Logo UAB
2022/2023

Gestió de projectes d'intervenció social II

Codi: 101123 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500262 Sociologia OB 3 2

Professor/a de contacte

Nom:
Joel Marti Olive
Correu electrònic:
joel.marti@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Ariadna Fito Frutos

Prerequisits

És recomanable fer Gestió de Projectes d'Intervenció Social I abans d'aquesta assignatura.

Objectius

Les assignatures de Gestió de Projectes d’Intervenció Social I i II han estat dissenyades per tal d’introduir la dimensió professionalitzadora dins del grau de Sociologia. El disseny, gestió i avaluació de projectes d’intervenció social són una de les principals vies d’inserció laboral dels estudiants de sociologia, tant en l’àmbit de l’administració pública com en el tercer sector.

Per tal d’acompanyar l’alumnat en l’adquisició de les habilitats i competències necessàries per a dur a terme l’exercici professional de la sociologia en el món de la intervenció social i la gestió de les polítiques públiques, l’assignatura Gestió de Projectes I ofereix una mirada integral al context on es desenvolupen els projectes, mentre que Gestió de Projectes II es centra en dissenyar, gestionar i avaluar intervencions socials incorporant els actors al llarg del procés.

A Gestió de Projectes II convertirem l’aula en un espai de treball que permeti a l’alumnat no només conèixer els diversos cicles de la intervenció social de manera teòrica sinó participar-hi activament. Es pretén que l’alumnat desplegui els coneixements teòrics adquirits al llarg del grau i els apliqui a la intervenció social, utilitzant conceptes i enfocaments de la teoria sociològica, especialment aquells vinculats a les desigualtats socials de classe, gènere i origen ètnic i cultural, però també tots aquells que emergeixen silenciosament sense que sovint ni des de l’àmbit acadèmic, ni des del món de la intervenció hi parem l’atenció que requereixen.

L’assignatura Gestió de Projectes II preveu espais de tutorització a l’aula i de reflexió compartida entre l’alumnat sobre la complexitat dels fenòmens socials i les formes de donar-hi resposta incorporant actors polítics, tècnics i ciutadans.

Competències

  • Analitzar problemes derivats de l'aplicació de polítiques públiques i de situacions de conflicte reconeixent la complexitat dels fenòmens socials i de les decisions polítiques que afecten la democràcia, els drets humans, la justícia social i el desenvolupament sostenible.
  • Aplicar els conceptes i els enfocaments de la teoria sociològica, especialment les explicacions de les desigualtats socials entre classes, entre gèneres i entre grups ètnics, a la posada en pràctica de les polítiques públiques i a la resolució de les situacions de conflicte.
  • Buscar fonts documentals a partir de conceptes.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  • Gestionar el propi temps: planificar l'estudi propi, gestionar la relació amb un tutor o tutora o un assessor o assessora, i establir i complir els terminis adequats per a un projecte de treball.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.

Resultats d'aprenentatge

  1. Buscar fonts documentals a partir de conceptes.
  2. Demostrar fins a quin punt la seva influència és important per al disseny o l'avaluació d'un projecte d'intervenció social.
  3. Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  4. Distingir les desigualtats subjacents a unes polítiques o a uns conflictes determinats.
  5. Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  6. Gestionar el propi temps: planificar l'estudi propi, gestionar la relació amb un tutor o tutora o un assessor o assessora, i establir i complir els terminis adequats per a un projecte de treball.
  7. Relacionar els conceptes, els mètodes i les tècniques utilitzats per analitzar la cultura amb els debats teòrics i metodològics generals.
  8. Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.

Continguts

 

BLOC I. EL DISSENY DE PROJECTES D'INTERVENCIÓ SOCIAL

1.1. Projecte d’intervenció social. Conceptes bàsics.

1.2. Detecció de necessitats: tècniques d'obtenció d’informació i anàlisi

1.3. Delimitació i programació del projecte

1.4. Recursos: pressupost i vies de finançament

1.5. Seguiment/ monitoreig del projecte

1.6. Avaluació del projecte

 


BLOC II. LA PERSPECTIVA PARTICIPATIVA EN LA INTERVENCIÓ SOCIAL

2.1. Fonamentació de les metodologies participatives

2.2. Etapes d'un disseny participatiu: diagnosi, deliberació i programació.

2.3. Actors i espais de treball: lideratges, grups motors, espais de seguiment i participació puntual

2.4. Tècniques participatives

2.5. Avaluació participativa

 

Metodologia

Atès el caràcter pràctic de l’assignatura, la metodologia docent i les activitats formatives de l’assignatura el situen en el centre del procés d’ensenyament-aprenentatge, a partir de la combinació de quatre tipus d’estratègies: sessions expositives a l’aula on el professorat explicarà el contingut teòric, pràctiques a l’aula que permetin aplicar els conceptes adquirits, tutories de seguiment i treball autònom. A continuació es concreten les diferents activitats, amb el seu pes específic dins de la distribució del temps total que l’estudiant ha de dedicar a l’assignatura.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Pràctiques a l'aula 20 0,8 1, 2, 4, 5, 6, 7
Sessions expositives 16 0,64 2, 3, 4, 7, 8
Tipus: Supervisades      
Tutories de grup 6 0,24 5, 6, 7
Tipus: Autònomes      
Lectura de textos 18 0,72 1, 3, 4, 6
Treball en grup 25 1 1, 5, 6, 7
Treball individual d'obtenció i anàlisi d'informació i redacció 15 0,6 1, 3, 6, 7

Avaluació

Per superar l’assignatura caldrà que:

-  Cadascuna de les activitats d'avaluació tingui una nota mínima de 5. L'examen final és recuperable; malgrat que aquesta prova de recuperació sigui superior a 5 no es podrà obtenir una qualificació superior a l’aprovat.

-  La nota mitjana final ha d'assolir un mínim de 5.

 

A l’acta d’avaluació tan sols tindran la qualificació de “no presentades” aquelles persones que no hagin fet més activitats d’avaluació que les corresponents al 50% del total de les activitats avaluables.

En cas de detectar-se plagi l'avaluació de l'activitat serà 0. 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Disseny i gestió del projecte d'intervenció social 30% 20 0,8 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Prova escrita que avaluarà l'adquisició de conceptes i instruments apresos a l'assignatura 50% 20 0,8 2, 3, 4, 6, 7
Pràctiques i presentacions vinculades al treball a l'aula 20% 10 0,4 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8

Bibliografia

 

Bàsica

 

Mille Galan, J, M. (2002).  Manual bàsic d'elaboració i avaluació de projectes. Útil Pràctic 25. Torre Jussana. Barcelona: Ajuntament de Barcelona.

Martí, J. (2016). Investigación-acción. Introducción a la perspectiva, diseño y métodos. Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona (disponible al Campus Virtual)

 

Complementària

 

Disseny i avaluació de projectes

Ander- Egg, E. (2011). Evaluación de servicios y programas sociales. Ed. Lumen Humanitas, Madrid.  

Ander-Egg, E. y Aguilar, M. (2000). Como elaborar un proyecto: Guía para diseñar proyectos sociales y culturales. Editorial ICSA, Madrid.

Blasco, J.(2009). Com iniciar una avaluació: oportunitat, viabilitat i preguntes d'avaluació. (Guies pràctiques sobre avaluació de polítiques públiques; 1).Ivàlua, Barcelona.  

Blasco, J. (2009). Avaluació del disseny. (Guies pràctiques sobre avaluació de polítiques públiques; 3). Ivàlua, Barcelona.

Blasco, J. i Casado, D. (2009).  Avaluació de l’impacte. (Guies pràctiques sobre avaluació de polítiques públiques; 5). Ivàlua, Barcelona.

Casado, D. (2009) Avaluació de Necessitats. (Guies pràctiques sobre avaluació de polítiques públiques; 2). Ivàlua, Barcelona.  

Cohen, E. i Martínez, R  (2004) Manual de formulación, evaluación y monitoreo de proyectos sociales. Edita: División de Desarrollo Social- CEPAL.

Coll-Planas, G. i Solà-Morales, R. (2019). Guia per incorporar la interseccionalitat a les polítiques locals. Terrassa: Ajuntament de Terrassa.

Lázaro, B. i Obregón, I. (2009)  Avaluació de la implementación. (Guies pràctiques sobre avaluació de polítiques públiques; 4). Ivàlua, Barcelona.  

Rebollo, O., Morales, E., Gonzalez, S. (2014) Guia Operativa d'avaluació de l'acció comunitària. Àrea de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports. Ajuntament de Barcelona. Barcelona 

 

Metodologies participatives

Ander-Egg, E. (2002). Cómo hacer reuniones de trabajo. Madrid: CCS

Brydon-Miller, M., Greenwood, D., Maguire, P. (2003). Why action research? Action research, 1(1), 9-28.

Callejo, J., Viedma, A. (2006). Proyectos y estrategias de investigación social: la perspectiva de intervención. Madrid: McGraw-Hill.

Fals Borda, O. (1993): La investigación participativa y la intervención social. Documentación Social, 92, 9-22.

Malo, M. (2004). Prólogo. In M. Malo (ed.), Nociones comunes: experiencias y ensayos entre investigación y militancia. Madrid: Traficantes de Sueños.

Martí, J. (2000). La investigación acción participativa: estructura y fases. A: Villasante, T.R.; Montañes, M; Martí, J. La investigación social participativa. Construyendo ciudadanía. Vol I. Barcelona: El Viejo Topo, pp. 73-117.  

Martí, J., Jorba, L. (2011). Tècniques participatives per al debat grupal. Barcelona: Diputació de Barcelona. 2a ed. rev.

Park, P. (2006): Qué es la investigación-acción participativa. Perspectivas teóricas y metodológicas. En M. C. Salazar (ed.), La investigación-acción participativa. Inicios y desarrollos. Caracas, Ed. Popular.

Reason, P., Bradbury, H. (eds.). (2008). Handbook of action research: Participative inquiry and practice. London: Sage Publications.

 

 

Programari

No escau