Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500259 Ciència política i gestió pública | OB | 2 | A |
2503778 Relacions Internacionals | OB | 2 | A |
No és necessari cap prerequisit.
El curs pretén ser una introducció a totes les etapes de la recerca en ciència política i relacions internacionals. El propòsit fonamental és facilitar les eines perquè l’alumnat sigui capaç tant de produir coneixement a través de recerques originals, com d’avaluar críticament recerques d’interès polític d’altres autors. Així, el curs toca tots els aspectes necessaris per comprendre la lògica de la recerca politològica: les diferents maneres de produir coneixement, la formulació de preguntes i de respostes temptatives, el tractament dels conceptes, la recollida de dades i la seva anàlisi.
Els objectius principals dels curs són:
1. La pregunta de recerca
La pregunta d’investigació: què? qui? com? per què?
Les respostes temptatives: la revisió de la literatura i l’elaboració del marc teòric
Les hipòtesis
2. Ús i mesura dels conceptes
L’organització de les dades: unitats, variables i observacions, i estructura de la matriu de dades
Dels conceptes a les variables: el procés d’operacionalització
Variables independents i variables dependents
Nivells de mesura i tipus de variables
Error de mesura: validesa i fiabilitat
3. Anàlisi descriptiva univariant
La descripció estadística
Mesures de centralitat
Mesures de dispersió
Representacions gràfiques
4. El control de les explicacions alternatives i el disseny de la recerca
Què ha de contenir una explicació?
La causalitat: la relació entre variables
Mètodes de control: experiments i observacions (mètodes estadístic, comparat i estudis de cas)
Dissenys longitudinals i transversals
5. La generació i recollida de dades
Fonts de dades per a l’anàlisi política
L’entrevista estandarditzada: el qüestionari
L’entrevista qualitativa: entrevistes estructurades, semiestructurades i no estructurades
Altres formes de generar dades: observació participant, ús de documents
6. Mostreig i inferència
Població i mostra
Representativitat i capacitat de generalització
Tipus de mostreig
La distribució normal i la distribució mostral
Error de mostreig i nivell de confiança
Mida de la mostra
La inferència estadística
Nivell de significació
7. Relacions entre variables (1) Taules de contingència
Relacions entre variables i verificació d’hipòtesis
Taules de contingència: cel·les, columnes, files i marginals
Tipus de taules: percentatges total, fila i columna
Com interpretar les taules?
Mesures del grau d’associació entre variables
Contrast d’hipòtesis: la prova de khi quadrat (χ2)
8. Relacions entre variables (2) Diferència de mitjanes i correlació
Diferència de mitjanes
Contrast d’hipòtesis: la prova t
Gràfiques de dispersió
Correlació i R de Pearson
9. Relacions entre variables (3) Regressió lineal simple
Regressió lineal simple
La recta de regressió
El coeficient de regressió
La constant
El coeficient de determinació o la R2
10. Introducció a l'anàlisi multivariant
El pla docent inclou dos tipus de sessions: teòriques i pràctiques.
Totes les sessions aniran destinades a l’assimilació dels continguts de l’assignatura que s’haurà de demostrar en les diferents proves d’avaluació continuada i en els examens.
Les sessions pràctiques de l'alumnat aniran destinades a la realització d'exercicis que utilitzin les tècniques de recollida i anàlisi de dades contemplades durant el curs. En aquest sentit, s’utilitzaran els programaris Excel i Jamovi per tal que l’alumnat es familiaritzi en el seu ús i l’utilitzi en els exercicis i les proves avaluables que s’hauran de realitzar al llarg de tot el curs acadèmic.
També poden realitzar-se algunes sessions de "aprenentatge col·laboratiu" no avaluables durant el curs. És possible que els estudiants hagin de realitzar algunes activitats per a poder participar en aquestes sessions.
El contingut i l'ordenació del temari poden variar lleugerament en els diferents grups de l'assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes pràctiques con ordenador | 30 | 1,2 | 2, 3, 7, 10, 11, 12, 13, 14 |
Classes teòriques | 60 | 2,4 | 2, 3, 4, 12, 14, 15 |
Presentació d'exercicis | 15 | 0,6 | 2, 3, 4, 6, 7, 10, 11, 14, 15 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories de suport a la realització d'exercicis | 30 | 1,2 | 3, 4, 12, 14, 15 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 60 | 2,4 | 2, 7, 8, 10, 11, 12, 14, 15 |
Lectura | 30 | 1,2 | 2, 3, 7, 10, 11, 13, 15 |
Realització d'exercicis | 60 | 2,4 | 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
La qualificació del curs consistirà en la mitjana ponderada dels tres blocs següents:
1. Examen de gener (35% de la nota final), en la data que fixi la facultat.
2. Examen de juny (35% de la nota final), en la data que fixi la facultat. Per aprovar l'assignatura cal treure una puntuació de 4 o més a l'examen de la convocatòria de juny.
3. Proves d'avaluació continuada (30% de la nota final).
Es tracta de proves individuals (algunes d'elles a les aules d'informàtica) destinades a comprovar l’assoliment dels coneixements (30% de la nota final).
Durant el curs es faran 6 proves individuals com a màxim.
Consideracions importants:
RECUPERACIÓ
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examens final | 70% de la qualificació final | 3 | 0,12 | 3, 7, 10, 11, 13 |
Proves d'avaluació continuada | 30% de la qualificació global | 12 | 0,48 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15 |
El manual de referència de l’assignatura és
Corbetta, Piergiorgio. 2003. Metodología y técnicas de investigación social. Madrid: McGraw-Hill
Lectures complementàries
Crespo, Ismael; Anduiza, Eva, i Méndez, Mónica. 2009. Metodología de la ciencia política. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.
Manheim, Jarol B. i Richard C. Reich. 1986. Análisis político empírico. Métodos de investigación en ciencia política. Madrid: Alianza.
Morales Vallejo, Pedro. 2008. Estadística aplicada a las Ciencias Sociales. Madrid: Universidad Pontificia Comillas.
Ritchey, Ferris Joseph. 2002. Estadística para las ciencias sociales: el potencial de la imaginación estadística. México: McGraw-Hill.
Cea, M. Ángeles. 2004. Métodos de encuesta. Teoría y práctica, errores y mejora. Síntesis: Madrid.
Excel i Jamovi