Logo UAB
2022/2023

Sociologia general

Codi: 100474 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500257 Criminologia FB 1 1

Professor/a de contacte

Nom:
José Oscar Rebollo Izquierdo
Correu electrònic:
oscar.rebollo@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Altres indicacions sobre les llengües

Si assisteixen estudiants internacionals la llengua vehicular pot passar a ser el castellà

Equip docent

Dafne Muntanyola Saura

Prerequisits

No hi ha prerequisits.

 

Objectius

Aquesta assignatura introduirà l'estudiant de criminologia en la perspectiva sociològica. Quines preguntes es fa la sociologia i quines respostes dona segons els diferents  corrents teòriques; posant espacial èmfasi en la comprensió de la construcció de l’ordre social, i en el paper de les principals institucions socials.

Competències

  • Analitzar el conflicte i la criminalitat utilitzant les teories criminològiques i els seus fonaments psicològics i sociològics.
  • Demostrar que es comprenen els conceptes i els fonaments psicològics, pedagògics i sociològics de la criminologia.
  • Redactar un treball acadèmic.
  • Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
  • Transmetre oralment les idees a una audiència.
  • Treballar de manera autònoma.
  • Treballar en equip i en xarxa.

Resultats d'aprenentatge

  1. Explicar les bases sociològiques aplicades a la criminologia.
  2. Redactar un treball acadèmic.
  3. Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
  4. Transmetre oralment les idees a una audiència.
  5. Treballar de manera autònoma.
  6. Treballar en equip i en xarxa.
  7. Utilitzar les bases sociològiques per analitzar situacions de criminalitat.

Continguts

1.           La perspectiva sociològica. Quines preguntes es fa la sociologia.

2.           Els grans corrents del pensament sociològic. Preguntes i conceptes clau en Marx, Durkheim i Weber (que s’aniran desgranant al  llarg del programa).

3.           Relacions Socials i interacció social.

4.           La construcció de l’ordre social. Cultura i socialització.

5.           La construcció de l’ordre social : Rols i Instituciones.

6.           La construcció d l’ordre social: Legitimació y  control social.

7.           Les institucions socials en la societat moderna: la família.

8.           Les institucions socials en la societat moderna: Educació i reproducció social.

9.           Les institucions socials en la societat moderna: Treball i ocupació.

10.         Les institucions socials en la societat moderna: Comunitat i associacions (i xarxes socials).

11.         Desviació, diferència i desigualtat.

Metodologia

La metodologia docent combina, d'una banda les lliçons magistrals per part del docent a les classes teòriques, on s’espera que l’alumnat participi als debats que es plantegin a l’aula; i d'altra, sessions de seminari que exigiran una participació més activa i protagonista de l’alumnat, ja que consistiran en la realització de presentacions de lectures, debats als voltant de les mateixes i la realització d’exercicis pràctics relacionats amb el desenvolupament del treball grupal.

El professorat a més destinarà aproximadament uns 15 minuts d'alguna classe per permetre que els seus estudiants puguin respondre les enquestes d'avaluació de l'actuació docent i d'avaluació de l'assignatura o mòdul.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 18 0,72 1, 3, 5, 7
Seminaris. Treball en petits grup. 18 0,72 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Tipus: Autònomes      
Anàlisi i estudi de lectures i documents. Preparació de l'examen. 54,5 2,18 1, 2, 3, 5, 7
Examen 5 0,2 1, 2, 3, 5, 7
Preparació dels temes de treball oral i escrit, expressió correcta a l'aula 54,5 2,18 1, 3, 5, 6, 7

Avaluació

La nota final de l’assignatura serà el resultat de combinar diversos tipus d’exercicis:

-          Un examen final (50% de la nota final)

-          Un treball en grup (30% de la nota final)

-          Assistència i participació als seminaris (20% de la nota final)

Al seminaris es donaran les orientacions per a la realització del treball grupal.

Per superar l’assignatura, caldrà obtenir a l’examen final una puntuació de 5 o superior. La nota final serà la mitjana aritmètica entre l'examen i els altres dos indicadors, d'acord amb els percentatges assenyalats.

L'assignatura exigeix una assistència regular a les classes teòriques i pràctiques, així com la feina continuada de l'estudiant.

L’alumnat haurà d’assistir almenys al 80% de les classes (sense comptar les absències justificades) per poder ser avaluat. Les absències només es poden justificar per raons de malaltia, força major i altres raons acadèmiques prèviament autoritzades per l'equip docent.

Recuperacions: tant l'examen com el treball en grup podran ser recuperats, mitjançant exercicis individuals, en les dates establertes al calendari acadèmic.

Copiar o intentar copiar a l'examen suposarà suspendre amb un zero, així com la pèrdua del dret a qualsevol recuperació. 

Les classes comencen puntualment. L’alumnat ha de ser puntual.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assitència i participació als seminaris 20% 0 0 1, 3, 4, 5, 6, 7
Examen 50% 0 0 1, 2, 3, 5, 7
Treball en grup 30% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7

Bibliografia

Nota prèvia: La bibliografia de lectura obligatòria, i per tant de contingut avaluable, estarà compilada en un dossier de lectures accessible a través del campus virtual.

Per a una millor comprensió dels conceptes presentats a classe, es pot recórrer a la bibliografia següent:

Manual de referència 

Giddens, A. (1999). Sociología. Alianza Editorial. 

Manuals de consulta

Berger, P.,  Luckmann, T. (2006). La construcción social de la realidad. Amorrortu.

Giner, S. (2007). Historia del pensamiento social. Editorial Ariel.

Macionis, J., Plummer, K. (2001). Sociología. Pearson Educaciòn

Torrente, D. (2001). Desviación y delito. Alianza Editorial. 

Programari

No hi ha programari específic.