Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500262 Sociologia | OB | 3 | 2 |
És recomanable fer Gestió de Projectes d'Intervenció Social I abans d'aquesta assignatura.
Les assignatures de Gestió de Projectes d’Intervenció Social I i II han estat dissenyades per tal d’introduir la dimensió professionalitzadora dins del grau de Sociologia. El disseny, gestió i avaluació de projectes d’intervenció social són una de les principals vies d’inserció laboral dels estudiants de sociologia, tant en l’àmbit de l’administració pública com en el tercer sector.
Per tal d’acompanyar l’alumnat en l’adquisició de les habilitats i competències necessàries per a dur a terme l’exercici professional de la sociologia en el món de la intervenció social i la gestió de les polítiques públiques, l’assignatura Gestió de Projectes I ofereix una mirada integral al context on es desenvolupen els projectes, mentre que Gestió de Projectes II es centra en dissenyar, gestionar i avaluar intervencions socials incorporant els actors al llarg del procés.
A Gestió de Projectes II convertirem l’aula en un espai de treball que permeti a l’alumnat no només conèixer els diversos cicles de la intervenció social de manera teòrica sinó participar-hi activament. Es pretén que l’alumnat desplegui els coneixements teòrics adquirits al llarg del grau i els apliqui a la intervenció social, utilitzant conceptes i enfocaments de la teoria sociològica, especialment aquells vinculats a les desigualtats socials de classe, gènere i origen ètnic i cultural, però també tots aquells que emergeixen silenciosament sense que sovint ni des de l’àmbit acadèmic, ni des del món de la intervenció hi parem l’atenció que requereixen.
L’assignatura Gestió de Projectes II preveu espais de tutorització a l’aula i de reflexió compartida entre l’alumnat sobre la complexitat dels fenòmens socials i les formes de donar-hi resposta incorporant actors polítics, tècnics i ciutadans.
BLOC I. EL DISSENY DE PROJECTES D'INTERVENCIÓ SOCIAL
1.1. Projecte d’intervenció social. Conceptes bàsics.
1.2. Detecció de necessitats: tècniques d'obtenció d’informació i anàlisi
1.3. Delimitació i programació del projecte
1.4. Recursos: pressupost i vies de finançament
1.5. Seguiment/ monitoreig del projecte
1.6. Avaluació del projecte
BLOC II. LA PERSPECTIVA PARTICIPATIVA EN LA INTERVENCIÓ SOCIAL
2.1. Fonamentació de les metodologies participatives
2.2. Etapes d'un disseny participatiu: diagnosi, deliberació i programació.
2.3. Actors i espais de treball: lideratges, grups motors, espais de seguiment i participació puntual
2.4. Tècniques participatives
2.5. Avaluació participativa
Atès el caràcter pràctic de l’assignatura, la metodologia docent i les activitats formatives de l’assignatura el situen en el centre del procés d’ensenyament-aprenentatge, a partir de la combinació de quatre tipus d’estratègies: sessions expositives a l’aula on el professorat explicarà el contingut teòric, pràctiques a l’aula que permetin aplicar els conceptes adquirits, tutories de seguiment i treball autònom. A continuació es concreten les diferents activitats, amb el seu pes específic dins de la distribució del temps total que l’estudiant ha de dedicar a l’assignatura. |
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Pràctiques a l'aula | 20 | 0,8 | 1, 2, 4, 5, 6, 7 |
Sessions expositives | 16 | 0,64 | 2, 3, 4, 7, 8 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories de grup | 6 | 0,24 | 5, 6, 7 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura de textos | 18 | 0,72 | 1, 3, 4, 6 |
Treball en grup | 25 | 1 | 1, 5, 6, 7 |
Treball individual d'obtenció i anàlisi d'informació i redacció | 15 | 0,6 | 1, 3, 6, 7 |
Per superar l’assignatura caldrà que:
- Cadascuna de les activitats d'avaluació tingui una nota mínima de 5. L'examen final és recuperable; malgrat que aquesta prova de recuperació sigui superior a 5 no es podrà obtenir una qualificació superior a l’aprovat.
- La nota mitjana final ha d'assolir un mínim de 5.
A l’acta d’avaluació tan sols tindran la qualificació de “no presentades” aquelles persones que no hagin fet més activitats d’avaluació que les corresponents al 50% del total de les activitats avaluables.
En cas de detectar-se plagi l'avaluació de l'activitat serà 0.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Disseny i gestió del projecte d'intervenció social | 30% | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Prova escrita que avaluarà l'adquisició de conceptes i instruments apresos a l'assignatura | 50% | 20 | 0,8 | 2, 3, 4, 6, 7 |
Pràctiques i presentacions vinculades al treball a l'aula | 20% | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Bàsica
Mille Galan, J, M. (2002). Manual bàsic d'elaboració i avaluació de projectes. Útil Pràctic 25. Torre Jussana. Barcelona: Ajuntament de Barcelona.
Martí, J. (2016). Investigación-acción. Introducción a la perspectiva, diseño y métodos. Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona (disponible al Campus Virtual)
Complementària
Disseny i avaluació de projectes
Ander- Egg, E. (2011). Evaluación de servicios y programas sociales. Ed. Lumen Humanitas, Madrid.
Ander-Egg, E. y Aguilar, M. (2000). Como elaborar un proyecto: Guía para diseñar proyectos sociales y culturales. Editorial ICSA, Madrid.
Blasco, J.(2009). Com iniciar una avaluació: oportunitat, viabilitat i preguntes d'avaluació. (Guies pràctiques sobre avaluació de polítiques públiques; 1).Ivàlua, Barcelona.
Blasco, J. (2009). Avaluació del disseny. (Guies pràctiques sobre avaluació de polítiques públiques; 3). Ivàlua, Barcelona.
Blasco, J. i Casado, D. (2009). Avaluació de l’impacte. (Guies pràctiques sobre avaluació de polítiques públiques; 5). Ivàlua, Barcelona.
Casado, D. (2009) Avaluació de Necessitats. (Guies pràctiques sobre avaluació de polítiques públiques; 2). Ivàlua, Barcelona.
Cohen, E. i Martínez, R (2004) Manual de formulación, evaluación y monitoreo de proyectos sociales. Edita: División de Desarrollo Social- CEPAL.
Coll-Planas, G. i Solà-Morales, R. (2019). Guia per incorporar la interseccionalitat a les polítiques locals. Terrassa: Ajuntament de Terrassa.
Lázaro, B. i Obregón, I. (2009) Avaluació de la implementación. (Guies pràctiques sobre avaluació de polítiques públiques; 4). Ivàlua, Barcelona.
Rebollo, O., Morales, E., Gonzalez, S. (2014) Guia Operativa d'avaluació de l'acció comunitària. Àrea de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports. Ajuntament de Barcelona. Barcelona
Metodologies participatives
Ander-Egg, E. (2002). Cómo hacer reuniones de trabajo. Madrid: CCS
Brydon-Miller, M., Greenwood, D., Maguire, P. (2003). Why action research? Action research, 1(1), 9-28.
Callejo, J., Viedma, A. (2006). Proyectos y estrategias de investigación social: la perspectiva de intervención. Madrid: McGraw-Hill.
Fals Borda, O. (1993): La investigación participativa y la intervención social. Documentación Social, 92, 9-22.
Malo, M. (2004). Prólogo. In M. Malo (ed.), Nociones comunes: experiencias y ensayos entre investigación y militancia. Madrid: Traficantes de Sueños.
Martí, J. (2000). La investigación acción participativa: estructura y fases. A: Villasante, T.R.; Montañes, M; Martí, J. La investigación social participativa. Construyendo ciudadanía. Vol I. Barcelona: El Viejo Topo, pp. 73-117.
Martí, J., Jorba, L. (2011). Tècniques participatives per al debat grupal. Barcelona: Diputació de Barcelona. 2a ed. rev.
Park, P. (2006): Qué es la investigación-acción participativa. Perspectivas teóricas y metodológicas. En M. C. Salazar (ed.), La investigación-acción participativa. Inicios y desarrollos. Caracas, Ed. Popular.
Reason, P., Bradbury, H. (eds.). (2008). Handbook of action research: Participative inquiry and practice. London: Sage Publications.
No escau