Logo UAB
2022/2023

Gestió del patrimoni cultural

Codi: 101219 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500894 Turisme OT 4 2

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Abril Sellarés
Correu electrònic:
maria.abril@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

No hi ha prerequisits

Objectius

  • Reconèixer les diferents tipologies i usos del patrimoni
  • Apropar-se al Patrimoni Cultural de manera directa a través de llur interpretació
  • Posar en valor el Patrimoni Cultural a partir de la perspectiva de les diferents institucions que el tracten
  • Conèixer, analitzar i aplicar, els mètodes i tècniques relatius a la interpretació, difusió i dinamització relacionat amb el patrimoni
  • Comprendre el paper que té el patrimoni com element d’estratègies socials: inclusió, gestió de la immigració, col·lectius en risc d’exclusió entre d’altres
  • Valorar el paper de les tecnologies de la informació i comunicació i els dispositius mòbils i xarxes socials en la conservació, gestió i difusió del patrimoni

Competències

  • Demostrar que coneix i comprèn els principis bàsics del turisme en totes les seves dimensions i àrees.
  • Demostrar un comportament responsable amb el medi ambient.
  • Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
  • Gestionar els conceptes relacionats amb la planificació i la comercialització de destinacions, recursos i espais turístics, així com els seus instruments i funcionament.
  • Manejar les tècniques de comunicació a tots els nivells.
  • Planificar i gestionar activitats partint de la qualitat i la sostenibilitat.
  • Planificar, organitzar i coordinar el treball en equip, creant sinergies i sabent-se situar al lloc dels altres.
  • Presentar i negociar davant dels diferents organismes projectes i plans de desenvolupament turístic aplicats a zones i regions determinades.
  • Ser capaç d'autoavaluar-se els coneixements adquirits.
  • Treball en grup.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar i presentar projectes de gestió i explotació del patrimoni.
  2. Aplicar els conceptes de gestió del patrimoni i de recursos turístics.
  3. Definir i relacionar els principis bàsics del turisme des de l'àmbit del patrimoni i de la seva gestió i explotació.
  4. Demostrar un comportament responsable amb el medi ambient.
  5. Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
  6. Manejar les tècniques de comunicació a tots els nivells.
  7. Planificar i gestionar activitats partint de la qualitat i la sostenibilitat.
  8. Planificar, organitzar i coordinar el treball en equip, creant sinergies i sabent-se situar al lloc dels altres.
  9. Ser capaç d'autoavaluar-se els coneixements adquirits.
  10. Treball en grup.

Continguts

Per apropar-se als objectius marcats, els continguts temàtics de l’assignatura són:

  1. El Patrimoni Cultural: concepte, evolució i transformació
  2. La gestió pública i privada del Patrimoni Cultural en els diferents models existents
  3. Evolució del Patrimoni Cultural a través de les TIC, tècniques, elements i xarxes
  4. El Patrimoni Cultural com eina de transformació sociocultural i desenvolupament territorial
  5. Els públics reals i potencials del Patrimoni Cultural

Metodologia

En impartir les sessions, d’aquesta matèria, es fusiona la teoria i la pràctica. Per tal que l’aprenentatge es desenvolupi correctament cal que l’alumnat hi participi activament. D’aquesta manera els temes conceptuals es fusionen en els diferents taller que es preveuen, on l’alumnat té necessàriament haurà de participar, doncs esdevindrà protagonista del seu propi procés d’aprenentatge.

La plataforma del campus virtual Moodle serà l’eina principal de tot l’aprenentatge, a més d’esdevenir l’eina de comunicació entre la professora i alumnat i viceversa. En aquest espai virtual a banda de penjar el programa de l’assignatura, serà el lloc on els debats tindran presència constant, on l’alumnat tindrà el material visible, els enllaços d’interès, les tasques a realitzar ja siguin de manera individual o col·lectiva i finalment on l’alumnat coneixerà la seva evolució tant qualitativa com quantitativa.

Nota: es reservaran 15 minuts d’una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l’alumnat de les enquestes d’avaluació del professorat i d’avaluació de l’assignatura/mòdul

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Dirigides 50 2 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10
Tipus: Supervisades      
Supervisades 10 0,4 1, 2, 7, 8, 9, 10
Tipus: Autònomes      
Elaboració de tallers 20 0,8 1, 2, 4, 6, 8, 10
Estudi 43 1,72 1, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10
Tutoria 14 0,56 2, 5, 7, 9

Avaluació

Aquesta assignatura només té un sistema d'avalauació. No hi ha un Examen Final. Per tant l'assistència esdevé clau, i s'exigeix un mínim del 80%, en cas de no arribar-hi no s'obtindria l'acreditació de l'assignatura

D'altra banda, l'avaluació se efectuarà en base als següents criteris:

  1. Hi ha un test multi-resposta, que representa el 20% de la nota. L'examen integrarà la part més teórica, així com lectures contemporànies i documents referenciats. El professorat publicarà les notes al Moodle
  2. Visitas al Patrimonio amb activitats per l'estudiantat, que representa el 35% de la nota. (aquestes activitats es realitzaran al mateix temps que es fan les visites. 
  3. L'elaboració y posada in situ dels tallers signifiquen el 35% de la nota. 
  4. Finalment, la importància de la participació i assistència, fan que representi un 10% de la nota.

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació activa a la classe 10% 0 0 6, 8, 10
Elaboració de Tallers 35% 6 0,24 2, 5, 6, 7, 8, 10
Test multi resposta 20% 1 0,04 3, 9
Visites al patrimoni 35% 6 0,24 1, 2, 4, 5, 7

Bibliografia

Bibliografia Bàsica

BALLART J.;JUAN TRESERRAS, J. (2010) La gestión del patrimonio cultural. Barcelona. Ariel 

CALLE VAQUERO,M. (2002) La ciudad histórica como destino turístico. Barcelona. Ariel 

CANO DE MAUVELLIN, J.M. (2005) Turismo cultural. Manual del gestor del patrimonio. Córdoba

QUEROL, Mª.A. (2010) Manual de Gestión del Patrimonio Cultural. Madrid. Akal. 

Bibliografia complemèntaria

CHOAY, F. (2007) La alegoria do patrimonio. Barcelona. 

FONT SENTÍAS, J. et al. (2004) Casos de Turismo Cultural: de la planificación estratégica a la gestión del producto. Barcelona. Ariel 

MATEOS RUSILLO, S.M. (COORD) (2008). La comunicación global del patrimonio cultural. Gijón. Trea

COMISIÓN EUROPEA, Dirección General de Empresa, Unidad de Turismo (2003): El patrimonio natural y cultural como factor de desarrollo del turismo sostenible en los destinos turísticos no tradicionales. Oficina de Publicaciones Oficiales de las Comunidades Europeas. Luxemburgo

VELASCO GONZÁLEZ, M. (2009) Gestión turística del patrimonio cultural: enfoques para un desarrollo sostenible del turismo cultural. En Cuadernos de Turismo, nó 23, 237-253 

Webgrafia

Pàgina on trobar institucions públiques i privades de la gestió patriominal cultural: https://www.hispanianostra.org/ (pàg. revisada, el 29 de juny de 2022) 

Revistes que tracten preferentement temes patrimonials: www.revistaamericapatrimio.org; revista Pasos: www.pasosonline.org; (pàg. revisades, el 29 de juny de 2022) 

Pàgines institucionals web que tracten temes patrimonials: www.unwto.org; www.unesco.org; www.international.icomos.org; (pàg. revisades, el 29 de juny de 2022) 

Programari

Model i Teams