Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500259 Ciència política i gestió pública | OT | 3 | 2 |
2500259 Ciència política i gestió pública | OT | 4 | 2 |
No és necessari cap requisit previ
Es tracta d’una assignatura optativa de quart curs.
El seu temari ofereix una visió integrada de l’economia espanyola des de cinc perspectives: l’evolució econòmica i la política econòmica dels últims trenta anys, el sector públic, el mercat de treball, l’estructura productiva i el sistema financer.
En aquelles lliçons del programa on sigui rellevant s’inclourà l’anàlisi des de la perspectiva de gènere
Els objectius formatius de l’assignatura són els següents:
Tema 1. Trets bàsics del creixement econòmic espanyol: 1975-2018
Tema 2. Els components del PIB. Balança de Pagaments i el sector exterior: definició dels conceptes.
Tema 3. El creixement econòmic a partir de 1995 i el compliment de les condicions de convergència nominal per a la UEM
Tema 4. La continuïtat del creixement en els anys 2000, l’assumpció de la política monetària pel BCE, l’accentuació del desequilibri exterior i la creació de la bombolla immobiliària
Tema 5. Les crisis financera i immobiliària a partir de 2007, la recessió subsegüent i les respostes de les autoritats econòmiques i monetàries fins maig del 2010
Tema 6. Els problemes d’estabilitat de l’eurozona i el reforçament de la governança econòmica europea. El debat sobre la consolidació fiscal. El camí cap a les unions bancària i fiscal
Tema 7. Les reformes i els ajustaments de l’economia espanyola a partir de maig del 2010.El rescat bancari
Tema 8. La recuperació econòmica 2014-2019: creixement amb equilibri exterior. Anàlisi de les principals variables macroeconòmiques
Tema 9. La crisi de la COVID19, l’impacte de la guerra a Ucraïna, la crisi energètica i els riscos derivats del procés inflacionista
Tema 10. La perspectiva distributiva: personal i territorial
Tema 11. El sector públic: dimensió, característiques i agents
Tema 12. Les figures impositives principals. La despesa pública, els saldos pressupostaris i el deute.
Tema 13. El sistema de pensions i les seves reformes.
Tema 14. Les comunitats autònomes i el seu finançament. El finançament de la Generalitat de Catalunya
Tema 15. La dinàmica demogràfica i els moviments migratoris. La població activa, evolució i diferències segons edat i gènere. El paper dels ERTO a les etapes de crisi
Tema 16. El mercat de treball: Anàlisi de la població ocupada i aturada segons característiques (edat, gènere i nivell d’estudis). Factors determinants de l’ocupació. La bretxa salarial. Reformes del marc legal
Tema 17. L'estructura productiva i els factors de competitivitat
Tema 18. El sistema financer i la reestructuració bancària
El desenvolupament del curs es basa en les activitats següents:
Classes magistrals: en aquestes sessions el professor transmet als estudiants els coneixements bàsics de cadascun dels temes de l'assignatura. L'assistència a classe és, per tant, essencial per a adquirir aquests coneixements, que els alumnes hauran d'assimilar i d'aprofundir amb l'estudi personal.
Pràctiques i casos: es tracta d'activitats que realitzen conjuntament l'estudiant i el professor. Inclouen el tractament de les fonts d’informació estadística, la resolució de problemes, la familiarització amb determinades tècniques d'anàlisi econòmica, el debat sobre l'actualitat amb la documentació pertinent i la presentació per part dels alumnes de treballs o pràctiques diverses.
Activitats autònomes: a diferència de les activitats dirigides o de les supervisades, les autònomes són les que els estudiants desenvolupen per ells mateixos, a través de l'estudi dels textos proporcionats u obtinguts (manuals, lectures i apunts) i la realització d'exercicis.
La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 22, 23, 24, 25, 27 |
Pràctiques i casos | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 6 | 0,24 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 17, 18, 23, 27 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi i activitats recomanades | 92 | 3,68 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 20, 23, 24, 25, 27 |
L'avaluació es realitzarà de manera continua al llarg del curs, d'acord amb les valoracions següents:
1. Examen parcial 1: 35%.
2. Examen final (2n parcial): 35%
3. Assaig sobre l'economia espanyola: 15%
4. Avaluació pràctiques, assistència a classe i participació: 15%
L'avaluació del contingut teòric de l'assignatura es farà mitjançant dues proves escrites. La primera es farà aproximadament a la meitat del curs i la segona en la data fixada per la facultat per l'examen final.
Per tant, la qualificació mitjana de l’assignatura s'obté com:
qualificació mitjana de l’assignatura = 35% (nota primera prova escrita) + +35% (nota segona prova escrita) + 15% (nota assaig) + 15% (nota pràctiques, assistència i participació)
L'assignatura es considerarà superada si es compleixen els dos requisits següents:
D'acord amb l'article 117.2 de la Normativa de la UAB, l'avaluació de l'alumnat repetidor prodrà consistir en una sola prova de síntesi. L'alumnat repetidor que es vulgui acollir a aquesta possibilitat caldrà que es posi en contacte amb el professorat a principi de curs.
Els no avaluables
Tindran la condició de no avaluables els alumnes que no hagin realitzat cap de les dues proves escrites .
Procés de Recuperació
L’estudiant es pot presentar a la recuperació sempre que s’hagi presentat a un conjunt d’activitats que suposin un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l’assignatura. D’aquests, es podran presentar a la recuperació aquells estudiants que tinguin com a mitjana de totes les activitats d’avaluació una qualificació igual o superior a 3,5.
L'avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
1. Examen parcial | 35% | 2 | 0,08 | 2, 3, 5, 6, 9, 10, 13, 14, 16, 18, 20, 22, 23, 24, 25, 27 |
2. Examen final (2n parcial) | 35% | 2 | 0,08 | 1, 3, 4, 5, 7, 9, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 19, 22, 23, 24, 25 |
3. Assaig sobre l'economia espanyola | 15% | 1 | 0,04 | 20, 21, 24, 25, 26 |
4. Avaluació pràctiques, assistència i participació | 15% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 22, 23, 25, 27 |
Bibliografia bàsica:
García Delgado, J.L. i Myro, R. (2021): Lecciones de economía española, Ed. Thomson Reuters, 16a edició. Disponible en format electrònic a la pàgina web de la biblioteca de la UAB.
Banc d'Espanya. Informe anual. Disponible a: https://www.bde.es/bde/es/secciones/informes/Publicaciones_an/Informe_anual/
Cals Güell, J. (2013), Los intereses del futuro. Economía en un cambio de época, RBA.
Oliver Alonso, J. (2017), La crisis económica en España, RBA
Per a cada lliçó del programa s'entregarà bibliografia específica
Full de càlcul