Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500240 Musicologia | OT | 3 | 2 |
2500240 Musicologia | OT | 4 | 2 |
L’educació musical al llarg de l’Educació Secundària obligatòria i del Batxillerat post-obligatori és un element fonamental que contribueix de forma privilegiada tant al desenvolupament intel·lectual, estètic i emocional dels adolescents com també a promoure processos d’obertura social vers els altres. Donat l’ampli ventall de coneixements que es susceptible de desplegar en els àmbits científic, artístic i comunicatiu, l’educació musical a l’escola esdevé una de les poques matèries en el currículum escolar que encara conté en si mateixa tots els ingredients necessaris en la formació equilibrada i harmònica de l’ésser humà.
|
Tractant-se d’una matèria essencialment procedimental, des del primer dia de classe es constituiran grups de 3 a 4 estudiants que hauran de preparar i exposar a classe en sessions demostratives una sèrie de treballs basats en activitats didàctiques dirigides a alumnes de ESO i batxillerat sobre alguns dels continguts concrets que s’impartiran. Aquests treballs, sota el guiatge del professor, seran analitzats i discutits per la resta dels estudiants Aquest treball interactiu i grupal es compaginarà amb classes magistrals sobre cadascun dels apartats dels continguts i sobre els principis i la metodologia que guien l’elaboració d’una unitat didàctica de música per a alumnes d’ESO.
|
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals i exemplificacions de les activitats a càrrec del professor | 45 | 1,8 | 1, 4, 9, 10, 12, 20, 21 |
Exposició d'activitats didàctiques a classe per part dels diferents grups d'alumnes | 20 | 0,8 | 1, 6, 7, 8, 14, 19, 21 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories personals i de grup en les modalitats presencial o virtual | 10 | 0,4 | 1, 12, 18, 19 |
Tipus: Autònomes | |||
Preparació de la prova d'avaluació escrita | 15 | 0,6 | 1, 4, 8, 18, 19, 20 |
Preparació i elaboració de dues unitats didàctiques | 27 | 1,08 | 1, 4, 7, 8, 11, 12, 13, 14, 15, 18, 19 |
Preparació i elaboració en grups de tres o quatre persones de les activitats didàctiques | 26,7 | 1,07 | 1, 2, 6, 8, 9, 11, 12, 13, 15, 18, 19, 21 |
En l’avaluació es tindran en compte 4 aspectes corresponents a la tipologia d’activitats dutes a terme per l’alumnat i cadascuna amb el percentatge de puntuació que s’indica a continuació. 1/ una prova escrita d’avaluació sobre aspectes teòrics i psicopedagògics de l’ensenyament de ela música a la ESO i sobre programació de la matèria en aquesta etapa d’escolaritat obligatòria (30%) 2/ Assistència i actitud participativa en les classes (10%) 3/ Exposició oral en grup de dues activitats didàctiques sobre diferents aspectes del llenguatge musical (ritme, harmonia, melodia, formes, textura, etc.) per als dos cicles de la ESO, i d’una activitat d’Història de la música per a 4rt d’ESO o Batxillerat. (30%) 4/ Elaboració individual escrita de dues unitats didàctiques (una per a primer cicle, i l’altra per a segon cicle de la ESO) (30%). Criteris aplicables per a considerar un/a estudiant no avaluable: -No haver realitzat alguna de les dues unitats didàctiques requerides -No haver efectuat alguna de les tres presentacions orals exigides -No haver fet l’examen final escrit -No haver assistit a un 60% de les classes Hauran de presentar-se a reavaluació aquells estudiants que hagin suspès l’examen escrit i/o hagin suspès una o les dues unitats didàctiques. Finalment, per aprovar l’assignatura haurà d’haver-se aprovat l’examen escrit així com les dues unitats didàctiques. Tindrà lloc una revisió de les notes en un termini mínim de 7 dies després d’haver-se realitzat les proves. -En el cas que les proves noes puguin fer presencialment s'adapatarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussións d'exercicis a través de Teams, etc. El professor vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius que estiguin al seu abast
|
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
assitència i actitud participativa a la classe | 10% | 0 | 0 | |
exposició oral, en grup, de tres activitats didàctiques referents a llenguatge musical i història de la música | 30 % | 2,1 | 0,08 | 1, 2, 3, 6, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 17, 19, 21, 22 |
presentació escrita individual de dues unitats didàctiques | 30% | 2 | 0,08 | 1, 3, 4, 5, 7, 8, 11, 13, 14, 15, 16, 18, 19, 20, 22 |
prova escrita d'avaluació sobre aspectes teòrics de l'ensenyament de la música i sobre programació | 30% | 2,2 | 0,09 | 1, 4, 8, 12, 13, 14 |
Calmell, Cèsar: Bases para una filosofía de l'educació musical (en “Tecnología y creación musical”. edmilenio. Universitat de Barcelona, Barcelona, 2014). Calmell, Cèsar: Educació musical a les escoles de Barcelona. Des de la seva introducció fins al final de la Guerra Civil (1900-1939) DINSIC Publicacions Musicals. Barcelona, 2018. Elliot, David J: .: Music matters. A new philosophy of music education. Oxford University Press, 1995 Swanwick, Keith: Música, pensamiento y educación. Morata. Madrid, 1998 Vilar, Josep M.: Recursos per aprendre a escoltar música. Associaqció de Mestres Rosa Sensat. Barcelona, 1994 Zaragozà, Josep Lluís: Didáctica de la música en la educación secundaria. Competencias docentes y aprendizajeEditorial Graó. Barcelona, 2009
|
no és el cas.