Logo UAB
2022/2023

Delinqüència i drogues

Codi: 100467 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500257 Criminologia OB 3 2

Professor/a de contacte

Nom:
Lydia Gimenez Llort
Correu electrònic:
lidia.gimenez@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:

Equip docent

Miguel Casas Brugué
Yolanda Pardo Cladellas
Beatriz Molinuevo Alonso

Prerequisits

Nivell moderat de comprensió d'anglès escrit.

 

Objectius

Els objectius de l’assignatura són:

  • oferir una visió general sobre l’estat actual del consum de substàncies tenint com a referència diversos observatoris i informes a nivell nacional, europeu i mundial, així com des de les perspectives d'edat i sexe/gènere
  • introduir conceptes bàsics relacionats amb les drogues i els trastorns relacionats amb el seu consum (intoxicació, tolerància, síndrome d’abstinència, etc.);
  • facilitar una visió biopsicosocial sobre els diversos mecanismes implicats en la conducta addictiva, fent especial èmfasi en les troballes científiques més rellevants des de perspectives bàsiques i aplicades;
  • conèixer els efectes de les principals famílies de drogues sobre els diverses sistemes de l’organisme i els seus efectes en les capacitats cognitives i volitives;
  • conèixer metodologies i instruments d’avaluació que permeten tenir una visió global de la història i de la situació actual de drogodependència de la persona
  • introduir les alternatives terapèutiques ambulatòries existents i els tractaments farmacològics actuals més rellevants
  • estudiar la relació entre la conducta addictiva a drogues i la conducta delictiva i conèixer diverses aproximacions teòriques i tipologies delictives associades
  • conèixer les diferents eines per a la prevenció, així com la rehabilitació i la reinserció social

Els objectius formatius d’aquesta assignatura correspondran a:

“Utilitzar metodologies d’investigació pròpies de l’àrea per analitzar la informació en un context específic i avaluar els resultats d’aquest treball de manera que l’aplicació d’aquestes metodologies permeti realitzar estudis especialitzats a nivell de màster i doctorat.”

“Transmetre al públic especialitzat i a la societat en general les aportacions per resoldre situacions en l’àrea de drogodependència amb un objectiu de prevenció i d’integració social”.

Competències

  • Accedir i interpretar les fonts de dades sobre la criminalitat.
  • Analitzar el conflicte i la criminalitat utilitzant les teories criminològiques i els seus fonaments psicològics i sociològics.
  • Dissenyar una recerca criminològica identificant l'estratègia metodològica adequada als objectius plantejats.
  • Identificar els recursos socials existents per intervenir en el conflicte i en la criminalitat.
  • Redactar un treball acadèmic.
  • Relacionar-se respectuosament amb persones.
  • Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
  • Transmetre oralment les idees a una audiència.
  • Treballar de manera autònoma.
  • Treballar en equip i en xarxa.
  • Utilitzar les tècniques d'avaluació del risc i les necessitats criminògenes d'una persona per determinar la proposta d'intervenció.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar amb criteri científic les informacions obtingudes en les bases de dades criminològiques.
  2. Aplicar el coneixement científic criminològic per analitzar la delinqüència.
  3. Escollir de manera adequada el recurs social per a cada cas d'intervenció professional.
  4. Inferir els models d'intervenció en funció d'una avaluació de necessitats prèvia eficaç.
  5. Redactar un treball acadèmic.
  6. Relacionar-se respectuosament amb persones.
  7. Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
  8. Transmetre oralment les idees a una audiència.
  9. Treballar de manera autònoma.
  10. Treballar en equip i en xarxa.
  11. Utilitzar la metodologia d'investigació necessària en funció de la recerca criminològica plantejada.

Continguts

CLASSES TEòRIQUES

BLOC 1. Bases conceptuals

1. Droga: definició i conceptes relacionats. Estat actual del consum de d’alcohol i drogues, sota les perspectives d'edat i sexe/gènere.

BLOC 2. Mecanismes explicatius de la drogodependencia

2. Bases neurobiològiques del consum de substàncies i la drogodependència

3. Bases psicosocials en la drogodependència

4. Drogodependència: aprenentatge i condicionament

BLOC 3. Història, mecanismes de acció i efectes

5. Alcohol

6. Cannabinoïds

7. Psicoestimulants

8. Opioïds

9. Drogues de disseny i anàlisi toxicològic de les drogues d'abús

BLOC 4. Aspectes criminològics

10. Relació entre drogues i delinqüència

11. Relació entre drogues i conducta agressiva

BLOC 5. Nivells d'actuació

12.  Prevenció, avaluació, diagnòstic, tractament, rehabilitació i reinserció

SEMINARIS

Els blocs teòrics es complementen amb els següents seminaris:

  1. Bases de dades científiques, cerca d’articles i revisió sistemàtica
  2. Treball de recerca I: Elaboració d’una proposta de recerca
  3. Molècules que enganxen
  4. Variables biològiques i ambientals de la conducta addictiva
  5. Treball de recerca II: Metodologia de la proposta de recerca
  6. Alcohòlics anònims
  7. Legalització del cànnabis
  8. Treball de recerca III: Anàlisi de les repercussions i eficàcia de la proposta de recerca
  9. Consum de substàncies i drogodependències: prevenció, diagnòstic, alternatives terapèutiques, rehabilitació i reinserció
  10. Treball de recerca IV: Exposició oral de la proposta de recerca (I part)
  11. Treball de recerca IV: Exposició oral de la proposta de recerca (II part)

El primer dia de classe es facilitarà el cronograma amb les diverses sessions.

Metodologia

Els contiguts de l'assignatura es tracten en classes teòriques que cobreixen els aspectes conceptuals més fonamentals i en seminaris que incideixen en els aspectes més pràctics i on es treballa de forma dinàmica i interactiva. 

Dels seminaris, 4 d'ell tindran associat un treball grupal que l'alumnat ha de lliurar la setmana següent al seminari. Altres 4 seminaris són sobre una proposta de recerca que han d’elaborar i defensar l'alumnat. Els treballs grupals del 4 seminaris seran qualificats com a "apte" i en cas que siguin “no apte” seran retornats perquè es puguin modificar.

Tutories

L'alumnat pot demanar tutories individuals i grupals per qualsevol dels aspectes que configuren el seu aprenentatge.

Puntualitat

Les classes comencen puntualment. No s'ademet l'entrada a classe una vegada aquesta hagi començat, ni la sortida abans que finalitzi la classe.

Més informació

Tota la informació referent a l’assignatura es trobarà al Moodle, que serà el mitjà de comunicació amb els alumnes. 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Seminaris especialitzats (SESP) 18 0,72 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Teoria (TE) 18 0,72 2, 3, 4
Tipus: Autònomes      
Estudi individual, preparació de treballs, lectures 109 4,36 2, 3, 4, 5, 7, 9, 10

Avaluació

Sistema d'avaluació

L'alumnat ha de seguir el curs (assistència minima del 80% de les classes teòriques i dels seminaris) per poder ser avaluat. Nomes si el segueix però no supera els examens parcials, podria recuperar les parts no superades a l'examen final de síntesi. 

Per aprovar l'assignatura, a més de l'assistència mínima del 80% cal obtenir una nota mínima de 5 en cadascuna de les dues parts en què s'estructura el curs (Primera part: bloc 1 i 2 i tema alcohol; Segona part: des de cannabinoïds a bloc 5).  

Avaluació continuada

Durant el curs hi haurà dues convocatòries d'avaluacions parcials de l'assignatura. Les dates es comunicaran a l’alumnat el primer dia de classe. Aquestes avaluacions, en cas de ser superades, serviran per eliminar matèria de la prova final de síntesi. Cada examen donarà lloc a una nota independent. Les preguntes seran ítems d'elecció múltiple amb cinc opcions de resposta i només una opció vàlida.

S’aplicarà una correcció per descomptar els encerts a l'atzar [Puntuació corregida= (encerts -(errors/4))] que serà transformada en una nota que pot variar entre 0 i 10. Després de cada examen, l’alumnat disposarà d'un període de 24 hores per enviar, a través del Moodle, comentaris o reclamacions sobre les preguntes, els quals seran analitzats pel professorat abans de publicar la llista provisional de notes. Amb posterioritat, després de publicada la llista, es convocarà una sessió de revisió d'exàmens que s'anunciarà amb un mínim de dos dies d'antelacióa través del Moodle.

Prova final de síntesi

L’alumnat que no hagi superat l'assignatura per mitjà de l'avaluació continuada i quan hagi complert la presencialitat mínima del 80%, es podran presentar a una prova finalde síntesi. La data es comunicarà el primer dia de classe. La prova constarà de dos parts: a) Primer parcial de teoria i seminaris; i b) Segon parcial de teoria i seminaris. Cada alumne només s'haurà d'examinar de la part que no hagi superat en les avaluacions continuades.

Les característiques dels exàmens així com la fórmula per calcular la nota seran les mateixes que les de les avaluacions continuades. 

Després de cada examen, l’alumnat disposarà d'un període de 24 hores per enviar, a través del Moodle, comentaris o reclamacions sobre les preguntes, els quals seran analitzats pel professorat abans de publicar la llista provisional de notes. Amb posterioritat, després de publicada la llista, es convocarà una sessió de revisió d'exàmens que s'anunciarà amb un mínim de dos dies d'antelació a través del Moodle.

Els alumnes que ja hagin superat tota l'assignatura o una part d'aquesta en les avaluacions continuades i que vulguin presentar-se per millorar nota d'una o més parts, podran fer-ho sempre que ho comuniquin al coordinador de l'assignatura, a través del Moodle, amb una antelació mínima de tres dies. La presentació a un examen per millorar nota no implicarà la renúncia a la nota obtinguda en la prova d'avaluació continuada corresponent.

Els alumnes que no hagin superat l'assignatura mitjançant avaluació continuada i que el dia de la Prova final de síntesi no es presentin a l'examen o exàmens de les parts no superades, seran qualificats com a "no avaluable”.

Normativa anti-còpia i anti-plagi

Un alumne que copiï o intenti copiar a un examen tindrà un 0 en l'assignatura i perdrà el dreta la re-avaluació. Un alumne que presenti una pràctica en el que hi hagi indicis de plagi o que no pugui justificar els arguments de la seva pràctica obtindrà un 0 i rebrà una advertència. En cas de reiteració de la conducta, l’alumne suspendrà l’assignatura (0) i perdrà el dret a la recuperació. 

Nota final de l'assignatura

El examen suposarà el 50% de la nota global del’assignatura. Cadascun dels 4 seminaris amb lliuraments suposarà un 5% dela nota i el treball grupal de la proposta de recerca un 30% dela nota global. 

Nota final= (nota mitjana exàmens parcials teoría * 0,5) + (nota seminaris * 0,2) + (nota proposta de recerca* 0.3). Aquesta fórmula només s'aplicarà en el cas que s'hagi aprovat els dos exàmens de de l'assignatura.

A l’alumnat que no hagi assistit a un seminari no se'ls computarà la participació en el treball vinculat al seminari corresponent.  En cas que durant un examen es detecti la presència d'alumnat copiant quedaran automàticament suspesos sense possibilitat d’accés a la recuperació. En cas de plagi en la redacció de treballs, es valorarà cada cas i, en cas extrem es considerarà la opció de suspens directe sense opció a recuperació.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació escrita mitjançant proves objectives 50% 2,5 0,1 2, 3, 4, 7
Presentació grupal proposta de recerca 30% 1,25 0,05 1, 10, 11
Treballs grupals dels seminaris 20% 0.5 per seminari 1,25 0,05 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10

Bibliografia

La bibliografia i els enllaços d'interés que s'indiquen a continuació permiten ampliar i obtindre un coneixement més detallat dels continguts tractats a les classes teòriques i els seminaris.

L'asterisc * assenyala els libres més bàsics per al seguiment de l'assignatura.  


1. BIBLIOGRAFIA RECOMANADA

Conceptes bàsics en drogodependències

Fernández-Teruel, A. (2008) Farmacología de la conducta: De los psicofármacos a las terapias psicológicas. Bellaterra, Barcelona: Servei de Publicacions de la UAB. (Capítulo 10: “Farmacología de la adicción y las sustancias de abuso”)

*Golstein, A. (1995). Adicción. Ediciones en Neurociencias.

Golstein, A. (2003). Adicción: de la biología a la política de drogas. Ars Mèdica.

Koob, G. F. (2006). Neurobiology of addiction. Elsevier Academic Press.

Lorenzo, P., Ladero, J.M., Leza, J.C., & Lizasoain, I. (2009). Drogodependencias. Farmacología, patología, psicología, legislación. Editorial Médica Panamericana.

Snyder, S. H. (1993). Drogas y Cerebro. Prensa Científica.

Mecanismes explicatius del consum de drogues

Domjan, M. & Burkhard, B. (1994). Principios de Aprendizaje y Conducta. Debate.

*Graña, J.L.(1994). Conductas adictivas: teoría, evaluación y tratamiento. Debate.

Snyder, S. H. (1993). Drogas y Cerebro. Prensa Científica.

Característiques i efectes de diverses drogues

Golstein, A. (1995). Adicción. Ediciones en Neurociencias.

Feldman, R.S.,Meyer, J.S., & Quenzer, L.F. (1997). Principles of Neuropsychopharmacology.Sinauer Associates, Inc.

*Lorenzo, P., Ladero, J.M., Leza, J.C., & Lizasoain, I. (2009). Drogodependencias. Farmacología, patología, psicología, legislación. Editorial Médica Panamericana.

Publicacions del National Institute on Drug Abuse (NIDA) (https://www.drugabuse.gov/es/informacion-sobre-drogas)

Nivells d'actuació: Prevenció, avaluació, diagnostic, tractament, rehabilitació i reinserció

Díaz-Morán, S. & Fernández-Teruel, A. (2013).  Integración e interacciones entre los tratamientos farmacológicos y psicológicos de las adicciones: una revisión. Anales de Psicología, 29 (1): 54-65.

Garrido, V. (1993). Técnicas de tratamiento para delincuentes. Centro de Estudios Ramón Areces.

Graña, J.L. (1994). Conductas adictivas: teoría, evaluación y tratamiento. Debate.

Manuals i guies de Socidrogalcohol (http://www.socidrogalcohol.org/manuales-y-guias-clinicas-de-socidrogalcohol.html)

Aspectes criminològics

Bennett, T. & Holloway, K. (2005). Understanding drugs, alcohol and crime. Open University Press.

Carrasco, J.J. & Maza, J.M. (2008). Manual de Psiquiatría Legal y Forense. La Ley-Actualidad, S.A.

Cohen, P. J. (2004). Drugs, addiction, and the law: policy, politics, and public health. Carolina Academic Press.

Fuertes,J.C. & Cabrera, J. (2007). La salud mental en los tribunales. Arán Ediciones.

Garrido, V., Stangeland, P. & Redondo, S. (2006). Principios de Criminología (3era ed.) Editorial Tirant lo Blanch.

2. ENLLAÇOS D'INTERÉS

http://www.aspb.es/quefem/atenciodroga.htm (Agència de Salut Pública. Pla d’acció sobre drogues de Barcelona)

http://www.socidrogalcohol.org/ (Sociedad Científica Española de estudios sobre el alcohol, el alcoholismo y las otras toxicomanías)

http://www.pnsd.msc.es/ (Plan Nacional sobre Drogas)

http://www.who.int/es/ (Organización Mundial de la Salud)

http://www.nida.nih.gov/ (National Institute on Drug Abuse)

http://www.emcdda.europa.eu/ (European Monitoring Centre for Drugs and Drug Addiction)

http://www.criminologia.net/ (Sociedad Española de Investigación Criminológica)

http://www.unodc.org/unodc/index.html (United Nations Office on Drugs and Crime)

http://www.irefrea.org/ (Institut Europeo de Estudios en Prevención)

http://www.incb.org/ (International Narcotics Control Board)

 

Programari

No cal cap programari.