Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500257 Criminologia | OB | 2 | 1 |
Es recomanable haver superat les assignatures de Pedagogia i Introducció a la Criminologia del primer curs.
Els objectius generals de l’assignatura de Prevenció de la Delinqüència, venen formulats en els següents termes:
L’alumnat del grau de criminologia serà capaç de:
1. Aplicar els seus coneixements sobre les teories criminològiques a les experiències de conflicte i de criminalitat existents, i plantejar respostes adequades d'acord amb el marc legal existent.
2. Transmetre al públic especialitzat i a la societat en general, respostes als problemes de criminalitat i de conflicte social, que tinguin en compte els drets i interessos de totes les parts involucrades, fonamentats en els valors de la pacificació social, la integració social i la prevenció de nous conflictes.
En aquest context, l’assignatura de Prevenció de la Delinqüència té com a objectius específics els següents:
1. Identificar les accions preventives adequades en un context delinqüencial
2. Saber escollir i implementar adequadament els diferents models de prevenció del delicte.
3. Dissenyar programes socials de prevenció de la delinqüència
4. Aplicar els mètodes d´investigació criminològica en l’ àmbit de la prevenció de la delinqüència.
Els continguts que presentem tenen la seva gènesi en els objectius de l'assignatura.
1. Antecedents propedèutics:
1.1. Conceptes bàsics per l’assoliment de l’assignatura
1.2. La Prevenció. Primària, Secundària, Terciària.
2. Anàlisi dels Factors de Risc i de Protecció
2.1. Factors estàtics versus dinàmics
2.2. Triple Risc Delictiu
2.3. Detecció de necessitats
Models teòrics de prevenció de la delinqüència
3. Model clàssic i neoclàssic
4. Model situacional
5. Model ecològic
6. Model dels processos de socialització. Micro
6.1. Família
6.2. Escola i grup d'iguals.
7. Model dels processos de socialització. Macro
7.1. Comunitat
7.2. Mitjans de comunicació
Programes de prevenció de la delinqüència
8. Programes de prevenció Ambientals (geogràfics i urbanístics).
9. Programes de prevenció Social (comunitaris, axiològics)
10. Programes de prevenció centrats en la víctima.
Ciberdelinqüència. Ciberprevenció.
11. Delictes al món virtual. Canvi de mètode i models.
12. Les Xarxes Socials en la prevenció.
El procés d'aprenentatge s'aconseguirà amb les següents activitats:
1. Classes teòriques: exposició magistral, amb suport de gravacions, documents, presentacions.
2. Seminari. En grups de treball.
2.1. Anàlisi, discussió i aprofundiment en casos pràctics. Experimentació i pràctiques amb instruments reals.
2.2. Exposició de les fases del treball en grup. Explicació, intercanvi i supervisió, de les fases de confecció del programa de prevenció de cada grup.
3. Tutories. L'alumnat pot demanar tutories individuals i grupals per qualsevol dels aspectes que configuren el seu aprenentatge (continguts teòrics, lectures i treballs).
4. Treballs individuals. Dos treballs individuals.
5. Treball en grup. Realitzar i presentar virtualment un programa de prevenció de la delinqüència.
6. Estudi per l'examen. Prova final. Amb una primera part de preguntes tipus test, i la segona de diversos casos pràctics a desenvolupar.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classe teòrica | 18 | 0,72 | 1, 2, 4, 8, 10, 13, 14, 15, 16, 18, 19, 20, 21, 22 |
Seminaris | 18 | 0,72 | 1, 2, 4, 8, 10, 13, 14, 15, 16, 18, 19, 20, 21, 22 |
Tipus: Supervisades | |||
Examen final | 5 | 0,2 | 2, 6, 10, 18, 20, 22 |
Tipus: Autònomes | |||
Planificació del treball. Lectura, reflexió de materials i preparació de treballs individuals. | 79 | 3,16 | 1, 2, 4, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 19, 20, 21, 22 |
Treball en grup (Recerca de material, discussió, preparació presentació) | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 18, 19, 20, 21, 22, 23 |
Partirà d’un criteri basat en l’avaluació continua, fet que fa preceptiu l’assistència a classe i que ens permetrà mesurar el grau de competències específiques del programa que l’alumne/a ha assolit.
Valor de cada ítems per l'avaluació. Treballs Individuals (30%), Treball grupal (30%), Prova Final (30%), Assistència i participació (10%).
1. Condicions per a ser avaluat
Participar activament en les classes i seminaris, així com confeccionar els dos treballs individuals, el treball grupal i la prova final.
Mínim d'assistència al 80% de les classes i seminaris.
Presentacions fora de termini, no s'accepten.
2. Requisits per a superar l’assignatura
Cal tenir un nota mínima de 5 en cadascuna de les tipologies d’activitats que conformen l’avaluació.
3. Recuperacions
Si un alumne/a no supera alguna de les activitats, tindrà una possibilitat de recuperar a l'examen de recuperació.
4. Qüestions d'ordre general
Les justificacions, han de ser causes de força major i generalment acreditables oficialment.
Si un alumne/a copia o intenta copiar a l'examen suspendrà l'assignatura amb un 0 i perdrà el dret a la re-avaluació.
Un plagi en un treball comportarà el suspens del treball i la reincidència el suspès a l'assignatura
L'examen o pràctiques de recuperació, comportarà una nota final màxima de 7.
Les classes comencen puntualment. No s'admet l'entrada a classe de seminari una vegada aquesta hagi començat, ni la sortida abans de la seva finalització.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i Participació | 10 % | 0 | 0 | 1, 2, 4, 8, 10, 13, 14, 15, 16, 18, 19, 20, 21, 22 |
Examen Final | 30% | 0 | 0 | 1, 2, 4, 5, 6, 8, 10, 13, 14, 15, 16, 18, 19, 20, 21, 22 |
Treball en grup | 30% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 |
Treballs individuals (2) | 30% | 0 | 0 | 1, 2, 4, 7, 8, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 19, 20, 21, 22 |
BIBLIOGRAFIA OBLIGATÒRIA
Medina, J (2011). La prevención del delito. Políticas y estrategias de prevencion del delito y seguridad ciudadana. (pp.1-43). Ed. Edisofer
Redondo, S. (2015). Confluencia de riesgos: Una teoría Criminológica Unificada. El Origen de los Delitos (pp. 209-269). Ed. Tirant lo Blanch
San-Juan, C. i Vozmediano, L. (2021). Guía de prevención del delito. (pp.1-61) Ed. Bosch
Velasco de la Fuente, P (2021). Homo Criminalis: el crimen a un clic: los nuevos riesgos de la sociedad actual. (pp 315-399). Ed. Ariel
BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA
Cid, J. i Larrauri, E. (2001). Teorías criminológicas: explicación y prevención de la delincuencia. Ed. Bosch
Farrington, D. i Welsh, B. (2008). Saving childrem from a Life of Crime: Early Risk Factors and Effective Interventions. Oxford University Press. Ed.
Lab, S. P. (2014). Evaluation and Crime Prevention. Crime Prevention: Approaches, Practices, and Evaluations (pp.35-50) (8th edition) Routledge. Taylor & Francis Group. Ed.
Moreno, F. X. (2000). Diagnóstico de los factores de riesgo como recurso preventivo de los problemas de conducta en el contexto escolar. Revista electrónica Convenid II, 29-44
Panchón, C. (1998). Manual de pedagogía de la inadaptación social. Ed. Dulac.
Pincus, J. H. (2003). Instintos básicos. Ed. Oberon.
Redondo, S. i Garrido, V. (2013). Principios de criminologia. Ed. Tirant lo Blanch.
Redondo, S. i Sanchez-Meca, J. Garrido, V. (2002). Los programas psicológicos con delincuentes y su efectividad: la situacion europea. Psicotema, 14(1, extra), 164-173.
Rojas, L. (2004). Las semillas de la conducta violenta. Ed. Espasa Calpe.
Vázquez, C. (2003) Predicción y prevención de la delincuencia juvenil según las teorías del desarrollo social (social development theories). Revista de derecho, 14, 135-158 http://revistas.uach.cl/index.php/revider/article/view/2727.
Welsch, B. i Farrington, D. (2012) The Oxford Handbook of Crime Prevention. Oxford University Press. Ed.
Campus Virtual de la UAB. Aula Moodle