Logo UAB
2022/2023

Prevenció de la delinqüència

Codi: 100441 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500257 Criminologia OB 2 1

Professor/a de contacte

Nom:
Carles Vicén Jové
Correu electrònic:
carles.vicen@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Altres indicacions sobre les llengües

La llengua vehicular passarà al Castellà, quan hi hagi alumnes internacionals.

Equip docent

Angelina Sanchez Marti

Prerequisits

Es recomanable haver superat les assignatures de Pedagogia i Introducció a la Criminologia del primer curs.

Objectius

Els objectius generals de l’assignatura de Prevenció de la Delinqüència, venen formulats en els següents termes:

L’alumnat del grau de criminologia serà capaç de:

1. Aplicar els seus coneixements sobre les teories criminològiques a les experiències de conflicte i de criminalitat existents, i plantejar respostes adequades d'acord amb el marc legal existent.

2. Transmetre al públic especialitzat i a la societat en general, respostes als problemes de criminalitat i de conflicte social, que tinguin en compte els drets i interessos de totes les parts involucrades, fonamentats en els valors de la pacificació social, la integració social i la prevenció de nous conflictes.

En aquest context, l’assignatura de Prevenció de la Delinqüència té com a objectius específics els següents:

1. Identificar les accions preventives adequades en un context delinqüencial

2. Saber escollir i implementar adequadament els diferents models de prevenció del delicte.

3. Dissenyar programes socials de prevenció de la delinqüència

4. Aplicar els mètodes d´investigació criminològica en l’ àmbit de la prevenció de la delinqüència.

Competències

  • Aplicar un programa de prevenció de la criminalitat en l'àmbit comunitari.
  • Aplicar una proposta d'intervenció sobre una persona en execució d'una pena.
  • Avaluar els resultats d'un programa de prevenció o intervenció amb referència a la delinqüència.
  • Demostrar que es comprenen els models de prevenció i intervenció de la criminalitat més adequats per a cada problema específic.
  • Demostrar que es comprenen les necessitats de les víctimes sobre la base del coneixement de les teories victimològiques.
  • Demostrar que es coneix el marc legal i el model de funcionament dels diferents agents de control del delicte.
  • Demostrar que es coneix la diversitat de polítiques criminals per afrontar la criminalitat i els seus diferents fonaments.
  • Dissenyar un programa de prevenció de la criminalitat.
  • Fer la intervenció criminològica sobre la base dels valors de la pacificació, la integració social i la prevenció de nous conflictes.
  • Identificar els recursos socials existents per intervenir en el conflicte i en la criminalitat.
  • Redactar un treball acadèmic.
  • Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
  • Transmetre oralment les idees a una audiència.
  • Treballar de manera autònoma.
  • Treballar en equip i en xarxa.
  • Utilitzar els mètodes de recerca en ciències socials per diagnosticar els problemes de criminalitat.
  • Utilitzar les tècniques d'avaluació del risc i les necessitats criminògenes d'una persona per determinar la proposta d'intervenció.

Resultats d'aprenentatge

  1. Actuar professionalment en l'àmbit de la criminologia amb objectius de pacificació, integració social i prevenció de la delinqüència.
  2. Aplicar adequadament els recursos socials aplicables a la criminalitat.
  3. Aplicar un model avaluatiu eficaç per a detectar les necessitats d'intervenció criminològiques en població penal
  4. Aplicar un programa de prevenció orientat als agents de control.
  5. Conèixer l'estratègia de prevenció estructurals de la delinqüència.
  6. Demostrar que coneix els mitjans i procediments científics orientats a la prevenció del delicte.
  7. Descriure en l'àmbit criminològic de manera correcta el marc legal penal i els agents de control del delicte.
  8. Desenvolupar de manera eficaç un programa de prevenció de la delinqüència en l'àmbit comunitari.
  9. Elaborar un pla de seguretat en l'àmbit privat
  10. Fer una anàlisi de resultats d'un programa de prevenció de la delinqüència.
  11. Gestionar adequadament un equip de prevenció o seguretat
  12. Implementar de forma eficaç una actuació criminològica de forma individualitzada
  13. Intervenir en l'àmbit criminològic amb finalitats pacificadores, integradores i de prevenció del delicte.
  14. Redactar un programa de prevenció de la delinqüència.
  15. Redactar un treball acadèmic.
  16. Saber elaborar un programa de prevenció social de la delinqüència.
  17. Saber realitzar una auditoria de seguretat en l'àmbit públic
  18. Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
  19. Transmetre oralment les idees a una audiència.
  20. Treballar de manera autònoma.
  21. Treballar en equip i en xarxa.
  22. Utilitzar adequadament els programes de prevenció i intervenció criminològica.
  23. Utilitzar els mètodes d'anàlisi del risc en l'àmbit de la seguretat

Continguts

Els continguts que presentem tenen la seva gènesi en els objectius de l'assignatura. 

1. Antecedents propedèutics:

1.1. Conceptes bàsics per l’assoliment de l’assignatura

1.2. La Prevenció. Primària, Secundària, Terciària.

2. Anàlisi dels Factors de Risc i de Protecció

2.1. Factors estàtics versus dinàmics

2.2. Triple Risc Delictiu

2.3. Detecció de necessitats

Models teòrics de prevenció de la delinqüència

3. Model clàssic i neoclàssic

4. Model situacional

5. Model ecològic

6. Model dels processos de socialització. Micro

   6.1. Família

   6.2. Escola i grup d'iguals.

7. Model dels processos de socialització. Macro

   7.1. Comunitat

   7.2. Mitjans de comunicació

Programes de prevenció de la delinqüència

8. Programes de prevenció Ambientals (geogràfics i urbanístics).

9. Programes de prevenció Social (comunitaris, axiològics)

10. Programes de prevenció centrats en la víctima.

Ciberdelinqüència. Ciberprevenció. 

11. Delictes al món virtual. Canvi de mètode i models.

12. Les Xarxes Socials en la prevenció.

Metodologia

El procés d'aprenentatge s'aconseguirà amb les següents activitats:

1. Classes teòriques: exposició magistral, amb suport de gravacions, documents, presentacions.

2. Seminari. En grups de treball.

2.1. Anàlisi, discussió i aprofundiment en casos pràctics. Experimentació i pràctiques amb instruments reals. 

2.2. Exposició de les fases del treball en grup. Explicació, intercanvi i supervisió, de les fases de confecció del programa de prevenció de cada grup.

3. Tutories. L'alumnat pot demanar tutories individuals i grupals per qualsevol dels aspectes que configuren el seu aprenentatge (continguts teòrics, lectures i treballs). 

4. Treballs individuals. Dos treballs individuals. 

5. Treball en grup. Realitzar i presentar virtualment un programa de prevenció de la delinqüència. 

6. Estudi per l'examen. Prova final. Amb una primera part de preguntes tipus test, i la segona de diversos casos pràctics a desenvolupar.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classe teòrica 18 0,72 1, 2, 4, 8, 10, 13, 14, 15, 16, 18, 19, 20, 21, 22
Seminaris 18 0,72 1, 2, 4, 8, 10, 13, 14, 15, 16, 18, 19, 20, 21, 22
Tipus: Supervisades      
Examen final 5 0,2 2, 6, 10, 18, 20, 22
Tipus: Autònomes      
Planificació del treball. Lectura, reflexió de materials i preparació de treballs individuals. 79 3,16 1, 2, 4, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 19, 20, 21, 22
Treball en grup (Recerca de material, discussió, preparació presentació) 30 1,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 18, 19, 20, 21, 22, 23

Avaluació

Partirà d’un criteri basat en l’avaluació continua, fet que fa preceptiu l’assistència a classe i que ens permetrà mesurar el grau de competències específiques del programa que l’alumne/a ha assolit.

Valor de cada ítems per l'avaluació. Treballs Individuals (30%), Treball grupal (30%), Prova Final (30%), Assistència i participació (10%). 

1. Condicions per a ser avaluat

Participar activament en les classes i seminaris, així com confeccionar els dos treballs individuals, el treball grupal i la prova final.

Mínim d'assistència al 80% de les classes i seminaris.

Presentacions fora de termini, no s'accepten.

2. Requisits per a superar l’assignatura

Cal tenir un nota mínima de 5 en cadascuna de les tipologies d’activitats que conformen l’avaluació.

3. Recuperacions

Si un alumne/a no supera alguna de les activitats, tindrà una possibilitat de recuperar a l'examen de recuperació. 

4. Qüestions d'ordre general

Les justificacions, han de ser causes de força major i generalment acreditables oficialment.

Si un alumne/a copia o intenta copiar a l'examen suspendrà l'assignatura amb un 0 i perdrà el dret a la re-avaluació.

Un plagi en un treball comportarà el suspens del treball i la reincidència el suspès a l'assignatura

L'examen o pràctiques de recuperació, comportarà una nota final màxima de 7.

Les classes comencen puntualment. No s'admet l'entrada a classe de seminari una vegada aquesta hagi començat, ni la sortida abans de la seva finalització. 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i Participació 10 % 0 0 1, 2, 4, 8, 10, 13, 14, 15, 16, 18, 19, 20, 21, 22
Examen Final 30% 0 0 1, 2, 4, 5, 6, 8, 10, 13, 14, 15, 16, 18, 19, 20, 21, 22
Treball en grup 30% 0 0 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23
Treballs individuals (2) 30% 0 0 1, 2, 4, 7, 8, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 19, 20, 21, 22

Bibliografia

BIBLIOGRAFIA OBLIGATÒRIA

Medina, J (2011). La prevención del delito. Políticas y estrategias de prevencion del delito y seguridad ciudadana. (pp.1-43). Ed. Edisofer

Redondo, S. (2015). Confluencia de riesgos: Una teoría Criminológica Unificada. El Origen de los Delitos (pp. 209-269). Ed. Tirant lo Blanch

San-Juan, C. i Vozmediano, L. (2021). Guía de prevención del delito. (pp.1-61) Ed. Bosch

Velasco de la Fuente, P (2021). Homo Criminalis: el crimen a un clic: los nuevos riesgos de la sociedad actual. (pp 315-399). Ed. Ariel

BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA

Cid, J. i Larrauri, E. (2001). Teorías criminológicas: explicación y prevención de la delincuencia. Ed. Bosch

Farrington, D. i Welsh, B. (2008). Saving childrem from a Life of Crime: Early Risk Factors and Effective Interventions. Oxford University Press. Ed.

Lab, S. P. (2014). Evaluation and Crime Prevention. Crime Prevention: Approaches, Practices, and Evaluations (pp.35-50) (8th edition) Routledge. Taylor & Francis Group. Ed.

Moreno, F. X. (2000). Diagnóstico de los factores de riesgo como recurso preventivo de los problemas de conducta en el contexto escolar. Revista electrónica Convenid II, 29-44

Panchón, C. (1998). Manual de pedagogía de la inadaptación social. Ed. Dulac.

Pincus, J. H. (2003). Instintos básicos. Ed. Oberon.

Redondo, S. i Garrido, V. (2013). Principios de criminologia. Ed. Tirant lo Blanch.

Redondo, S. i Sanchez-Meca, J. Garrido, V. (2002). Los programas psicológicos con delincuentes y su efectividad: la situacion europea. Psicotema, 14(1, extra), 164-173.

Rojas, L. (2004). Las semillas de la conducta violenta. Ed. Espasa Calpe.

Vázquez, C. (2003) Predicción y prevención de la delincuencia juvenil según las teorías del desarrollo social (social development theories). Revista de derecho, 14, 135-158   http://revistas.uach.cl/index.php/revider/article/view/2727.

Welsch, B. i Farrington, D. (2012) The Oxford Handbook of Crime Prevention. Oxford University Press. Ed.

Programari

Campus Virtual de la UAB. Aula Moodle