Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500259 Ciència política i gestió pública | OT | 3 | 2 |
2500259 Ciència política i gestió pública | OT | 4 | 1 |
2503778 Relacions Internacionals | OB | 3 | 1 |
Aquesta assignatura no té prerequisits acadèmics. No obstant això, és altament recomanable que l'estudiant tingui formació bàsica en Relacions Internacionals y Ciència Política.
L'alumnat ha de tenir l’hàbit de llegir i consultar diferents mitjans de comunicació d’informació general, seguint especialment les notícies sobre política internacional. Tanmateix, es requereix que l'alumnat tingui la capacitat d'anàlisi crítica d'aquestes fonts d'informació.
Gran part dels principals textos acadèmics sobre anàlisis de polítiques exteriors estan en anglès i castellà, per tant es requereix un molt bon nivell de comprensió de lectura en ambdues llengües.
En aquesta assignatura es persegueixen dos objectius concrets:
a) Proporcionar un marc conceptual i una visió detallada de les eines teòriques i instrumentals que permeten analitzar i explicar els diversos factors, actors i contextos de les polítiques exteriors;
b) Aplicar el marc i les eines a diferents estudis de cas.
De manera específica, es busca que al final del curs l'alumnat puguin:
Introducció: Presentació dels objectius de l'assignatura, de la metodologia de treball i dels mètodes d'avaluació.
La rellevància pràctica de l'anàlisi acadèmic de les polítiques exteriors
La política exterior com a política pública
Orígens i evolució de l'àrea d'estudi
Conceptes clau: interessos nacionals, nivells d'anàlisis, interaccions agent-estructura, i implementació de les polítiques
Models analítics (1). El model d'actor racional.
Models analítics (2). El model de política burocràtica
Models analítics (3). El model de l'actor individual i aproximacions psicològiques
Models analítics (4). El nivell societal: el pes de la cultura política i el valors socials en la formulació de la política exterior
L'impacte de l'opinió pública i els mitjans de comunicació en la formulació de les polítiques exteriors
10. La política exterior del actors governamentals no centrals (paradiplomàcia)
11.Estudi de cas: Política Exterior del Japó
Presentació oral dels treballs dels alumne
El detall de les lectures i el format en pdf de les mateixes estaran disponibles a partir de la primera setmana del curs.
La dedicació de l'alumnat a aquesta assignatura es divideix en diversos tipus d’activitats, cadascuna d’ells amb un pes determinat d’hores de treball. Aquesta varietat de formes de treball es materialitza en metodologies diferenciades.
Aquesta assignatura és de 6 crèdits ECTS, és a dir, implica una dedicació total de l’estudiant de 150 hores, distribuïdes en:
- Activitats dirigides, activitats a l’aula (o eventualment online) amb la presència del professor i que poden consistir en classes magistrals (amb el suport de les TIC i amb la possibilitat de desenvolupar debats online); en seminaris de discussió de les lectures obligatòries en grups més reduïts (i també en sessió online) i en sessions més orientades a qüestions pràctiques, en les que s’analitzaran casos, problemes i exemples relatius al temari del curs. Per a aquestes sessions, hi hauran lectures prèvies obligatòries anunciades amb antel.lació. Aquestes activitats representen aproximadament un terç del total del treball exigit (52,5 hores).
- Activitats supervisades , activitats dutes a terme per l'alumnat fora de l’aula d’acord amb un pla de treball dissenyat i posteriorment tutoritzat i avaluat per part del professor. Així mateix, durant el curs, l’alumnat haurà de llegir articles breus en relació als quals podrà fer un comentari sobre el text llegit i, a més, participar activament en debats sobre els articles. També s’hi inclouen les tutories i altres activitats anàlogues de seguiment de curs. Aquestes activitats representen, aproximadament, el 10% del treball exigit (15 hores).
- Activitats autònomes , totes aquelles activitats que realitza l’alumne pel seu compte i d’acord amb les exigències de la assignatura per tal de superar amb èxit l’assignatura, poden ser lectures bàsiques i complementàries, estudi dels apunts de classe o totes aquelles altres activitats que complementen la formació que s’assoleix en aquest curs. Aquestes activitats representen la meitat del temps de treball de l'alumnat (75 hores).
La metodologia docent s’adequa a aquest repartiment del treball i de les activitats.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Sessions magistrals amb ús de les TIC i seminaris al aula | 52,5 | 2,1 | 1, 3, 4, 5, 7, 9, 11, 12, 16, 17, 20, 21, 26, 27, 30, 32, 33, 34 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories i revisións dels treballs, exàmens i controls de lectures | 15 | 0,6 | 3, 9, 14, 18, 20, 21, 26, 28, 32, 33 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball autònom de l'alumne | 75 | 3 | 13, 14, 17, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 32 |
L’avaluació d’aquesta assignatura es composa de les següents parts:
Un examen escrit dels Bloc I i II: "L'anàlisi de les polítiques exteriors com a disciplina acadèmica" , "Eines teòriques per l'anàlisi de les politiques exteriors" i "Estudis de Cas". |
40% de la nota final |
Dues pràctiques a l'aula (o enventualment de forma virtual) utilitzant les teories de Relacions Internacionals i els models de anàlisis de política exterior (cadascuna d’elles val 15% de la nota final). |
30% de la nota final. |
Treball final en grup, utilitzant les eines dels models d'anàlisis (presentació oral i treball escrit). |
30% de la nota final |
Consideracions importants:
Per tal de poder superar l’assignatura serà condició necessària, que no suficient, obtenir com a mínim una nota de 5/10 en l’examen dels Blocs I i II. Un cop assolida aquesta nota mínima de 5/10 es procedirà a fer mitjana ponderada amb les notes de les pràctiques i el treball final en grup.
Quan la nota ponderada final sigui igual o superior a 5/10 es considerarà l’assignatura com superada.
El fet de presentar-se al examen i haver presentat UNA de les dues PRÀCTIQUES, o presentar-se al examen i presentar el TREBALL EN GRUP, eximeix l’estudiant dela qualificació de “NO PRESENTAT”.
La data del examen dels Blocs I , II i III es farà públic amb antelació suficient.
L'alumnat que no hagués superat l' examen tindraà l'oportunitat d'acollir-se a les activitats de compensació, és a dir, podran tornar a fer el examen únicament una vagada més, el dia que determini la Facultat per el examen final de la assignatura.
Les dates de les DUES pràctiques a l'aula, i de la presentació oral i escrita del TREBALL FINAL EN GRUP s’especificaran en el marc de la programació de l’assignatura (veure Campus Virtual).
Molt important. Les pràctiques a l'aula no es poden tornar a presentar.
D’acord amb l’article 117.2 de la Normativa acadèmica de la UAB, l’avaluació dels alumnes repetidors podrà consistir en una sola prova de síntesi. L’alumnat repetidor que es vulgui acollir a aquesta possibilitat, caldrà que es posi en contacte amb el professorat a principi de curs.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Dues pràctiques a l'aula (15% cadascuna d'elles) | 30% | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 9, 10, 11, 12, 16, 17, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 30, 31, 32, 33, 34 |
Examen escrit dels Blocs I i II | 40% | 2 | 0,08 | 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 16, 21, 26, 28, 30, 33, 34 |
Treball final en grup. Presentació oral i per escrit. | 30% | 1,5 | 0,06 | 6, 7, 13, 14, 15, 17, 18, 19, 20, 27, 28, 29, 32 |
Alden, Chris; y Aran, Amnon. 2016. Foreign Policy Analysis. New approaches, Oxon: Routledge.
Bjola, C. and Kornprobst, M. 2018. Understanding International Diplomacy. Theory, Practice and Ethics, New York: Routledge.
Holmes, A. R., & Rofe, J. S. 2016. Global Diplomacy. Theories, types, and models, Boulder, Co.: Westview Press
Hudson, Valerie. 2013. Foreign Policy Analysis. Classic and contemporary theory (2nd edition), Plymouth: Rowman and Littlefield.
Morin, J.F i Paquin, J. 2018. Foreign Policy Analysis A Toolbox, New York: Routledge.
Smith, Steve.; Hadfield, A.; y Dunne, T. Eds. 2016. Foreign Policy. Theories, actors, cases ( 3rd Edition), Oxford:Oxford University Press.
Acharya, Amitav. 2014. The End of American World Order, Cambridge, UK: Polity
Adigbuo, Richard. 2007. "Beyond IR theories: the case for national role conceptions." Politikon 34 (1): 83-97.
Adler, Emanuel. 2002. "Constructivism and International Relations", in Handbook of International Relations, eds. Walter Carlsnaes, Thomas Risse and Beth Simmons, <spanstyle="font-size: 12pt; font-family: 'Times New Roman'; color: #000000; background-color: transparent; font-weight: 400; font-style: normal; font-variant: normal; text-decoration: none; vertical-align: baseline; white-space: pre-wrap;">95 – 118, London: Sage.
Alden, Christopher, and Aran, Amnon. 2016. Foreign Policy Analysis: New approaches. New York: Routledge.
Alons, Gerry C. 2007, "Predicting a state's foreign policy: state preferences between domestic and international constraints." Foreign Policy Analysis 3(2): 211-232.
Barbé, Esther. 2020. Relaciones Internacionales, Madrid: Tecnos (3ª edición).
Beach, Derek. 2012. Analyzing foreign policy, Basingstoke and New York: Palgave Macmillan.
Bremer, Juan José. 2010. Tiempos de Guerra y paz. Los pilares de la diplomacia: de Westfalia a San Francisco, México: Taurus.
Carlsnaes, Walter. 1992. "The agency-structure problem in Foreign Policy Analysis." International Studies Quarterly 36(3): 245-270.
Carlsnaes, Walter. 1993. "On analyzing the dynamics of foreign policy change: a critique and reconceptualization." Cooperation and Conflict 28(1): 5-30.
Fearon, James D. 1998. "Domestic politics, foreign policy, and theories of International Relations." Annual Review of Political Science 1: 289-313.
Grossman, Michael. 2005. "Role Theory and Foreign Policy Change: The Transformation of Russian Foreign Policy in the 1990s." International Politics 42: 334-351.
Gustavsson, Jacob. 1999. "How Should We Study Foreign Policy Change?." Cooperation and Conflict 34(1): 73-9.
Hill, Christopher. 2003. The changing politics of foreign policy, Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Holsti, K. J. 1970. “National role conceptions in the study of Foreign Policy.” International Studies Quarterly 14(3): 233-309.
Hudson, Valerie. 2019. Foreign Policy Analysis. Classicand contemporary theory. Plymouth, UK: Rowman and Littlefield.
Jentleson, Bruce. 2013. American foreign policy: the dynamics of choice in the 21st century, London: WW Norton.
John Baylis, J., Steve Smith, and Patricia Owens eds. 2019. The Globalization of world politics: an Introduction to International Relations, Eighth edition, Oxford: Oxford University Press.
Lentner, Howard H. 2006. "Public Policy and Foreign Policy: Divergences, Intersections, Exchange." Review of Policy Research 23(1): 169-181.
Lobell, Steven E.; Ripsman, Norrin M.; y Taliaferro, Jeffrey W. eds. 2009. Neoclassical realism, the state, and foreign policy, Cambridge: Cambridge University Press.
Ohnesorge. Hendrik, W. 2019. Soft Power: The Forces of Attraction in International Relations, New York: Springer.
, Hampshire: Palgrave Macmillan.
Mintz, Alex; DeRouen, Karl. 2010. Understanding Foreign Policy Decision Making, Cambridge: Cambridge University Press.
Murphy, Ann-Marie; Fulda, Andreas. 2011. "Bridging the Gap: Pracademics in Foreign Policy." Political Science and Politics 44(2): 279-283.
Nau, Henry. 2020. Perspectives on international relations: power, institutions, ideas, Washington, DC: CQ Press.
Neack, Laura. 2013. The new foreign policy: complex interactions, competing interests, Rowman & Littlefield Publishers.
Putnam, Robert D. 1988. "Diplomacy and Domestic Politics: The Logic of Two-Level Games," International Organization 42(3): 427-460.
Rosenau James N. 1971. The Scientific Study of Foreign Policy, New York: The Free Press.
Smith, Karen y Light, Margot. 2001. Ethics and foreign policy, Cambridge: Cambridge University Press.
Smith, Steve; Hadfield, Amelia; and Dunne, Tim .Eds.. 2016. Foreign Policy. Theories, actors, cases, Oxford: Oxford University Press.
Vallès, Josep Mª Valles i Martí, Salvador. 2020. Ciència Política: un manual. Barcelona, Planeta.
Journals acadèmics
Alternatives
American Journal of International Law
Asia Pacific Review Asian Security
Asian Journal of Political Science
Australian Journal of International Affairs
British Journal of Politics and International Relations
Cambridge Review of International Affairs
China Quarterly
Chinese Journal of International Politics
Chinese Journal of International Law
Cold War History
Contemporary Southeast Asia
Diplomacy and Statecraft
Diplomatic History
European Journal of International Law
European Journal of International Relations
European Union Politics
Europe-Asia Studies
Foreign Affairs
Foreign Policy Analysis (FPA)
Georgetown Journal of International Law
Global Change, Peace & Security (Routledge)
Harvard Asia Pacific Review International
Harvard International Law Journal
International History Review
International Studies Perspectives (ISP)
International Organization
International Politics
International Relations
International Relations of the Asia-Pacific
International Security
International Studies Quarterly
International Studies Review
International Theory
Japan Forum
Japanese Journal of Political Science
Journal of Southeast Asian Studies
The Journal of Asian Studies
Journal of Contemporary China
Journal of European Integration
Journal of the History of International Law
Journal of International and Area Studies
Journal of Peace Research
Journal of Strategic Studies
Journal of the Royal Asiatic Society
Journal of World History
Latin American Politics and Society
Millennium
NewPolitical Economy
Peace Review a Journal of Social Justice
Perspectives on Politics
Regional Studies
Review of International Studies
Security Studies
Southeast Asian Affairs
Stanford Journal of International Law
Taiwan Journal of Democracy
Terrorism and Political Violence
The China Quarterly
The Chinese Journal of International Politics
The Hague Journal of Diplomacy
The International Journal of Asian Studies
The National Interest
The Pacific Review (Routledge)
The Review of International Political Economy
The Review of Politics
The Washington Quarterly
World Politics
Reviews o Magazines
Podcasts:
Altres recursos
Foreign Policy online:http://foreignpolicy.com/
e-International Relations (student-friendly resource pool, by D. Little):http://www.e-ir.info/
University of California-Berkeley's website "Conversations with History", hosts interviews with leading IR theory scholars, such as Kenneth Waltz, John Mearsheimer, Stephen Krasner and Robert Keohane:https://conversations.berkeley.edu
Theory Talks.org has a number or interviews with other prominent IR Scholars, including Barry Buzan:http://www.theory-talks.org/
moodle