Logo UAB
2022/2023

Psicologia social

Codi: 100448 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500257 Criminologia FB 1 2

Professor/a de contacte

Nom:
Francisco Javier Elejabarrieta Olabarri
Correu electrònic:
francisco.elejabarrieta@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:

Equip docent

Juan Manuel Muñoz Justicia
Cristian Carrer Russell

Prerequisits

No en té.

Objectius

1. Demostrar conèixer i comprendre els fonaments de la psicologia social, la seva relació amb el treball criminològic, i reflexionar críticament sobre això.
2. Utilitzar els mètodes de l'anàlisi criminològica per a analitzar les dades, experiències de conflicte i de criminalitat i de control existents en un determinat context social; avaluar, de manera reflexiva i crítica, les respostes possibles i exposar, amb rigor acadèmic, els resultats del treball.
3. Dotar als/a les participants de les eines bàsiques per al treball en equips multidisciplinaris.

 

Competències

  • Demostrar que es comprenen els conceptes i els fonaments psicològics, pedagògics i sociològics de la criminologia.
  • Redactar un treball acadèmic.
  • Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
  • Treballar de manera autònoma.
  • Treballar en equip i en xarxa.
  • Utilitzar correctament el llenguatge jurídic, el psicològic, el pedagògic i el sociològic.
  • Utilitzar els mètodes de recerca en ciències socials per diagnosticar els problemes de criminalitat.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar el lèxic de la psicologia jurídica.
  2. Fonamentar les bases psicològiques aplicades a la criminologia.
  3. Redactar un treball acadèmic.
  4. Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
  5. Treballar de manera autònoma.
  6. Treballar en equip i en xarxa.
  7. Utilitzar mètodes de recerca en aquells àmbits psicològics relacionats amb la criminologia.

Continguts

PART I. INTRODUCCIÓ
1. Què és la Psicologia Social?
2. Psicologia Social i/per a Criminologia

PART II. PENSAMENT SOCIAL
3. Formació d'impressions
4. Teories implícites de personalitat
5. Autopresentació i gestió d'impressions
6. Biaixos i heurístics cognitius
    i. Biaixos/heurístics d'entrada d'informació
   ii. Biaixos d'atribució
   iii. Biaixos de sortida d'informació
7. Estereotips

PART III. ACTITUDS I INFLUÈNCIA SOCIAL
8. Actituds i influència(s) sobre elles
9. Conformisme i pressió a la uniformitat
10. Obediència
11. Persuasió

PART IV. IDENTITAT
12. Identitat individual i identitat social
13. Categorització social
14. Relacions intergrupals
15. Prejudicis i discriminació social

PART V. RECURSOS HUMANS I EQUIPS DE TREBALL
16. Cohesió
17. Lideratge

 

Metodologia

EV1, EV2 i EV3. Lliuraments individuals. Anàlisi d'experiències pròpies i/o lectures aplicant els continguts teòrics desenvolupats a l'aula i ampliats amb la bibliografia obligatòria i recomanada. 

EV4. Lliurament grupal. Disseny i implementació d'una dinàmica grupal a l'aula.

EV5. Examen final. Examen de resposta d'elecció múltiple. 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classe teòrica 18 0,72
Seminari 18 0,72
Tipus: Supervisades      
Tutories 1 0,04
Tipus: Autònomes      
Examen (EV5) 5 0,2
Treball Grupal (EV4) 42 1,68
Treballs individuals (EV1, EV2, EV3) 66 2,64

Avaluació

1. Model d’avaluació
Avaluació continuada per tal que l’alumnat, juntament amb els docents, pugui fer el seguiment del seu grau d’assoliment dels objectius docents i les competències. D’aquesta manera, l’alumnat pren un paper actiu orientant i impulsant el seu propi procés d’aprenentatge.
L’alumnat presentarà 3 evidències d'aprenentatge individuals i un treball grupal. Al seminari es durà a terme treball col.laboratiu, susceptible de ser avaluat. Al final del semestre l’estudiantat farà una prova escrita sobre els continguts treballats a l’assignatura.
L'assistència és obligatòria al 80%, no es considera falta d'assistència una absència per causa major justificada.

2. Condicions de l’avaluació
Assistència a les classes teòriques i els seminaris (mínim 80%).
Només s'avaluaran les evidències que segueixen les instruccions recollides a la guia de l'evidència.

3. Requisits per a superar l’assignatura
Cal obtenir un 4 com a mínim a cadascuna de les proves que conformen l’avaluació (treballs individuals, treball grupal i prova final).
La nota màxima de la recuperació de la prova final i els treballs serà un aprovat (5).

4. Recuperacions
En cas de suspendre alguna/es de les proves d’avaluació, l’estudiant haurà de recuperar la matèria. Els treballs individuals es recuperaran durant el període lectiu un cop rebut el feeb-back dels docents respecte de les activitats, segons el calendari estipulat. La prova final es podrà recuperar en el període establert per a les recuperacions abans del tancament de les actes.
L'EV4 implica una dinamització a l'aula, amb la resta del grup de treball, on s'avalua a cadascun dels membres la seva habilitat com a facilitador d'una activitat. L'assistència a aquest dia és absolutament obligatòria. Si en cas de força major, no es pogués dinamitzar el dia assignat al grup, s'haurà de recuperar individualment aquesta tasca a final de curs (segons calendari de l'assignatura). En cas de no poder assistir a aquesta recuperació, implica un No Presentat a l'assignatura.

5. Plagi i còpia

Si hi ha evidència d'haver plagiat i/o copiat en algunes de les evidències d'aprenentatge aquella evidència, es qualificarà amb un 0 i no es podrà recuperar. Tenint en compte els requisits per a superar l'assignatura, això implica suspendre l'assignatura. 

6.Puntualitat

Les classes comencen puntualment. No s'admet l'entrada a classe una vegada aquesta hagi començat ni la sortida abans de la seva finalització.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen (EV5) 35 % 0 0 1, 2, 4, 5
Treball en grup (EV4) 30 % 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Treballs individuals 35 % 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 7

Bibliografia

Bibliografia obligatoria:

Manual de l'assignatura

Ibañez, T (coord.) (1997). Psicologia Social. Edicions de la Universitat Oberta de Catalunya (només els capítols relatius als continguts treballats a l'assignatura: Actituds i Influència social))

Feliu, J (Coord.); Calsamiglia,  A., Cubells, J.,  Martínez, L.,  Pallí, C. i  Pujal, M. (2019) Bases psicosociales en Criminologia. Ed. UOC (només els capítols relatius als continguts treballats a l'assignatura: Identitat i teories de l'atribució)

Bibliografia complementària:

Albert, L. i  Simon, P. (1989). Las relaciones interpersonales. Herder.

Albert, L- i  Simon, P. (1989). Las relaciones interpersonales. Manual del animador. Herder.

Barker, M. i Scheele, J (2017). Queer. Una historia gráfica. Ed. Melusina.

Burr, Vivian (1995). Introducció al construccionisme social. Edicions de la Universitat Oberta de Catalunya i Proa.

Cardona, P. (2011). Cómo desarrollar las competencias de liderazgo. Ed: EUNSA Ediciones Universidad de Navarra

Ibáñez, T. (2001). Psicología Social Construccionista.  Universidad de Guadalajara.

Íñiguez, L. (2001). Identidad: de lo personal a lo social: un recorrido conceptual. En E. Crespo (Ed), La constitución social de la subjetividad. (pp. 209-225).  Catarata.

Gordo, A. J. i  Linaza, J. L. (Eds.) (1996). Psicologías, discursos y poder.  Visor.

Moscovici, S. (1985). PsicologíaSocial I i II.  Ediciones Paidós.

Sánchez, E. (2000). Teoría del liderazgo situacional en la administración local: validez del modelo. Psicothema, 12 (3), 435-439.

Shotter, J. (1993). Realidades conversacionales. La construcción de la vida a través del lenguaje.  Amorrortu.

Programari

Les entregues de les evidències d'aprenentatge i l'avaluació iretoalimentació es faran en la plataforma Moddle en el marc del Campus Vitual de la UAB.