Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500502 Microbiologia | OB | 2 | 2 |
No hi ha prerequisits oficials; no obstant es aconsellable que l’estudiant revisi els conceptes que es refereixen al món microbià, estudiats prèviament.
Es tracta d’una assignatura obligatòria de segon curs del Grau de Microbiologia, que introdueix als estudiants en el coneixement bàsic de la diversitat procariòtica, fent èmfasi especial en les características estructurals i ecofisiològiques dels grans grups de procariotes que coneixem, i en la seva importància.
L’objectiu principal de l’assignatura és proporcionar la formació bàsica per l’estudi de la diversitat microbiana, la fisiologia i el metabolisme dels principals grups de procariotes.
Els objectius concrets de l’assignatura són els següents:
Teoria
Tema 1. Introducció a la diversitat procariota
Què s'entén per diversitat en procariotes? Filogènia i implicacions en la taxonomia.
Tema 2. Sistemàtica microbiana
Classificació, nomenclatura i identificació. Sistemes de classificació. Taxonomia polifàsica: mètodes fenotípics, genotípics i filogenètics. Unitats de classificació. Concepte d’espècie. Manual Bergey de sistemàtica bacteriana. Col.leccions de cultius.
Tema 3. Domini Archaea
Particularitats estructurals dels arqueus. Filogènia i metabolisme. Euyarcahaeota. Crenarchaeota. Nous phyla d'arqueus.
Tema 4. Els phyla bacterians més antics
Grups bacterians adaptats a la vida a temperatures elevades i alta radiació. Característiques ecofisiològiques i gèneres clau.
Tema 5. Bacteris gramnegatius I
Característiques dels principals grups de bacteris fotròfics verds. Característiques generals, importància ecològica i gèneres clau. Principals grups quimiotròfics: Estructura, classificació i ecofisiologia.
Tema 6. Bacteris gramnegatius II
Proteobacteris. Diverstitat morfològica, fisiològica i metabòlica. Divisions filogenètiques. Principals membres del grup i la seva importància.
Tema 7. Bacteris grampositius i micoplasmes
Característiques morfològiques i ecofisiològiques, principals grups filogenètics i importància aplicada. generals i gèneres clau.
Tema 8. Extensió de la diversitat procariòtica
Què coneixem de la diversitat dels procariotes? Eines actuals disponibles per determinar la diversitat oculta de bacteris i arqueus. Grups filogenètics dominats per seqüències de microorganismes no cultivats. Distribució i caracterització.
Seminaris
L’assignatura de Diversitat de Procariotes consta de dos mòduls, els quals s’han programat de forma integrada de manera que l’estudiant haurà de relacionar al llarg de tot el curs el contingut i les activitats programades per tal d’assolir les competències indicades a l’apartat del mateix nom d’aquesta guia.
Es combinaran diverses estratègies d’aprenentatge:
Classes de teoria. Aquestes classes teòriques expositives representen la principal activitat a realitzar a l'aula, i permeten l’adquisició de conceptes bàsics per part d’un gran nombre d’alumnes, en relativament poc temps, assistint a aquestes classes; les quals s’hauran de complementar amb l’estudi dels temes explicats. Per la impartició de cada tema s’utilitzaran presentacions tipus Power Point i material didàctic divers que serà lliurat als alumnes.
Classes de seminaris. Són sessions de treball per grups amb un nombre reduït d’alumnes, basades en treballar aspectes metodològics, a través de l’estudi de casos pràctics. Per la realització dels casos pràctics es faran grups de 5 alumnes que treballaran un cas concret, el qual presentaran oralment i, posteriorment, serà discutit a l'aula col·lectivament. En aquesta metodologia, el professor hi té un paper conductor, mitjançant preguntes que inciten a la reflexió i el debat entre els estudiants.
Tutories. Les tutories podran realitzar-se en grup o de forma individualitzada. Les primeres es programaran a petició dels estudiants. L’objectiu d’aquestes sessions és el de resoldre dubtes, clarificar conceptes, assentar els coneixements adquirits i facilitar l’estudi per part dels alumnes. També poden aprofitar-se per resoldre dubtes queels alumnes tinguin sobre la preparació dels casos pràctics. Les sessions de tutories no seran doncs expositives. Així mateix, els alumnes podran realitzar tutories individuals al despatx de la professora (C3-329).
Informació addicional: L'estudiant disposarà a l'aula Moodle de l'assignatura de tota la documentació que facilitarà el professor per a un bon seguiment de la mateixa. També podrà consultar l'espai docent de la Coordinació del Grau per obtenir informació actualitzada referent al mateix.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de teoria | 18 | 0,72 | 3, 4, 6, 7, 8, 12 |
Seminaris de resolució de problemes | 6 | 0,24 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories en grup i individuals | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 20 | 0,8 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12 |
Lectures de textos | 10 | 0,4 | 2, 5, 11 |
Preparació presentació oral | 9 | 0,36 | 2, 5, 9, 10, 11 |
Recerca bibliogràfica | 5 | 0,2 | 1, 2, 5, 11 |
L’avaluació de l’assignatura serà continuada a través de les següents proves:
Mòdul d’avaluació de les classes teòriques (70% de la nota global). Al llarg del curs es programaran dues proves escrites, les quals seran acumulatives; es a dir, la segona prova inclourà tots els continguts teòrics de l’assignatura. La primera prova tindrà un pes del 40% i la segona del 60%. Si l’estudiant obté en la segona prova una nota superior a la de la primera, la nota final d’aquest mòdul serà la de la segona prova. Cada prova inclourà preguntes de resposta curta i preguntes tipus test d’elecció múltiple i/o de cert/fals.
Mòdul d’avaluació de les classes de seminaris (30% de la nota global). L’avaluació d’aquesta activitat constarà de les següents proves: a) Presentació oral del cas pràctic, a classe de seminaris, per cada grup de treball, i b) Proves escrites consistents en preguntes tipus test que inclouran els diferents aspectes tractats a les classes de seminaris. Aquestes proves tindran un pes de 6 i 4 punts, sobre 10, respectivament. Només es ponderarà si la nota de les proves a) i b) és igual o superior a 4.
Consideracions finals:
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació de seminaris | 30 | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 5, 9, 10, 11 |
Examen final | 42 | 2 | 0,08 | 3, 4, 6, 7, 8, 9, 12 |
Examen parcial | 28 | 1,5 | 0,06 | 3, 4, 6, 7, 8, 9, 12 |
Llibres recomanats:
- Brown JW. 2015. Principles of microbial diversity. 1a ed. ASM Press.
- Madigan MT, Martinko JM, Bender KS, Buckley DH, Stahl DA. 2015. Brock Biología de los Microorganismos. 14a ed. Pearson Education.
- Madigan MT, Bender KS, Buckley DH, Sattley WM, Stahl DA. 2021. Brock Biology of Microorganisms. 16th ed. Pearson SA.
- Martín A, Béjar V, Gutiérrez JC, Llagostera M, Quesada E. 2019. Microbiología Esencial. 1a ed. Editorial Médica Panamericana.
- Ogunseitan O. 2008. Microbial diversity. Form and function in Prokaryotes. Blackwell Publishing.
- Staley JT, Reysenbach AL. 2002. Biodiversity of microbial life: foundation of earth's biosphere. Willey-Liss, Inc, New York.
- Willey J, Sherwood LM, Woolverton CJ. 2008. Microbiología de Prescott, Harley y Klein. 7a ed. MacGraw-Hill.
- Willey JM, Sandman KM, Wood DH. 2020. Prescott's Microbiology. 11th ed. MacGraw-Hill.
Llibres complementaris:
- The Prokaryotes.
Rosenberg E, DeLong EF, Lory S, Stackebrandt E, Thompson F (Editors). 2013-14.The Prokaryotes. Fourth Edition. 11 vol. Springer, New York.
- The Prokaryotes: a handbook on the biology of bacteria
DworkinM, Falkow S, Rosenberg E, Schleifer KH, Stackebrandt E (Editors). 2006. Third Edition. 7 vol. Springer, New York.
- Bergey's Manual® of Systematic Bacteriology
Garrity G (Ed.) 2001-2012. Bergey's Manual of Systematic Bacteriology. Second Edition. 5 vol. Springer,
Volume package:
- Bergey's Manual® of Systematics of Archaea and Bacteria
Whitman WB (Ed.). 2015. Bergey's Manual of Systematics of Archaea and Bacteria (digital Ed.). First Edition. John Wiley & Sons, Inc. http://wileyonlinelibrary.com/ref/bergeysmanual
En aquest enllaç es pot trobar una infografia que ha preparat el Servei de Biblioteques per facilitar la localització de llibres electrònics: https://bibcercador.uab.cat/discovery/search?search_scope=CourseReserves&vid=34CSUC_UAB:VU1&query=course_code,contains,101027
Webs d'interès:
No es necessita un programari específic en aquesta assignatura.