Logo UAB
2022/2023

Art del segle XX

Codi: 100550 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500239 Història de l'Art OB 1 2

Professor/a de contacte

Nom:
Sol Enjuanes Puyol
Correu electrònic:
sol.enjuanes@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Victor Ramirez Tur

Prerequisits

No n'hi ha

Objectius

L'objectiu principal és dotar l'alumnat de coneixements que li permetin entendre la cultura artística del segle XX i estimular el pensament crític.

Els objectius metodològics són:
- familiaritzar l'alumnat amb els sistemes d'anàlisi de l'art i la cultura visual
- promoure l'ús d'un vocabulari adient i de fonts d’informació especialitzades
- identificar els biaxos de gènere, culturals i ideològics en el relat de la història de l'art
- potenciar la creativitat

Competències

  • Analitzar amb esperit crític, a partir dels coneixements adquirits, l'obra d'art en les seves diferents facetes: valors formals, significat iconogràfic, tècniques i procediments artístics, procés d'elaboració i mecanismes de recepció.
  • Interpretar l'obra d'art en el context en el qual es va gestar i relacionar-la amb altres formes d'expressió cultural
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Reconèixer l'evolució de la imatge artística des de l'antiguitat fins a la cultura visual contemporània.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar els creadors d'un fenomen artístic en un determinat context cultural.
  2. Analitzar els receptors d'un fenomen artístic en un determinat context cultural.
  3. Analitzar les idees artístiques sobre un fenomen artístic en un determinat context cultural.
  4. Analitzar una imatge artística i situar-la en el seu context cultural.
  5. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  6. Aplicar els coneixements iconogràfics a la lectura de la imatge artística
  7. Definir i explicar amb precisió un objecte artístic amb el llenguatge propi de la crítica d'art.
  8. Distingir les tècniques i el procés d'elaboració d'un objecte artístic
  9. Examinar una imatge artística i distingir-ne els valors formals, iconogràfics i simbòlics.
  10. Explicar els mecanismes de recepció d'una obra d'art.
  11. Proposar formes d'avaluació dels projectes i accions de millora de la sostenibilitat.
  12. Proposar projectes i accions viables que potenciïn els beneficis socials, econòmics i mediambientals.
  13. Reconstruir el panorama artístic d'un determinat context cultural
  14. Relacionar una imatge artística amb altres fenòmens culturals de la seva època.
  15. Treballar en equip, respectant les opinions alienes i dissenyant estratègies de col·laboració.

Continguts

El camp d'estudi d'aquesta assignatura són els moviments d'avantguarda del segle XX, desenvolupats fonamentalment a Europa i als EUA. L'objectiu principal es aprofundir en el coneixement dels corrents artístics més rellevants i el cànon estètic d'aquest període i portar a terme una anàlisi des de la perspectiva de gènere per posar de relleu el biaix androcéntric del relat establert. Una anàlisi crítica que permet destacar el paper de les dones en l'entramat artístic —com a models, muses, activistes i creadores— i observar els mecanismes que han potenciat la seva invisibilització i, alhora, posar èmfasi en les aportacions de les dones en el camp de les arts.

Els eixos temàtics bàsics són:

- El mite de la modernitat: desenvolupament industrial i cànons estètics

- Les avantguardes històriques i l'exploració de nous llenguatges plàstics

- El lligam de l'art i la geopolítica després de la Segona Guerra Mundial

- La postmodernitat i la crisi de l'objecte artístic

- La mirada transformadora del feminisme en la cultura visual

 

* El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. A més, l'estudiantat podrà consultar al Campus Virtual la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, diversos materials docents i la informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura.



Metodologia

Classes teòriques amb suport visual.

Anàlisis crítiques d'imatges i textos.

Presentacions orals.

Tutories de seguiment del treball autònom.

  

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes 51 2,04 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 13, 14, 15
Tipus: Supervisades      
Tutories 9 0,36 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 13, 14, 15
Tipus: Autònomes      
Lectures i síntesis de textos, anàlisis d'imatges i preparació de treballs 90 3,6 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 13, 14, 15

Avaluació

SISTEMA D'AVALUACIÓ:

L’avaluació de l'assignatura es basa en el procés d'avaluació continua. La nota final s'obté a partir de la suma ponderada de les evidències avaluatives:

- Tasca evaluativa individual 40 %
- Treball en equip 30 %
- Treball individual 30 %

Per aprovar l'assignatura, la suma de totes les notes ha de ser igual o superior a 5. 

Les proves avaluatives només sumen si tenen una qualificació igual o superior a 4. Per tant, si una prova avaluativa té una nota inferior a 4, la nota final serà un suspens i caldrà fer la recuperació per poder superar l'assignatura.

Per aprovar l'assignatura cal que l'alumnat presenti totes les tasques.

En el moment de realització de cada activitat avaluativa, l’alumnat rebrà informació sobre el procediment i la data de revisió de les qualificacions.

L’estudiant rebrà la qualificació de No avaluable sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.

 

SISTEMA DE RECUPERACIÓ:

L’estudiantat tindrà dret a la recuperació de l’assignatura si acompleix alguna de les condicions següents:

a. No haver assolit la nota mínima per superar l’assignatura, és a dir, tenir una nota final inferior a 5.

b. Tenir una prova avaluativa amb una nota inferior a 4.

c. No haver seguit l'avaluació continua, és a dir, no haver estat prèviament avaluat de més del 30% de les activitats d’avaluació.

En cas de segona matrícula, l’alumnat podrà fer una única prova de síntesi que consistirà en un examen global. La qualificació de l’assignatura correspondrà a la qualificació de la prova de síntesi.

 

PENALITZACIONS PER IRREGULARITATS

L’estudiant que realitzi qualsevol irregularitat en una prova avaluativa (còpia, plagi, suplantació d’identitat...) rebrà una qualificació de 0 en aquesta activitat d’avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificació final de l’assignatura serà 0.

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tasca evaluativa individual 40 % 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 13, 14, 15
Treball en equip 30% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
Treball individual 30 % 0 0 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 13, 14, 15

Bibliografia

Burger, Peter. Teoría de la vanguardia. Barcelona: Península, 1987.

Chipp, Hersel B. Teorías del arte contemporáneo: Fuentes artísticas y opiniones críticas. Madrid: Akal, 1996.

De Micheli, Mario. Las vanguardias artísticas del siglo XX. Madrid: Alianza Editorial, 2002.

Fer, Briony; Wood, Paul; Batchelor, David. Realismo, racionalismo, surrealismo: el arte de entreguerras (1914-1945). Akal, 1999.

Foster, Hal; Krauss, Rosalind;  Bois, Yve-Alain; Buchloh, Benjamin H. D. Arte desde 1900. Madrid: Akal, 2006.

Greenberg, Clement. La pintura moderna y otros ensayos. Madrid: Siruela, 2006.

Krauss, Rosalind. La originalidad de la Vanguardia y otros mitos modernos. Madrid: Alianza, 1996.

Pollock, Griselda. Encuentros en el museo feminista virtual. Madrid: Cátedra, 2010.

Ramírez, Juan Antonio. El mundo contemporáneo. Vol. IV. Historia del Arte. Madrid: Alianza Editorial, 1997.

Wood, Paul, Frascina, Francis; Harrison, Charles. La Modernidad a debate: el arte desde los cuarenta. Madrid: Akal, 1999.

 

*La bibliografia s'ampliarà al llarg del curs amb referències relacionades amb els continguts del temari

 

Recursos en línia

www.macba.cat

www.museoreinasofia.es

www.tate.org.uk

www.moma.org

www.centrepompidou.fr

www.nga.gov

www.metmuseum.org

Programari

No es necessita un programari específic