Logo UAB
2022/2023

Conceptes fonamentals de patrimoni artístic i museografia

Codi: 100542 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500239 Història de l'Art FB 2 2

Professor/a de contacte

Nom:
Carlos Sánchez Marquez
Correu electrònic:
carlos.sanchez.marquez@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Altres indicacions sobre les llengües

Es poden proposar algunes lectures en altres idiomes (castellà, anglès, francès o italià)

Prerequisits

No hi ha prerequisits per cursar aquesta assignatura.

Objectius

L’assignatura té l’objectiu principal d'oferir una visió global del marc legal que regeix el patrimoni artístic, tant pel que fa al context català, com espanyol i internacional. Alhora, es pretén presentar a l'historiador de l'art com a figura clau en la tutela del patrimoni històric. S’abordaran totes aquelles qüestions legislatives, de normativa, recomanacions, directrius i convenis dictats per organismes nacionals i internacionals que afectin a la gestió diària del patrimoni i la seva tutela per part dels tècnics i institucions responsables.

Competències

  • Aplicar el domini de l'instrumental crític i metodològic fonamental per comprendre i narrar la història de l'art i per reflexionar sobre la professió de l'historiador de l'art.
  • Demostrar que es tenen coneixements bàsics de museologia i museografia, així com de la problemàtica actual sobre la conservació i la restauració del patrimoni artístic
  • Expressar coneixements específics sobre l'origen, l'evolució i els diversos camps d'estudi de la història de l'art, així com sobre els temes, el vocabulari i els debats clàssics i actuals de la disciplina.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar conceptes bàsics de museologia i museografia
  2. Analitzar els debats actuals o passats sobre gestió, conservació, restauració i sistemes de documentació del patrimoni artístic.
  3. Analitzar els debats clàssics i actuals de la disciplina.
  4. Analitzar els receptors d'un fenomen artístic en un determinat context cultural.
  5. Reconèixer els coneixements metodològics, iconogràfics i de teoria de l'art per fer la lectura d'una imatge artística.
  6. Treballar en equip, respectant les opinions alienes i dissenyant estratègies de col·laboració.

Continguts

1. El patrimoni: definició, tipologies i evolució històrica

2. Legislació i gestió del patrimoni

    2.1. La legislació patrimonial i la protecció jurídica a l’Estat Espanyol
    2.2. Catalunya i la protecció del patrimoni
    2.3. La tutela i gestió del patrimoni a l’administració local

3. Espolis i polítiques internacionals de protecció i conservació del patrimoni

4. La dimensió socioeconòmica del patrimoni cultural: el patrimoni com a recurs turístic

Metodologia

Lliçons magistrals, lectures obligatòries, treball de grup, sortides, etc.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Lliçons magistrals, tutories i estudi 80 3,2 1, 2, 3, 4, 5, 6
Tipus: Supervisades      
Treball de grup, visitas, etc. 50 2 1, 2, 3, 4, 6
Tipus: Autònomes      
Lectures obligatòries 20 0,8 1, 2, 3, 4, 5, 6

Avaluació

  • Prova parcial 1:  30% de la qualificació final.
  • Prova parcial 2:  30% de la qualificació final.
  • Un treball de curs que equival al 25%.
  • Activitat relacionada amb les PCAM: 15%

Qui no hagi fet els examens, ni entregat el treball no pot aprovar l'assignatura. 

En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.

Només tenen dret a la recuperació - a la data fixada per la Gestió Acadèmica de la Facultat - els estudiants suspesos que s'hagin presentat a totes quatre evidències: dos examens parcials, treball i PCAM. Perquè els dos exàmens facin mitjana amb la resta de notes, cal aprovar una de les dues proves amb una nota igual o superior a 5 i obtenir com a mínim un 4 a l’altra. A la recuperació, l’alumne només s’haurà d’examinar de la part suspesa. Per participar al procés de recuperació el professor/a pot exigir a l'estudiant haver obtingut una qualificació mínima final, que no pot superar en cap cas el 3,5. 

 Definició del no avaluable

L'estudiant rebrà la qualificació 'No avaluable' sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d'avaluació. 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
PCAM 15 0 0 1, 2, 3
Proves escrites 60 0 0 1, 2, 3, 4, 5
Treball de curs 25 0 0 1, 2, 3, 4, 6

Bibliografia

 Bibliografia general 

Ballart Hernández, J. i Juan Tresserras, J., Gestión del patrimonio cultural, Barcelona, 2001.

Bolaños, M., La memoria del mundo. Cien años de museología 1900-2000, Gijón, 2002.

Choay, F., Alegoría del Patrimonio(1992), Barcelona, 2007.

Donaire, J. A., Turisme cultural. Entre l’experiència i el ritual, Girona, 2008.

Duncan, C., Rituales de civilización(1995), Murcia, 2007.

Gob, A., Le musée, une institution dépassé?, Paris, 2010.

Gómez Martínez, J., Dos museologías. Las tradiciones anglosajona y mediterránea: diferencias y contactos, Gijón, 2006

González-Varas, I., Patrimonio cultural. Conceptos, debates y problemas, Madrid, 2015.

Hernandez Hernandez, F., El patrimonio cultural: la memoria recuperada, Gijón, 2002.

Iniesta i Gonzàlez, M., Els gabinets del món. Antropologia, museus i museologia, Lleida, 1994.

Lowenthal, D., El pasado es un país extraño, Madrid, 1998.

Padrós Reig, C., Derecho y cultura, Barcelona, 2000.

Poulot, D.,Patrimoine et musées. L´institution de la culture, París, 2001.

Recht, R., Pensar el patrimonio. Escenificación y ordenación del arte, Madrid, 2014.

Rivière, G.–H., La museología, Madrid, 1993.

Settis, S., Italia S.p.A. L’assalto al patrimonio culturale, Turín, 2002.

Programari

es faicilitarà el primer dia de classe