Logo UAB
2022/2023

Polítiques territorials turístiques

Codi: 101214 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500894 Turisme OT 4 2

Professor/a de contacte

Nom:
Inmaculada Diaz Soria
Correu electrònic:
inmaculada.diaz@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
anglès (eng)
Grup íntegre en anglès:
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Inmaculada Diaz Soria

Prerequisits

Aquesta és una assignatura optativa de 4t curs i no cal cap prerequisit específic, només estar informat de l'actualitat turística i tenir certs coneixements sobre dinàmiques turístiques, que segurament ja s'han adquirit en anteriors cursos. Es una assignatura que manté punts de contacte, més o menys explícits, amb altres de caire més geogràfic i territorial de tota l’oferta del Grau, com són Geografia TurísticaRecursos territorials turístics, Productes turísticsDestinacions Turístiques i Promoció PúblicaTurisme i sostenibilitat Fonaments de turisme.

En aquest cas es posa èmfasi en el caràcter sectorial i també territorial de polítiques turístiques de tot el món. L’enfocament de l’assignatura és teòrico-pràctic, ja que incorpora una sèrie d’activitats i l’anàlisi de casos d’estudi concrets. Segons l'elecció que faci l'estudiant, pot estar relacionada amb el seu treball de fi de Grau.

Objectius

A través dels continguts de l'assignatura, l’estudiant serà capaç de:

  1. Comprendre el fenomen turístic des d'una perspectiva territorial i evolutiva per entendre millor les polítiques turístiques actuals.
  2. Identificar recursos i factors de localització turística al territori.
  3. Comprendre diferents polítiques turístiques a diverses àrees geogràfiques i la seva utilitat en el context del canvi climàtic.
  4. Estudiar diferents casos pràctics de polítiques a diferents escales territorials.
  5. Adonar-se de la gran diferència entre la teoria i la realitat, entre la planificació i la pràctica.

 

Competències

  • Demostrar que coneix i entén el fenomen turístic en el marc de la sostenibilitat i la gestió de la qualitat.
  • Demostrar un comportament responsable amb el medi ambient.
  • Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
  • Gestionar els conceptes relacionats amb la planificació i la comercialització de destinacions, recursos i espais turístics, així com els seus instruments i funcionament.
  • Identificar i avaluar els elements del sistema turístic i la seva interacció amb l'entorn, així com el seu impacte.
  • Innovar tant en la planificació i la comercialització turístiques com en la gestió d'organitzacions turístiques.
  • Manejar les tècniques de comunicació a tots els nivells.
  • Planificar i gestionar activitats partint de la qualitat i la sostenibilitat.
  • Planificar, organitzar i coordinar el treball en equip, creant sinergies i sabent-se situar al lloc dels altres.
  • Presentar i negociar davant dels diferents organismes projectes i plans de desenvolupament turístic aplicats a zones i regions determinades.
  • Treball en grup.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar els elements de geografia avançada i de recursos territorials i turístics, les metodologies i les tècniques existents i els impactes que genera el sistema turístic.
  2. Demostrar un comportament responsable amb el medi ambient.
  3. Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
  4. Distingir els instruments adequats per aplicar polítiques de turisme sostenible.
  5. Identificar el medi ambient com a patrimoni turístic i determinar-ne les característiques.
  6. Identificar els factors determinants del desenvolupament turístic.
  7. Identificar i relacionar els recursos turístics i els recursos territorials.
  8. Identificar i valorar l'impacte social del turisme.
  9. Identificar les noves formes de turisme (ecoturisme, turisme cultural…) i valorar-les.
  10. Identificar les polítiques d'ordenació i planificació turística de les entitats públiques.
  11. Manejar les tècniques de comunicació a tots els nivells.
  12. Planificar i gestionar activitats partint de la qualitat i la sostenibilitat.
  13. Planificar, organitzar i coordinar el treball en equip, creant sinergies i sabent-se situar al lloc dels altres.
  14. Treball en grup.

Continguts

1. Introducció

  • 1.1. Conceptes bàsics de planificació turística des d'una perspectiva territorial
  • 1.2. Turisme i territori: impactes.

2. Models turístics

  • 2.1. Evolució a la planificació turística: del Desarrollisme al Desenvolupament Sostenible.
  • 2.2. Paisatge, turisme i desenvolupament local
  • 2.3. Canvi de model

3. Plans i processos

  • 3.1. Plans i processos de planificació
  • 3.2. Planificació estratègica territorial turística
  • 3.3. Governança i participació. Perspectiva de gènere.

4. Reptes

  • 4.1. D'on venim i cap a on anem?
  • 4.2. El turisme a la transició cap a la sostenibilitat i la regeneració.

5. Conclusions

Metodologia

L’assignatura té diverses dinàmiques de funcionament paral·lel:

  1. Metodologia de la part teòrica de l’assignatura: Explicació a l’aula de les diferents parts del temari al llarg de les setmanes lectives de l’assignatura previstes al calendari docent. En la mesura de la disponibilitat, les sessions tindran suport audiovisual.
  2. Activitats pràctiques a classe: Es preveuen petites activitats que es realitzaran i s'entregaran a classe, com a complement de l'explicació teòrica. Aquestes activitats pràctiques es basen en la gamificació i el debat i pretenen assentar els coneixements i potenciar l'esperit crític.
  3. Activitats d'avaluació: Al llarg del curs es proposarà l’elaboració de diverses activitats relacionades amb la part teòrica de l’assignatura i que hauran de fer-se fora de l’horari estrictament docent. Les activitats suposen el lliurament d’un document en format digital (a la plataforma virtual Moodle) per a la seva avaluació.
  4. Metodologia del funcionament de la plataforma virtual (Moodle): La plataforma virtual s’emprarà com a complement d’informació i alhora un mitjà de comunicació alternatiu a l’aula entre l’alumnat i professor. També hi haurà material complementari en format digital, enllaços a articles de lectura, el programa de l’assignatura, el calendari de les sessions d’aula, els enunciats de les activitats, apunts, etc. La idea és que en aquesta plataforma hi estigui tot disponible i que l'estudiant també pugui seguir l'assignatura en cas que que no pugui assistir presencialment, i de forma regular o constant, a les sessions de docència.
  5. Metodologia de les hores d’activitats dirigides: Es dedicarà algunes hores a activitats dirigides (segons les oportunes indicacions del professor al llarg del semestre) per avançar en la realització de les activitats (en aquest cas no és necessària l’assistència a l’aula). En aquest sentit, és previst que es pugui fer una tutoria per cada activitat proposada (de durada variable, depenent de les necessitats) per tal d’oferir una millor orientació de cara a la seva correcta elaboració, així com també per atendre dubtes i preguntes de l’estudiant. Aquestes tutories seran complementàries a l’hora d’atenció setmanal al despatx que el professor ha de dedicar a l’alumnat. Les tutories poder ser online.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Presentacions orals 15 0,6 3, 7, 10, 12, 14
Sessions de teoria 43 1,72 6, 7, 12
Tipus: Supervisades      
Tutories 14 0,56 6, 7, 9
Tipus: Autònomes      
Estudi 30 1,2 3, 6, 7, 9, 10
Preparació i elaboració d'exercicis 17 0,68 3, 6, 7, 9, 10, 11, 13

Avaluació

L’avaluació CONTINUADA d’aquesta assignatura consta del següent sistema:

  1. Tres exercicis proposats durant el semestre i lliurats en el termini fixat, que serà anunciat amb suficient antelació, i que equivalen al 40% de la nota final. La seva realització és optativa però ... (veure condiciones per a superar l'assigatura).
  2. Una presentació oral que equival al 20% de la nota final. La seva realització és optativa però ... (veure condiciones per a superar l'assigatura).
  3. Una prova escrita de coneixements teòrics que equival al 40% de la nota final i que inclourà la matèria exposada a les sessions d’aula, així com també les presentacions orals. La seva realització és obligatòria.

S'estableixen les següents condicions per a superar l’assignatura:

  1. A la prova escrita: obtenir una nota mínima de 5. En el cas de no complir aquesta condició l’estudiant caldrà que es presenti a l’avaluació final. ATENCIÓ, en tant que aquesta prova és obligatòria, no fer-la significarà no poder aprovar l'assignatura en cap altra oportunitat posterior (ni a l'avaluació final ni a la reavaluació).
  2. Sobre les tres activitats, i com s’ha indicat, no hi ha obligació de realitzar-les. Ara bé, cal ser conscient que no fer-les implicarà no sumar les seves notes parcials a la nota final de l’assignatura, amb el risc que això suposa. Els exercicis no s’aproven o suspenen, simplement tenen una nota que se suma a les altres notes parcials (presentació oral i examen). A l’avaluació final es podra entregar una de les tres activitats que no s'hagi presentat abans.
  3. Sobre la presentació oral, i igual que en els exercicis, no hi ha obligació de realitzar-la. Ara bé, cal ser conscient que això implicarà no sumar la seva nota parcial a la nota final de l’assignatura i, sobretot, que després no hi haurà opció de fer-la (ni a l'avaluació final ni a la reavaluació). És a dir, la presentació s'ha de fer durant el període de docència.
  4. Finalment, en qualsevol dels exercicis lliurats caldrà tenir cura d’algunes de les competències bàsiques que se suposa s’ha de dominar en un curs de Grau universitari (p. ex. la capacitat de síntesi, d’argumentació, d’una correcta redacció i presentació formal, de comunicació oral, citar correctament fonts bibliogràfiques, etc.). És per això que el professor es reserva l’opció de suspendre qualsevol exercici que estimi que no reuneix uns nivells mínims en dites competències.

Atenció (1): al calendari d’exàmens publicat pel Centre hi ha una data d'avaluació final i una segona data de re-avaluació. La primera suposa l’opció de recuperar l’examen i presentar una activitat no entregada.

Pel que fa a la prova de re-avaluació, i d’acord amb la normativa de la UAB, cal tenir en compte:

  1. La professora de l’assignatura decidirà la seva modalitat. En aquest cas només es contempla un examen.
  2. Podran accedir a la re-avaluació NOMÉS aquells estudiants que a l’avaluació final hagin obtingut una nota igual o superior a 3,5 i menor de 5 (normativa de la UAB). Això vol dir que no es tracta de cap prova per poder millorar la nota.
  3. La nota final de l’estudiant que es presenti a la re-avaluació en cap cas podrà superar el valor de 5 a l’expedient.

Atenció (2): per si no ha quedat prou clar, en aquesta assignatura no hi ha l’opció de fer un examen al final del semestre (com a únic exercici avaluatiu) per intentar aprovar-la, sense haver fet res abans.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen 40% 3 0,12 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Exercicis 40% 18 0,72 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 14
Presentació oral 20% 10 0,4 1, 3, 4, 5, 8, 10, 11, 13, 14

Bibliografia

Blanco, Asunción; Blázquez, Macià; De la Calle, Manuel; Fernández, Alfonso; García, María; Lois, Rubén C.; Mínguez, M.a del Carmen; Navalón, Rosario; Navarro, Enrique & Troitiño, Libertad. Diccionario de turismo 1a edición. Madrid: Ediciones Cátedra, 2021.

Buzinde, Christine N. & Caterina-Knorr, Tanner (2022). Tourism policies and inclusive development: the case of Kenya and Rwanda. Journal of Sustainable Tourism, DOI: 10.1080/09669582.2022.2076107

Cañada, Ernest & Murray, Ivan (eds.) (2021). #TourismPostCOVID19. Lockdown touristification. Albasud. https://www.albasud.org/publicacion/en/103/tourismpostcovid19-lockdown-touristification

Condevaux, Aurélie, Djament-Tran, Géraldine & Gravari-Barbas, Maria (2016). Before and after tourism(s). The trajectories of tourist destinations and the role of actors involved in "off-the-beaten-track" tourism: a literature review. Via, 9. https://doi.org/10.4000/viatourism.413

Edgell, David L. (ed.) (2008). Tourism policy and planning: yesterday, today and tomorrow. Amsterdam: Butterworth-Heinemann.

Fletcher, Robert, Murray, Ivan, Blanco-Romero, Asunción & Blàzquez-Salom, Macià (2019). Tourism Degrowth. Journal of Sustainable Tourism, 27(12). https://www.tandfonline.com/toc/rsus20/27/12

Gautam, Vikas (2022). Why local residents support sustainable tourism development? Journal of Sustainable Tourism. DOI: 10.1080/09669582.2022.2082449

Hall, C. Michael (2000). Tourism Planning: Policies, Processes and Relationships. Harlow: Prentice Hall.

Higham, James; Font, Xavier; & Wu, Jialin (Snow) (2022). Code red for sustainable tourism. Journal of Sustainable Tourism, 30:1, 1-13, DOI: 10.1080/09669582.2022.2008128

Jenkins, John M. and Dredge, Dianne (eds.) (2011). Stories of practice: tourism policy and planning. Farnham, Surrey: Ashgate Pub. Company.

Jeuring, Jelmer & Diaz-Soria, Inmaculada (2017). Proximity and Intrarregional Aspects of Tourism. Tourism Geographies, 19:1, 4-8. https://doi.org/10.1080/14616688.2016.1233290

Lemelin, Harvey; Dawson, Jackie; Steward, Emma J. (2017). Last Chance Tourism. Adapting Tourism Opportunities in a Changing World. Oxford: Routledge.

Lindberg, Malin, Lindgren, Monica & Packendorff, Johann. Quadruple Helix as a Way to Bridge the Gender Gap in Entrepreneurship: The Case of an Innovation System Project in the Baltic Sea Region. Journal of the Knowledge Economy, 5, 94–113 (2014). https://doi.org/10.1007/s13132-012-0098-3

Mason, Peter (2020). Tourism Impacts, Planning and Management. 4th Edtion. Oxford: Routledge.

Pechlaner, Harald; Innerhofer, Elisa; Erschbamer, Greta (2019). Overtourism. Tourism Management and Solutions. Oxford: Routledge. 

Saarinen, Jarkko; Rogerson, Christian M. & Hall, C. Michael (2017). Geographies of tourism development and planning. Tourism Geographies, 19:3, 307-317, DOI: 10.1080/14616688.2017.1307442

Scheyvens, Regina & Cheer, Joseph M. (2021) Tourism, the SDGs and partnerships, Journal of Sustainable Tourism, DOI: 10.1080/09669582.2021.1982953

Smith, Melanie; MacLeod, Nicola & Hart Robenson, Margaret (2010). Key concepts in Tourist Studies. London: SAGE.

Programari

Moodle serà utilitzat pel correcte seguiment i avaluació de l'assignatura. L'estudiant haurà d'utilitzar processadors de textos i programes per preparar presentacions (tipus PowerPoint).