Logo UAB
2022/2023

Habilitats directives i de comunicació

Codi: 101191 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500894 Turisme OB 3 1

Professor/a de contacte

Nom:
María José Aguar Martinez
Correu electrònic:
mariajose.aguar@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:

Equip docent

Raquel Herrera Ferrer

Prerequisits

No hi ha prerequisits

Objectius

Al final de l’assignatura l’alumnat serà capaç de:

  • Conèixer com funciona i s’estructura la informació en els mitjans de comunicació
  • Identificar els seus punts forts i punts febles com a comunicador/a
  • Aplicar la seva capacitat d’anàlisi, de reflexió  i de síntesi
  • Saber desenvolupar les tècniques d’argumentació i de persuasió en un discurs
  • Conèixer, aplicar i desenvolupar els elements clau del treball en equip
  • Aprendre a posar en pràctica l’empatia, l’escolta activa i l’asertivitat

 

Competències

  • Argumentar de manera crítica, des de les diferents perspectives teòriques, ideològiques i de bones pràctiques, la realitat que envolta al sector turístic.
  • Demostrar un comportament ètic i d'adaptació a diferents contextos interculturals.
  • Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
  • Manejar les tècniques de comunicació a tots els nivells.
  • Manejar tècniques de comunicació d'empreses de les organitzacions turístiques: interna, externa i corporativa.
  • Ser capaç d'autoavaluar-se els coneixements adquirits.
  • Treball en grup.

Resultats d'aprenentatge

  1. Demostrar un comportament ètic i d'adaptació a diferents contextos interculturals.
  2. Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
  3. Manejar les tècniques de comunicació a tots els nivells.
  4. Ser capaç d'autoavaluar-se els coneixements adquirits.
  5. Treball en grup.
  6. Utilitzar les tècniques de comunicació aplicables a les entitats turístiques.
  7. Utilitzar les tècniques de comunicació per difondre les argumentacions sobre la realitat del sector turístic.

Continguts

I L'exposició oral
  • Presentació de la informació: punts principals, informació secundària, exemples i anècdotes
  • El guió per a l'exposició oral
  • La utilització correcta de les TIC La comunicació no verbal
II Comunicació d'empreses i mitjans de comunicació
  • Els 5 interrogants de la comunicació: Què, qui, on, quan i com
  • Què volem comunicar i per quin públic
  • Anàlisi dels mitjans de comunicació i adaptació del discurs segons el mitjà
III Currículum, entrevistes, debats i reunions
  • Tipologia de currículums. Preparació i redacció d'un bon currículum
  • El vídeo-currículum
  • Elements i aspectes rellevants per preparar una entrevista de treball
  • La reunió de treball
IV El bon directiu
  • Empatia i assertivitat
  • El treball en equip i la direcció d'equips
  • Lideratge i tipologia de lideratge
 

Metodologia

a) Metodologia de la part teòrica de l’assignatura:

Explicacions presencials de tipus classe-magistral pel que fa als diferents temes del programa. Utilització d’àudios i vídeos per il·lustrar alguns  blocs temàtics de l’assignatura.

b) Metodologia de la part pràctica de l’assignatura:

Realització i exposició a classe d’exercicis  pràctics (individuals i en equip) per tal d’avaluar els progressos de l'alumnat  com a persones involucrades en el procés comunicatiu i directiu. Es combinen les pràctiques de caràcter oral i escrit relacionades amb les explicacions teòriques.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 40 1,6 1, 3, 6, 7
Tipus: Supervisades      
Resolució casos 6 0,24 2, 4
Treballs aula 14 0,56 1, 2, 3, 7
Tutories 16 0,64 1, 2, 3
Tipus: Autònomes      
Elaboració de treballs 56 2,24 1, 2, 5, 7

Avaluació

L’avaluació d’aquesta assignatura consta del següent sistema:

a)    Un examen teòric sobre temes d’actualitat, coneixement de l’entorn social, polític i cultural, així com dels temes de l’àmbit comunicatiu i directiu desenvolupats a classe: 40% de la nota final.  L’examen que no hagi assolit la nota mínima de 5 sobre 10 a la prova d’avaluació continuada haurà de ser repetit el dia de l’examen final de l’assignatura.

b)    La realització de treballs pràctics proposats al llarg del curs i lliurats dins del termini fixat:  40% de la nota final.

c)    Assistència, actitud i participació activa a classe: 20%

Per fer la mitjana de la nota de l’assignatura s’ha d’haver aprovat l’examen.

Per aprovar l’assignatura s’ha de fer l’examen i els treballs pràctics. Els/les estudiants que no puguin fer aquest seguiment per alguna raó justificada hauran de realitzar algun treball complementari, a pactar amb la professora.No es pot aprovar l’assignatura només amb l’examen.

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Debats-Forums 20% 2 0,08 1, 3, 5
Exàmens 40% 4 0,16 2, 3, 4
Presentacions orals 40% 12 0,48 1, 2, 3, 5, 6, 7

Bibliografia

BIBLIOGRAFIA RECOMANADA

  • Anderson, Chris (2016): TED’s secret to great public speaking
  • Andrews, Patricia (1999): Public speaking: connecting you and your audience. Boston: Houghton Mifflin
  • Arroyo, Carlos; Garrido, Francisco José (1997): Libro de estilo universitario. Madrid: Acento
  • BENGOECHEA, Mercedes (2010). «La comunicación femenina. Claves, desde la perspectiva de género, para entender qué pasa cuando hablamos» en Uso del lenguaje en el mundo laboral. La comunicación femenina. Gobierno Vasco. Fondo Social Europeo
  • BERNAL-TRIVIÑO, Ana, Hacia una comunicación feminista. Como informar e informarse sobre violencia machista, Barcelona, UOC (2019)
  • BERNARDEZ, Asunción (2015)  Mujeres en Medio(s). Propuesta para analizar la comunicación masiva con perspectiva de género, Fundamentos, Madrid
  • Cervera Fantoni, Ángel Luis (2005): Comunicación total. Madrid: Esic
  • Carnegie, Dale (1936): How to win friends and influence people. New York: Simon & Schuster
  • Cockcroft, Robert (1992): Persuading people: an introduction to rhetoric. Hampshire; Macmillan Press
  • Davis, Flora (1976): La comunicación no verbal. Madrid: Alianza
  • El libro práctico de la comunicación y las relaciones públicas (1997). Barcelona: Folio
  • Foster, Clare & McCabe, Scott (2010): “Management Development Skills in the Hospitality andTourism Sector: Needs and Issues from a Regional Perspective”. Tourism & Hospitality Planning& Development, vol. 7, is. 4. Taylor & Francis Online
  • GALLEGO, Juana (2014) De reinas a ciudadanas. Medios de comunicación, ¿motor o rémora para la igualdad? Barcelona, Icaria (2013) y UOC (2014)
  • GALLEGO, Juana (2011), Gènere i mitjans de comunicació.Eines per visibilitzar les aportacions de les dones, CAC, ICD, Col·legi de Periodistes de Catalunya, Barcelona
  • GARCÍA DE CORTÁZAR, MARISA Y GARCÍA DE LEÓN, Mª ANTONIA (2000) , Profesionales del periodismo: hombres y mujeres en los medios de comunicación, CIS, Siglo XXI, Madrid
  • Huber, Cheri (2002): La primera impresión. Barcelona: Océano
  • James, Judi (1995): El lenguaje corporal.Barcelona: Paidós
  • Knapp, Mark L. (1980): La comunicación no verbal. Barcelona: Paidós
  • Lázaro Carreter, Fernando (1998): El dardo en la palabra. Barcelona: Galaxia Gutemberg
  • Libro de estilo El País (1996). Madrid:  El País
  • McCabe, Scott (2008). Marketing Communications in Tourism and Hospitality. London:Routledge
  • Motion, Judy (2016): Social media and public relations: a guide for professionals. London:Routledge.
  • Manual práctico. Expresión oral (1998). Barcelona: Larousse
  • Manual práctico. Expresión escrita (1998). Barcelona: Larousse
  • Martínez, Margarita y Salvador, Maribel( 2005). Aprender a trabajar en equipo. Barcelona: Paidós
  • Montaner, Ramón (1998): Manual del directivo eficaz. Barcelona: Ediciones Gestión 2000
  • Morgan, N. ( 2004) ,Conquistando la audiencia. Barcelona: Deusto
  • Morales, Carlos Javier (2001): Guía para hablar en público. Madrid: Alianza
  • Naisdat, Ivy (2004): Hablar sin miedo. Barcelona: Oniro
  • Nguyen,Kenny; Murillo, Gus; Killeen, Robert y Jones,Luke(2017) Presentaciones memorables. Crea experiències únicas que cautiven a tu audiència. Empresa Activa
  • Puchol, Luís (ed) (2005): Nuevos casos en Dirección y Gestión de Recursos Humanos.Madrid: Díaz de Santos
  • Sebastián, Carmen (2001): La comunicación emocional. Madrid: Prentice Hall
  • Sherer, Anita & Mössenlechner, Claudia (2009): “Key competencies of tourism graduates: the employer’s point of view”, Journal of Teaching in Travel & Tourism, vol. 9, iss. 3-4, pp. 266-287.Taylor & FrancisOnline 4 08.03.001
    Rev.: 02
  • Serrano, Sebastià (2004): El regalo de la comunicación. Barcelona: Anagrama
  • TAMARIT VALERO, Amparo (2019 )Información y comunicación con perspectiva de genéro: ( Servicios Socioculturales y a la Comunidad)  Síntesis. Madrid 
  • Urpí, Montse (2004): Aprender comunicación no verbal. Barcelona: Piados
  • Verbeder, Rudolph F. (1999): Comunícate!. Madrid: International Thomson Editores
  • Whetten, David and Cameron, Kim (2015). Developing Management Skills, London: Pearson Education Limited

 Recull de textos i articles elaborat per la professora

 

Programari

-