i privades del turisme i a les entitats públiques de promoció.
  2. Demostrar un comportament responsable amb el medi ambient.
  3. Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
  4. Identificar els instruments relacionats amb la comercialització i la promoció de productes, empreses i territoris.
  5. Planificar i gestionar activitats partint de la qualitat i la sostenibilitat.
  6. Prendre decisions en contextos d'incertesa i ser capaç d'avaluar i preveure les conseqüències d'aquestes decisions a curt, mitjà i llarg terminis.
  7. Treball en grup.

Continguts

PRIMERA PART: El turisme com a ciència social i humana

Tema 1: La sociologia a l'àmbit de l'oci i el turisme

Tema 2: Disciplines que aporten coneixement al turisme

Tema 3: Nocions de recerca social aplicades al turisme

 
SEGONA PART: Sociologia del turisme

Tema 4: Desenvolupament històric de la sociologia del turisme

Tema 5: El sistema turístic: imatges, cultures, economia, medi ambient, tecnologia

Tema 6: La construcció d'una destinació turística de masses. Una perspectiva sociològica

 
TERCERA PART: Psicologia social del turisme

Tema 7: Motivació humana, comportament social i consum turístic

Tema 8: L'experiència de l'autenticitat. Representacions, ficció, imaginació i simulacions

 
QUARTA PART: El turisme del demà

Tema 9: El turisme sota la COVID-19. Un enfocament etnogràfic

Tema 10: Imaginar el futur del turisme. Reflexions des de la sociologia i la psicologia

Metodologia

Des del punt de vista metodològic, l'assignatura funcionarà en base als següents criteris:

1. Criteri de l'estudi teòric de l'assignatura: que es concreta en exposicions a les classes presencials, en la forma magistral.

2. Criteri dels casos i de les activitats pràctiques dins i fora de l'aula, en termes de resolució de problemes, de comprensió de situacions a partir d'articles i textos de llibres, exposicions concretes sobre una notícia.

3. Criteri de realització de treballs en grup, prèviament acotats dins l'àmbit de l'assignatura i que seran seguits mitjançant la tutoria i exposats posteriorment.

4. Criteri de les tutories, presencial i per correu, com a factor complementari i de consulta i ajuda a l'alumne en les qüestions teòriques i pràctiques proposades.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 30 1,2 2, 5, 6
Debats i solució de casos pràctics 15 0,6 3, 7
Tipus: Supervisades      
Tutoria 5 0,2 3, 4
Tipus: Autònomes      
Elaboración de treballs individual i en grup 50 2 1, 4, 7
Estudi 43 1,72 1, 3, 6
Presentació pública de treballs 5 0,2 2, 4, 5, 7

Avaluació

El sistema d'avaluació utilitzat és continu i consta de quatre apartats:

- Primer apartat: 40% destinat a l'avalació d'un examen final de matèria teòrica.
- Segon apartat: 40% destinat a l'avaluació del treball obligatori realitzat en grup, i que correspon a les hores dedicades per l'alumne dins i fora de classes.
- Tercer apartat: 10% de l'avaluació destinada a la valoració dels debats, casos pràctics realitzats a l'aula (activitats dirigides presencials).
- Quart apartat: 10% corresponent a l’assistència i participació.

Nota important:
- Per aprovar l'assignatura, la nota resultant (mitjana de tots els apartats) haurà de ser com a mínim un 5. Cada apartat haurà de ser valorat com a mínim amb un 3 per fer mitja.
- El plagi parcial o total suposarà la no-acreditació de tota l’assignatura.
- En cas de no realitzar el treball grupal o suspendre'l, l'alumne podrà optar a un examen final.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació 10% 0 0 3, 5, 6
Casos pràctics 10% 0 0 4, 6
Examen final 40% 2 0,08 2, 3, 5, 6
Treball individual i grupal 40% 0 0 1, 2, 3, 7

Bibliografia

 1. Bibliografia bàsica:

  • Augé, M. (2010). El viaje imposible. Gedisa.
  • Cañada, E., Murray, I. (2019). Turistificación global: perspectivas críticas en turismo. Icaria.
  • Didier, U, J. (2002). El idiota que viaja. Francia. Ed. Petite Bibliothèque Payot.
  • Graburn, N., Jafari, J. (1991). Introduction: Tourism social science,Annals of Tourism Research, 18(1), pp. 1-11.
  • MacCannell, D. (1999) The tourist. A new theory of leisure class. U.S. University of California.
  • Boissevain, J. (1996). Coping with Tourists. European Reactions to Mass Tourism. Berghahn.
  • Myers, D (2005). Social Psychology. London. McGraw-Hill.
  • Santana, A. (1997). Antropología y turismo. ¿Nuevas hordas, bviejas culturas?. Ariel.
  • Smith, V. (1995). Hosts and Guests. The anthropology of Tourism. University of Pennsylvania.
  • Urry John & Larsen, J. (2011). The tourist gaze 3.0. London. Sage
  • Yanes, S. (2021). La cuestión turística. Trece entrevista para repensar el turismo. Alba Sud & Pasos.

2. Bibliografia complementària:

  • Aitchison, C. (2001). Theorizing other discourses of tourism, gender and culture. Can the subaltern speak (in tourism). Tourist Studies, 1, 133-147.
  • Cohen, E. (1984). The Sociology of Tourism: Approaches, Issues, and Findings. Annual Review of Sociology, 10, pp. 373-392
  • Higgins-Desbiolles, F. & Whyte, K. P. (2013). No high hopes for hopeful tourism: A critical comment. Annals of Tourism Research, 40, pp. 428-433.
  • Jurdao, F. (1992). Los mitos del turismo. Endymon.
  • Nogués Pedregal, A. M. (2009). Genealogía de la difícil relación entre antropología social y turismo. Pasos. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 7(1), pp. 43-56.
  • Nuñez, T. (1965). Tourism, Tradition, and Acculturation: Weekendismo in a Mexican Village. Ethnology, 2 (3), pp. 347-352
  • Murray, I (2015). Capitalismo y Turismo en España. Del ‘milagro económico a la gran crisis’. Islas Baleares. AlbaSud.
  • Wang, N. (1999). Rethinking authenticity in tourism experience. Annals of Tourism Research, 26(2), 349-370. 
  • Edensor, T. (1998). Tourists at the Taj. Routledge.

Programari

No n'hi ha