Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500262 Sociologia | OB | 3 | 1 |
Es recomana haver cursat "Fonaments de Sociologia", "Pensament Sociològic Contemporani" i, sobretot, “Teoria Sociològica Micro”. En general, es pressuposa un mínim coneixement dels clàssics de la sociologia i de les principals escoles de pensament sociològic del segle XX, així com dels fonaments de la teoria de l'acció, de la racionalitat i de la microsociologia.
Se debe haber superado la asignatura de “Fundamentos de Sociología” en el primer curso, así como “Pensamiento Sociológico Contemporáneo” y “Teoría Sociológica Micro” en segundo curso. En especial, se supondrá un mínimo conocimiento de los clásicos de la sociología y de las principales corrientes del pensamiento sociológico en el siglo XX, así como de los fundamentos de la teoría de la acción, de la racionalidad y de la microsociología.
Tal i com revela l’èmfasi en les competències d’adquisició de coneixements, la teoria sociològica hauria de contribuir significativament a perfilar el mapa conceptual bàsic dels i les estudiants. Amb aquesta finalitat articula dos criteris pedagògics diferents: aquesta assignatura introdueix les principals aportacions teòriques a la sociologia que estan vigents avui en dia, i ho fa de forma sistemàtica (donat que els aspectes històrics ja han estat estudiats a “Fonaments de Sociologia” i a “Pensament Sociològic Contemporani”).
La perspectiva de gènere tindrà un paper central en el desenvolupament d'aquests objectius.
1.1. Els fenòmens socials: tipus
1.2. Modalitats d’explicació en ciències socials. Individualisme metodològic, vaixell de Coleman i mecanismes socials.
1.3. Mecanismes d’interacció i composició d’accions individuals.
1.4. Les desigualtats de gènere com a exemple de fenomen social.
2. Emocions
2.1. Què són les emocions.
2.2. El model de conducta basada en l’emoció.
2.3. El model d’acció emocional.
2.4. Gènere i emocions.
3. Normes socials
3.1. Concepte, tipus i principals definicions formals
3.1.1. Normes socials, gènere i sexe. Homosexualitat, bisexualitat i transsexualitat.
3.2. Les normes socials a la teoria de l’elecció racional estàndard
3.3. La tipologia de normes de Cristina Bicchieri
3.4. La tipologia de normes de Jon Elster
4. Aportacions de les ciències naturals
4.1. El reduccionisme en ciència.
4.2. Aportacions de la fisiologia i la neurociència
4.3. Psicologia evolucionària
4.3.1. A. Fiske i les quatre formes elemental de sociabilitat.
4.4. El programa de la racionalitat ecològica.
4.5. Aportacions de les ciències naturals i qüestions de gènere i sexe. Homosexualitat, bisexualitati transsexualitat.
5. Simulació multi-agent, xarxes socials i difusió
5.1. Models de Simulació multi-agent
5.2. Xarxes socials i mons petits
5.3. Laforça dels vincles dèbils: M. Granovetter.
5.3.1. Vincles dèbils i mobilitzacions d'associacions de mares.
5.4. Influència social.
5.4.1. Influència social i qüestions de gènere i sexe. Homosexualitat, bisexualitat i transsexualitat.
5.5. Falsificació de preferències i ignorància plural.
5.6. Profecies que es compleixen a elles mateixes.
5.6.1. Profecies que es compleixen a elles mateixes i gènere.
5.7. Processos de massa crítica.
5.7.1. Massa crítica i discriminació per raó de gènere.
5.8. Aplicacions: difusió d’innovacions, segregació social (per raó de classe, color de pell, gènere, etc.), divorci, consum cultural, moviments socials, moviments feministes i difusió de protestes, dinàmiques d'opinió, etc.
6. Poder, desigualtat i jerarquies
6.1. Jerarquies: principals tipus
6.2. El concepte de poder: tipus i característiques
6.2.1. Gènere i relacions de poder.
6.3. Jerarquies d’estatus: el model Manzo-Baldassarri.
6.4. El concepte de desigualtat: tipus i implicacions normatives.
6.4.1. Desigualtats i diferències de gènere.
6.5. Estructures d’oportunitat.
6.5.1. El model de competició per les vacants de White
6.5.2. El model de desigualtats educatives de G. Manzo.
7. Institucions i organitzacions
7.1. Institucionalisme i neoinstitucionalisme
7.2. La teoria del procés de canvi econòmic de D. North.
7.3. Estratègies de disseny institucional (la tipologia de P. Pettit i la tradició neorepublicana).
7.4. Llei i compliment
7.4.1. La funció expressiva de la llei.
7.4.2. Nudges.
7.5. Alguns problemes del disseny institucional
7.5.1. Confiança en institucions: el problema del principal i l’agent
7.5.2. El problema de la segona millor alternativa
7.6. Teoria de la decisió social.
7.6.1. Vot, negociació i deliberació.
7.6.1.1.Deliberació i gènere.
7.7. L’ontologia de les institucions de J. Searle
8. El futur de les ciències socials
8.1. La ciència social qualitativa de Jon Elster.
8.2. La sociologia analítica de Hedström i la INAS.
8.3. Duncan Watts i la crítica a les explicacions basades en el sentit comú.
L'assignatura s'estructurarà en base a quatre tipus d'activitats:
1) Exposició dels continguts del programa a classe per part del professorat (amb participació i discussió crítica dels estudiants).
2) Pràctiques consistents en exercicis d'aplicació pràctica de teories o altres activitats.
3) Tutories fora de l'aula.
4) Activitats autònomes per part dels estudiants: lectura de textos.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Exposició i discussió de continguts | 42 | 1,68 | 2, 3, 4, 10 |
Práctiques: seminaris de lectura de textos, exercicis d'aplicació de teories, i altres activitats | 14 | 0,56 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 13 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 14 | 0,56 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 10, 13 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 16 | 0,64 | 1, 2, 3, 5, 6, 9, 10 |
Lectura de textos | 36 | 1,44 | 1, 2, 3, 4, 5, 9, 10 |
Redacció de treballs i exercicis | 21 | 0,84 | 1, 2, 3, 4, 5, 9, 10, 12 |
L'avaluació es basarà en tres tipus d'exercicis:
1) Dos exàmens parcials.
2) Dos exercicis basats en les lectures obligatòries que tindran com objectiu acreditar que els estudiants les han llegit i n’han assimilat els continguts.
Observacions:
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exercicis basats en les lectures obligatòries | 30% | 3 | 0,12 | 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
Exàmens | 70% | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
BIBLIOGRAFIA OBIGATÒRIA
Tema 1
Hedström, P. (2006): “La explicación del cambio social: un enfoque analítico”, J.A. Noguera (2010): Teoría Sociológica Analítica. Madrid: CIS.
Tema 2
Elster, J. (2010 [2007]): “Emociones”, La explicación del comportamiento social. Barcelona: Gedisa.
Tema 3
No hi ha lectura obligatòria.
Tema 4
No hi ha lectura obligatòria.
Tema 5
Revisar la darrera part del text de Hedström del tema 1
Ball, P. (2008 [2004]): “Que pequeño es el mundo”, Masa crítica. Cambio, caos y complejidad. Madrid: Turner. Fondo de Cultura Económica.
Ball, P. (2008 [2004]): “Que pequeño es el mundo”, Masa crítica. Cambio, caos y complejidad. Madrid: Turner. Fondo de Cultura Económica.
Granovetter, M. (1973): “La fuerza de los lazos débiles. Revisión de la teoría reticular”, Requena, F. (2003): Análisis de redes sociales. Madrid: CIS.
Schelling, T. (1989 [1978]): “La masa crítica, las propinas y los limones”, Micromotivos y macroconducta. Fondo de cultura económica.
Schelling, T. (1989 [1978]): “La clasificación y la mezcla: la raza y el sexo”, Micromotivos y macroconducta. Fondo de cultura económica.
Tena-Sánchez, Jordi i León, F.J. (2019): Modelos de Dinámicas de Opinión. Una revisión de literatura. Revista Internacional de Sociología. A premsa.
Tema 6
No hi ha lectura obligatòria d’aquest tema.
Tema 7
Goodin, R. (2003): “Las instituciones y su diseño”, Teoría del diseño institucional. Barcelona: Gedisa.
North, D. (2001): “La comprensión del proceso de cambio económico”, Revista de Occidente, 240.
Pettit, P. (2003): “El diseño institucional y la elección racional”, Goodin, R. (ed.): Teoría del diseño institucional. Barcelona: Gedisa.
Elster, J. (2010 [2007]): “Toma colectiva de decisiones”, La explicación del comportamiento social. Barcelona: Gedisa.
Elster, J. (2010 [2007]): “Organizaciones e instituciones”, La explicación del comportamiento social. Barcelona: Gedisa.
Searle, J. R. (2006 [2005]): “¿Qué es una institución?”, Revista de derecho político, 66: 89-120.
Tema 8
Manzo, G. (2014): "Data, generative models, and mechanisms: More on the principles of analytical sociology", a Analytical Sociology. Actions and networks. Wiley.
Elster, J. (2010 [2007]): “¿Es posible la ciencia social?”, La explicación del comportamiento social. Barcelona: Gedisa.
Elster, J. (2011). The two great fears of 1789. Social Science Information, 50(3–4), 317–329. https://doi.org/10.1177/0539018411411017
Watts, D. (2014). “Common Sense and Sociological Explanations”, American Journal of Sociology, 120 (2): 313-351
BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA
La següent llista de bibliografia no es exhaustiva. Es tracta, més aviat, de treballs que poden ajudar-vos a aclarir aquells aspectes amb els que tingueu dificultats. Qui vulgui aprofundir encara més en algun tema pot adreçar-se directament a mi.
Referències generals
Elster, J. (2010): La explicación del comportamiento social. Barcelona: Gedisa.
Hedström, P. (2005): Dissecting the social. Cambridge: Cambridge University Press.
Manzo, Gianluca (2014): Analytical Sociology. Actions and networks. Wiley.
Tema 1
Revisar les lectures de Teoria Micro sobre aquestes qüestions.
Tema 2
Elster, J. (2009): “Emotions”, Hedström, P. i Bearman, P. The Oxford handbook of analytical sociology. Oxford: Oxford University Press.
Elster, J. (1996): Alquimias de la mente.
N. Frijda. The emotions.
Tema 3
La tipologia d’Elster la teniu a:
Elster, J. (2010): La explicación del comportamiento social. Barcelona: Gedisa. Cap. 22 i pp: 126-132.
Elster, J. (2009): “Social norms”, Hedström, P. i Bearman, P. The Oxford handbook of analytical sociology. Oxford: Oxford University Press.
La de la Cristina Bicchieri a:
Bicchieri, C. (2006): The grammar of Society. The nature and dynamics of social norms. Cambridge, Cambridge University Press. Cap. 1.
Un resum de l’aproximació clàssica de la TER a:
Linares, F. (2007): “El problema de la emergencia de normas sociales en la acción colectiva”, Revista Internacional de Sociología, 46: 131-160.
Dues obres cabdals sobre TER iNS són el The Emergence of Norms de la Edna Ullman-Margalit i, més important, el Fundamentos de Teoría Social de J. Coleman.
I teniu una discussió de les tres perspectives a:
Tena-Sánchez, J. i Güell, A. (2011): “¿Qué es una norma social? Una discusión de tres aproximaciones analíticas”, Revista Internacional de Sociología, 69 (3): 561-583.
Tema 4
La primera part del tema la teniu a:
Elster, J. (2010 [2007]): “Lecciones de las ciencias naturales” i “Fisiología y neurociencia”, La explicación del comportamiento social. Barcelona: Gedisa.
Sobre psicologia evolucionària:
De la Lea Cosmides et al. (eds.), The Adapted Mind, Oxford: Oxford University Press, 1992. La introducció dels autors.
Pinker, S. (2003): La tabla rasa. Barcelona: Paidós.
El model Fiske el teniu a:
Fiske, A.P. (1992): “The Four Elementary Forms of Sociality: Framework for an Unified Theory of Social Relations”, Psychological Review, 99: 689-723.
Un resum del treball de Boyer és a:
Boyer, P. (2002): “Restricciones cognitivas sobre las representaciones culturales. Ontologías naturales e ideas religiosas”, L.A. Hirschfeld i S.A. Gelman, Cartografía de la mente. La especificidad de dominio en la cognición y en la cultura, Barcelona, Gedisa, vol. 2.
Sobre racionalitat ecològica, podeu veure:
Gigerenzer, G. (2008): Rationality for mortals. NewYork ; Oxford : Oxford University Press.
Sobre el debat Kaneman i Tversky vs Gigerenzer, podeu veure:
Kahneman i Tversky (1996): On the Reality of Cognitive Illusions. Psychological Review 103 (3)
I la resposta de Gigerenzer:
On narrow norms and vague heuristics: A reply to Kahneman and Tversky. Psychological Review 103 (3):592-596 (1996)
Tema 5
Sobre simulació, podeu consultar (en aquest ordre):
Gilbert & Troitzsch (1999): Simulación par alas ciencias sociales.
Page, Scott E.; John H. Miller (2007). Complex Adaptive Systems: An Introduction to Computational Models of Social Life. Princeton, NJ: Princeton University Press. p. 284. ISBN 0-691-12702-6.
De Marchi (2005): Computational and Mathematical Modeling in the Social Sciences.
Epstein, Joshua M. (January 8, 2007). Generative Social Science: Studies in Agent-Based Computational Modeling. Princeton University. p. 352. ISBN 978-0-691-12547-3.
N. Gilbert (2008): Agent-based models. Sage.
Railsback & Grimm (2009) ABM with Netlogo.
A The Oxford handbook of analytical sociology i a Analytical Sociology. Actions and networks teniu diversos capítols sobre simulació, profecies que es compleixen a elles mateixes, divorci (el capítol de la Yvonne Åberg) , moviments socials (capítol de la Sandra González) i consum cultural.
Tema 6
El concepte de poder de Searle:
Searle, J. (2010): Making thesocial world. Oxford, New York: Oxford University Press. Cap. 7: “Power”.
El model de jerarquies d’estatus del G.Manzo i la Delia Baldassarri:
Manzo G., Baldassarri D. (2015) “Heuristics, Interactions, and Status Hierarchies: An Agent-based Model of Deference Exchange”, Sociological Methods and Research, 44, 3, 329-387.
Sobre estructures d’oportunitat
Hedström, P. i Bearman, P. (2009): The Oxford handbook of analytical sociology. Oxford: Oxford University Press. Cap. 6.
El treball sobre desigualtats educatives a França:
Manzo, G. (2013). “Educational Choices and Social Interactions: A Formal Model and A Computational Test”, Comparative Social Research, 30, 47-100.
Tema 7
Teniu més paradoxes del vot a:
Pettit,P. (2001): “Groups with Minds of their Own”, treball presentat a la conferència “Social Ontology after The Common Mind”, Erasmus University, Rotterdam.
La teoria de D. North sobre el procès de canvi econòmic la teniu a:
Understanding the Process of Economic Change, Princeton University Press, 2004
Sobre nudges, podeu veure:
C. Sunstein: Un pequeño empujón.
i la tesi de la Júlia de Quintana THE ACCEPTABILITY OF NUDGES AS PUBLIC POLICY TOOLS: A THEORETICAL AND EMPIRICAL ANALYSIS.
No s'escau.