Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500502 Microbiologia | OB | 3 | 2 |
Tot i que no hi ha prerequisits específics és important tenir una bona base en microbiologia, biologia molecular i tècniques instrumentals de laboratori.
D'altra banda, és del tot recomanable que els estudiants tinguin coneixements bàsics d'anglès per tal de poder utilitzar les fonts d'informació i directrius internacionals que es troben bàsicament en aquest idioma.
Es tracta d'una assignatura obligatòria de 3er curs on els estudiants ja estan assolint una visió integradora del món microbià i les seves implicacions en l’àmbit sanitari, biotecnològic i ecològic. Aquests coneixements seran complementats amb aquesta assignatura que consta de dos mòduls i on s'introduirà a l’estudiant, d’una banda, en l'anàlisi dels riscos d’origen biològic i els sistemes de control que permeten garantir una prevenció i una protecció efectiva de la salut humana i del mediambient i, per l’altre, en l’aplicació i millora d’un sistema de gestió de la qualitat basat en un enfocament de gestió per processos i indicadors.
Els principals objectius del mòdul de Bioseguretat són que l’estudiant pugui:
Els principals objectius en el mòdul de Normatives són que l’estudiant:
MÒDUL I. BIOSEGURETAT
Tema 1. Introducció a la bioseguretat.
Concepte de bioseguretat, bioprotecció i biocontenció. Àmbit d'aplicació. Perspectiva històrica. Reptes de futur. Infeccions adquirides al laboratori (IAL). El professional de la bioseguretat (BSO). Marc legal i estàndards internacionals de la bioseguretat.
Tema 2. Avaluació del risc biològic.
Concepte d'agent biològic (AB) i risc. Què és una avaluació del risc biològic? Fonts de risc biològic: cultius (microorganismes, línies cel·lulars, OGM), vectors, biotoxines, al·lèrgens, mostres per a diagnòstic i ambientals. Classificació dels AB per grups de perillositat. La Fitxa Tècnica de Patògens (FTP). Concepte i valoració del risc biològic. Factors de risc. Els bioaerosols. Nivells de contenció biològica (NCB). Classificació de les activitats amb organismes naturals o genèticament modificats.
Tema 3. Control del risc biològic (Bones pràctiques de treball).
Elements i jerarquia del control del risc. Bones pràctiques microbiològiques. Ús segur d'equips. Manteniment d'equips i instal·lacions. Neteja, desinfecció i esterilització. Mètodes químics i físics. L'autoclau: principis d'ús. Control integral de plagues. Gestió d'emergències biològiques. Gestió dels residus biològics. Transport i enviament de materials biològics infecciossos i exempts.
Tema 4. Control del risc biològic (Barreres primàries).
Sistemes biològics de contenció. Vectors virals. Equips de protecció col·lectiva: la cabina de seguretat biològica (CSB). Filtració HEPA. Limitacions de la CSB i qualificació. Altres equips de biocontenció. Equips de protecció individual (EPI).
Tema 5. Control del risc biològic (Barreres secundàries)
Biocontenció. Disseny d'instal·lacions d'alta biocontenció. Control de fluxos (persones, materials i residus). Elements constructius. Sistemes de ventilació i tractament de l'aire. Sistemes de tractament dels residus. Sistemes d'emergència. Visita virtual a una instal·lació d'alta biocontenció. Altres instal·lacions confinades: animalaris (petits i grans animals), insectaris, hivernacles.
Tema 6. Control del risc biològic (Controls administratius)
El comitè de bioseguretat institucional. El Manual de bioseguretat. Formació/informació. Senyalització. Comunicació del risc. Investigació d'accidents/incidents. Vigilància de la salut. Inspeccions i auditories. Autoritzacions administratives. Bioprotecció.
MÒDUL II. NORMATIVES: Sistemes de gestió de la qualitat
Tema 1. Introducció a la Qualitat i a les normes ISO
Origen de la qualitat, conceptes genèrics: Globalitat, principals actors mundials. Certificació i acreditació. Institucions: ISO, AEMPS, FDA, AENOR, ENAC. Introducció de conceptes generals de les normes ISO, glossari d’acrònims més utilitzats i Estructura d’Alt Nivell (HLS).
Tema 2. Requisits ISO 9001: 2015
Context de l’organització, lideratge, planificació i suport (Recursos, competència, presa de consciència, comunicació i informació documentada). Operació: planificació i control operacional, requisits del producte, disseny, control del procés i del producte, producció, alliberació, control del producte no conforme. Avaluació de l’acompliment: seguiment, anàlisis i avaluació, auditories internes, revisió per la Direcció.
Tema 3. Requisits ISO 17025: 2017
Requisits relatius als recursos. Personal, instal·lacions i equipament. Traçabilitat metrològica. Selecció i validació de mètodes. Assegurament de la validesa dels resultats i informe de resultats. Treballs no conformes. Control de dades i gestió de la informació.
Tema 4. Registre de dades experimentals
Dades primàries i la seva importància. Obtenció de dades, suports i emmagatzematge. Revisió i correcció de les dades. Requisits normatius per l’arxiu i gestió de les dades. Principis ALCOA per garantir la integritat de les dades (Atribuïbles, llegibles, contemporànies, originals i precises).
Tema 5. Estratègies i eines per la millora continua
Introducció a diferents eines de gestió de la qualitat: DAFO, Deming (PDCA), diagrama d'Ishikawa, les 5s.
Tema 6. Bones Pràctiques de Laboratori
Marc normatiu regulatori dels principis actius (GLP, GMP i GCP). Cinc punts clau de les Bones Pràctiques de Laboratori: Regles, recursos, caracterització, documentar, Programa de Garantia de Qualitat. Qualificació d’equips i validació de sistemes informatitzats.
Tema 7. Procediments Normalitzats de Treball i registre de dades experimentals
Què és un Procediment Normalitzat de Treball (PNT)?. Tipus de PNT. Com s'escriu un PNT? Què ha de contenir un PNT?. Redacció i responsabilitats associades als PNT. Gestió dels PNT (emissió, distribució, anul·lació i arxiu final).
L'assignatura Bioseguretat i Normatives consta de dos mòduls, els quals s'han programat de forma integrada, però avaluats de forma independent. L'estudiant haurà de relacionar al llarg de tot el curs el contingut i les activitats programades per tal d'assolir les competències indicades en aquesta guia.
Les classes magistrals permeten introduir els conceptes bàsics de l’assignatura. El contingut del programa de teoria serà impartit pel professor amb suport audiovisual. L'aula Moodle de l'assignatura s’utilitzarà com a sistema d’intercanvi d’informació (presentacions, exercicis, vídeos, bibliografia, legislació, glossari, etc.) entre el professorat i els estudiants i per fer un qüestionari avaluable al final de cada tema.
Les classes magistrals es completen amb els coneixements que es treballen a les sessions d’aula i amb l'estudi personal i autònom. El grup es dividirà en dos subgrups per aquestes sessions, les llistes dels quals es faran públiques a començament del segon semestre, i a la vegada es faran grups de treball de 5-6 estudiants que es mantindran durant tota l’assignatura. Es pretén promoure en l'alumnat l'hàbit del treball en equip i el desenvolupament de l'esperit crític en front de diferents situacions. Les sessions d’aula són obligatòries i es basen en treballs proposats per l'equip docent, que els alumnes treballaran de manera autònoma, i que seran exposats i discutits posteriorment a l'aula.
Les sessions d’aula que es realitzaran als dos mòduls seran les següents:
Estudi de casos i problemes
Els enunciats dels casos i problemes estaran disponibles a l'aula Moodle des del començament del semestre. La resolució d’aquests es farà individualment o en grup de treball i fora de l’horari de classe. Durant les classes l'alumnat tindrà l'oportunitat d’exposar la seva resolució, la qual serà discutida al final amb la participació de tots els assistents.
Seminaris
Aquesta activitat s’organitzarà mantenint els grups de treball ja creats. A l'inici del semestre el professor assignarà a cada grup un tema, que permetrà aplicar i aprofundir en alguns conceptes adquirits en les classes magistrals, i proporcionarà informació com a punt de partida per al seu desenvolupament. En una data definida s’haurà de presentar el resum escrit aprofitant la plataforma Moodle i es farà una breu presentació oral per part dels alumnes que servirà per obrir un temps per al debat sobre el tema tractat.
Nota:es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè l'alumnat empleni les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de teoria | 28 | 1,12 | 1, 2, 3, 4, 5 |
Estudi de casos. Mòdul de Bioseguretat | 6 | 0,24 | 3, 4, 5, 6 |
Seminaris Mòdul Bioseguretat | 2 | 0,08 | 3, 4, 5, 6 |
Seminaris. Mòdul Normatives | 6 | 0,24 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi individual | 48 | 1,92 | 1, 2, 3, 4, 6 |
Lectura de text | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 4, 6 |
Preparació de la presentació oral | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 |
Recerca i gestió d'informació | 20 | 0,8 | 1, 2, 4, 6 |
L'avaluació serà individual i continuada mitjançant un seguiment del procés d'ensenyament i aprenentatge que permeti valorar l'assoliment de les competències. S'incentivarà el treball i l'esforç continuat que és l'únic que permet integrar i relacionar els coneixements i assolir els objectius.
Els mòduls de Bioseguretat i Normatives, tenen el mateix pes en la nota global de l’assignatura (50% el Mòdul de Bioseguretat i 50% el Mòdul de Normatives). Per superar l’assignatura s’ha d’assolir una puntuació global mínima de 5 a cada mòdul i s'avalua de la forma següent:
BIOSEGURETAT
Perquè pugui ponderar en la nota del mòdul, la suma de les dues proves anteriors ha d’assolir un valor mínim de 4 punts sobre 10, en cas contrari s’haurà de recuperar totes dues en la data programada al final del semestre.
NORMATIVES
En cas de no superar l’examen escrit (menys de 4) o de no haver-s’hi presentat, hi haurà la possibilitat de realitzar una recuperació, que inclourà tots els temes tractats, en les dates indicades en la programació general del curs. L’examen de recuperació avaluarà independentment els continguts de cadascun dels mòduls. Si un dels mòduls és suspès a l'examen de recuperació es suspèn l'assignatura, però es guardarà la nota del mòdul aprovat per a l'any següent.
En els dos mòduls de l’assignatura les activitats d’aula són obligatòries. Els estudiants que no hagin presentat els treballs sol·licitats obtindran la qualificació de "No avaluable" en el mòdul corresponent. L'assignatura es suspèn però es guardarà la nota del mòdul aprovat per a l'any següent.
Per a participar a la recuperació, l'alumnat ha d'haver estar prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul. Per tant, l'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan les activitats d'avaluació realitzades tinguin una ponderació inferior al 67% en la qualificació final.
Els estudiants que vulguin millorar nota renunciaran a la qualificació obtinguda prèviament de l'assignatura i hauran de comunicar-ho per escrit al professor responsable de l'assignatura com a mínim 72 h abans del dia programat per a l'avaluació de recuperació. L'examen de millora de nota serà un examen global (Bioseguretat i Normatives) que inclourà preguntes de totes les activitats de l'assignatura i es realitzarà el mateix dia i hora que l’examen de recuperació. Es concediran les matricules d'honor a les millors puntuacions entre l'alumnat que hagi tret una nota d'Excel·lent.
Els repetidors de l’assignatura que hagin superat les sessions d’aula tan sols s’hauran d’avaluar dels continguts teòrics.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Mòdul de Bioseguretat: Avaluació de seminaris | 10% | 1 | 0,04 | 3, 6 |
Mòdul de Bioseguretat: Examen de teoria | 24,5% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 4 |
Mòdul de Bioseguretat: Participació i actitud individual | 2,5% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 |
Mòdul de Bioseguretat: Resolució de casos pràctics i problemes | 10,5% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 |
Mòdul de Bioseguretat: Test al final de cada tema | 2,5% | 1 | 0,04 | 1, 2, 4 |
Mòdul de Normatives: Avaluació de seminaris | 10% | 1 | 0,04 | 3, 5, 6 |
Mòdul de Normatives: Avaluació treball escrit seminaris | 10% | 1 | 0,04 | 2, 3 |
Mòdul de Normatives: Examen de teoria | 25% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 4, 5 |
Mòdul de Normatives: Participació i actitud individual | 2,5% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 |
Mòdul de Normatives: Resolució qüestionaris | 2,5% | 1 | 0,04 | 2, 3, 5, 6 |
Recull de Guies de Referencia en matèria de Bioseguretat (Comitè de Bioseguretat de la UAB) (https://www.uab.cat/web/legislacio-i-normatives/guies-de-referencia-1345749541678.html)
Guia tècnica per a l'avaluació i prevenció dels riscos relacionats amb l'exposició a Agents Biològics (INSST) 2014. (https://www.uab.cat/doc/Guia_664)
Laboratory Biosafety Manual (WHO), fourth edition (2020) (https://www.uab.cat/doc/Manual_bioseguridad_OMS_2005)
Manual de Bioseguretat de la UAB (2021) (https://intranet-nova.uab.es/doc/manual_bio_uab)
CDC/NIH Biosafety in Microbiological and Biomedical Laboratories, 5th Edition, U.S. Govt. Printing Office, Washington, 2009. (https://www.uab.cat/doc/Manual_CDC_2009).
Guidelines for Research Involving Recombinant or Synthetic Nucleic Acid Molecules (NIH Guidelines), Department of Health and Human Services, National Institutes of Health, 2016. (https://www.uab.cat/doc/GuidelinesNIH_2016).
Canadian Biosafety Standards and Guidelines. 2nd edition. 2015 (https://www.uab.cat/doc/Guia_Canada_2015).
Canadian Biosafety Handbook. 2nd Edition. 2016 ( https://www.uab.cat/doc/Handbook_Canada_2016).
Guidelines for Safe Work Practices in Human and Animal Medical Diagnostic Laboratories (CDC) 2012 (https://www.uab.cat/doc/GuidelinesSafe_Work_Practices_Human_Animal_Medical_Diagnostic_Laboratories2012).
Greenhouse Research with Transgenic Plants and Microbes, a Guide to Containment. 2nd edition 2008 (https://www.uab.cat/doc/guiesref_plantcontainment_2008)
Laboratory biosecurity guidance (OMS) 2006 (https://www.uab.cat/doc/Guia_biosecurity_OMS_2006).
Guidelinefor Disinfection and Sterilization in Healthcare Facilities 2008 (https://www.uab.cat/doc/Guideline_Disinfection_2008).
Guidelines for Biosafety in Teaching Lab (ASM) 2012 (https://www.uab.cat/doc/teaching_lab_ASM).
Wooley, D.P., and Byers, K.B., Biological Safety: Principles and Practices, 5thEdition, ASM Press, Washington, D.C. 2017. (https://onlinelibrary.wiley.com/doi/book/10.1128/9781555819637)
Webs d’interès
Comitè de Bioseguretat de la Universitat Autònoma de Barcelona (https://www.uab.cat/bioseguretat/)
Centers for Disease Control and Prevention,USA: https://www.cdc.gov/labs/index.html
Organització Mundial de la Salut: https://www.who.int/es/
Organización Mundial de Sanidad Animal (OIE): http://www.oie.int/es
European Biosafety Association (EBSA): https://ebsaweb.eu/
American Biological Safety Association (ABSA): https://absa.org/
Asociación Española de Bioseguridad (AEBioS): https://aebios.org/
Notes tècniques de prevenció (NTPs) (https://www.uab.cat/web/legislacio-i-normatives/guies-de-referencia-1345749541678.html)
ISO: https://www.iso.org/
AENOR: https://www.aenor.com
ENAC: https://www.enac.es
Altres textos recomanats així com enllaços d'interès es trobaran disponibles a l'aula Moodle de l'assignatura. (https://www.uab.cat/web/enlaces-de-interes-1345767065202.html)
No hi ha software específic