Logo UAB
2022/2023

Habilitats del sector turístic

Codi: 101190 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500894 Turisme OB 2 1

Professor/a de contacte

Nom:
Carme Ruiz Aguado
Correu electrònic:
carmen.ruiza@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
anglès (eng)
Grup íntegre en anglès:
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:

Equip docent

Sonia García Jimènez

Prerequisits

No hi ha cap prerequisit per cursar aquesta assignatura.

Objectius

Aquesta assignatura vol dotar als estudiants i a les estudiants del segon curs del Grau en Turisme de les habilitats informàtiques necessàries per a desenvolupar la seva carrera professional a les empreses del sector turístic, especialment a les d'intermediació, transport aeri i empreses d'allotjament. L'assignatura treballa amb diferents sofwares específics del sector com ara el Sistema Global de Distribució Amadeus amb continuació a l'assignatura optativa de Comercialització Informatitzada. 

A la finalitazació de l'assignatura, les estudiants i els estudiants seran capaços de :

  • Familiaritzar-se amb el funcionament bàsic d'un GDS: Amadeus
  • Aprendre a buscar i analitzar serveis de transport aeri i tarifes ofertes per les companyies aèries abans de seleccionar la millor opció per cobrir les necessitats del client.
  • Conèixer com desenvolupar el procés de creació d'una reserva aèria amb un sistema de distribució global.
  • Familiaritzar-se amb el funcionament bàsic d'un software per a la gestió hotelera (PMS).
  • Aprendre el funcionament bàsic d'un software de gestió d'agència de viatges (Front Office).
  • Aplicar tècniques de comunicació rellevants pel sector turístic respectant la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  • Aprendre els principis bàsics del Revenue Management.

Competències

  • Aplicar les eines de les tecnologies de la informació i de la comunicació (programes de gestió de reserves, paquets de gestió d'agències de viatges, programes de gestió hotelera, etc.) als àmbits de gestió, planificació i productes del sector turístic.
  • Argumentar de manera crítica, des de les diferents perspectives teòriques, ideològiques i de bones pràctiques, la realitat que envolta al sector turístic.
  • Demostrar un comportament ètic i d'adaptació a diferents contextos interculturals.
  • Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
  • Gestionar els recursos humans en les organitzacions turístiques.
  • Manejar les tècniques de comunicació a tots els nivells.
  • Manejar tècniques de comunicació d'empreses de les organitzacions turístiques: interna, externa i corporativa.
  • Proposar solucions alternatives i creatives a possibles problemes en l'àmbit de la gestió, la planificació, les empreses i els productes turístics.
  • Ser capaç d'autoavaluar-se els coneixements adquirits.
  • Treball en grup.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adquirir habilitats directives i de gestió de conflictes.
  2. Aplicar els programes informàtics d'AAVV, restauració i hotels i les tècniques de comunicació al sector turístic.
  3. Demostrar un comportament ètic i d'adaptació a diferents contextos interculturals.
  4. Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
  5. Gestionar els recursos humans en les organitzacions turístiques.
  6. Manejar les tècniques de comunicació a tots els nivells.
  7. Ser capaç d'autoavaluar-se els coneixements adquirits.
  8. Treball en grup.
  9. Utilitzar les tècniques de comunicació aplicables a les entitats turístiques.
  10. Utilitzar les tècniques de comunicació per difondre les argumentacions sobre la realitat del sector turístic.

Continguts

PART I: GDS: AMADEUS 

Unitat 1: Introducció als sistemes de distribució Global i les seves funcionalitats 

Unitat 2: Codificació i descodificació 

Unitat 3: Disponibilitat aèria

Unitat 4: reserves aèries

PART II: PMS HOTELER

Unitat 5: Introducció a un PMS, funcions principals: reserves, perfils, opcions de caixers, back office i administració d'ingressos 

Unitat 6: Reserves d'Hotel. Tipus de reserves, clients i tarifes

Unitat 7: Creació i manteniment d'arxius i reserves i gestió d'habitacions

Unitat 8: Operacions de recepció: entrada i sortida de clients, facturació i informes.


PART III: SISTEMA DE GESTIÓ D'AGÈNCIES DE VIATGE

Unitat 9: Introducció als sistemes de gestió per agències de viatge i les seves funcionalitats

Unitat 10: Creació, control i manteniment d'arxius 

Unitat 11: Creació, control i tancament d'expedients de viatge 

Unitat 12: Serveis de facturació i generació de documents 

PART IV: INTRODUCCIÓ AL REVENUE MANAGEMENT 

Unitat 13: Introducció als principis bàsics de Revenue Management

Metodologia

L'assignatura s'imparteix aplicant dues metodologies d'aprenentatge diferents:

a) Metodologia Teòrica: 

Explicacions magistrals a l'aula de tots els punts del temari de l'assignatura

b) Metodologia per a la part pràctica del curs:

Realització i lliurament d'exercicis de classe i estudis de cas (individual o grup) per posar en pràctica els aspectes teòrics explicats. 

El Campus virtual serà utilitzat com una font d'informació complementària i com a un canal alternatiu de comunicació entre estudiants i professor. Al campus virtual l'estudiant trobarà la guía docent de l'assignatura, els exercicis i casos d'estudi, enllaços a pàgines web, els manuals d'usuari de programari i les notes de l'assignatura.  

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes pràctiques 15 0,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Classes teòriques 15 0,6 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9
Tipus: Supervisades      
Tutories 11 0,44 2, 3, 4, 6, 7, 9, 10
Tipus: Autònomes      
Estudi 89 3,56 2, 4, 7, 9, 10
Preparació treballs 6 0,24 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10

Avaluació

L'avaluació de l'assignatura serà de la manera següent:

Avaluació Contínua. La valoració contínua consisteix en el sistema següent:
a) Realització d'activitats pràctiques dins Amadeus que valen el 14% de la nota final.
b) La realització d'una prova pràctica que consisteix en la realització de diverses reserves amb Amadeus que te un valor del 36% de la nota final i que farà mitja amb la nota de les activitats pràctiques amb una nota mínima de 4.
c) Realització d'activitats pràctiques que valen  el 16% de la nota final (8% les activitats de PMS d' Hotel i 8% les del Front Office d'agències de Viatge).
d) La realització de dues proves pràctiques (una pel PMS d'Hotel i una pel Front Office) que valen el 24% de la nota final (12% cadascú) i que només faran mitja amb les activitats pràctiques amb una nota mínima de 4.
e) Realització d'un treball sobre Revenue management que val el 10% de la nota final.

Examen final. Hi haurà un examen final amb tots els continguts del curs per estudiants que no han passat el sistema d'avaluació referit en el punt anterior i per estudiants amb característiques específiques (repetidors, estudiants amb mobilitat, etc.). El seu valor és del 100% de la nota final. 

Re-avaluació. Aquells estudiants amb una nota final superior a 3,5 i inferior a 5 tindran la possibilitat de fer aquest examen. La nota final màxima a obtenir és d'un 5 sobre 10.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Activitats pràctiques 40% de la nota final 8 0,32 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Examen pràctic Front office d'agència de viatges 12% de la nota final 2 0,08 2
Examen pràctic PMS Hoteler 12% de la nota final 2 0,08 2, 10
Examen pràctic d'Amadeus 36% de la nota final 2 0,08 1, 2, 4, 7, 9

Bibliografia

Amadeus España (2009): Manual de Amadeus Selling Platform, Madrid.

Amadeus España (2009): Prontuario de Amadeus Ticketing, Madrid.

Amadeus España (2009): Prontuario de Reservas, tarifas y emisión, Madrid.

CompaniesandMarkets.com: Global Distribution Systems (GDS) Market Is Led by Amadeus, Sabre and Travelport. Chatham: Newstex, 2015. Print.

Del Pico, Fátima. (1997): Manual de Reservas Savia Amadeus, Madrid: Opentour Ediciones. 

Micros-Sysme-Hotel  España (2006): Manual de producto: Sysme-Hotel , Madrid.

Pipeline Software (2007):Manual de producto: Orbis, Castellón.

Programari

GDS: AMADEUS

PMS: SYSME

FRONT OFFICE: ORBIS