Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500262 Sociologia | OT | 4 | 1 |
No n'hi ha.
Aquesta assignatura té per objectiu abordar les qüestions que emergeixen de l'aparent paradoxa d'una única però diversa humanitat. Després de conèixer les aportacions principals de la disciplina en relació a cada moment i context històric, s'explorarà la diversitat cultural a través de la lectura de monografies etnogràfiques i el visionat de documentals sobre diferents grups i les seves formes de vida a diferents àrees del planeta. S'analitzará de forma crítica les relacions existents entre els nivells locals, regionals i globals en alguns dels principals reptes presents a les societats actuals.
Es pretén desenvolupar una aproximació comparativa que inclogui l'anàlisi del propi context sociocultural, específicament aprofundint en les qüestions sobre la construcció de l'alteritat, el seu contingut, causes i impactes. Això permetrà desenvolupar la capacitat de reconèixer preconcepcions i assumpcions pròpies basades en el propi context sociocultural, així com comprendre i qüestionar aquests processos que l'antropologia ha contribuit a desxifrar, al món i en l'experiència multicultural.
Bloc 1:
Tema 1: Breu història i principals caracteristiques de la disciplina.
Tema 2: La cultura.
Tema 3: Mètode i tècniques en antropologia.
Tema 4: La construcció de l’altre.
Tema 5: Identitat.
Bloc 2:
Tema 6: Sistemes de sexe/gènere.
Tema 7: Sistemes de parentiu i reproducció.
Tema 8: La febre tipològica en antropologia. Impacte del nacionalisme, colonialisme i la globalizació.
Tema 9: Antropologia aplicada i intervenció social.
Partint de la idea que en el procés d'ensenyament-aprenentatge el protagonisme el té l'alumnat, aquesta assignatura espera el seu rol actiu i la participació. La metodologia inclou:
- Classes magistrals amb suport TIC.
‐ Lectura i discussió de capítols de llibre o articles científics a cada tema (especificats al campus virtual).
- Visionat i discussió d'audiovisuals a l'aula (reportatges etnogràfics, ficció...)(especificats al campus virtual).
- Exercicis de classe realitzats en petit grup. Discussió i presentació de comentaris, qüestions i conclusions.
- Projecte grupal. L'alumnat treballarà en grups cooperatius, aprofundint en un repte actual en relació al temari treballat a l'aula. Es realitzarà la presentació oral a classe del mateix (grups i calendari de presentacions al campus virtual).
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals amb suport TIC | 30 | 1,2 | 1 |
Discussió de textos escrits i audiovisuals | 25 | 1 | |
Tipus: Supervisades | |||
Exercicis i discusions a classe. Treball grupal. | 35 | 1,4 | |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura i ressenya de textos i treballs grupals | 60 | 2,4 | 1 |
L'avaluació de l'assignatura es realitzarà de manera processual a través de diverses proves:
- Participacio oral i debat en classe en grups de treball. Constitueix un exercici d'anàlisi del material escrit, visual o audiovisual i la seva presentació a l'aula. 10%
- Proves individuals escrites. Es realitzaràn de dos a quatre ressenyes o notes de lectura que consistiràn en una reflexió crítica, argumentada i documentada sobre tots els continguts treballats a l'aula La data de realització s'anunciarà a través del Campus virtual de l'assignatura. 50%
- Elaboració de treballs en grup i presentació també en grup del projecte grupal sobre un tema a escollir. Comptarà amb un guió del treball i una rúbrica per a la presentació oral al campus virtual. S'hauràn de realitzar dues tutories que serviràn per a guiar el treball d'aprofundiment crític i l'anàlisi. S'entregarà la presentació en la data assenyalada al campus virtual: 40%
La nota final serà la mitjana de la nota obtinguda en tots els apartats anteriorment detallats.
Qui no arribi a una nota de 5 es considerarà suspès i podrà optar a la recuperació en el cas d'haver estat prèviament avaluat en activitats que equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura. La recuperació consistirà en una prova de síntesi final.
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.
En cas que l’estudiantrealitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Participacio oral i debat en clase | 10% | 0 | 0 | 1, 3, 4, 5 |
Projecte grupal i presentació | 40% | 0 | 0 | 2, 3, 5 |
Proves escrites individuals | 50% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 |
AADD (1993) Diccionari d’Antropologia. Barcelona, TERMCAT.
Banard, A. (2000) History and Theory in Anthropology, Cambridge, Cambridge University Press
Ember, C.R.; Ember, M. y Peregrine, P. (2004) “¿Qué es la antropología?” en Antropología. Madrid: Pearson - Prentice Hall.
Eriksen, Thomas Hylland, 2000. Small Places, Large Issues: an Introduction to Social and Cultural Anthropology (2nd ed) Pluto Press.
Hendry, J. (1999) An Introduction to Social Anthropology. Other’s People’s Worlds, London, Macmillan Press.
Kottak, C. (2007) Introducción a la antropología cultural: espejo para la humanidad Madrid, McGraw-Hill.
No es requereix programari específic.