Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500239 Història de l'Art | FB | 2 | 2 |
No hi ha prerequisits per cursar aquesta assignatura.
L’assignatura té l’objectiu principal d'oferir una visió global del marc legal que regeix el patrimoni artístic, tant pel que fa al context català, com espanyol i internacional. Alhora, es pretén presentar a l'historiador de l'art com a figura clau en la tutela del patrimoni històric. S’abordaran totes aquelles qüestions legislatives, de normativa, recomanacions, directrius i convenis dictats per organismes nacionals i internacionals que afectin a la gestió diària del patrimoni i la seva tutela per part dels tècnics i institucions responsables.
1. El patrimoni: definició, tipologies i evolució històrica
2. Legislació i gestió del patrimoni
2.1. La legislació patrimonial i la protecció jurídica a l’Estat Espanyol
2.2. Catalunya i la protecció del patrimoni
2.3. La tutela i gestió del patrimoni a l’administració local
3. Espolis i polítiques internacionals de protecció i conservació del patrimoni
4. La dimensió socioeconòmica del patrimoni cultural: el patrimoni com a recurs turístic
Lliçons magistrals, lectures obligatòries, treball de grup, sortides, etc.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Lliçons magistrals, tutories i estudi | 80 | 3,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 |
Tipus: Supervisades | |||
Treball de grup, visitas, etc. | 50 | 2 | 1, 2, 3, 4, 6 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectures obligatòries | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 |
Qui no hagi fet els examens, ni entregat el treball no pot aprovar l'assignatura.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Només tenen dret a la recuperació - a la data fixada per la Gestió Acadèmica de la Facultat - els estudiants suspesos que s'hagin presentat a totes quatre evidències: dos examens parcials, treball i PCAM. Perquè els dos exàmens facin mitjana amb la resta de notes, cal aprovar una de les dues proves amb una nota igual o superior a 5 i obtenir com a mínim un 4 a l’altra. A la recuperació, l’alumne només s’haurà d’examinar de la part suspesa. Per participar al procés de recuperació el professor/a pot exigir a l'estudiant haver obtingut una qualificació mínima final, que no pot superar en cap cas el 3,5.
Definició del no avaluable
L'estudiant rebrà la qualificació 'No avaluable' sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d'avaluació.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
PCAM | 15 | 0 | 0 | 1, 2, 3 |
Proves escrites | 60 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5 |
Treball de curs | 25 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 6 |
Bibliografia general
Ballart Hernández, J. i Juan Tresserras, J., Gestión del patrimonio cultural, Barcelona, 2001.
Bolaños, M., La memoria del mundo. Cien años de museología 1900-2000, Gijón, 2002.
Choay, F., Alegoría del Patrimonio(1992), Barcelona, 2007.
Donaire, J. A., Turisme cultural. Entre l’experiència i el ritual, Girona, 2008.
Duncan, C., Rituales de civilización(1995), Murcia, 2007.
Gob, A., Le musée, une institution dépassé?, Paris, 2010.
Gómez Martínez, J., Dos museologías. Las tradiciones anglosajona y mediterránea: diferencias y contactos, Gijón, 2006
González-Varas, I., Patrimonio cultural. Conceptos, debates y problemas, Madrid, 2015.
Hernandez Hernandez, F., El patrimonio cultural: la memoria recuperada, Gijón, 2002.
Iniesta i Gonzàlez, M., Els gabinets del món. Antropologia, museus i museologia, Lleida, 1994.
Lowenthal, D., El pasado es un país extraño, Madrid, 1998.
Padrós Reig, C., Derecho y cultura, Barcelona, 2000.
Poulot, D.,Patrimoine et musées. L´institution de la culture, París, 2001.
Recht, R., Pensar el patrimonio. Escenificación y ordenación del arte, Madrid, 2014.
Rivière, G.–H., La museología, Madrid, 1993.
Settis, S., Italia S.p.A. L’assalto al patrimonio culturale, Turín, 2002.
es faicilitarà el primer dia de classe