Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500240 Musicologia | OT | 3 | 2 |
2500240 Musicologia | OT | 4 | 2 |
No hi ha prerequisits especials.
En acabar el curs:
L'assignatura es planteja a partir d'un model de diacronia inversa:
1. El segle XXI
2. El segle XX (I)
3. El segle XX (II)
4. El segle XIX
5. El segle XVIII
6. El segle XVII
6. El segles XV i XVI
7. Les músiques anteriors al renaixament
El temari de l'assignatura es treballarà amb la tècnica de la cronologia inversa, engegant des del s.XXI per anar desfilant els autors, obres i gèneres en sentit invers al tradicional.
Les sessions es desenvoluparan a partir de diferents d'activitats: classes expositives, comentaris pràctics, audicions musicals i anàlisi d'obres.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Audicions i anàlisi d'obres | 10 | 0,4 | 5, 6, 7, 9 |
Classes presencials | 33 | 1,32 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Tipus: Supervisades | |||
Exercicis breus | 9 | 0,36 | 1, 6, 9, 10 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal | 25 | 1 | 1, 2, 4, 5, 6, 8, 9, 10 |
Lectura i estudi de la bibliografia proposada | 25 | 1 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Lectures i audicions suplementàries proposades a classe | 5 | 0,2 | 1, 4, 5, 6, 9, 10 |
La matèria s'avaluarà en base a dos exàmens (no acumulatius) a meitat i final de lassignatura (30% cadascun) i un treball individual (o en grup reduït si el professor ho autoritza) (30%). L'assistència i la participació a classe tindran un pes d'un 10% a la nota final.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació | 10 | 30 | 1,2 | 1, 4, 6, 7, 9, 10 |
Examen 2a part | 30 | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Exercicis | 30 | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Exàmen 1 | 30 | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
AGUADÉ, R.Ma., La veu de la dona a l'Edat Mitjana, Ajuntament de Castelló d'Empúries, 1994.
ALIER, R., L'òpera a Barcelona al segle XVIII, Institut d'Estudis Catalans, Societat Catalana de Musicologia, Barcelona, 1990.
ANGLÈS, H., Monodia cortesana trobadoresca, seixanta-quatre transcripcions inèdites de Mn. Higini Anglès a cura d'Antoni Rossell, Diputació de Barcelona, Barcelona, 1986.
_________La música en la Corte de Carlos V, vol.I i II, CSIC, Barcelona, 1a. ed. 1944, 1984.
AVIÑOA, X. (coord). Història de la Música Catalana, Valenciana i Balear. Vols I - X. Barcelona, eds 62, 1998 – 2003.
BALLESTER, J., "Retablos Marianos Tardomedievales con ángeles músicos procedentes del antiguo reino de Aragón. Catálogo", Revista de Musicología, vol. XIII, núm. 1, Madrid, 1990.
BONASTRE, F., "El Barroc musical a Catalunya", a El barroc català, actes de les jornades celebrades a Girona 17-19/XIV/1987, Quaderns Crema, Barcelona, 1989.
BONASTRE, F.; CORTÈS, F. (coords). Història Crítica de la Música Catalana. Universitat Autònoma de Barcelona Servei de Publicacions, 2009.
BROVIG-HANSSEN, Ragnhild. Opaque Mediation: The Cut-and-Paste Groove in DJ Food’s ‘Break’. Dins de: A. Dannielsen (Ed.), Musical Rhytm in the Age of Digital Reproduction (pp. 159-175). New York, USA: Routledge, 2010.
CASARES RODICIO, E. y Alonso González, C. La música española en el siglo XIX, Universidad de Oviedo, Gijón, 1995.
CASARES RODICIO, E. (Director i coordinador), Diccionario de la Música Española e Hispanoamericana, SGAE, Madrid, 1999-2000.
CASCONE Kim. “The aesthetics of failure:“Post-digital” tendencies in contemporary computer music”. Computer Music Journal (2000) N. 24, n.o 4:12–18.
CLIMENT, J.,Historia de la música contemporánea valenciana, Valencia, 1978.
CORTES, FRANCESC. Història de la música a Catalunya. Barcelona, Editorial Base, 2012.
_________________. Felip Pedrell a la Biblioteca de Catalunya. Barcelona, Generalitat de Catalunya - Biblioteca de Catalunya, 2017. https://botiga.bnc.cat/?product=felip-pedrell-a-la-biblioteca-de-catalunya
CRIVILLÉ, J., Historia de la música española (7). El folklore musical, Alianza, Madrid, 1988.
DAUFÍ, X., "Bases para el estudio de la historia del oratorio en Catalunya en el siglo XVIII" Revista de Musicología, XXVI, nº 1, 2003, pp. 207-231.
DAUFÍ, X., Els oratoris de Francesc Queralt (1740-1825). Història de l'oratori a Catalunya al segle XVIII, Institut d'Estudis Ilerdencs - Diputació de Lleida, Lleida, 2004.
__________"Els oratoris catalans de finals del segle XVIII i principis del XIX com a elements receptors del classicisme musical" Recerca musicològica, XVI, 2006, pp. 65-96.
_________"Study on the Decrease in Production of Oratorio in Catalonia in the Last Decades of the Eighteenth Century and the First Decades of the Nineteenth Century" Revista de Musicología, XXXVI, nos 1-2, 2013, pp. 171-188.
Estudios sobre Ferran Sor, Luis Gásser (ed.), ICCMU, Colección Música Hispana Textos, Madrid, 2003.
FALLA, Manual de, Escritos sobre música y músicos, Espasa Calpe, Madrid, 1950 (nueva ed. 1988).
FERNANDEZ DE LA CUESTA, I., Historia de la música española (1). Desde los orígenes hasta el "ars nova", Alianza, Madrid, 1988.
Frith, Simon. Hacia una estética de la música popular. Dins de: F. Cruces et. al. (Eds.), Las culturas populares. Lecturas de etnomusicología. (pp. 413-436). Madrid: Editorial Trotta, 2001.
__________ (2012). The Place of the Producer in the Discourse of Rock. Dins de: Zagorsky-Thomas S., Frith, S. (Eds). The Art of Record Production: An Introductory Reader for a New Academic Field (pp. 207-218). Surrey: Routledge.
GARRIGOSA, J., Catálogo de los manuscritos e impresos musicales del Archivo Histórico Nacional y del Archivo de la Corona de Aragón, Dirección General de Bellas Artes y Archivos, Ministerio de Cultura, Madrid, 1994.
GOMEZ, Ma.C., La Música en la Casa Real Catalano-Aragonesa 1336-1442, vol. I i II, Antoni Bosch editor, Barcelona, 1979.
____________ La Música Medieval, Dopesa 31, Barcelona, 1980.
GONZALEZ VALLE, J.V., Tradición y progreso en los maestros de música de las catedrales de Zaragoza durante el siglo XVIII, Estudios de Musicología aragonesa, pórtico, Zaragoza, 1977.
GREGORI, J.M., "Els mestres de cant de la seu de Barcelona en el Renaixement", Recerca Musicològica, IV, UAB, Barcelona, 1984.
HOPIN, R. H., La música medieval, Akal, Madrid, 1991.
JAMBOU, L., Evolución del órgano español. Siglos XVI-XVIII, vol. I i II, Ethos-Música núm.2, Universidad de Oviedo, Oviedo, 1988.
JUAN DE DIOS, Marco A. y ROQUER, Jordi. 2020. “La producción musical: un reto para la musicología del siglo XXI”. Cuadernos de Etnomusicología. No15(2). https://www.sibetrans.com/etno/public/docs/5-intro-dossier-produccion_1.pdf
KARP, Th., The Polyphony of Saint Martial and Santiago de Compostela, Clarendon Press, Oxford, 1992, 2 vols.
LOPEZ-CALO, J., Historia de la Música española.(3) Siglo XVII, Alianza, Madrid, 1983.
MARCO, T., Historia de la música española (6). Siglo XX, Alianza, Madrid, 1989.
MARSHALL, Wayne (2008). “Dem Bow, Dembow, Dembo: Translation and Transnation in Reggaeton”. Dins de: Song and Popular Culture, Núm. 53 (pp. 131-151).
_____________ (2009). “From Música Negra to Reggaeton Latino. The Cultural Politics of Nation, Migration, and Commercialization”. Dins de: Rivera, Raquel Z.; Marshall, Wayne; Pacini, Deborah (Eds.) Reggaeton (pp. 19-76). Durham: Duke University Press.
MARTÍN MORENO, A., Historia de la música española (4). Siglo XVIII, Alianza, Madrid, 1985.
MEDINA, A., “Primeras oleadas vanguardistas en el área de Madrid” en Actas del Congreso Internacional “España en la Música de Occidente”, serv. Publ del Ministerio de Cultura, Madrid, 1987, vol. 2, p.369.
MITJANA, R., Historia de la Música en España, Centro de Documentación Musical, INAEM, Ministerio de Cultura, Madrid, 1993.
PATTERSON, Joseph. "Trap Music: The Definitive Guide". New York: Sabotage Times, 2013.
PAVIA,J. La música a la catedral de Barcelona, durant el segle XVII, Fundació Vives Casajuana, ed. Rafael Dalmau, Barcelona, 1986.
QUEROL, M., Los orígenes del Barroco Musical español, Piles, ed. de música, València, 1982.
RIQUER, M. de, Los Trovadores, vol I,II i III, Ariel, Barcelona, 1992.
SALAZAR, A., La música contemporánea en España (2 vols.), Ethos Música, Serv. Publ. de la Univ. De Oviedo, 1982.
STEVENSON, R., La música en las catedrales españolas del Siglo de Oro, Alianza, Madrid, 1993.
The New Grove Dictionary of Music and Musicians, 20 vols., Macmillan Publishers Limited, London. Edición on-line consultable des de les Biblioteques de la UAB.
SZWED, John F. Crossovers: Essays On Race, Music, And American Culture. Pennsylvania: Pennsylvania University Press, 2005.
VELA DEL CAMPO, JUAN ÁNGEL. Historia de la música en España e Hispanoamérica. 8 vols. Fondo de Cultura Económica. (De los orígenes hasta c. 1470; De los Reyes Católicos a Felipe II; La música en el siglo XVII; La música en el siglo XVIII; La música en España en el siglo XIX; La música en Hispanoaméricaenel siglo XIX; La música en Hispanoamérica en el siglo XX.
No hi ha programa específic