Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500257 Criminologia | FB | 1 | 2 |
Aquesta assignatura no té prerequisits.
Com a objectius generals, el Grau de Criminologia planteja que un graduat d'aquest grau ha de ser capaç d'utilitzar els mètodes de recerca i les tècniques d'anàlisi criminològica per a analitzar dades i experiències -de conflictes, delinqüència i control- en un determinat context social. El curs ofereix els fonaments i els principals conceptes metodològics de la recerca social i la dinàmica del procés d'investigació, centrant-se en l'aplicació d'aquests conceptes al disseny d'un projecte de recerca criminològica.
1. Introducció general
1.1. Coneixement comú vs coneixement científic.
1.2. Què és ciència? Què és ciència social?
1.3. Tradicions i paradigmes d'investigació social.
2. Fonaments metodològics de la recerca en ciències socials
2.1. Etapes i fases del procés d'investigació.
2.2. La recerca segons els seus objectius.
2.3. Mètodes deductiu i inductiu.
2.4. Mètodes quantitatiu i qualitatiu.
3. Construcció de l'objecte d'estudi
3.1. Formulació de la pregunta inicial.
3.2. Tipus de preguntes.
3.3. Objectius de la recerca.
4. El marc teòric
4.1. Exploració i estat de la qüestió.
4.2. Recerca, selecció i tractament de les fonts pertinents.
4.3. La ruptura epistemològica
4.4. Construcció del marc de referència teòric.
5. El model d’anàlisi
5.1. Hipòtesis i estructuració del model d'anàlisi.
5.2. Conceptualització i operativització.
6. Experimentalitat i camp d'anàlisi
6.1. Dissenys d'experimentalitat.
6.2. Delimitació del camp d'anàlisi.
7. Processos de mostreig
7.1. Tipus de mostreig segons orientació analítica.
7.2. Mostreig estadístic.
8. Aspectes ètics de la recerca
8.1. Els criteris deontològics.
8.2. Exemples històrics i textos bàsics.
Treball requerit a l'alumnat per a l'aprenentatge dels continguts tractats a l'assignatura i l'assoliment de les competències plantejades es fonamentarà en les següents activitats:
Activitats a l'aula:
Activitats fora d’aula:
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classe teòrica | 18 | 0,72 | 1, 3, 8 |
Pràctiques (seminari) | 18 | 0,72 | 1, 3, 5, 6, 7, 8 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectures, anàlisi i síntesi de material. Preparació de la prova individual. | 60 | 2,4 | 1, 3, 6 |
Treball en grup: projecte de recerca | 49 | 1,96 | 1, 2, 3, 4, 6, 7 |
1. Model d’avaluació
2. Condicions per ser avaluat/da, requisits per aprovar l’assignatura i recuperacions.
3. Política davant el plagi.
4. Puntualitat.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i realització de les pràctiques | 10% | 0 | 0 | 1, 3, 5, 6, 7, 8 |
Examen | 50% | 5 | 0,2 | 1, 3, 6, 8 |
Projecte de recerca, en grup i distribuït en dos lliuraments parcials. | 40% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8 |
BIBLIOGRAFIA OBLIGATÒRIA (objecte d'avaluació):
- Corbetta, P. (2003). Metodología y técnicas de investigación social. McGraw-Hill. Capítols 1 i 2 (Primera part: "La lógica de la investigación social")
- Quivy, R.; Van Campenhoudt, L. (2004). Manual de recerca en ciències socials. Herder. (Capítols 1 a 5).
BIBLIOGRAFIA ADDICIONAL (no objecte d'avaluació):
- Babbie, E. (1999). Fundamentos de la investigación social. Thompson Learning.
- Bachman, R.; Schutt, K. (2001). The Practice of Research in Criminology and Criminal Justice. Pine Forge Press.
- Bericat, E. (1998). La integración de los métodos cuantitativo y cualitativo en la investigación social. Ariel.
- Bunge, M. (1969). La investigación científica. Su estrategia y su filosofía. Ariel.
- Callejo, J.; Viedma, A. (2006). Proyectos y estrategias de investigación social:la perspectiva de la intervención. McGraw Hill.
- Campbell, D.T.; Stanley, J. (1982 [1966]). Diseños experimentales y cuasiexperimentales en investigación social. Amorrortu.
- Chalmers, A. F. (1982). ¿Qué es esa cosa llamada ciencia?. Siglo XXI.
- Cook, T.D.; Campbell, D.T. (1979). Quasi-experimention: Design and Analysis Issues for Field Settings. Rand McNally.
- Creswell, J.W. (2003). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. Sage.
- Dantzker, M. L.; Hunter, R. (2012). Research Methods for Criminology and Criminal Justice. Jones & Barlett Learning.
- Ellis, L; Hartley, R. Walsh, (2010). Research methods in criminal justice and criminology: an interdisciplinary approach. Rowman & Littlefield.
- Jupp, V.; Davies, P.; Francis, P. (2011). Doing Criminological Research. Sage.
- King, R.F.; Wincup, E. (eds.) (2008). Doing Research on Crime and Justice. Oxford University Press,
- Maxfield, M.G.; Babbie, E. (2008). Research Methods for Criminal Justice and Criminology. Thomson Wadsworth.
- Popper,K.R. (1971). La lógica de la investigación científica. Tecnos.
- Ruiz Olabuénaga, J.I.; Arístegui, I.; Melgosa, L. (1998). Cómo elaborar un proyecto de investigación social. Universidad de Deusto. Cuadernos Monográficos del ICE, 7.
- Sautu, R. et al (2005). Manual de metodología. Construcción del marco teórico, formulación de los objetivos y elección de la metodología. Clacso. [http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/campus/metodo/metodo.html].
- Yin. R. (1994). Case Study Research: Design and Methods. Sage.
- Ziman, J. (1986): Introducción al estudio de las ciencias. Los aspectos filosóficos y sociales de la ciencia y la tecnología. Ariel.
No es requereix programari, en aquesta assignatura.